تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۸۴

این مسابقه بیهوده تا کی و تا کجا ادامه خواهد یافت!؟

افزایش نامعقول قیمت‌ها و حتی حقوق و دستمزدها، بهترین گزینه و تنها راهکار برای حل مشکل نیست، بلکه باید ریشه‌ها و علل اصلی این معضل را مشخص و با رفع آنها، زمینه را برای کاهش نرخ تورم و تثبیت قیمت‌ها فراهم نمود.
پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان، نرخ رشد سالانه تورم را به کمتر از 3 درصد رسانده و کشورهایی مانند سوئد و سوئیس، هم ‌اکنون تورم صفر درصد را تجربه می‌کنند، دولت جمهوری اسلامی هر سال با افزایش چند درصدی حقوق و دستمزدِ کارمندان و کارگران و متقابلاً، تأیید و تصویب افزایش بعضاً چند ده درصدی قیمت کالا و خدمات یا عوارض و مالیات و سایر موارد مشابه، به زعم خود تلاش می‌کند تا بین حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران با گرانی و تورم افسار گسیخته، تعادل برقرار نماید.
این در حالی است که با این رویکرد و سیاست‌گذاری غلط و ناصواب، نه تنها هرگز به ثبات قیمت نخواهیم رسید، بلکه استمرار این رویه سبب خواهد شد تا افزایش غیر منطقی قیمت‌ها به یک روال رسمی و اجتناب ‌ناپذیر تبدیل، و ارزش پول ملی همواره با کاهش مواجه شود.
در واقع دولت به جای آنکه در اندیشه ثبات قیمت‌ها باشد، ساده‌ترین و آسانترین روش را برگزیده و به این ترتیب و با تأیید و تصویب افزایش مستمر و غیرمنطقی قیمت‌ها در هر سال، به یک روش غلط و چالش ‌آفرین رسمیت بخشیده است.
به همین دلیل، اکنون بار دیگر این پرسش مطرح است که این مسابقه بیهوده و نابرابر بین افزایش حقوق و دستمزد، با گرانی و تورم تا کی و تا کجا ادامه خواهد یافت؟
البته بی شک در بروز این نابسامانی‌های اقتصادی توطئه‌های خارجی مثل تحریم و تهدید، سوء استفاده افراد فرصت‌طلب و کارشکنی افراد نفوذی یا نالایق، بالا بودن هزینه تولید در ایران، ضعف فرهنگی و آموزشی، ضعف نظارتی و کنترلی و امثال آن نیز مؤثر می باشد.
با این‌ حال قطعاً افزایش نامعقول قیمت‌ها و حتی حقوق و دستمزدها، بهترین گزینه و تنها راهکار برای حل مشکل نیست، بلکه باید ریشه‌ها و علل اصلی این معضل را مشخص و با رفع آنها، زمینه را برای کاهش نرخ تورم و تثبیت قیمت‌ها فراهم نمود.
بدیهی است که تداوم این روند در آینده می‌تواند نظام اقتصادی کشور را با تهدیدات جدی‌تری مواجه نموده و به یک چالش لاینحل تبدیل شود، لذا از مسئولین فعلی و جدید بخش اقتصادی کشور انتظار می‌رود، رفع این مشکل را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات