صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۰۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 13 مرداد ماه

روزنامه کیهان **

روزه سکوت رئیس‌جمهور صدای حامیان دولت را هم درآورد!

سکوت رئیس‌جمهور و جواب ندادن او به سؤالات مردم و دغدغه‌های معیشتی آنان برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت را نیز به تکاپو انداخته و نسبت به آن منتقد ساخته است.

روزنامه آفتاب یزد در شماره چهارشنبه گذشته خود به دلایل لغو سخنرانی تلویزیونی روحانی در هفته اخیر پرداخته و بر نقش حسام‌الدین آشنا در این زمینه تاکید کرده بود.

این روزنامه در گزارش تیتر یک خود نوشته بود: «در بحبوحه شرایط بد اقتصادی، مردم منتظر پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی مسئولان بودند که سرانجام اعلام شد سه‌شنبه دوم مردادماه قرار است رئیس‌جمهور با مردم سخن بگوید اما در حالی که همه منتظر بودند مواضع حسن روحانی را بشنوند، اعلام شد که این گفت‌وگو به زمان دیگری موکول شده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود : «تصمیم روحانی برای لغو این گفت‌وگوی تلویزیونی در لحظات آخر گرفته شده و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی دولت حسن روحانی از مخالفان اصلی این گفت‌وگوی تلویزیونی بوده است.آشنا به روحانی گفته تنها باید زمانی در این شرایط با مردم رودررو سخن بگوید که اطلاعات و داده هایش کامل بوده و برای انتقادها و حل مشکلات پیش روی دولت راه‌حلی ارائه دهد».

آفتاب یزد در بخش دیگری از این گزارش نوشت:«شنیده‌ها حاکی از آن است که اظهارات آن روز روحانی(نشست خبری دوم بهمن 96) و اطمینان خاطر او (درباره قیمت دلار) و آینده اقتصاد ایران، به واسطه اطلاعات غلطی بود که اطرافیان به او دادند».

در این رابطه حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در صفحه شخصی‌اش نوشت: «مطالب اخیر روزنامه آفتاب یزد در مورد خود را تکذیب مى کنم.»

اما، فارغ از تائید و تکذیب‌های صورت گرفته، روزنامه قانون در شماره پنجشنبه اخیر خود به دلایل سکوت روحانی پرداخته و نسبت به روزه سکوت رئیس‌جمهور که با ورود نمایندگان و سؤال از روحانی شکسته شده است واکنش نشان داد.

در گزارش روزنامه قانون آمده است : « حسن‌روحاني كه خود دست‌پرورده دوران سخت اداره كشور در دهه 60 و زمان جنگ است بايد به بهترين شكل ممكن بتواند وضعيت شبه‌جنگي اين روزهاي كشور را كنترل و اداره كند ولي ما شاهد آن‌هستيم كه نه تنها وضعيت اين‌گونه نيست بلكه اوضاع را شايد بتوانيم از زمان جنگ نيز آشفته‌تر ببينيم زيرا در آن بازه اگر دشمن تمام سعي خود را براي ضربه زدن به كشور به كار مي‌گرفت اما مردمي بودند كه پشت دولت بايستند ولي امروز وضعيت به‌گونه‌اي‌ ديگر است و ملت نيز از دولت شكايت دارند و مي‌دانند كه تلاش خود را نمي‌كند. در آن زمان هر كاستي بود ولي مردم اطمينان داشتند كه بيشتر مسئولان نيز با ملت در يك راستا حركت مي‌كنند و براي همين تاب مي‌آورند. در آن زمان شايد برخي افراد نق مي‌زدند ولي بيشتر مسئولان همگام با ملت بودند و از مشكلات كشور براي مردم سخن مي‌گفتند و اين روزها حتي شاهد آن هستيم كه روحاني اين سخن گفتن را نيز از مردم دريغ مي‌كند. اين رويه دولت و شخص حسن‌روحاني به حدي ادامه دار شد تا نمايندگان كه ديدند از دست مردم كاري برنمي‌آيد، كمر همت بستند و سؤال از رئيس دولت را اعلام وصول كردند.»

فارغ از اینکه شبه جنگی خواندن شرایط امروز کشور تلاش زنجیره ای‌ها برای توجیه مذاکره با آمریکا را پوشش می‌دهد می‌توان به این نکته بسنده کرد که روش و مشی دولت در بی‌توجهی به مشکلات جامعه، تا آنجاست که روزنامه‌های حامی رئیس‌جمهور را نیز به تکاپو انداخته و در زمره منتقدان قرار داده است.

یارانه 500 هزار دلاری دولت به سفارت تاجیکستان!

روزنامه رسالت در مطلبی با انتقاد از مصوبه اخیر هیئت وزیران برای اعطای کمک 50 میلیارد ریالی به سفارت تاجیکستان بنا به پیشنهاد وزارت امور خارجه نوشت‌: «برخي اعضاي دولت پرداخت يارانه 45 هزار توماني كه طبق قانون بايد به مردم پرداخت شود را عزاي عظماي دولت ناميده‌اند. برخي از اعضاي دولت به بهانه‌هاي مختلف ازجمله كمبود اعتبار، هزينه‌هاي ارائه خدمات درماني و بهداشتي به مردم تحميل نموده‌اند،..آيا به‌واقع براي برخي از خدمات ضروري اعتبار نداريم؟ اگر نداريم پس اين همه هزينه‌هاي غيرضرور، غيرمنطقي و غيرعقلايي و البته غيرقانوني را دولت چگونه بر بودجه و بيت‌المال تحميل مي‌كند؟»

این روزنامه در ادامه نوشت:« هيئت وزيران در جلسه 31/4/1397 به پيشنهادات وزارت امور خارجه و تاييد سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد ماده (55) قانون محاسبات عمومي كشور - مصوب 1366 - تصويب كرد: مبلغ پنجاه ميليارد (50/000/000/000) ريال به صورت تملك دارايي سرمايه‌اي از محل اعتبارات جزء رديف (510000) قانون بودجه سال 1397 كل كشور تحت عنوان «هزينه‌هاي پيش‌بيني‌نشده - سرمايه‌اي» به‌منظور احداث ساختمان سفارت جمهوري تاجيكستان در تهران به شرط عمل متقابل در اختيار وزارت امور خارجه قرار مي‌گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود... آيا سفارت تاجيكستان در تهران هم يكي از دستگاه‌هاي اجرايي كشور است؟ هزينه‌هاي پيش‌بيني‌شده و پيش‌بيني‌نشده سفارتخانه‌ها در تهران بايد توسط كشورهاي متبوع خودشان از محل بودجه خودشان تامين شود. دولت اين وسط چه وظيفه قانوني دارد كه 50 ميليارد ريال بودجه براي ساخت‌وساز سفارت تاجيكستان در تهران هزينه كند؟

رسالت در ادامه نوشت: «مبلغ 50 ميليارد ريال موضوع مصوبه معادل ارزي حدود 500 هزار دلار است كه بايد دولت تاجيكستان براي احداث سفارتخانه خود در تهران وارد كشور كند. وزارت امور خارجه با اين مصوبه في‌الواقع جلوي ورود ارز براي تامين نيازهاي يك سفارتخانه را گرفته است. آيا ممانعت از ورود ارز به كشور جزء ماموريت‌هاي وزير امور خارجه است كه چنين پيشنهادي را به دولت داده است؟ به موجب كدام قانون و مستند به كدام ماده از قوانين و مقررات موضوعه حاكم بر مصرف اعتبار به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور چنان اجاز‌ه‌اي را مي‌دهد كه چنين مصوبه‌اي را تاييد كرده است؟گرفتن و دادن وام يا كمك‌هاي بلاعوض داخلي و خارجي از طرف دولت بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد. آيا هيئت وزيران ازجمله وزير محترم امور خارجه خود را ملتزم به لفظ بايد مصرح در اصول قانون اساسي نمي‌داند. اگر مي‌داند، خروجي اين التزام چيست؟ اگر نمي‌داند، چرا بايد هزينه‌هاي ديپلماسي التماس را بر گرده بودجه كل كشور و مردم تحميل نمايند؟

مقام ارشد آمریکایی : جنگ با ایران ترامپ را نابود می کند

پاتریک بوکانان٬ دستیار ارشد سه تن از روسای جمهور پیشین آمریکا طی یادداشتی در دوماهنامه «آمریکن کانزرواتیو» با اشاره به خروج ترامپ از برجام نوشت: «روحانی و متحدانش که آینده (ایران) را روی توافقی شرط‌بندی کردند که سلاح هسته‌ای را در ازای گشایش به سمت غرب رها کنند، اکنون در نظر مردم بی سواد هستند. و مردم حق را به کسانی می‌دهند که با ایده اعتماد به آمریکا مخالفت کرده بودند‌»‌.

دستیار پیشین رؤسای جمهور آمریکا نفت را دلبستگی استراتژیک آمریکا و غرب در خلیج فارس دانسته و نتیجه گرفته است‌:‌ بستن تنگه هرمز می‌تواند باعث انفجار بهای جهانی نفت شود و اگر نیروی دریایی آمریکا وارد عمل شود، جنگ بزرگی برپا خواهد شد که در آن صورت آمریکا تلفات سنگینی را تحمل خواهد کرد، مخصوصا اگر ایران از حزب‌الله، سوری ها، عراقی‌ها و سایر متحدانش در منطقه بخواهد که وارد عمل بشوند.

بوکانان در بخش دیگری از تحلیل خود آورده است‌: از میان چهار نفری که تصمیم نهایی را برای آغاز جنگ می‌گیرند؛ ترامپ، پامپئو و جان‌بولتون درباره لزوم تغییر حکومت ایران صحبت کرده‌اند. اما، جیمز‌متیس وزیر دفاع این هدف را تقبیح کرده است. این مقام ارشد آمریکایی در پایان نتیجه گرفته است که جنگ با ایران علاوه بر تلفات‌سنگین نیروهای آمریکایی، می‌تواند ریاست جمهوری ترامپ را هم نابود کند‌.

خاک بر سری که ترقی معکوس کرده است!

کاربران شبکه‌های اجتماعی رضا پهلوی را به نوکری شیوخ شن‌زار‌های حاشیه خلیج‌فارس متهم کردند و گفتند دست‌کم پدر و پدربزرگ او نوکر غربی‌ها بودند!

روزنامه جوان نوشت: طی دیدار‌هایی که اخیراً در پایتخت یکی از کشور‌های اروپایی بین برخی مقامات ارشد سعودی با پهلوی صورت گرفته است، او درخواست حمایت مالی از فعالیت‌های خود علیه حکومت ایران را مطرح کرده است که این درخواست با موافقت عربستان سعودی روبه‌رو شده است. منابع نزدیک به سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که عربستانی‌ها حمایت از پهلوی را منوط به اجرای فعالیت‌هایی همچون برگزاری تجمعات و تظاهرات در شهر‌های بزرگ ایران با حضور اقشار مختلف مردم کرده‌اند. براساس گفته‌های این منابع، در چند ماه گذشته جلسات متعددی بین رضا پهلوی و مقامات ارشد عربستان سعودی برگزار شده است. منابع سعودی درخصوص میزان کمک عربستان به رضا پهلوی سکوت کردند، اما با توجه به اخباری که پیش‌تر از قول جرج نادر، مشاور دربار امارات متحده و از نزدیکان لابی FDD و وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا درخصوص پیشنهاد حمایت ۳۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی از فعالیت‌های ضد حکومت ایران منتشر شد، به‌نظر می‌رسد که رضا پهلوی توانسته این کمک‌ها را به خود اختصاص دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی رضا پهلوی را به نوکری شیوخ شن‌زار‌های حاشیه خلیج‌فارس متهم کردند و گفتند دست‌کم پدر و پدربزرگ او نوکر غربی‌ها بودند!

گفتنی است یکی از کاربران با اشاره به همین نکته - نوکری رضا پهلوی برای سعودی‌ها - خطاب به رضا پهلوی نوشته است؛ خاکت به سر، ترقی معکوس کرده‌ای!

دستور کار جدید زنجیره‌ای‌ها القاء ما نمی‌توانیم و بزک ترامپ!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مطلبی نوشت: «ما در شرایطی هستیم که هر روز به نقطه‌های تاریک بیشتری از جهت اقتصادی می‌رسیم. پیشنهاد به دولت این است که اصل مذاکره اگر براساس منافع ملی ما باشد باید آن را بررسی کرد. اگر بر این اساس، اصل مذاکره را بپذیریم، می‌توانیم راجع به چگونگی آن صحبت کنیم. از آنجا که از جهت سیاست خارجی و هم از جهت داخلی، زمینه‌های نارضایتی اجتماعی در جامعه کاملاً فراهم است، می‌تواند ما را با مشکلاتی مواجه کند. با در نظر گرفتن اینکه سیزدهم مردادماه مرحله اول تحریم‌هاست و بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی بساط‌شان را جمع کرده و درحال خروج از ایران هستند، نقطه عطف اینجاست که ما نمی‌توانیم از یک دریچه به سیاست نگاه کنیم. سیاست یک امر متغیری است که با هیچ موضع ثابتی قابل قیاس نیست.»

طیف مدعی اصلاحات با سیاه‌نمایی وضعیت کشور و دلخوشی به سرابِ مذاکره، در پی آن است تا برجام‌های دیگری را به مردم تحمیل کند.

این طیف بدون توجه به تجربه پرهزینه و عبرت آموز برجام، همچنان مدعی است که با مذاکره، تمامی مشکلات رفع خواهد شد.

مدعیان اصلاحات که اکنون برای مذاکره با ترامپ ذوق زده شده‌اند، همان جماعتی هستند که در توجیه شکست و ناکامی برجام، با ایجاد دوگانه دروغین «اوبامای خوب-ترامپ بد»، تقصیرها را به گردن ترامپ می‌انداختند و او را دیوانه و تافته‌ای جدا بافته از حاکمیت آمریکا معرفی می‌کردند و هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد، تیتر زدند که «مزاحم رفت»! حالا همین جماعت برای مذاکره با ترامپ، سر از پا نمی‌شناسد!

اما نکته قابل توجه اینجاست که مدعیان اصلاحات اکنون اکثریت مطلق کابینه را در اختیار دارند. اما متاسفانه به‌دلیل بی‌برنامگی و ناکارآمدی، همچنان به نقطه‌های خیالی چشم دوخته و از توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی غفلت می‌کنند.

آقای رئیس‌جمهور! شما را به سوگندی که خورده‌اید ارجاع می‌دهم

به دنبال تغییرات صورت گرفته در دولت که طی گزارشی کیهان به آن پرداخته و اعلام کرده بود« مسئله اصلی تغییر سیف و نوبخت نیست رویکرد اقتصادی دولت باید عوض شود» حامیان دولت نیز به این تغییرات واکنش نشان داده و آن را نمایشی خواندند.

سیده‌حمیده زرآبادی نماینده اصلاح‌طلب قزوین طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت : الحمدلله(!) مشکل فقط سخنگوی دولت بود که آن هم تغییر کرد!!! با این تدبیر هوشمندانه از فردا شاهد کاهش قیمت ارز، خودرو، طلا و...هستیم!!! آقای رئیس‌جمهور شما را به سوگندی که در پیشگاه ملت خورده‌اید ارجاع می‌دهم.

گفتنی است در هفته‌های گذشته روزنامه‌ها و چهره‌های متعدد حامی دولت خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت شده بودند بی‌آنکه به مشی اقتصادی آن بپردازند و از ضرورت تغییر این مشی اقتصادی سخن بگویند.

کیهان پس از تغییر سیف، رئیس ‌بانک مرکزی در گزارشی نوشت: «آنچه که در میانه اعلام استعفا و یا برکناری برخی مقامات دولتی از جمله روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به آن پرداخته نمی‌شود آن است که مسئله اصلی سیف و یا نوبخت نیستند که با کناره‌گیری یا برکناری آنان مشکلات حل شود، رویکرد اقتصادی دولت باید عوض شود و طبیعی است که افراد تنها مهره‌هایی هستند که این رویکرد اقتصادی را اجرایی می‌سازند.»

به نظر می‌رسد امروز نمایشی بودن تغییرات در دولت صدای حامیان رئیس‌جمهور را نیز درآورده و نسبت به آن معترض ساخته است.

«جماران » کمی هم به فکر اندیشه‌های امام باشد!

سایت جماران وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) که طبیعتا بایستی نگهبان امینی برای اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) باشد در رویدادهای متعدد تاریخی که به بازخوانی آنها می‌پردازد به فکر دفاع از جریان و شیوه خاصی است.

جماران به عنوان نمونه اخیرا مصاحبه‌ای را منتشر کرده که در آن به بازداشت فرزندان آیت‌الله طالقانی در روزهای پایانی فروردین 1358 پرداخته شده است، در این مصاحبه به عملکرد کمیته‌های انقلاب در سال 1358‌اشاره و به آن حمله شده بود.

روزنامه شرق در شماره پنجشنبه خود بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را به نقل از جماران بازنشر کرده و نوشته است : « ‌مسئولین کمیته وقت به سرپرستی آقای غرضی، در یک حرکت نسنجیده و عجولانه، تصمیم به بازداشت مجتبی طالقانی به اتهام فعالیت‌های گذشته وی می‌گیرند، این کار بدون مشورت و مراجعه به آقای طالقانی اتفاق می‌افتد. طبیعتا مرحوم آیت‌الله طالقانی به‌حق گله‌مند می‌شود که چرا نسبت به بستگان و خانواده‌اش بدون مشورت و کسب اطلاع ایشان، اقدامی صورت گرفته است و برای آنکه در معرض سؤال و جواب‌های بعدی قرار نگیرد و به نوعی آزردگی خود را نشان دهد، تصمیم به دوری از انظار می‌گیرد و مدتی را در نقطه‌ای که کسی از آن خبر ندارد، می‌گذراند.»

این همه در حالی است که امام خمینی(ره) 29 فروردین 1358 طی سخنانی با حمایت شدید از کمیته‌های انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کردند:

«همه ميدانند آن وقتي كه این نابسامانی‌ها پیدا شد، از قواي انتظامي هم خبري نبود، و پاسدارها این كار را كردند و جلو همۀ این مفاسد را تا آن حدودي كه امكان داشت [گرفتند] در همۀ بلاد كمیتهها و پاسداران انقلاب این كارهاي مفید را انجام دادند.»

امام خمینی همچنین در این سخنرانی با مثال زدن فرزند خود تصریح کردند: «مثلاً فرض كنید كه ـ یك كسي را ميگیرند، مثلاً احمد ما را ميگیرند ـ ولو اینكه اگر احمد را بگیرند بكُشند هم من حرفي نميزنم اما ميخواهند اینها [غائله]درست بكنند ـ یا مثلاً... از یكي از علماي ایران، پسرش را ميگیرند یك كاري سرش ميآورند، این یك غائله پیدا ميشود. تا این شد، خودشان شروع ميكنند قبل از اینكه صاحبكار مشغول بشود و اظهار تأثر بكند، آقایان [اظهار] تأثر ميكنند، «وامصیبت» آقایان ميگویند! خود صاحبكار هیچ حرفي نميزند اما آقایان سینه ميزنند!» (صحیفه امام ، جلد ۷، صفحه35)

جماران در بازخوانی تاریخ بدون هیچ‌اشاره‌ای به اصل ماجرا و اینکه نظر امام در این میان چه بوده است تنها به گزارش ناقصی بسنده کرده است. انتظار می‌رود جماران در کنار توجه به نظرات خاص برخی گروه‌ها و گروهک‌های سیاسی کمی نیز به فکر اندیشه‌های امام و بازخوانی آن باشد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* با فروکش کردن التهابات کاذب در شهرهای شمالی کشور در مورد بنزین و عادی شدن اوضاع در پمپ بنزین‌ها، مشخص شد که یکی از عوامل پدید آمدن این التهابات، باورپذیری شدید عده‌ای از مردم نسبت به شایعه سازی هاست. بسیاری از مردم شهرهای شمالی با نکوهش این باورپذیری، از مسئولین خواستند در این قبیل موارد برای اطلاع رسانی، سرعت عمل نشان دهند.

* سازمان هواپیمائی می‌گوید یخ زدن بال هواپیما یکی از عوامل تاثیرگذار در سقوط هواپیمای یاسوج که زمستان گذشته سقوط کرد بوده است. کمیته بررسی، اشتباه خلبان را عامل محوری این حادثه می‌ داند. در این حادثه تمام مسافران و خدمه هواپیما جان باختند.

* با بررسی موضوع FATF در مجلس شورای اسلامی و تحرکاتی که برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به آن در جریان است، امید به تصویب آن در مجلس با رعایت ملاحظات مورد نظر ایران افزایش یافته است. چهار کشور آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و آرژانتین برای قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF تلاش می‌کنند. تصویب FATF در مجلس این تلاش را خنثی خواهد کرد و مانع بروز مشکلات بانکی در سطح بین‌المللی برای کشورمان خواهد شد.

*********************************

روزنامه خراسان**

ابلاغیه جدید برای جریمه خودروهای گذر موقت متخلف

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از مسئولان اقتصادی کابینه، اعلام شده حسب تصمیم هیئت دولت و با توجه به اختیارات ناشی از ماده 109 قانون امور گمرکی، وسایل نقلیه ای که به صورت عبور با مجوز بین المللی یا ورود موقت، وارد کشور شدند اگر در مهلت مقرر برای خروج از کشور یا تحویل به گمرک مراجعه نکنند، به ازای هر روز تأخیر مشمول جریمه 52 هزار تا 260 هزار تومان خواهند شد.

مجوزدولت درباره معافیت مالیاتی خرید وارداتی دردستگاه ها

در حالی که بر اساس مصوبه سال 1387 دولت وقت، مقرر شده بود فهرستی از اقلام با مصارف دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وارد یا از داخل خریداری می شود، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات برارزش افزوده نشود، طبق تصمیم روزهای اخیر کابینه، همچنین برخی اقلامی که از محل اعتبارات مصوب، توسط وزارت اطلاعات نیز خریداری یا وارد می شود، مشمول این معافیت خواهد بود.

*********************************

روزنامه ایران**

تجمعات پراکنده در چند شهر

خبر اول اینکه پنجشنبه گذشته شماری از شهرهای کشور برای ساعاتی شاهد تجمعات اعتراضی بود؛ تجمعاتی پراکنده و کم تعداد که البته با حضور مأموران نیروهای انتظامی همراه می‌شد. در اصفهان عده‌ای برای سومین روز پیاپی در میدان امیرکبیر جمع شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی در شاهین شهر و نجف آباد هم تجمعات مشابهی برگزار شد. در شیراز، تصاویر و اخباری از تجمع در چهارراه زند در مجاورت خیابان توحید (داریوش) از مکان‌های اصلی خرید و فروش تلفن همراه مخابره شد. به گزارش ایرنا، هرچند در فراخوان‌ها، هدف از تجمع اعتراض به گرانی عنوان شده بود اما تجمع کنندگان بیشتر شعارهای ساختارشکنانه سر می‌دادند. پنجشنبه ظهر حدود 40 نفر نیز در میدان شهدای مشهد واقع در نزدیکی حرم مطهر امام رضا(ع) تجمع کردند؛ همان میدانی که اعتراض‌های دی ماه از آنجا شروع شد. به گفته سرپرست فرمانداری مشهد این تجمع جزئی بود و شمار اندکی حضور داشتند اما شعارهای مختلفی سر می‌دادند. سردار نظری فرمانده سپاه امام رضا (ع) در این تجمع حضور یافت و با شماری از معترضان گفت‌وگو کرد. جمعی از مردم ساری هم در اعتراض به وضعیت معیشتی خود در مقابل استانداری مازندران حاضر شدند.

چرا خبری از نامزدهای سابق نیست؟

خبر دیگر اینکه سایت اصولگرای «رجانیوز» با طرح این سؤال که «چرا خبری از دغدغه‌مندی نامزدهای سابق ریاست جمهوری نیست؟» نوشته مدعیان اداره کشور، برنامه‌های خود برای عبور از بحران را ارائه دهند. این سایت به دو جلسه سعید جلیلی با «مسئولان سابق بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی» اشاره کرده و نوشته اینها اقدامات قابل تقدیری است که به نظر می رسد هنوز کافی نیست و درعین حال اذعان دارد «در بدنه مردم و مسئولان نادیده گرفته می‌شود.»

رد درخواست رفع حصر

شنیدیم که برخی منابع خبری مدعی شده‌اند درخواست رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با مخالفت روبه‌رو شده است.

همگروهی ایران و اسرائیل در «المپیک نظامی»

باخبر شدیم که، اسرائیل برای دومین سال پیاپی در«بازی‌های بین‌المللی ارتش» روسیه شرکت کرده که قرار است در سه بخش شرکت کند که در بخش پزشکی صحرایی تیم ایران هم حضور دارد. به گزارش «پارسینه» به نقل از جروزالم پست، رقابت ایران و اسرائیل در بخش پزشکی صحرایی رویارویی مستقیم میان دو تیم نیست اما به خاطر ترتیب الفبای روسی، پرچم ایران و اسرائیل در وب سایت رسمی مسابقات درست کنار هم قرار گرفته‌اند.

دیدار وزیر خارجه انگلیس با همسر زاغری

دست آخر اینکه وزیر امور خارجه انگلیس با «ریچارد رتکلیف» همسر نازنین زاغری، تبعه ایرانی- انگلیسی که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده ملاقات کرد. به گزارش ایرنا، «جرمی ‌هانت» روز جمعه با انتشار پیامی در حساب توئیتری‌اش نوشت: «شرایط سخت و تکان دهنده‌ای است و آنها از خود مقاومت قابل توجهی نشان می‌دهند.» وی افزود که از تمام توان خود برای بازگرداندن خانم زاغری استفاده خواهد کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آمریکا نهادهای اروپایی مرتبط با ایران را به تحریم تهدید کرد

در ادامه فشارهای واشنگتن به اروپایی‌ها برای همراه شدن با تحریم‌ها علیه ایران، یک رسانه آمریکایی از هشدار جدی 2 قوه قانونگذاری و اجرایی آمریکا به اروپا درباره تداوم تجارت با تهران خبر داد. طبق گزارش «واشنگتن فری بیکن»، چندین مقام ارشد آمریکایی خبر از هشدار جدی کاخ سفید و کنگره آمریکا به شرکای اروپایی واشنگتن با این مضمون خبر داد: «یا به همه پیوندهای تجاری با ایران پایان دهید یا با تحریم‌های سخت و جدید آمریکا طی ماه‌های پیش رو مواجه شوید». بنا به این گزارش، دولت «دونالد ترامپ» و بسیاری در کنگره آمریکا در حال همکاری برای فشار بر شرکای اروپایی درباره تعاملات مالی و تجاری آنها با ایران هستند تا تحریم‌های شدیدی علیه ایران در بخش‌های نفتی و بانکداری اعمال کنند. به گزارش فارس، در گزارش این رسانه آمده که شرکای اروپایی واشنگتن از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت، با تحریم‌های این کشور علیه ایران مخالفت کرده و در حال مذاکره با ایران برای صحبت درباره راه‌های دور زدن تحریم‌های واشنگتن هستند. در گزارش فری بیکن آمده است: «مقام‌های ارشد آمریکایی که مسؤول تلاش‌ها برای فشار بر شرکای اروپایی به دلیل تعاملات آنها با ایران هستند گفتند دولت ترامپ در اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که تحریم‌های جدید ایران را نقض کنند، تردید نخواهد کرد و امکان هدف قرار گرفتن نهادهای بانکی بین‌المللی و حتی بانک‌های مهم آمریکایی هم در صورت عدم پایبندی آنها به تحریم‌های ایران وجود دارد». این رسانه همچنین خبر داد آمریکا به اعضای سامانه «سوئیفت» درباره ارتباطات و تعاملات بانکی با ایران هشدار داده است.

اقدام جالب فرمانده سپاه مشهد و توجه به درددل معترضان اقتصادی

فرمانده سپاه امام رضا(ع) مشهد مقدس در اقدامی جالب به میان مردم معترض به مسائل اقتصادی رفت و از نزدیک به درد دل آنها گوش داد. به گزارش تسنیم، چند صد نفر از مردم مشهد صبح روز پنجشنبه در اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی، در یکی از نقاط این شهر تجمع کردند. دقایقی پس از برگزاری این تجمع، سردار یعقوب‌علی نظری، فرمانده سپاه امام‌رضا(ع) با حضور در جمع‌ معترضان از نزدیک به درددل آنها گوش کرد؛ این تجمع پس از ساعتی پایان یافت.

صفارهرندی: قبول شرایط طرف مقابل به معنای دسترسی به وعده‌ها نیست

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست بصیرت‌افزایی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس گفت: کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را در موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد. به گزارش فارس، صفارهرندی افزود: اکنون هم دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده این است که بعضی‌ها وضعیت کنونی را به هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست جز اینکه به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید. وی با اشاره به تاریخ پایان جنگ، یادآور شد: تاریخ به ما می‌گوید بعد از پذیرش قطعنامه 598 جنگ تمام نشده و ادامه داشته است، همچنان که ما در عملیات مرصاد و در جبهه‌های جنوب شهدای زیادی دادیم. کارشناس سیاسی گفت: قبول شرایط طرف مقابل لزوما به معنای دسترسی به وعده‌ها نیست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایستادگی و مقاومت، معاملات آمریکا را بر هم می‌زند، تصریح کرد: باوجود اینکه آمریکا بارها در سوریه ما را تهدید کرده بود ولی ما روی راهبرد خود ایستادگی کردیم و همین باعث شد راهبرد آمریکا رنگ ببازد و سیر سقوط دومینووار مراکز وابسته به آمریکا هم جاری شد، هرچند ما در این میان هزینه‌‌هایی هم دادیم که شهید حججی و نزدیک به 80 نفری که در آن منطقه به شهادت رسیدند بخشی از آن بها بود که برای برهم زدن راهبرد آمریکا هزینه کردیم.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات