صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۰۷۳

از افزایش تحریم‌ها تا تجارت ایران و اروپا

1ـ کسی نمی‌داند چه اقداماتی صورت گرفته است!
سيدمحمدعلي ابطحي، مسئول دفتر سابق خاتمی در یادداشتی درباره عملکرد معصومه ابتکار در جایگاه معاون امور زنان ریاست‌جمهوری نوشت: اصرار بر استفاده از زنان در کابينه دولت اصلاحات سبب شد وی (خانم ابتکار) رئيس محيط زيست شود و در کابينه اول آقاي روحاني هم دوباره به محيط زيست رفت. اما الآن در اين کابينه معاون امور زنان رياست‌جمهوري است. وی خانم تحصيل‌کرده، زبان‌دان، سياسي و البته با روحيه لاکچري است، اشکال اساسي خانم ابتکار براي من که از دور و از رسانه تعقيب مي‌کنم، اين است که نديده‌ام گزارش دهند که چه مشکلاتي از جامعه زنان کم کرده‌اند. زنان از مشکلات حقوقي، سياسي، اجتماعي، خانوادگي، تبعيض و خشونت رنج مي‌برند و همه اينها راه‌حل‌هاي نسبي دارد که ايشان در دولت هستند که آنها را حل کنند. سفر‌هاي زيادي براي ديدار از زنان با تشريفات کامل به نقاط گوناگون داشته‌اند؛ اما کسي مي‌د‌اند در اين موردها خانم ابتکار عزيز چه اقداماتي انجام داده است؟

2ـ باید جرئت عذرخواهی از مردم را داشته باشیم
روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در مطلبی نوشت: «دولت سیاست درستی برای بخش مسکن ندارد. یکی از دلایل ناکارآمدی بخش مسکن، وجود سیاست‌هایی ناکافی در این بخش است. وزیر راه و شهرسازی اعتقادی به مسکن مهر نداشت و قصد پیاده‌سازی طرح مسکن اجتماعی را می‌پروراند، اما خبری از مسکن اجتماعی هم نیست. دولت اعلام کرد از رکود خارج شده‌ایم، اما از کدام رکود؟ چگونه خارج شده‌ایم؟ در بحث کنترل قیمت‌گذاری و تعیین کیفیت مصالح در بازار باید سراغ وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی رفت؛ زیرا این دو در این امر از هم جدا نیستند. مشکل عدم کنترل بازار است. نمی‌توان در حوزه اقتصاد اقدامات دستوری انجام داد. معقول به نظر نمی‌رسد مردم منتظر کاغذبازی‌های بین دولت و مجلس باشند. به عنوان مسئول باید جرئت پذیرش اشتباه و عذرخواهی از مردم را داشته باشیم. این شجاعت هنوز وجود ندارد و بیشتر سعی می‌شود موضوعات توجیه شود.»

3ـ حجم تجارت ایران و ایتالیا 1/7 میلیارد یورو است
احمد پورفلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا درباره روابط تجاری ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا از معدود کشورهایی بوده که در ارتباطات تجاری با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ‌گاه هیجانی تصمیم نگرفت. وی اظهار داشت: بسیاری از زیرساخت‌های صنایع مانند فولاد، مواد غذایی، نساجی، لوازم خانگی و حتی پتروشیمی‌ها پایه ایتالیایی دارد. پورفلاح ادامه داد: در مقاطعی مبادلات تجاری ایران و ایتالیا به 7 میلیارد یورو رسیده بود که این رقم اکنون به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسیده است، در حالی که پیش از این رقم حدود یک میلیارد و 300 میلیون یورو است. رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا اظهار داشت: ایتالیا خریدار مواد پتروشیمی، سنگ، چرم و نفت از ایران است؛ اما ما از آنها فناوری و ماشین‌آلات و خط تولید خریداری می‌کنیم.

4ـ حمایت رژیم سعودی از افزایش تحریم‌های ایران
وزیر خارجه عربستان در نشستی خبری با متهم کردن ایران به حمایت از آنچه آن را تروریسم خواند، توافق هسته‌ای با ایران را ضعیف توصیف کرد. عادل الجبیر گفت:‌ «درباره برجام، از ابتدا گفتیم که این توافق بسیار ضعیف است و هیچ سازوکاری که از ساخت سلاح اتمی به دست ایران در آینده نزدیک جلوگیری کند، ندارد؛ چراکه مفاد توافق در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد و این ریسک را که ایران در مدت کوتاهی پس از آن بمب اتم را بسازد، افزایش می‌دهد.» الجبیر افزود: «این توافق همچنین نقش ایران در حمایت از تروریسم را محدود نکرده و از ساخت موشک‌های بالستیک آنها جلوگیری نمی‌کند. باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود. به رایزنی در این مورد ادامه می‌دهیم تا مسئله ایران حل شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات