صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 7 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): باید رویکرد «مصرف‌کنندگی علم» را به رویکرد «تولید علم» تبدیل کنیم. ننگ‌مان نمی‌آید شاگردی کنیم؛ اما تقلید حرف دیگری است. از علم دیگران استفاده می‌کنیم اما دائمی نمی‌تواند باشد چون گاهی علم درست و به روز منتقل نمی‌شود.(97/3/20)

▼ حرف روز
حکمرانی غیرمسئولانه
مرکز اطلاعات آمریکا به تازگی گزارشی منتشر کرده و مدعی شده است هکرهایی از ایران با قدرت فوق‌العاده سایبری خود حملات موفق سایبری علیه آمریکا و عربستان به اجرا گذاشته‌اند. بی‌آنکه درصدد راستی‌آزمایی این گزارش باشیم، در ذیل برخی از مواردی را که به ایران نسبت داده شده است، برمی‌شماریم: 1‌ـ فضای سایبری می‌تواند به ایران این توانایی را بدهد که شکاف تکنولوژیک خود با کشورهای غربی را پایین بیاورد. 2ـ گزارش این نهاد همچنین می‌گوید متحدان آمریکا نیز برای به دست آوردن اسرار تجاری و تکنولوژی‌های آمریکایی حملات سایبری انجام داده‌اند. 3ـ این گزارش می‌گوید هکرهایی از ایران اطلاعات ارزشمندی را با حمله به نهادهای دانشگاهی آمریکا به دست آورده‌اند. 4ـ گروه‌های هکری از ایران با رخنه در وبگاه‌ها و حملات فیشینگ، شرکت‌های هوانوردی و فضانوردی آمریکایی را هدف گرفته‌اند و... .
این ادعاها علیه ایران در حالی عنوان می‌شود که آمریکا و رژیم صهیونیستی به صورت هماهنگ با شرکت‌های صنعتی از جمله زیمنس در سالیان گذشته حملات هکری گسترده‌ای علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران داشته‌اند که بنابر اعترافات خودشان توانسته‌اند صدماتی به این مراکز وارد کنند. این اعترافات حاکی از آن است که فضای سایبر چگونه می‌تواند امنیت ملی کشوری را در اوج یا حضیض ذلت قرار دهد. آمریکا از اکنون در این تفکر است که اگر ایران به منزله یک قدرت سایبر قد علم کند، می‌تواند به صورت نامحسوس هژمونی آمریکا را بی‌اثر کند؛ اما در داخل کشور هیچ‌گونه برنامه‌ای برای اقتدار در حوزه سایبری وجود ندارد و آن‌گونه که آمریکا اظهار جزع و فزع در اقتدار سایبری ایران می‌کند، متأسفانه مسئولان ما سرزمین گسترده سایبر را که چندین برابر ایران وسعت و مرز دارد، در اختیار نامحرمان و دشمنان قرار می‌دهند.
بیش از دو سال است که همه نهادهای اجرایی، تقنینی، مجازی و فرهنگی کشور جلسات مختلف برگزار کرده‌اند تا نسبت به یک پیام‌رسان، موضعی واحد داشته باشند؛ اما متأسفانه دولت با پشت پا زدن به همه تصمیمات، فرصت‌هایی را برای دور زدن این قانون در اختیار افرادی قرار می‌دهد که عدم حکمرانی در فضایی را نشان می‌دهد که ایفای نقش در آن لازمه حکمرانی آینده در عرصه سرزمینی و جهانی است.

▼ گزارش روز
سناریوی تکراری!
«جامعه آماده برای بروز اقدامات خشم‌آلود است؛ نباید اشتباه کرد. جامعه ما در شرایط انقلابی قرار ندارد؛ بلکه در شرایط عصبانی و خشم قرار دارد. اگر این وضعیت به سوی توازن حرکت نکند می‌تواند مستعد پیدایش خشونت‌های فراگیر باشد.» این جملات جدیدترین اظهار نظرات علوی‌تبار از شخصیت‌های اصلاح‌طلب است که در ماه‌های اخیر بارها درباره امکان خشونت‌های فراگیر و آمدن مردم به خیابان‌ها سخن گفته است! اصرار ویژه علوی‌تبار و برخی دیگر از اصلاح‌‌طلبان درباره قریب‌الوقوع بودن تکرار گسترده‌تر آنچه در دی ماه 96 رخ داد بسیار سؤال‌برانگیز است؛ چرا که باوجود نارضایتی‌هایی که در جامعه به دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی و عملکرد مسئولان وجود دارد و علی‌رغم تلاش جریان‌های ضد انقلاب برای ایجاد آشوب و به خیابان کشیدن حداقل بخشی از مردم در ماه‌های اخیر، به ویژه آنچه تحت عنوان تابستان داغ یا تابستان نارضایتی طراحی و عنوان ‌شده بود، با شکست روبه‌رو شده است و مردم نشان دادند با وجود گلایه‌ها و سختی‌ها در مقابل این توطئه‌چینی‌ها و تحریکات رسانه‌ای جریانات ضد انقلاب و... هوشیاری لازم را دارند. اما سؤال اینجاست که چرا با وجود هوشیاری مردم، افرادی چون علوی‌تبار همچنان بر طبل آشوب‌های سراسری و گسترده می‌کوبند! در این میان می‌توان گفت یکی از پاسخ‌های محتمل به این تلاش و انگیزه تکرار چنین مسائلی می‌تواند همان  سیاست قدیمی فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا باشد، این افراد تلاش می‌کنند با طرح چنین تهدیدهایی به زعم خود هراس ایجاد کرده و منافع خود را دنبال و مسیر را برای حضور بیش از پیش خود در قدرت فراهم کنند؛ فرآیندی که بارها از سوی جریان اصلاحات و افراد سرشناس آن به مرحله اجرا درآمده که همواره نیز با شکست روبه‌رو شده است.

▼ اخبار ویژه
نتایج یک نظرسنجی درباره وضعیت حجاب
نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد 70 درصد جامعه بدحجابی شرعی دارند و محتمل‌ترین سناریویی که در وضعیت فعلی جواب می‌دهد «تغافل» است، چون سناریوهای دیگری مانند جرم‌زدایی یا سختگیری بیشتر درباره حجاب، هر دو به افزایش بدحجابی منجر می‌شود. در این گزارش با تفاوت بین دو مفهوم «حجاب شرعی» و «حجاب عرفی» از حجاب عرفی به بدحجابی شرعی یاد شده و چنین عنوان شده است که 60 تا 70 درصد زنان جامعه با تعریف شرعی، بدحجاب محسوب می‌شوند که از این تعداد، 10 تا 15 درصد بدحجاب با وضعیت حاد یا به عبارتی بدحجاب هنجارشکن محسوب می‌شوند. تنها 13 درصد زنان به صورت سنتی دارای حجاب هستند و 70 درصد زنان در طیف خاکستری (تعریفی برای این طیف ارائه نشده است) قرار می‌گیرند. پژوهش‌ها نشان داده هر چه تحصیلات بالاتر می‌رود، میزان حجاب کمتر می‌شود و هر چه سن کمتر باشد، بدحجابی بیشتر می‌شود و وضعیت تأهل ارتباط چندانی با حجاب و بدحجابی ندارد.

وحدت با رفع محدودیت‌های سران فتنه!
الیاس حضرتی، قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی درباره اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد وحدت ملی در کشور و در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته نمادین، اظهار داشت: امروز جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد، این وحدت نیز در دو حوزه مد نظر است؛ یکی وحدت در میان مسئولان و دیگری، وحدت میان حاکمیت و ملت. وی افزود: در این بخش تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های آقای خاتمی است تا بتوانیم تجلی از وحدت و انسجام به نمایش بگذاریم.

▼ اخبار
1ـ انتظارات از برجام ساده‌انگارانه بود!

روزنامه آرمان در مطلبی به نقل از «محمود سریع‌القلم» نوشت: «همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود. من متعجبم که چرا موضوع به جامعه دقیق منتقل نشد!... اگر کسی آمریکا را بشناسد می‌داند که در سیاست‌گذاری‌های دولت و حاکمیت آمریکا نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه، جایگاه یهودیان آمریکا بسیار تعیین‌کننده است و موضع آنها در 20 سال اخیر ثابت بوده است. آنها می‌گویند که آمریکا و ایران نمی‌توانند مسائل‌شان را در حوزه‌های هسته‌ای، اقتصادی و تاریخی مثل ۲۸ مرداد و گروگان‌گیری حل کنند، قبل از اینکه مسئله اسرائیل را حل کنند. ساده‌انگارانه بود که تصور می‌کردیم اگر در مسئله هسته‌ای با آمریکا توافق کنیم، آمریکایی‌ها اعم از خزانه‌داری، کاخ سفید و کنگره آمریکا دیدگاه‌شان را نسبت به ما تغییر می‌دهند و تحریم‌ها تخفیف پیدا می‌کند؛ این دیدگاه رمانتیک شاید ناشی از فقدان شناخت آمریکا بود.»

2ـ قدرت آمریکا مدت‌هاست که بر باد رفته است
«دن گلیزبروک» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با جملات طعنه‌آمیزی تحت عنوان «برای تدبیر توهم‌آلود ترامپ درباره نفت ایران ده‌ها سال دیر شده است!»، نوشت: «ترامپ دارد از تمام آنچه دارد برای به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند. با این حال، مشکل او این است که «تمام آنچه دارد» با «اندازه کافی» خیلی فاصله دارد، چون آن قدرتی که زمانی منحصراً در اختیار آمریکا بود، اکنون مدت‌هاست که بر باد رفته است.» وی با اشاره به احتمال اندک موفقیت‌آمیز بودن این تحریم‌ها می‌نویسد: تحریم‌های آمریکا تا پایان سال در بهترین حالت شاید بتواند به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز (حدود یک‌پنجم میزان صادرات فعلی این کشور) منجر شود. وی تأکید می‌کند: حتی تحریم‌های پیش از توافق هم صرفاً موفق به کاهش نیمی از صادرات نفت ایران در بازار شده بودند.

3ـ اردن هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است
یک مقام دولتی اردن در واکنش به اخبار منتشر شده درباره تلاش دولت آمریکا برای احیای طرح ناتوی عربی تحت عنوان «همکاری راهبردی خاورمیانه» (MESA) گفت: دولت اردن هنوز تصمیمی برای عضویت در این ائتلاف نگرفته است. به گزارش پایگاه اردنی «خبرنی»، این مقام دولتی اردن که نامش ذکر نشده، افزود: آمریکا به تعدادی از کشورهای منطقه از جمله اردن طرحی را ارائه کرده که درحال حاضر در دست بررسی است. وی گفت: ماهیت این طرح ایجاد یک سازوکار برای هماهنگی بیشتر میان آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در زمینه مقابله با چالش‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی است. این منبع همچنین  تأکید کرد که امان در حال بررسی طرح است و تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

4ـ عمان بین ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کند
روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: سفر روز جمعه یوسف‌بن‌علوی وزیر خارجه عمان به واشنگتن و دیدار با جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای میانجی‌گری این کشور و کاهش تنش میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. این روزنامه افزوده سفر بن‌علوی به واشنگتن تأکیدی بر میانجی‌گری مسقط میان تهران و واشنگتن است؛ همانند آنچه در سال 2013 صورت گرفت و در نهایت به توافق هسته‌ای (برجام) در تابستان 2015 ختم شد. پیشتر حساب کاربری وزارت خارجه عمان در توئیتر اعلام کرده بود: متیس در دیدار یوسف‌بن‌علوی درباره مسائل امنیتی، منطقه‌ای و توسعه روابط میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کردند.

▼ اخبار کوتاه
زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ‌اسلامی از تقدیم طرح سؤال از رئیس‌جمهور به هیئت‌رئیسه پارلمان خبر داد. وی گفت: پس از جلسه هفته گذشته با حضور وزرا و نمایندگان رئیس‌جمهور، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره سؤال از رئیس‌جمهور، تقدیم هیئت‌‌رئیسه مجلس شد. وی با اشاره به ارزیابی‌های کمیسیون اقتصادی درباره سؤال از رئیس‌جمهور تصریح کرد: مقرر شده است در صورتی که تعداد امضاهای سؤال از رئیس‌جمهور از عدد 74 بیشتر باشد، سؤال ظرف یک هفته در مجلس مطرح شود.
مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات گفت: آقای سیف باید زودتر عوض می‌شد، ولی با تأخیر این کار انجام شد. البته خدا را شکر که این تغییر صورت گرفت. رئیس سازمان برنامه و بودجه علی‌‌القاعده جزو اولین گزینه‌هایی است که باید تغییر کند، اما بخشی از این اتفاقات چندان به اشخاص ربط ندارد و جای امیدواری نیست با رفت و آمدها تغییر چندانی حاصل شود.
حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از سران فتنه درباره‌ گفته‌های اخیر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مبنی بر تلاش برای در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته‌ نمادین و شکل‌گیری وحدت در کشور طی روزهای آینده مدعی شده است: یک منبع موثق به من گفته است که رفع حصر در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شده است.
برخی شنیده‌ها در خصوص بازار خودرو حکایت از آن دارد که کار به بازداشت یکی از وزرای سابق، ممنوع‌الخروجی یکی از مسئولان حاضر در یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی و همچنین زندانی شدن مسئول دفتر این مقام و همچنین یک فرد معروف و نام‌آشنای نزدیک به دولت کشیده است.
محمدمهدی رمضان‌زاده، مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: فرمانده کل سپاه در حاشیه دوره «اسلام ناب» در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره بازرسی آژانس از دانشگاه‌ها تصریح کرد: این اقدام اجازه و مصوبه شورای عالی امنیت ملی را ندارد.
ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان اکنون در شرایط برزخی به سر می‌برند، برزخی به این معنا که از یک طرف به دلیل روش‌های اصلاح‌طلبی ناچارند تن به مشارکت در قدرت بدهند و از طرف دیگر باید پاسخگوی مردمی باشند که معترض هستند.
پایگاه میدل ایست‌آی در مطلبی با بیان اینکه سپاه سریع‌ترین کشتی‌های تهاجمی و قایق‌های تندرو را در اختیار دارد، نوشت: نیروهای نظامی ایران از جمله سپاه پاسداران با ادوات خود توانایی بستن تنگه هرمز را دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات