صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۰۹

از برنامه‌های آمریکا تا سیاست‌های بن‌سلمان

1ـ محمدبن‌سلمان عربستان را ویران می‌کند
نشریه انگلیسی «اکونومیست» با اشاره به واکنش غیرمنتظره و خشونت‌آمیز ولی‌عهد سعودی در قبال کانادا، سیاست‌های بن‌سلمان را پیش‌بینی‌ناپذیر توصیف کرد که ملتش در داخل و سرمایه‌گذاران و هم‌پیمانانش در خارج را از او دور می‌کند. این نشریه در ادامه می‌آورد: خشم بن سلمان به کانادا آسیب زیادی وارد نخواهد کرد بلکه به دانشجویان و بیماران سعودی و در درازمدت به وجهه کشورش آسیب خواهد زد. اقدام بن سلمان در زندانی کردن فعالان زن سبب می‌شود وی تأیید زنان و مردان مدافع اصلاحاتی را که بن سلمان آن را راهبرد خود برای حکومت‌داری در عربستان در این برهه قرار داده، از دست بدهد... جنگ بن سلمان علیه یمن نیز که کشور همسایه را ویران کرد و ننگ را برای هم‌پیمانانش نظیر آمریکا و انگلیس به همراه آورد، چنین تأثیری داشت که همه اینها در کنار یکدیگر نشان می‌دهد ادامه این روند از سوی ولی‌عهد سعودی این کشور را ویران خواهد کرد.

2ـ برجام تأثیرگذارتر از حمله نظامی به ایران!
وندی شرمن، دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نشریه «فارن افرز» گفته است: «حملات هوایی در نهایت می‌توانست اندکی سبب تأخیر در برنامه هسته‌ای ایران شود نه اینکه موجب پایان پروژه هسته‌ای ایران شود. حتی اصلی‌ترین هواداران حمله نظامی هم فرض می‌کردند چنین اقدامی باعث تأخیر سه تا پنج ساله در برنامه ایران شود.» شرمن در ادامه گفته است: «زمانی که گفت‌وگوهای چندجانبه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد، چندین سال از وضع تحریم‌های شدید علیه تهران می‌گذشت؛ اما با وجود همه این تحریم‌ها، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۹ هزار رسانده بود. تحریم‌ها ممکن است به اقتصاد ایران آسیب رسانده باشد، اما آنچنان تأثیری در برنامه هسته‌ای این کشور نداشت.» در این مقاله تأکید شده است: «برجام یک الگو برای کنار هم قرار دادن تهدید، تحریم و استمرار منزوی کردن با مذاکره پیگیرانه بود.»

3ـ برنامه‌های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه ایمیلی با روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت: ایران تهدیدی علیه آمریکا و متحدان ما به شمار می‌رود؛ زیرا به تروریسم، بی‌ثباتی و اشاعه تسلیحاتی در خاورمیانه (غرب آسیا)، اروپا و فراسوی آن دامن می‌زند و جنایت‌های وحشتناکی را علیه مردم خودش مرتکب می‌شود! وزیر خارجه آمریکا همچنین بار دیگر خواستار همکاری متحدان برای تشدید فشارها علیه ایران شد و گفت: لازم است ما به دیپلماسی و هماهنگی‌های‌مان با شریکان خود در سراسر جهان سرعت ببخشیم. گفتنی است، ترامپ کارگروهی مشترک با رژیم صهیونیستی تشکیل داده که هدف آن تحریک به اغتشاش و ناآرام کردن ایران است. شواهد متعدد حاکی از آن است که حمایت از تجزیه‌طلبی و ناآرام کردن مرزهای ایران در رأس برنامه‌های ضد ایرانی کاخ سفید قرار دارد.

4ـ تأکید روسیه و چین بر ادامه همکاری با تهران
«وانگ یی»، وزیر خارجه چین اعلام کرد چین برای روابط خود با ایران ارزش قائل بوده و با در نظر گرفتن آخرین تحولات عرصه بین‌الملل، درصدد توسعه روابط دوجانبه است. آنگونه که شینهوا گزارش داده، این موضع طی مکالمه تلفنی وانگ یی و همتای ایرانی‌اش، محمدجواد ظریف اتخاذ شده است. طرف چینی همچنین از برجام به منزله یکی از دستاوردهای مهم چندجانبه‌گرایی در عین حفاظت از منافع جامعه یاد کرده و گفته است: «ما علناً اعلام کرده‌ایم که در عرصه روابط بین‌الملل، با اعمال نادرست تحریم‌های یکجانبه و گسترش دادن حوزه قضایی کشورها به خارج از مرزهای‌شان مخالفیم.» گفتنی است، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای بر عزم قاطع این کشور برای حفظ توافق هسته‌ای (برجام) پس از خروج آمریکا از آن تأکید کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات