تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۰۴
نگاهی به تهدید جدید واشنگتن علیه دمشق

نمایش شیمیایی جدیدی در سوریه به راه می افتد؟

این احتمال نیز و جود دارد که تروریست ها ظرف روزهای آینده با انجام حملات شیمیایی در ادلب زمینه را برای عملیات نظامی محدود آمریکا در سوریه فراهم کنند اما آنچه مسلم است این است که ارتش آمریکا در شرایط کنونی خود را درگیر نبرد فراگیر در سوریه نخواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

نمایش شیمیایی جدیدی در سوریه به راه می افتد؟در حالی که ارتش سوریه موفق شده جنوب سوریه را از تروریست ها پاکسازی کند و اکنون خود را برای آزادسازی آخرین منتطه یعنی ادلب آماده می کند حامیان غربی تروریست ها بازی نخ نمای گذشته را بار دیگر با هدف جلوگیری از تکمیل پیروزی های ارتش سوریه به راه انداخته اند. وزارت دفاع روسیه در همین ارتباط اعلام کرد، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه خود را برای یک حمله جدید به سوریه آماده می‌کنند! وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، آمریکا برای انجام این عملیات، ناو یواس اس سالیوان را به خلیج فارس اعزام کرده است. منبع فوق در ارتباط با بهانه این حمله نیز طبق روال گذشته گزارش داده، انگلیس در حال مهیاسازی گروه‌های تروریستی برای انجام حمله شیمیایی در خاک سوریه است!

آمریکا، انگلیس و فرانسه آخرین بار 25 فروردین سال جاری بود که علیه سوریه دست به عملیات نظامی زدند. دراین عملیات، مهاجمان بیش از 100 موشک شلیک کردند، ولی سامانه دفاعی سوریه 70 درصد آنها را در هوا رهگیری و منهدم کرد. این اقدام غرب بیش از اینکه تبعات نظامی داشته باشد یک شوی سیاسی و رسانه ای بود.

زمینه سازی جان بولتون

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، به «نیکولای پاتروشف» همتای روس خود در نشست ژنو گفته، اگر «بشار اسد» و دولتش از سلاح شیمیایی استفاده کنند، آمریکا باز هم به سوریه حمله خواهد کرد. بولتون در این دیدار، به همتای روس خود این را هم گفته که این بار پاسخ نظامی آمریکا، بسیار قاطع‌تر از قبل خواهد بود. وزارت دفاع روسیه همچنین روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروهی از کارشناسان خارجی برای ترتیب دادن حمله شیمیایی وارد سوریه شده‌اند. بنابر این بیانیه که بخش انگلیسی اسپوتنیک بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، کارشناسان مزبور وارد منطقه کاهش تنش ادلب شده‌اند. ادلب بزرگ‌ترین منطقه سوریه است که همچنان تحت کنترل تروریست‌هاست، تروریست‌هایی که عموما تحت حمایت ترکیه هستند. بنابر برخی آمارهای تائید نشده، ده‌ها هزار نیروی القاعده در شهر ادلب به‌سر می‌برند. بر اساس بیانیه ژنرال «ایگور کناشنکف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گروهی در لباس «کلاه سفیدها» آماده شده‌اند تا پس از تحقق این حمله شیمیایی، نسبت به ضبط تصاویر آن و ارسال آنها به رسانه‌های انگلیسی‌زبان اقدام کنند. اسپوتنیک پیش از این گزارش داده بود که کلاه‌سفیدها اخیرا فعالیت خود را در ادلب گسترش داده‌اند. منابع محلی اسپوتنیک گفته‌اند که شماری از عناصر کلاه سفید با هشت خودروی ون، چند بشکه را از کارگاه «اطمه» در مرزهای ترکیه به منطقه نامعلومی انتقال دادند؛ کارگاهی که مخصوص تولید مجدد ماده کلر است. گفته شده که نیروهای تحریر الشام که مهم‌ترین گروه ذیل آن جبهة‌النصره، شاخه القاعده است، این خودروها را اسکورت کرده‌اند.

سابقه حملات شیمیایی

کشورهای غربی پیش از این در چند نوبت سعی داشته اند تا با انجام حملات شیمیایی در سوریه بهانه لازم برای حمله به سوریه را به دست بیاوورند. برخی از مهمترین حملات شیمیایی در سوریه که توسط تروریست ها صورت گرفته و غربی ها سعی داشتند به ارتش سوریه منتسب کنند:

-مارس ٢٠١٣: تروریست ها با استفاده از گاز سازین در خان العسل در حلب ٢٠ نفر را کشته و ٨٠ نفر دیگر را زخمی کردند.

-آگوست2013: تروریست ها با استفاده از گاز سارین در غوطه شرقی دمشق بیش از ١٥٠٠ نفر را کشته و چند هزار نفر دیگر را زخمی کردند.

-دسامبر ٢٠١٣: تروریست با استفاده از گاز (BZ)به حلب حمله کردند.

-آوریل ٢٠١٤: استفاده از گاز سارین در ریف ادلب تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ فروفرستاد. در همین ماه در ریف حما نیز حملاتی صورت گرفت.

-آوریل ٢٠١٧: تروریست ها با استفاده از گاز سارین در خان شیخون در ریف ادلب بیش از ١٠٠ تن را کشته و ٤٠٠ تن دیگر را زخمی کردند.

-آوریل ٢٠١٧: تروریست ها با استفاده از گاز سارین در خان شیخون در ریف ادلب بیش از ١٠٠ تن را کشته و ٤٠٠ تن دیگر را زخمی کردند.

-آوریل ٢٠١٨: حمله تروریست ها به شهر دوما در غوطه شرقی با گاز کلر و سارین باعث کشته شدن ١٥٠ تن شد.

تمام این حملات توسط دستگاه رسانه ای غرب به دولت و ارتش سوریه منتسب شد و سعی داشتند تا با این بهانه اجماع لازم برای حمله نظامی به سوریه را به دست اورند. در واقع پس از ناکامی حامیان تروریست ها در عرصه نظامی، تروریست ها سعی دارند تا با انجام حملات شیمیایی و انتساب ان به دولت سوریه زمینه را برای ورود نظطامیان غربیو عربی به سوره اماده کنند. البته این حربه و پروژه با شکست مواجه شده است. ام ادر وزهای اخیر بار دیگر این پروژه باردیگر از سوی جان بولتون کلید زده شده است.

نمایش شیمیایی جدیدی در سوریه به راه می افتد؟

نمایش نیکی هیلی در سازمان ملل با ادعای استفاده دمشق از تسلیحات شیمیایی / فروردین 1396

سیاست چماق و هویچ

اما در شرایطی که ارتش سوریه موفق به شکست تروریست ها شده و عملا دوران بحران در سوریه به روزهای پایانی خود رسیده و مرحله حساس سیاسی شروع شده است عربستان و آمریکا سعی دارند تا با اتخاذ سیاست «چماق و هویج» به صورت همزمان صحنه سوریه را دست خالی ترک نکنند. از یک طرف جان بولتون با تهدید به حمله نظامی به بهانه حملات شیمیایی ادعایی، سعی دارد دمشق را از چماق بترساند. در مقابل عربستان نیز ماموریت دارد تا هویج را به سوریه ارائه کند. در این ارتباط یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان اعلام کرد که ولیعهد عربستان پیشنهادی در رابطه با ایران و حزب‌الله به رییس جمهور سوریه داده است، اما رییس جمهور سوریه این پیشنهاد را نپذیرفته است. نواف الموسوی، نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور در گفت‌وگو با شبکه المیادین، گفت: یکی از فرستادگان سعودی کمتر از سه ماه پیش پیشنهادی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به بشار اسد، رییس جمهور سوریه داد. این پیشنهاد براین اساس بود که بشار اسد بدون هیچ اصلاحات قانونی تا آخر عمر می‌تواند در حکومت باقی بماند و عربستان هم سوریه را بازسازی می‌کند بدون این‌که دولت سوریه حتی یک ریال پرداخت کند، اما در مقابل باید سوریه روابطش با حزب‌الله لبنان و ایران را قطع کند. الموسوی افزود: پاسخ بشار اسد به این پیشنهاد ‌آشکار بود و او این پیشنهاد را نپذیرفت.

در کل بازی جدیدی که آمریکا مبنی بر احتمال استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به راه انداخته بسیار مضحک به نظر می رسد. چرا که ارتش سوریه در شرایط کنونی کنترل بیشتر مناطق راهبردی را در اختیار داشته و در حال آماده شدن برای پاکسازی آخرین نقطه اشغال شده یعنی ادلب است. بنابراین منطقی نخواهد بود که ارتشی که در موضع قدرت قراردارد از سلاح شیمایی که می تواند باعث حمله نظامی خارجی به کشورش باشد استفاده کند. بنابراین تنها یک احتمال باقی می ماند و آن نیز استفاده آمریکا از سیاست چماق و هویچ است. هدف از این سیاست نیز این است تا عربستان و آمریکا بتوانند در مرحله گذار سیاسی نیروهای خود را در سوریه در موضع قدرت قرارداده و بتوانند در آینده سوریه نقش آفرینی کنند. البته این احتمال نیز و جود دارد که تروریست ها ظرف روزهای آینده با انجام حملات شیمیایی در ادلب زمینه را برای عملیات نظامی محدود آمریکا در سوریه فراهم کنند اما آنچه مسلم است این است که ارتش آمریکا در شرایط کنونی خود را درگیر نبرد فراگیر در سوریه نخواهد کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات