صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 14 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها اصرار دارند که ما با آنها درباره‌ مسائل منطقه غرب آسیا به ‌ویژه سوریه، عراق، لبنان و یمن مذاکره کنیم؛ هدف واقعی آنها از این درخواست‌های مذاکره چیست؟ آنها هدفی جز جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ‌عنوان عامل اصلی ناکامی‌های آمریکا ندارند. (1395/6/28)

▼ حرف روز
مار خوش خط و خال!
در روزهای اخیر، پس از شدت یافتن تهدیدها و تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران، رئیس‌جمهور آمریکا به ناگاه از مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران سخن گفت! بیان این جملات برای کسانی که اهل سیاست هستند، تعجب برانگیز نبود؛ اما برخی از افراد خام و طیف‌های سیاسی غرب‌زده با استقبال از این پیشنهاد در حال ادبیات‌سازی برای مذاکره هستند. سؤالی که اکنون در اذهان عمومی نقش بسته، این است که در این شرایط که ترامپ چندین چماق را با هم برداشته است، چرا پیشنهاد هویج را مطرح می‌کند؟ در پاسخ به این پرسش باید به فواید مذاکره برای آمریکا اشاره کرد؛
1‌ـ جنگ شناختی و ادراکی آمریکا علیه ایران هدف مهم تهدید، تحریم و حتی مذاکره است. آمریکا در این اندیشه است که با یک بسته تحمیلی به فرآیند شرطی‌سازی نقش خود در امور سیاسی ایران رسمیت ببخشد، این کشور پس از خروج از برجام میزان اندک محبوبیت و مقبولیت خود را نزد کسانی که مدافع ارزش‌های لیبرالیستی بودند، از دست داده است، بر اساس این می‌کوشد با راه‌اندازی چرخه مجدد مذاکره هم جریان وارفته طرفدار آمریکا را احیا کرده و هم مردم را نسبت به توطئه‌های آمریکا برای براندازی کشور به صورت تدریجی بی‌حس کند.
2‌ـ جنگ معیشتی آمریکا علیه ملت ایران یک تهاجم انکارناپذیر است و روند این حرکت بدبینی ملت ایران را نسبت به آمریکا به دنبال دارد که البته آمریکا هم از این امور اطلاع دارد؛ اما با رفتار شیطانی خود همه مشکلات را به نظام اسلامی ارجاع می‌دهد تا از درون کشور مهره‌های وابسته را برای مذاکره و رفع مشکلات حرکت دهد. در روزهای گذشته، این حرکت از برخی گروه‌های شکست خورده شروع شده است تا به بهانه دفاع از مردم موضوع مذاکره را در تابستان داغ کنند.
3ـ در حالی که پس از تهدیدهای ترامپ شاهد افزایش وحدت ملی در دفاع از امنیت کشورمان هستیم، موضوع مذاکره مانند گذشته می‌تواند به انسجام ملی ما ضربه‌ وارد کند و برای مقابله با مار خوش خط و خال مذاکره باید اهداف آمریکا در این موضوع تبیین شود که مذاکره شرایط را سخت‌تر می‌کند و می‌تواند در آینده فشارهای بیشتری بر نظام وارد کند؛ برای نمونه اگر در جریان مذاکرات قبلی توان هسته‌ای خود را از دست نداده بودیم، در حال حاضر فشارها کمتر بود و ما می‌توانستیم فشارهای بیشتری بر آمریکا وارد کنیم.

▼ گزارش روز
اثبات مجدد
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده، فشارهای «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا به آلمان مانع انتقال ۳۰۰ میلیون یورو از اموال جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک تجاری اروپایی‌ـ ایرانی (Europäisch-Iranische Handelsbank) شده است. مسئولان بانک مرکزی آلمان قصد دارند با افزودن متممی به قوانین مالی آلمان، با پوشش «نگرانی از پول‌شویی»، از انتقال پول به ایران جلوگیری کنند. نکته مهم اینجاست که این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این نهاد در آلمان به ظاهر نهادی مستقل به شمار می‌آید؛ اما مقامات آمریکایی از جمله گرنل توانسته‌اند با لابی با مقامات دولت آلمان نقشی اساسی در تصمیم این نهاد برای ممانعت از انتقال پول به ایران داشته باشند. این اتفاق نمونه واضح دیگری است که نمی‌توان کشور را معطل تصمیمات کشورهای خارجی و مسائل خارج از مرزها نگه داشت! چرا که نشان می‌دهد اروپایی‌ها هم با وجود همه لفاظی‌ها و همه بازی‌شان با کلمات و ادعایی از این دست که همه توان خود را برای نگه داشتن توافق جامع هسته‌ای و بازنگشتن تحریم‌های ایران به کار بگیرند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت توانایی عملیاتی‌سازی گفته‌های خود را ندارند و کاملاً متأثر از تصمیمات کاخ سفید عمل می‌کنند! این موضوع بار دیگر دقیق بودن تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره اروپا و تعامل با این کشورها پس از خروج آمریکا از برجام را به اثبات رساند که در این باره فرمودند: «ما بنای دعوا با اروپا را نداریم، اما این سه کشور اروپایی نشان داده‌اند که در حساس‌ترین مواقع، با آمریکا همراهی می‌کنند. تاکنون ندیده‌ایم که به‌ معنی واقعی کلمه در مقابل آمریکا ایستاده باشند... مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود؛ اما نباید معطل بسته‌ اروپایی ماند، بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد. گره زدن حل مسائل کشور به ‌خصوص مسائل اقتصادی به برجام و خارج از کشور، یک خطای بزرگ است.»

▼ اخبار ویژه
روی‌آوردن ضد انقلاب به تصاویر آرشیوی!
رسانه‌های ضد انقلاب دور جدیدی از فعالیت‌های خود را همزمان با برخی تجمعات در شهرهای کشور کلید زدند. آنها برای کمک کردن به آشوب در ایران و برهم زدن آرامش جامعه به هر کاری دست می‌زنند. سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی، دروغ، استفاده از تصاویر فتوشاپی یا قدیمی و فیلم‌های جعلی ابزارهایی هستند که آنها در دستور کار خود قرار می‌دهند. در آخرین این موارد، آمدنیوز و برخی شبه‌رسانه‌های ضد انقلاب با انتشار تصویری مدعی تجمعات گسترده در ساری شدند، که در آن تصویر افراد لباس گرم و کاپشن بر تن داشتند. غافل از اینکه در اوج گرمای تابستان کسی در ساری کاپشن نمی‌پوشد! پیش از این نیز آمدنیوز با انتشار فیلم کوتاهی از آتش‌سوزی بندر لنگه در استان هرمزگان مدعی شده بود معترضان به وضعیت اقتصادی پمپ بنزین شهید حججی را در اصفهان به آتش کشیده‌اند!

تیراندازی ناشناس برای کشته‌سازی
در جریان اغتشاش‌آفرینی نیروهای ضد انقلاب در برخی خیابان‌های شهر کرج، یک شهروند به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضارب از داخل خودرو ۲۰۶ و با سلاحی غیر سازمانی اقدام به شلیک کرده است. پیش از این و در اغتشاشات دی ماه نیز چندین فرد مسلح که وابستگی‌های گروهکی داشتند، به همت دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده بودند. طبق مشاهدات میدانی خبرنگاران، بیشتر لیدرهای اغتشاش این بار از زنان انتخاب شده‌اند. گفتنی است، دو شب پیش تعدادی از آشوبگران با حمله به حوزه علمیه شهرستان اشتهارد با سنگ و آجر، نمای حوزه علمیه ماهدشت را هدف قرار دادند و شیشه‌های نمازخانه را شکستند و در حین انجام این کار، شعارهای هنجارشکنانه سر ‌دادند.
 
▼ اخبار
1ـ ادعای یک روزنامه کویتی درباره مذاکره ایران و آمریکا!
روزنامه کویتی «الجریده» ادعا کرد، ایران به هفت شرط پذیرفته بوده که با آمریکا مذاکره کند. هفت شرطی که پیش‌بینی می‌شد آنقدر سخت باشند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا آنها را نپذیرد. به نوشته الجریده این شروط عبارت بودند: از بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای و اجرای تمامی تعهداتش، توقف تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران، ارائه تضمین در جهت عدم تلاش آمریکا برای براندازی نظام، پایان دادن به اختلاف‌افکنی میان ایران با کشور‌های عربی، پایان دادن به تحریم‌های جدید اقتصادی، توقف فشار‌های اقتصادی و توقف فشار به شرکت‌های اروپایی تا آ‌نها به تهران بازگردند. به گفته روزنامه الجریده ناظران و مسئولان در کشور‌های گوناگون از اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران بدون هیچ گونه پیش‌شرطی شوکه شدند.

2ـ برنامه ‌موشکی‌ و ‌هسته‌ای کره‌ شمالی متوقف ‌نشده است
بر  اساس گزارش 149 صفحه‌ای محرمانه سازمان ملل که نتیجه تحقیق و بررسی شش ماهه کارشناسان مستقلی است که بر اجرای تحریم‌های سازمان ملل نظارت دارند، کره شمالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده و همچنان به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و انتقال غیر قانونی فرآورده‌های نفتی از طریق کشتی به کشتی و همین طور انتقال محموله‌های زغال سنگ در سال 2018 میلادی ادامه داده است. کره شمالی همچنین تحریم‌های مربوط به ممنوعیت فروش منسوجات را نقض کرده و طی اکتبر 2017 تا مارس 2018 میلادی بیش از 100 میلیون دلار کالا به چین، غنا، هند، مکزیک، سریلانکا، تایلند، ترکیه و اروگوئه صادر کرده است.

3ـ اصلاح‌طلبان نمی‌توانند جا خالی بدهند!
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه «سازندگی» با اشاره به حمایت تمام و کمال اصلاح‌طلبان از دولت روحانی گفته است: «در حالی که روحانی نتوانسته خیلی از انتظارات را برآورده کند، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند جا خالی کنند. اصلاح‌طلبان نسبت به رأی‌دهندگان و بدنه اجتماعی خود تعهد اخلاقی و اجتماعی دارند و تمام مسئولیت عملکرد روحانی بر عهده آنهاست.» وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دولت دوازدهم بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیون رأی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان کرده است: «ما بودیم که به مردم گفتیم بیایید به روحانی رأی دهید؛ الآن نمی‌توانیم به آنها بگوییم که به ما مربوط نیست.»

4ـ روزی دو میلیون کلمه خبرپراکنی علیه ایران
بیژن نوباوه، روزنامه‌نگار پیشکسوت در شانزدهمین نشست شنبه‌های انقلاب گفت: در گذشته جریان استکباری غرب برای مقابله با کمونیسم رادیویی به نام «زندگی برتر» داشت و تنها همین یک رادیو برای پیشبرد اهداف آنها کافی بود، اما پس از انقلاب اسلامی بیش از  100 رادیو و تلویزیون تنها به زبان فارسی علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کنند. وی افزود: بر اساس تحقیقات من در طول 20 سال گذشته، سه خبرگزاری رویترز، فرانس‌پرس و آسوشیتد‌پرس روزی دو میلیون کلمه علیه جمهوری اسلامی خبرپراکنی می‌کنند که بیشتر آن در جهت تغییر در سبک زندگی و تغییر نگرش‌های مردم ایران بوده است.

5ـ طالبان مذاکره مجدد با آمریکا شرف و شعور ندارند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران به صددرصد تعهدات خود در برجام عمل کرده است؛ اما طرف مقابل به ۱۰ درصد تعهدات خود هم عمل نکرد. با وجود این، عده‌ای از داخل که شرف ندارند می‌گویند برویم دوباره مذاکره کنیم. اگر کسی شعور سیاسی داشته باشد، نباید از مذاکره حرف بزند. حسن رحیم‌پورازغدی افزود: غربی‌ها می‌گویند موشک نداشته باش تا زمانی که ما حمله کردیم نتوانی از خود دفاع کنی و کل جهان اسلام را هم بفروش و دیگر کار را به جایی رساندند که می‌گویند اگر آب خوردن می‌خواهید، باید آمریکا بیاید ایران. اینها اگر فاقد شرف نباشند، خائن یا فاقد شعور هستند.

▼ اخبار کوتاه
شرکت یونیپک چین واردات نفت از آمریکا را به دلیل تشدید جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، به حال تعلیق درآورده است. اطلاعات تجاری نشان می‌دهد، میانگین واردات نفت چین از آمریکا در هشت ماه امسال، ۳۳۴ هزار بشکه در روز خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه سپتامبر امسال به حدود ۱۹۷ هزار بشکه در روز کاهش یابد. تعرفه‌های وضع شده از سوی دولت چین برای واردات نفت از آمریکا، دیگر شرکت‌های نفتی چینی، از جمله شرکت پتروچاینا را از خرید نفت آمریکا باز داشته است.
ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی با بیان اینکه ایالات متحده «صدای خود را بالا می‌برد تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را حفظ کند»، گفت: در حالی که کره شمالی «اقدامات نیکخواهانه خود را آغاز کرده است»، از جمله «توقف موقت آزمایش هسته‌ای و آزمایش پرتاب موشک و تخلیه زمین‌های آزمایش هسته‌ای»، ایالات متحده به «قدیم و به آنچه دور از قصد رهبرش است»، بازگشته است.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: هشداری که آقای روحانی دادند، هشدار جدیدی نیست؛ ملت و نیروهای مسلح ما سال‌هاست این حرف را می‌زنند. امروز هم مثل گذشته همین حرف را می‌زنیم که تنگه هرمز یا باید برای همه باز باشد یا برای هیچ‌کس و هر زمان که اراده کنیم، این تنگه را می‌بندیم.
وزارت بازرگانی و صنعت هند در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است، واردات طلای این کشور در سال مالی 2018 میلادی با رشد 22/43 درصدی روبه‌رو شده و به بیش از 955 تن رسیده است. بر اساس این گزارش، واردات طلای هند طی سال مالی 2017‌ـ 2016 به 780 تن رسیده بود.
حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصاد ایران ساختاری است، گفت: در دو سال گذشته با وجود اینکه بحث تحریم‌ها مطرح نبود؛ اما برای تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید هیچ اقدامی نشده است.
نماینده مردم جیرفت در مجلس از مهلت 10 روزه مجلس به شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای انتشار فهرست کسانی که غیر قانونی و خارج از عرف به سامانه ورود کرده و خودروهای خارجی و گران‌قیمت خریده‌اند،‌ خبر داد.
چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی خود در شهر آلانیا درباره تحریم اخیر واشنگتن علیه این کشور خطاب به آمریکا تأکید کرد: مردم ترکیه تسلیم نخواهند شد و اگر تحریم کنید، تحریم خواهید شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات