کهگیلویه و بویراحمد >>  عمومی >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۲۶

اقتصاد مقاومتی و مؤلفه صرفه جویی

پایگاه بصیرت / علی ظهرابی

اوضاع نابسامان اقتصادی حال حاضر کشور، اگر چه انگشت اتهام را به سمت ضعف مدیریت دولتمردان نشانه گرفته و تصمیمات اشتباه و ناصواب ارزی، رانت های دولتی و قاچاق های کلان و... فکر مردم را به هم ریخته است، اما بی شک این آسیب ها همه ماجرا نیست. در ریشه یابی این وضعیت، به فراموشی سپرده شدن سبک زندگی ایرانی اسلامی به عنوان یکی از بزرگترین عوامل بروز این گونه مشکلات اقتصادی در کشور مطرح است.
در مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات و ثروت های خدادادی یکی از پایه های اصلی است.
از آن جایی که مصرف برق در ایران دو برابر میانگین مصرف جهانی است، به یقین این وضعیت قابل اصلاح و بازنگری است. در ادامه به سه راهکار ساده برای کاهش مصرف برق در کشورمان اشاره می کنم. هر چند این راهکارها به ظاهر ساده می رسند ولی تأثیر فراوانی می تواند بر کاهش مصرف برق داشته باشد.
1- در شب های 13، 14 و 15 ماه های قمری که ماه کامل است، می شود برق بسیاری از معابر و خیابان ها را قطع و ضمن استفاده از نور ماه از زیبایی آن خصوصاً در شهر های کوچک و روستاها و در راهروها و معابر شهرهای بیابانی کشور بهره برد.
2- بالا بردن حساسیت ابزارهای اتوماتیک جهت زودتر خاموش شدن لامپ ها در ادارات و سطح شهر
3- غافل نماندن از تأثیر بالای تبلیغات در کاهش مصرف برق، به عنوان مثال ترویج و تبلیغ شعار معروف و همه فهم ((هرگز نشه فراموش، لامپ اضافی خاموش)) و سایر شعارهای ملموس و مؤثر بر رویکرد جامعه در صدا و سیما، معابر عمومی و فضای مجازی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات