صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۸۶

اخبار ویژه روزنامه‌ها 3 شهریور ماه

روزنامه کیهان **

اُغر به خیر آقای هاشمی! از مریخ آمده‌اید که خبر ندارید؟

محمد هاشمی می‌گوید اگر با دنیا مذاکره کرده بودیم، بسیاری از مسائلی را که امروز گرفتار آن هستیم، دچار نمی‌شدیم(!)

وی در گفت‌وگو با روزنامه قانون و در پاسخ این سؤال که «ترامپ اعلام کرده برای مذاکره با ایران هر کجا بگویید بدون قید و شرط می‌آیم، آقای هاشمی رفسنجانی زنده بودند چه موضع‌گیری می‌کرد؟»، گفته است: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تفکر و اندیشه‌اش این بود که مذاکره با هرکسی حتی با دشمن مفید است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در دنیا مبتنی بر مکتب فکری که دارد، عمل کند. آرمان‌های انسانی در این نظام بسیار قوی است؛ اگر اسلام را درست مطالعه کنیم، می‌بینیم چندین برابر آنچه که در بیانیه حقوق بشر آمده، پیامبر اسلام 1400 سال قبل آورده است. در قرآن، احادیث و نهج‌البلاغه در مورد حفظ حقوق و کرامت انسان‌ها مسائل گوناگونی مطرح شده است که بسیاری از آنها هنوز برای مسلمانان شناخته شده نیست.

وی می‌افزاید: مذاکره به این معنا نیست که منافع ملی را به دشمن واگذار کنیم بلکه در مذاکره طرفین با هم صحبت می‌کنند حرف‌های یکدیگر را می‌شنوند، یا به توافقاتی می‌رسند یا اگر به توافقی نرسیدند شناخت نسبت به افکار، عقاید و آرمان‌های هم پیدا می‌کنند. مذاکره می‌تواند بین دو نفر یا دو ملت باشد.

رئیس دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: به نظرم اگر در گذشته با دنیا مذاکره کرده بودیم، بسیاری از مسائلی را که امروز گرفتار آن هستیم، دچار نمی‌شدیم. در واقع ما نتوانستیم خودمان را به دنیا عرضه کنیم. در اوایل انقلاب در رسانه ملی فعالیت می‌کردم که بحث صدور انقلاب مطرح شد و امام(ره) فرمودند که باید اسلام و ارزش‌های اسلام را به گونه‌ای به مردم و دنیا معرفی کنید تا مخاطب فرق جمهوری اسلامی با حکومت قبلی یا سوسیالیستی را متوجه شود. این فرق‌ها را با یک نامه به دنیا و به ویژه جوانان عرضه کردند. نیاز به مذاکره درباره همه موضوعات به صورت مستمر است. خوشبختانه در اسلام برای هر معضلی یک راهکار و دستورالعمل وجود دارد. دشمنان از اسلام و مسلمانان در دنیا چهره‌ای مثل داعش ترسیم کرده‌اند؛ کدام رفتار آنها اسلامی است، کجا نوشته شده هرکسی ریش بلندی دارد، مسلمان است؟ اصل مذاکره در هر زمان و مکانی با هر کسی مهم است؛ مصداق آن مذاکرات برجام است. ما در سایه مذاکره توانستیم به توافق برجام برسیم و برجام آن‌قدر به نفع ما بود که رئیس‌جمهور آمریکا از آن خارج شد. برجام، عزتی برای جمهوری اسلامی است. مرحوم هاشمی رفسنجانی موافق مذاکره بودند و می‌گفتند ما با دنیا قهر نیستیم، باید بتوانیم خودمان را به دنیا نشان دهیم و این کار در قالب مذاکره انجام می‌شود.

درباره این اظهارات چند نکته قابل تأمل است؛ نخست اینکه آقای محمد هاشمی میان دعوت دینی و مذاکره سیاسی (چانه‌زنی و معامله)، خلط مبحث کرده است. ثانیاً این سخن که «اگر با دنیا مذاکره کرده بودیم، به بسیاری از مسائل دچار نمی‌شدیم»، بیشتر از کسی پذیرفته است که بی‌خبر از کشور باشد و مثل اینکه از مریخ آمده باشد! اگر برجام مذاکره نبود، پس چه بود؟ آیا ایشان خبر ندارد که همین آقای روحانی، سال‌های 82 تا 84 چندین بار مذاکره و قول و قرار گذاشت اما همه آنها را اروپایی‌ها به هم زدند؟

محمد هاشمی خبر ندارد که در دولت اصلاحات با آمریکایی‌ها مذاکره و حتی در تسخیر افغانستان کمک کردند اما آمریکا به تلافی و تشکر(!)، ایران را محور شرارت خواند و تهدید به حمله اتمی کرد؟!

او بی‌اطلاع است که برادر مرحومشان در دولت خود، مدل مذاکرات توهین‌آمیز با اروپا (که اروپایی‌ها آن را گفت‌وگوهای انتقادی می‌خواندند) پذیرفت اما در سرانجام کار، از سوی دادگاه آلمانی متهم به ترور و محکوم به جلب در صورت سفر خارجی شد؟!

محمد هاشمی خبر ندارد که مرحوم هاشمی در دولت بوش پدر به درخواست مذاکره درباره گروگان‌های آمریکایی در لبنان تن داد و وعده نسیه گرفت اما آمریکایی‌ها وقتی خرشان از پل گذشت، زیر تعهد خود زدند؟! آیا او خبر ندارد که با وجود مذاکرات با آمریکا در ماجرای گروگان‌ها و گرفتن تعهدات سفت و سخت درباره عدم تکرار دشمنی‌ها و کارشکنی‌های گذشته، آمریکایی‌ها پس از آزادی گروگان‌ها زیر تعهدات خود زدند و خلاف آن عمل کردند؟

با وجود همه سوابق روشن، چرا محمد هاشمی ادعا می‌کند اگر با دنیا مذاکره کرده بودیم گرفتار درگیری‌های امروز نبودیم؟ منظور او از دنیا کیست؟!

ثالثاً ترامپ از برجام خارج شد چون به استناد اظهارات مقامات دولت ما، یقین دارد که دولت روحانی به هیچ قیمت حاضر به خروج از برجام نیست؟ وقتی این تضمین با صدای بلند داده می‌شود، ترامپ دیوانه است که تعهدات برجامی درباره لغو تحریم‌ها را زیرپا نگذارد و از برجام خارج نشود؟!

رابعاً درباره عواقب خوش‌بینی به مثابه شیطان بزرگ همین بس که مرحوم هاشمی در جمع مردم کرمان گفته بود وزیر خارجه آمریکا به دکتر ظریف قول داده برخی کاستی‌ها و بدعهدی‌ها را جبران می‌کند. مرحوم هاشمی با هیجان‌زدگی بی‌دلیل می‌گفت «تابو شکست» اما امروز، توافقی یک‌طرفه برجا مانده که فقط دولت ما آن را اجرا می‌کند و نه اروپا زیر بار تعهدات خود می‌رود و نه آمریکا. آیا این عبرت‌آموز است یا اسباب تفاخر؟! آقای محمد هاشمی باید بگوید به زعم امثال ایشان، غیر از برنامه هسته‌ای و فناوری بومی فراهم آمده، قرار بوده به کدام سرمایه‌های دیگر چوب حراج بزنند که نتوانسته‌اند؟ و آیا این مدل سخن گفتن‌ها، برای فرار از پاسخگویی درباره اغوای مردم و خسارت‌های بزرگ به کشور و نظام است؟!

تورم واقعا یک درصد افزایش یافته است؟!

مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مرداد 97، تنها یک درصد افزایش داشته و به 9/7 درصد رسیده است.

به گزارش مرکز آمار، در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل 19/3 درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 19/3 درصد بیشتر از مرداد 1396 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به همین آمار در ماه قبل (13/8 درصد) 5/5 واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 9/1 درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» 3/6 درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مردادماه 1397 برای این دو گروه به ترتیب 12/1 و 8/8 درصد بوده است.

ادعای افزایش یک درصدی نرخ تورم به نسبت یک سال پیش درحالی است که مردم در همین یک سال تورم‌های 100 تا 200 درصد و بالاتر را در برخی اقلام نظیر ارز و سکه و خودرو و گوشی موبایل و ... تجربه کرده‌اند.

آقای روحانی به هنگام انتقاد از دولت دهم گفته بود معیار تورم، جیب مردم است نه آمارهای کاغذی.

ظریف گفت اشتباه کردم روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند

روزنامه‌های بزک‌کننده برجام و توافق با شیطان بزرگ، اظهارات صریح وزیر خارجه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان را سانسور کردند. ظریف صراحتاً درباره اعتماد به آمریکا گفت اشتباه کردم.

روزنامه‌های سازندگی، شرق، ایران، آرمان، آفتاب یزد، همشهری و جمهوری اسلامی، نه تنها هیچ تیتری از اظهارات عبرت‌آموز در صفحه اول نزدند، بلکه حتی اصل خبر را نیز منتشر نکردند. در عوض این روزنامه‌ها به شکل زنجیره‌ای و هماهنگ، حاشیه یک تجمع در قم (در انتقاد از سوء مدیریت اقتصادی) را به عنوان فاجعه بزرگ در تیترهای اول خود نشاندند؛ تا هم سخنان ظریف را پوشش نداده باشند و هم از کنار سوء مدیریت فاجعه‌آمیز دولت در زمینه اقتصادی و سیاست خارجی، بی سر و صدا عبور کنند.

گفتنی است وزیر خارجه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟»، تصریح کرد: این شاید یکی از اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.

اکنون جای سؤال است که روزنامه‌های بزک کننده توافق با شیطان بزرگ، چرا حاضر نیستند مردم را از عبرت‌های بزرگ اعتماد بلاوجه به آمریکا با خبر کنند و از زبان متولی توافق، به مردم خبر دهند که مسیر طی شده در این باره اشتباه بوده است؟!

مرعشی: محبوبیت روحانی به حداقل رسیده است

سخنگوی حزب کارگزاران می‌گوید نیمی از دولت روحانی صرف برجام شد. مرعشی گفت‌، محبوبیت روحانی به حداقل رسیده است.

به گزارش جهان‌نیوز، حسین مرعشی در میزگرد بحران‌های پیش رو گفت: یک تغییر استراتژیک در آمریکا در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: این تغییر باعث شده که مذاکره به بن‌بست برسد و ما در مقابل افرادی که در ایران می‌گفتند نمی‌توان به غرب اعتماد کرد دیگر حرفی برای گفتن نداریم و این فرو ریختن ساختار سیاسی دولت است.

وی با بیان اینکه روحانی قبل از انتخابات سال 96 مقبولیت داشت اما بعد از آن محبوبیت پیدا کرد، گفت: من فکر می‌کردم محبوبیت آقای روحانی خیلی به درد کشور خواهد خورد اما نمی‌دانیم کسانی که روابط رئیس‌جمهور با مردم را تنظیم می‌کنند چطور آن محبوبیت را ظرف 6 ماه به حداقل رساندند؟

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی خاطرنشان کرد: هر کس خطا و فساد کرده باید پوزش بطلبد و ما یک بار دیگر باید با مردم آشتی کنیم و مردم را به صحنه برگردانیم.

ابراز تأسف توئیتری تنها واکنش عضو تیم مذاکره‌کننده

سفیر ایران در انگلیس، از تصمیم خطوط هوایی آن کشور برای تعلیق پروازها به تهران ابراز تأسف کرد.

حمید بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «این تصمیم خطوط هوایی تأسف‌برانگیز است.»

خطوط هوایی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده در ماه آینده پروازهای میان لندن و تهران تعلیق خواهد شد.

یادآور می‌شود شرکت ایرفرانس فرانسه نیز در کنار دو شرکت بریتیش ایرویز و K.L.M اعلام کرده‌اند به خاطر تحریم‌ها، پروازهای خود به تهران را متوقف می‌کنند.

ابراز تأسف آقای بعیدی‌نژاد از اقدام خطوط هواپیمایی انگلیس در حالی است که شهریور سال گذشته آقای ظریف در دیدار وزرای خارجه 5+1 تصریح کرد ایران بعد از 20 ماه از اجرای برجام (ادعای لغو تحریم‌ها) هنوز هم نمی‌تواند حتی یک حساب بانکی در انگلیس افتتاح کند.

بعیدی‌نژاد از اعضای تیم مذاکره‌کننده برجام بود و صرف «ابراز تأسف» وی آن هم از طریق توئیتر، عجیب به نظر می‌رسد.

روایت همشهری از شاهکارهای ارزی دولت

روزنامه همشهری، بسته ارزی جدید دولت را شاهکار خواند و خواستار توضیح درباره تخلفات انجام گرفته شد.

این روزنامه می‌نویسد: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پیش از ارائه بسته جدید ارزی، صفوف کیلومتری برای تقاضای ثبت سفارش تشکیل می‌شد اما با بسته جدید ارزی، این روند متوقف شد. محمد شریعتمداری با اشاره به رکورد 250 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات در 4 ماه نخست سال، تاکید کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از این تقاضاها با هدف دریافت ارز دولتی ثبت می‌شد.

همشهری می‌افزاید: از روزی که دولت اعلام کرد ارز را برمبنای دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌کند و همه تقاضاهای ارزی را با همین نرخ تامین خواهد کرد، بسیاری از کارشناسان، فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه فریاد وامصیبتا سر دادند و دولت را از انجام این کار برحذر داشتند اما دولت این طرح را، که از بد روزگار به نام اسحاق جهانگیری تمام شد، اجرایی کرد و در ادامه گام به گام از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. آن‌قدر فسادزایی بسته اول ارزی بالا بود که حتی منتشر نکردن اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیز نتوانست از آشکار شدن فساد و رانت آن ممانعت کند اما عاقبت با بسته جدید ارزی دولت، تا حد زیادی راه بر این رانت و فساد بسته شد تا دولتمردان بتوانند با خیال راحت از دستاورد خود تعریف و تمجید کنند.

البته با بسته جدید ارزی بخشی از فعالان اقتصادی راستین کشور که با ارز دولتی مواد اولیه وارد کرده‌اند، حالا مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد شده‌اند و در چنان تنگنایی قرار گرفته‌اند که شاید تنها راهشان خانه‌نشینی و ترک کار باشد. ازسوی دیگر، بازار هم که از اول قیمت‌گذاری خود را بر مبنای ارز آزاد قرار داد و با رشد قیمت‌ها مواجه شد حالا با کمبود کالا روبه‌رو شده که بخشی به واسطه توقف تولید و واردات است و بخشی دیگر به دلیل احتکار.

البته به نظر می‌رسد اینها همه در درجه چندم اهمیت قرار بگیرند و فعلا آنچه اهمیت دارد این است که با بسته جدید ارزی، جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌های اقتصادی گرفته شده و دولتمردان بدون اینکه حتی یک بار از خطاهای فاحش خود در حوزه ارز عذرخواهی کنند، می‌توانند به این بسته جدید ببالند. در این میان، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به خوبی تلاش کرده وضعیت بد دیروز و اتفاقات خوب امروز را از زبان آمار به گوش جامعه برساند که سزاوار قدردانی است. اما مقام عالی وزارت درجریان باشد که مردم انتظار دارند متولی اصلی تجارت خارجی کشور، گامی هم برای شفاف‌ شدن صادرات و واردات بردارد و بی‌پرده از تخلفاتی بگوید که در این حوزه انجام شده است.

3 سال کوتاهی وزارت راه در مقابل احتکار مسکن

وزارت راه و شهرسازی به مسئولیت قانونی خود در مقابله با احتکار مسکن عمل نمی‌کند.

به گزارش «الف»، این روزها در حالی اخبار متعددی از مقابله با احتکار کالاهای مختلف در رسانه‌ها منتشر می‌شود که در غیاب اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سال‌هاست احتکار مسکن ادامه دارد و وزارت راه و شهرسازی هیچ برخوردی با آن انجام نمی‌دهد.

هفته قبل، خبری منتشر شد که در بازرسی‌های اداره کل تعزیرات حکومتی قم، انباری حاوی بیش از شانزده و نیم میلیارد تومان شمش آلومینیوم کشف‌شده است. همان روز علی‌رضا محمدی، دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از کشف هزار تن برنج احتکار شده در شهرکرد خبر داد. یک روز بعد یک خبرگزاری دیگر گزارش داد که با بازرسی‌های گشت مشترک اداره کل صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی، در یکی از انبار‌های حاشیه تبریز، هزار و ۵۰۰ تن انواع حبوبات کشف شد. فردای این اتفاق خبری در رسانه‌ها مبنی بر کشف ۸۴ کانتینر کاغذ چاپ و تحریر احتکار شده در بندرعباس منتشر شد...

این روزها در حالی اخبار متعددی از کشف و مقابله با احتکار کالاهای مختلف در رسانه‌ها منتشر می‌شود که سال‌هاست مسکن که کالای اساسی و مورد نیاز مردم و بدون جانشین است، به‌صورت گسترده احتکار می‌شود و هیچ‌گونه برخوردی با آن انجام نمی‌شود. شاهد این قضیه، افزایش چشمگیر تعداد خانه‌های خالی در سال‌های اخیر است.

بررسی سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی خالی کشور 2/58 میلیون است. این در حالی است که تعداد این واحدها در سرشماری نفوس و مسکن سال 1390، 1/6 میلیون بوده است؛ یعنی تعداد خانه‌های خالی کشور تنها در یک بازه زمانی ۵ ساله نزدیک 60 درصد افزایش ‌یافته است.

موضوع وقتی قابل‌تأمل‌تر است که بدانیم بیش از 57 درصد از واحدهای مسکونی خالی از سکنه در 7 استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز و خوزستان توزیع ‌شده‌اند که مراکز این استان‌ها به لحاظ شرایط قیمتی در سطح بالاتری نسبت به شهرهای دیگر قرار دارند.

این نحوۀ توزیع نشان می‌دهد تعداد زیادی از این واحدها به لحاظ قیمتی در شرایطی قرار دارند که انگیزه کافی برای احتکار آنها وجود دارد. در تهران حدود 500 هزار خانه خالی وجود دارد که عرضه این واحد‌ها تأثیر بسیاری در کاهش قیمت مسکن و کنترل بازار اجاره می‌توانست داشته باشد. بر اساس آمار اعلام‌شده توسط بانک مرکزی، میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران در تیرماه 97 نسبت به تیرماه 96 با بیش از 54 درصد افزایش، به 7 میلیون تومان رسیده است که این افزایش قیمت در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

بی‌تفاوتی نسبت به احتکار مسکن در حالی رخ می‌دهد که اخذ مالیات از خانه‌های خالی به‌عنوان راهکاری برای مقابله با احتکار مسکن در تیرماه 94 ذیل قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

بر اساس ماده 54 مکرر این قانون، واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول این مالیات خواهند شد.

لازمه اجرای این ماده از قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، ایجاد سامانه ملی املاک است. بر همین اساس مجلس طی تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر همین قانون، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد حداکثر تا بهمن ۹۴ «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند.

با گذشت نزدیک به سه سال از پایان فرصت وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد این سامانه و تحمیل خسارت‌های مالی به مردم و دولت، تاکنون هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است و هرچند ماه یک‌بار مسئولین این وزارتخانه خبر از تکمیل آن در آینده‌ای نامعلوم می‌دهند. مجلس نیز در برابر این بی‌اعتنایی به قانون مصوب هیچ واکنشی نشان نداده است.

اخیراً هم وزیر راه و شهرسازی بدون پاسخگویی نسبت به عدم ایجاد سامانه املاک در این سال‌ها، پیشنهاد داده است شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات بر آنها را شهرداری‌ها انجام دهند. آخوندی این پیشنهاد را در قالب نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، مطرح کرده و تصویب فوری در هیئت دولت و ارسال آن به مجلس در قالب لایحه دوفوریتی را درخواست کرده است.

به‌هرحال وزارت راه و شهرسازی در قبال وضعیت فعلی احتکار گسترده مسکن باید پاسخگو باشد و لازم است هرچه سریع‌تر به تکلیف قانونی خود عمل کند و سامانه ملی املاک و اسکان کشور را راه‌اندازی کرده و زمینه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی را اجرایی نماید.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای دیرهنگام به ماجرای برگزاری تجمع اعتراضی 25 مرداد ماه در فیضیه قم پرداخت و نگرانی خود را به خاطر حواشی آن ابراز داشت. در این بیانیه که به امضاء آیت‌الله محمد یزدی رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم رسیده، به محتوای تجمع پرمساله فیضیه که در آن به مراجع تقلید و خود حوزه علمیه قم اهانت‌های زیادی شده بود هیچ اشاره‌ای نشده است!

* فقدان و نظارت بر عملکرد بعضی مداحان وابسته به جریان‌های انحرافی موجب شده حتی دعای سراسر اخلاص عرفه را هم به تهمت‌های سیاسی و اهانت به بزرگان انقلاب و روحانیت و یاران وفادار امام خمینی آلوده کنند. در دعای عرفه هفته گذشته خیابان سعدی تهران، یکی از مداحان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهانت کرد بطوری که تعدادی از حضار با احساس پشیمانی از شرکت کردن در این مراسم، محل را ترک کردند. از رئیس جدید سازمان تبلیغات این انتظار وجود دارد که سروسامان دادن به محتوای مداحی‌ها را به عنوان یکی از مهم‌ترین محورها در دستور کار خود قرار دهد.

* برگزاری کنسرت موسیقی هم زمان با شب شهادت مسلم ابن عقیل در قزوین با اعتراض‌ها و حاشیه‌هایی همراه شد عده‌ای از مسئولان فرهنگی و مذهبی و عموم مردم از انتخاب چنین شبی برای برگزاری این کنسرت به شدت انتقاد کردند و برخی مدیران بلندپایه دولتی و اجرایی به ادارات ذی ربط که مجوز اجرای برگزاری کنسرت‌ها را می‌دهند موکداً توصیه کردند به تقویم سال و مناسبت‌های مذهبی و دینی دقت کافی داشته باشند تا این قبیل اقدامات نسنجیده تکرار نشود. این موضوع به صورت اعتراض و شکوائیه در برخی از جلسات دعای عرفه در قزوین نیز مطرح و مردم خواستار پی‌گیری آن شدند. این کنسرت در شب 29 مرداد ماه 97 در نمایشگاه بین‌المللی قزوین برگزار شد.

*********************************

روزنامه خراسان**

قطع بی سر و صدای یارانه برخی نوزادان

بر اساس گزارش مسئولان برخی استان های کشور به مدیران اجرایی در پایتخت، مشخص شد به رغم پیگیری های صورت گرفته، یارانه نوزادانی که طی ماه های اخیر به دنیا آمده اند، به حساب سرپرست خانوار واریز نشده است و مسئولان دستگاه های مربوط در استان ها نیز دلیل به وجود آمدن این مشکل را فقدان اعتبار لازم برای اجرای این موضوع اعلام کرده اند که اکنون در حال پیگیری توسط دو عضو کابینه است.

مجوز جدید دولت برای تشویق کارمندان باانگیزه

یک مقام مهم اجرایی در بخشنامه جدید خود خطاب به همه ادارات و سازمان های دولتی، اعلام کرده با توجه به مجوزهای ناشی از بند "پ" ماده 7 قانون برنامه ششم و تبصره 20 قانون بودجه 97، می توان 50 درصد اعتبار باقی مانده از محل صرفه جویی حاصل از اختلاف قیمت بین بهای تمام شده با مبلغ مورد توافق در تفاهم نامه دستگاه دولتی و واحد مجری و هزینه قطعی خدمت مندرج در تفاهم نامه رسمی را به منظور ایجاد انگیزه، در میان کارکنان واحد مجری هزینه کرد.

*********************************

روزنامه ایران**

توصیه رحیم مشایی به احمدی‌نژاد

خبر اول اینکه، رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نوشتند: براساس صوت منتشره از گفت‌وگوی تلفنی محمود احمدی‌نژاد با اسفندیار رحیم مشایی و تأکید بر اینکه کیفرخواست در اختیارشان قرار نگرفته، مشایی و احمدی‌نژاد در دادگاه امروز سوم شهریور حضور نمی‌یابند. در این مکالمه تلفنی مشایی به احمدی‌نژاد می‌گوید رفتن شما به مصلحت نیست. اصلاً شأن شما این نیست.

مرخصی نازنین زاغری

خبر دیگر اینکه، نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی که از نوروز سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت بوده، برای اولین بار، پنجشنبه برای سه روز از زندان اوین به مرخصی رفته و در حال حاضر، در کنار پدر و مادر و دختر خردسالش است. به گزارش بی‌بی‌سی، ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری آزادی موقت همسرش را «اتفاق غیرمنتظره خوبی» خواند و گفت که او همراه خانواده‌اش در شهر دماوند هستند. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس از اعطای این مرخصی از ایران تشکر کرد.

مجری «ری استارت» دستگیر شد

باخبر شدیم که، لیدر گروه ضدانقلاب ری استارت در فرودگاه در حال فرار دستگیر شد. به گزارش ۸ دی، سید محمد حسینی، لیدر گروه ضد انقلاب ری استارت توسط پلیس اف‌بی‌آی در ایالات متحده به اتهام ترور شیمیایی منصور اسانلو، یکی از فعالان ضدانقلاب دستگیر شد. بنابر این گزارش، برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند که حسینی در یکی از فرودگاه‌های امریکا در حالی که قصد ترک این کشور را داشته، دستگیر شده است.

واکنش مهاجرانی به فضاسازی ضد ایرانی

شنیدیم که، سید عطاءالله مهاجرانى در حساب توئیتری خود نوشت: «بعد از رونمایى از هواپیماى جنگنده کوثر، موجى شروع شده است که: این هواپیما تقلبى و شوآف است و... رادیوهاى فارسى خارجى و سایت‌ها هم نقش بازى کرده‌اند. در انکارشان فرهنگ حقارت و زبونى‌پذیرى آشکار است. همین‌ها غنى‌سازى اورانیوم و ساخت پهپاد و موشک دوربرد را هم مسخره و انکار می‌کردند.»

طائب: باید دیو را از خانه خدا بیرون کنیم

دست آخر اینکه، رئیس شورای مرکزی قرارگاه راهبردی عمار با بیان اینکه انقلاب ما وقتی به نتیجه می‌رسد که خانه خدا دست مؤمنان باشد، گفت: باید دیو را بیرون کنیم تا فرشته بیاید. به گزارش خبرنگار ۸ دی، حجت‌الاسلام طائب در مراسم سی و یکمین سالگرد شهادت شهید حجت خجسته در مسجد امیرالمؤمنین رشت با اشاره به اینکه در ۴۰ سالگی انقلاب خدا بهترین هدیه را برای صبر این مردم به آنها می‌دهد، گفت: اسرائیل مرگ را می‌بیند و زمانی که فرو بپاشد دیگر امریکایی نیز وجود ندارد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پاسخ ایران به اقدام تازه توئیتر و فیس‌بوک

یک مقام هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، به ادعای شرکت‌های «فیس‌بوک» و «توئیتر» مبنی بر حذف صدها حساب کاربری «مرتبط با ایران و روسیه» شامگاه چهارشنبه (به وقت تهران) واکنش نشان داد. مقام هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادعای 2 شرکت آمریکایی علیه ایران را «سوءاستفاده» واشنگتن از بستر رسانه‌های اجتماعی برشمرد. «علیرضا میریوسفی» رئیس بخش مطبوعاتی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در این زمینه گفت: «چنین ادعاهایی مضحک و بخشی از مجموعه اقدام‌های آمریکا برای تغییر نظام در ایران است». این مقام ایرانی در ادامه گفت: «این اقدام‌ها سوءاستفاده از بستر رسانه‌های اجتماعی است». شرکت «فیس‌بوک» بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد صدها صفحه کاربری «مرتبط با ایران و روسیه» را از شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیتش از جمله فیس‌بوک و «اینستاگرام» حذف کرده است. بر اساس بیانیه این شرکت، ۶۵۲ صفحه که اصلیت ایرانی و روسی داشته‌اند، به دلیل «رفتارهای هماهنگ نامعتبر» و تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا، از شبکه‌های اجتماعی این شرکت حذف شده‌اند. اسامی و مشخصات این صفحات اعلام نشده است. گفتنی است شرکت گوگل هم در اقدامی مشابه با «فیس‌بوک» و «توئیتر» روز پنجشنبه (۲۳ آگوست/ اول مردادماه) ۵۸ حساب‌ کاربری «مرتبط با ایران» را از پایگاه‌ها و سایت‌های مرتبط خود حذف کرده است.

واکنش محسن رضایی به شوخی «جناب‌خان»!

«محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شوخی جناب‌خان (عروسک برنامه خندوانه) با وی در اینستاگرام خود نوشت:

هم‌استانی عزیزم، جناب‌خان!

از اینکه با شوخی با من و امثال من در این شرایط دشوار اقتصادی، مرهمی بر دردهای مردم می‌گذارید، از شما و رامبد جوان متشکرم. حتما می‌دانی که من در این 40 سال، یک روز هم در دولت، مجلس و قوه‌قضائیه نبوده‌ام.

به دستگاه‌‌ها کمک کرده‌ام ولی از آنها به واسطه عملکردشان انتقادات صریحی داشته‌ام بنابراین در جمع منتقدان تعریف می‌شوم. از 12 انتخابات ریاست‌جمهوری، در 2 تای آنها شرکت کردم و در هر 2 انتخابات، به نقل از نظرسنجی‌ها بابرنامه‌ترین کاندیدا بودم. در آخرین انتخاباتی که شرکت کردم، مردم عزیز در حدود 4 میلیون نفر که ظاهرا یکی از آنها شما بودید به من رای دادند. در انتخابات سال 92 هر یک از کاندیداها شعار یا نمادی را بر سر دست گرفت، من اما یک‌هزار تومانی در دست گرفتم و گفتم پول ملی ما دارد سقوط می‌کند.

بودجه ۱۸میلیون یورویی ربطی به بسته اتحادیه اروپایی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بودجه ۱۸ میلیون یورویی اروپا مربوط به همکاری‌های ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی پیشنهادی اروپا ندارد که قرار است در چارچوب برجام ارائه شود. بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار پیرامون بودجه‌ای که اخیرا از سوی اتحادیه اروپایی به ایران تخصیص داده شد، اظهار کرد: کمیسیون اروپا روز پنجشنبه ۱۸ میلیون یورو برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در ایران تخصیص داد که این میزان بخش اول از بودجه ۵۰ میلیون یورویی است که به همین منظور از سوی کمیسیون اروپا اختصاص داده شده است. قاسمی افزود: این بودجه مربوط به همکاری‌های ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی مطرح شده اروپا که قرار است در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه شود، ندارد.

درخواست ۱۶ سناتور آمریکایی برای فشار حداکثری به ایران

۱۶ سناتور آمریکایی از وزیر خزانه‌داری این کشور خواسته‌اند تمام اقدامات لازم را برای قطع ارتباط ایران با سوئیفت انجام دهد. به گزارش تسنیم، 16 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری این کشور خواستار استفاده واشنگتن از نفوذ خود برای قطع ارتباط ایران با «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» (سوئیفت) شده‌اند. نگارندگان نوشته‌اند در صورتی که ایران کماکان ارتباطش با شبکه سوئیفت را حفظ کند، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا موفقیتی در اجرای کارزار فشار حداکثری علیه ایران به دست نخواهد آورد.در این نامه آمده است: «کارزار فشار حداکثری دولت، در صورت حفظ ارتباط ایران با سوئیفت موفق نخواهد شد».

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات