صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 27 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکایی‌ها اخیراً بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند: یکی جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: «جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»(1397/5/22)

▼ حرف روز
گروه اقدام برای چیست؟
در حالی که پیشتر اعلام شده بود مرکز اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا خواهد بود، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد به زودی از «گروه اقدام ایران» رونمایی خواهد شد. طبق اخبار منتشر شده، «رایان هوک» مسئولیت نهاد «گروه اقدام ایران» را بر عهده گرفته است؛ وی که از مشاوران جان بولتون است، بیشتر فعالیت‌هایش درباره ایران بوده است. هوک درباره حوزه فعالیت‌های این گروه ضد ایرانی می‌گوید: «گروه اقدام ایران» ضمن هماهنگی با شرکای آمریکا، می‌کوشد با طراحی راهبردی جدید که همه سطوح «تهدیدهای» جمهوری اسلامی را در بر‌گیرد! با ایران مقابله کند.
علاوه بر این، از مجموع اظهارات آمریکایی‌ها در این چند روز اخیر و به ویژه پس از اعلام این خبر می‌توان نتیجه گرفت که آمریکایی‌ها تصمیم دارند با گفت‌وگوها و هماهنگی‌های سیاسی با دولت‌ها، به آنها درباره پیامدهای تعامل اقتصادی با ایران هشدار دهند. همچنین مایک پمپئو همزمان با تشکیل این گروه اعلام کرد، هدف از ایجاد آن هماهنگی و اجرای سیاست ایالات متحده در برابر ایران، در دوره پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.
نکته مهم این است که هم اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا با تجدید نظر در سازمان انسانی و مالی خود، مدت‌ها است در سطح جهان سرگرم مذاکره با دولت‌ها برای متوقف کردن روابط و تجارت اقتصادی با ایران است؛ بنابراین کارکرد این گروه تازگی ندارد. معنای این رفتار جدید آمریکایی‌ها آن است که قصد دارند در کنار اقدامات معطوف به «جنگ اقتصادی»، پروژه‌ای را آغاز کنند که در راستای «جنگ روانی» موضوعیت دارد. با این وضعیت، به نظر می‌رسد مهم‌ترین اهداف عملیاتی این گروه تأثیری‌گذاری بر محیط سیاسی جمهوری اسلامی ایران از طریق عملیات روانی خواهد بود. به این شکل که این گروه با تمرکز بر رسانه‌ها و با استفاده از جنبه‌های تبلیغاتی و ابزارهای روانی خواهد کوشید ادراکات و ذهنیت‌های جامعه ایرانی را در تقابل با بخش موشکی و اقتدار منطقه‌ای کشور تغییر داده و محاسبات مسئولان ایرانی را در حوزه تصمیم‌گیری به سمت «اتخاذ تصمیمات دشوار» سوق دهند.

▼ گزارش روز
فاصله‌گیری از واقعیت
«تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار دارد؛ اما جمهوری اسلامی ایران تا سال 2021 با کنار زدن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد شد.» این جملات بخشی از جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول است. گزارشی بر اساس واقعیت‌های اقتصادی ایران و آنچه در عمل با وجود همه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و... در حال وقوع است. اما اگر امروز این آمارها را به بسیاری از ایرانیان بگویید باور نخواهند کرد و نسبت به صحت چنین موضوعی نگاه تردیدآمیزی خواهند داشت؛ موضوعی که از یک پارادوکس عجیب رونمایی می‌کند! مراکز معتبر و علمی جهان که براساس داده‌های اقتصادی تجزیه و تحلیل و شرایط را بررسی می‌کنند، نظری می‌دهند و مردم این تحلیل‌ها را نمی‌پذیرند! اما اینکه چرا به این شرایط رسیدیم و چنین پارادوکسی شکل گرفته است، عوامل متعددی دارد که شاید دو دلیل بیش از همه در این مهم نقش داشته باشند؛
اول، عملکرد ضعیف مدیران و مسئولان کشور در حوزه اقتصادی و ناتوانی برخی از صاحب‌منصبان در مدیریت مسائل کشور که عمده آن از دو مسئله نگاه به بیرون مرزها و  شکل‌گیری این تصور در مردم که عزمی جدی‌ برای مقابله با رانت و فساد وجود ندارد نشئت می‌گیرد و دوم، فضاسازی و سیاه‌نمایی و بازی رسانه‌ای گسترده جریان‌های ضد انقلاب و رسانه‌های بیگانه علیه کشور و بمباران رسانه‌ای درباره اقتصاد ایران است که آرامش روانی جامعه را تا حدود زیادی با مخاطره روبه‌رو کرده و نسبت به آینده دچار تردید و تشکیک کرده است، که از هر دوی این عوامل می‌توان برای پیش‌برد کشور، اهداف انقلاب اسلامی و افزایش توان اقتصاد ایران اسلامی یاد کرد که برای پیروزی در جنگ اقتصادی و مقابله با توطئه دشمنان برای ناامیدسازی مردم باید از درون و با اصلاح نگاه مسئولان، تلاش مجدانه و بیشتر رسانه‌ها و بیان واقعیت‌ها و ارائه تصویر درست از اوضاع کشور شروع کنیم.

▼ اخبار ویژه
پاسخ کرملین به برخی شایعات درباره ایران
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه درباره خبر برخی رسانه‌های گروهی مبنی بر اینکه «ولادیمیر پوتین» در آخرین دیدار خود با «دونالد ترامپ» در هلسینکی از لزوم خروج ایران از سوریه حمایت کرده، گفت: «هیچ تفسیری در رابطه با این مسئله نخواهیم داشت. پیش از این هر آنچه درباره محتوای مذاکرات سران روسیه و آمریکا در هلسینکی لازم بوده، اعلام کرده‌ایم و دیگر نیازی نمی‌بینیم چیز بیشتری به آن اضافه کنیم.» پیش از این، برخی رسانه‌های گروهی به نقل از منابع خبری خود اعلام کرده بودند، گویا پوتین با ترامپ در این‌باره موافق است که حضور ایران در سوریه باید متوقف شود.

تقلای آل‌سعود برای تحریک قومیت‌های عراقی علیه ایران
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، در پشت پرده تحرکات اخیر در عراق، سعودی¬ها با تکیه بر بحث فرقه‌گرایی و قومیت¬ها به شدت فعالیت می¬کردند. براساس بررسی‌های صورت گرفته، برخی از سرپل‌های رژیم سعودی در بصره، نجف، کربلا و بغداد تحرکات جدیدی را با هدف ایجاد آشوب و اغتشاش شروع کرده‌اند. در این راستا گروه‌هایی در نجف و بصره تقلا می‌کنند موضوع کمبود برق در عراق را به ایران منتسب کرده و ایران را عامل قطعی برق معرفی کنند!

▼ اخبار
1ـ محمدبن‌سلمان عربستان را ویران می‌کند
نشریه انگلیسی «اکونومیست» با اشاره به واکنش غیرمنتظره و خشونت‌آمیز ولی‌عهد سعودی در قبال کانادا، سیاست‌های بن‌سلمان را پیش‌بینی‌ناپذیر توصیف کرد که ملتش در داخل و سرمایه‌گذاران و هم‌پیمانانش در خارج را از او دور می‌کند. این نشریه در ادامه می‌آورد: خشم بن سلمان به کانادا آسیب زیادی وارد نخواهد کرد بلکه به دانشجویان و بیماران سعودی و در درازمدت به وجهه کشورش آسیب خواهد زد. اقدام بن سلمان در زندانی کردن فعالان زن سبب می‌شود وی تأیید زنان و مردان مدافع اصلاحاتی را که بن سلمان آن را راهبرد خود برای حکومت‌داری در عربستان در این برهه قرار داده، از دست بدهد... جنگ بن سلمان علیه یمن نیز که کشور همسایه را ویران کرد و ننگ را برای هم‌پیمانانش نظیر آمریکا و انگلیس به همراه آورد، چنین تأثیری داشت که همه اینها در کنار یکدیگر نشان می‌دهد ادامه این روند از سوی ولی‌عهد سعودی این کشور را ویران خواهد کرد.

2ـ برجام تأثیرگذارتر از حمله نظامی به ایران!
وندی شرمن، دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نشریه «فارن افرز» گفته است: «حملات هوایی در نهایت می‌توانست اندکی سبب تأخیر در برنامه هسته‌ای ایران شود نه اینکه موجب پایان پروژه هسته‌ای ایران شود. حتی اصلی‌ترین هواداران حمله نظامی هم فرض می‌کردند چنین اقدامی باعث تأخیر سه تا پنج ساله در برنامه ایران شود.» شرمن در ادامه گفته است: «زمانی که گفت‌وگوهای چندجانبه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد، چندین سال از وضع تحریم‌های شدید علیه تهران می‌گذشت؛ اما با وجود همه این تحریم‌ها، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۹ هزار رسانده بود. تحریم‌ها ممکن است به اقتصاد ایران آسیب رسانده باشد، اما آنچنان تأثیری در برنامه هسته‌ای این کشور نداشت.» در این مقاله تأکید شده است: «برجام یک الگو برای کنار هم قرار دادن تهدید، تحریم و استمرار منزوی کردن با مذاکره پیگیرانه بود.»

3ـ برنامه‌های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه ایمیلی با روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت: ایران تهدیدی علیه آمریکا و متحدان ما به شمار می‌رود؛ زیرا به تروریسم، بی‌ثباتی و اشاعه تسلیحاتی در خاورمیانه (غرب آسیا)، اروپا و فراسوی آن دامن می‌زند و جنایت‌های وحشتناکی را علیه مردم خودش مرتکب می‌شود! وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر خواستار همکاری متحدان برای تشدید فشارها علیه ایران شد و گفت: لازم است ما به دیپلماسی و هماهنگی‌های‌مان با شریکان خود در سراسر جهان سرعت ببخشیم. گفتنی است، ترامپ کارگروهی مشترک با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است. شواهد متعدد حاکی از آن است که حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضد ایرانی کاخ سفید قرار دارد.

4ـ تأکید روسیه و چین بر ادامه همکاری با تهران
«وانگ یی»، وزیر خارجه چین اعلام کرد چین برای روابط خود با ایران ارزش قائل بوده و با در نظر گرفتن آخرین تحولات عرصه بین‌الملل، درصدد توسعه روابط دوجانبه است. آنگونه که شینهوا گزارش داده، این موضع طی مکالمه تلفنی وانگ یی و همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف اتخاذ شده است. طرف چینی همچنین از برجام به منزله یکی از دستاوردهای مهم چندجانبه‌گرایی در عین حفاظت از منافع جامعه یاد کرده و گفته است: «ما علناً اعلام کرده‌ایم که در عرصه روابط بین‌الملل، با اعمال نادرست تحریم‌های یکجانبه و گسترش دادن حوزه قضایی کشورها به خارج از مرزهای‌شان مخالفیم.» گفتنی است، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای بر عزم قاطع این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) پس از خروج آمریکا از آن تأکید کرده است.

▼ اخبار کوتاه
حسن رحیم‌پورازغدی گفت: هر زمان از مواضع انقلابی خود عقب نشستیم، توهین‌های آمریکا شدت گرفت و این در زمان طرح بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها و امروز نمایان شده است. در برجام نظام به همه وعده‌های خود به آمریکا عمل کرد، اما از داخل برای برخی افراد درس عبرت نشد. وی همچنین تأکید کرد: باید فساد در درون حکومت از بین برود، نمی‌شود شعار «مرگ بر آمریکا» داد و فرزندان‌مان در آمریکا به تحصیل و خوش‌گذرانی مشغول باشند!
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی نوشت: «قیمت فروش هر متر مربع مسکن در بهار ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل در تهران ۳۷ درصد افزایش یافت.» متأسفانه دولت آقای روحانی در حوزه مسکن کارنامه قابل قبولی ارائه نداد. دولت وعده داده بود برای تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد مسکن اجتماعی را کلید خواهد زد؛ اما این طرح هیچ گاه از روی کاغذ فراتر نرفت و حتی یک ماکت نیز برای این طرح ساخته نشد، چه برسد به اجرایی شدن آن.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده در زمینه اقدامات لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری اظهار داشت: فرضیه‌ها درباره نامزد شدن علی لاریجانی برای انتخابات غلط است. کاظم جلالی تأکید کرد: بحث‌های انتخابات و مسائل مربوط به آن حاشیه‌ای است و باید تلاش کنیم کشور را از بحران نجات دهیم.
محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه گفت: اصلاح‌طلبان هم می‌خواهند پست‌های مدیریتی را داشته باشند و هم مسئولیت گرفتاری‌ها و مشکلات پدید آمده در کشور را نپذیرند. وی افزود: اکثریت پست‌های مدیریتی دولت در اختیار اصلاح‌طلبان است و جالب است که قصد دارند در انتخابات ۱۴۰۰ خود را از عملکرد دولت آقای روحانی مبرا کنند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در نشست بررسی امور اقتصادی گفت: در نوسانات اخیر ارزی برخی ۱۰ برابر ظرفیت خود ثبت سفارش کردند، برخی هم ارز دولتی گرفتند، اما کالا وارد نکردند یا کالا را با فاکتورهای جعلی وارد کردند، برخی هم کالای با ارز دولتی را به قیمت آزاد فروختند یا اینکه احتکار کردند.
تلویزیون «ان‌تی‌وی» آلمان اعلام کرد: تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا سبب افزایش شدید بهای بنزین در آلمان خواهد شد. یک کارشناس اقتصادی آلمانی در این باره گفت: رانندگان وسایل نقلیه در این کشور باید آمادگی جهش بالای قیمت بنزین را داشته باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات