صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۱۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 19 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ۴۰ سال است ایران آماج خرابکاری‌های آمریکا و هم‌دستانش قرار دارد، اما اکنون از نهالی کوچک به درختی برومند و پُرثمر تبدیل شده و با وجود اکراه شدید و اقدامات فراوان مستکبران، دل‌های ملت‌ها را به پیام انقلاب جذب و جلب کرده و توطئه‌های آمریکا را در منطقه به شکست کشانده است.(1397/6/18)

▼ حرف روز
پیام عاشورا برای امروز ما
شب اول محرم‌الحرام سال 1440 هـ.ق فرا رسيده و از امشب مجالس عزاداري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) آغاز می‌شود. بدون شک، نهضت حسيني را مي‌توان مهم‌ترين منبع حياتبخش جريان تشيع و نهضت‌هاي عدالت‌خواه و آزادي‌بخش در جهان اسلام در طول تاريخ دانست که به مثابه چراغ راه، آرمان و راهبرد مبارزه را براي مجاهدين راه حق ترسيم کرده است.
نهضت اسلامي ملت ايران نيز با الگوگيري از قيام حسيني توانست بر رژيم ستمشاهي غلبه کرده و در برابر استکبار جهاني استقامت کند. انقلاب اسلامي امروز در شرايطي که مواجهه استکبار جهاني با نظام اسلامي در آستانه چهل سالگي انقلاب اسلامي به جنگ تمام‌عيار اقتصادي رسيده است، بيش از گذشته نيازمند تمسک به عاشورا است.
1ـ مهم‌ترين پيام عاشورا روحيه عزت‌خواهي و ايستادگي در راه دفاع از حق و حقيقت و کوتاه نيامدن در برابر زياده‌خواهان و خودکامگان است. تيم حاکم بر آمريکا به محوريت ترامپ امروز نماد زياده‌خواهاني است که تلاش دارد با ابزارهاي تهديد، تحريم و... نظام اسلامي و ملت ايران را خوار کرده و به تسليم وادارد! اما تربيت‌يافتگان مکتب عاشورا آموخته‌اند که با دکترين «هيهات منه الذله» به استقبال دشمن بايد رفت.
2ـ به فرموده رهبر حکيم انقلاب اسلامي «عاشورا به ما درس مي‌دهد كه در ماجراي دفاع از دين، از همه چيز بيشتر، براي انسان، بصيرت لازم است. بي‌بصيرت‌ها فريب مي‌خورند. بي‌بصيرت‌ها در جبهه باطل قرار مي‌گيرند؛ بدون اينكه خود بدانند. همچنان كه در جبهه‌ ابن‌زياد، كساني بودند كه از فساق و فجار نبودند، ولي از بي‌بصيرت‌ها بودند.» امروز نيز يکي از ابعاد مهم جنگ تمام‌عيار اقتصادي دشمن، جنگ رسانه‌اي است که افکار عمومي جامعه را هدف قرار داده است تا بيش از آنچه ممکن است در حوزه اقتصادي به ملت فشار آيد، اذهان آنان را دچار ضعف و ترس و ترديد کند. در اين ميان، بي‌بصيرت‌ها اولين قرباني خواهند بود! به واقع بخشي از آنچه در عرصه بازار و اقتصاد کشور مشاهده مي‌کنيم، محصول همين بی‌بصيرتي است که دامن‌گير بخشي از جامعه شده و تهديدات دشمن را بزرگ‌تر از آنچه در واقعيت است تصور مي‌کند.
در مکتب عاشورا مي‌آموزيم که نبايد متأثر از جنگ تبليغاتي دشمن شد و باید ذهن‌ها و دل‌ها را به تدابير امام و رهبري جامعه اسلامي پیوند زد؛ چرا که دشمن ضعيف‌تر از آن است که بتواند بر تهديدات خود جامه عمل بپوشاند!

▼ گزارش روز
جریان غیر قانونی!
هفته گذشته اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در دور سوم با وقفه‌ای یک‌ ساله برگزار شد. چند روز پیش از برگزاری این جلسه، روزنامه «سازندگی» ارگان رسمی حزب کارگزاران فهرست اعضای حقیقی این شورا را منتشر کرد. از نکات تأمل‌برانگیز این فهرست حضور عماد بهاور، عضو تشکیلات غیر قانونی نهضت آزادی است. این تشکل با گرایش‌های ملی و مذهبی در سال 1340 با تلاش مهندس بازرگان و یدالله سحابی و پس از بالا گرفتن اختلافات میان بازرگان و شورای مرکزی جبهه ملی ایران تأسیس شد. پس از پیروزی انقلاب  اسلامی، امام خمینی(ره) به‌پیشنهاد شورای انقلاب، مسئولیت نخست‌وزیری دولت موقت و تشکیل کابینه را به مهدی بازرگان سپرد. نهضت آزادی پس از استعفای دولت موقت و تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیروی خط امام(ره)، اقدامات خود علیه نظام را به ‌شکل جدی آغاز کرد. این تشکل در اولین فعالیت خود علیه نظام، در بحبوحه جنگ در نامه‌ای خطاب به امام خمینی(ره) پایان جنگ را خواستار می‌شود؛ در حالی که ایران پس از فتح خرمشهر در سوم خرداد 61، مصمم به ادامه عملیات‌ها و آزادکردن دیگر مناطق اشغال شده بود. امام خمینی(ره) در سال 65 در نامه‌ای به علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر کشور وقت، با غیر قانونی خواندن این جریان، تأکید کردند، ضرر نهضت آزادی از منافقین بیشتر است؛ اما این تشکل به فعالیت‌های غیر رسمی خود ادامه داد! در انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری در خرداد 88، نهضت آزادی اعلام کرد از هر دو نامزد اصلاح‌طلبان یعنی موسوی و کروبی حمایت می‌کند. پس از اعلام نتایج انتخابات، نهضت آزادی به ‌رهبری ابراهیم یزدی جزء اولین گروه‌هایی بودند که مدعی تقلب در انتخابات شدند و آشوب بزرگ را آغاز کردند. با وجود نامه امام(ره) در سال 65 و اعلام  موضع  صریح  در قبال نهضت آزادی، اصلاح‌طلبان پس از رحلت امام خمینی(ره) نه‌ تنها رابطه خود با این تشکل غیر قانونی را قطع نکردند؛ بلکه در برهه‌های گوناگون به ‌شکل مستقیم یا غیر مستقیم اقدامات مشترکی را با نهضت آزادی داشته‌اند که گنجاندن نام یکی از اعضای نهضت‌ آزادی در فهرست اعضای جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را می‌توان در راستای همین همکاری مشترک تحلیل کرد.

▼ خبر ویژه                  
العبادی مسئول وضعیت بصره است
یک نماینده استان بصره در پارلمان عراق از نقشه خطرناک کنسولگری آمریکا برای ویران کردن بصره و ایجاد درگیری در درون آن خبر داد و گفت: بخش بزرگی از مسئولیت این امر بر عهده حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق است. فالح الخزعلی، نماینده استان بصره در پارلمان عراق گفت: تظاهرات استان بصره در آغاز خواسته‌های مشروع و واقعی را با خود به همراه داشت و ما همه آنها را تأیید می‌کنیم؛ اما انحراف حاصل شده در آن و نفوذ افراد خرابکار که با آتش زدن مقرهای حزبی و کنسولگری ایران و نهادهای دولتی همراه بود، پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند. این اقدام طرحی از پیش تعیین شده برای ویران کردن بصره بود. وی افزود: هدف قرار دادن مقر حشد الشعبی و رفتن به بیمارستان محل بستری زخمی‌های الحشد و آتش زدن تصاویر شهدا نشان‌دهنده وجود نقشه‌ای بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است. الخزعلی گفت: کنسولگری آمریکا به همراه برخی از سازمان‌های جامعه مدنی مسئول کامل حوادث و رویدادهای جاری بصره هستند؛ البته دولتی هم که نخست‌وزیر درباره بخش بزرگی از آن مسئول است، کوتاهی کرده است. شهر بصره در ماه‌های اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به کمبود خدمات عمومی و در صدر آنها آب شرب و برق بوده است. به گفته مقامات عراقی، گروهی از خرابکاران با نفوذ به درون تظاهرات مسالمت‌آمیز آن را منحرف کرده و به خشونت کشاندند.

▼ اخبار
1ـ روایت صالحی از نظر ویژه رهبری به مسائل هسته‌ای
علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» گفت: یک بار که خدمت‌ حضرت آقا رسیدیم، فرمودند آقای صالحی «سو» را برای من تعریف کنید. بنده هم توضیح دادم که «سو» چه واحدی است و چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند که ایشان در سخنرانی‌شان به این واژه اشاره کردند و فرمودند برای رسیدن به 190 هزار «سو» آماده شوید. به خاطر دارم وقتی از جلسه آن سخنرانی بیرون آمدم از دفتر ایشان به ما زنگ زدند و گفتند حضرت آقا یک کلمه‌ای در سخنرانی به کار بردند و ما معنای آن را نمی‌دانیم چیست؛ گفتند سو به ترکی یعنی «آب» ولی به این بحث ارتباطی پیدا نمی‌کند. در پاسخ گفتم: «نه این واژه، واحد جداسازی در صنعت غنی‌سازی هسته‌ای است.» این توضیح را دادم چون می‌خواستند صحبت‌های آقا را تنظیم کنند و به مطبوعات بدهند. رهبری اولاً به بحث صنعت هسته‌ای علاقه ویژه‌ای دارند و می‌گویند این صنعت اقتدارآفرین است و ثانیاً معتقدند پیشرفت آن نیاز جامعه ماست؛ از این رو ایشان به این صنعت نظر دارند و روی آن توقف و تدبر می‌کنند.

2ـ رئیس‌جمهور مشغول بررسی گزینه‌های دو وزارتخانه است
یک منبع آگاه در دولت درباره توئیت مشاور رسانه‌ای محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مبنی بر اینکه «قرار است آقای فریدون وردی‌نژاد سخنگوی دولت شود»، اظهار داشت: سخنگویی وردی‌نژاد صحت ندارد و وی جزء گزینه‌ها نبوده است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزرای پیشنهادی برای دو وزارتخانه اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شده‌اند، گفت: در مورد وزرای اقتصاد و کار نیز رئیس‌جمهور مشغول بررسی گزینه‌ها هستند و جلسه با افراد مطرح در این زمینه برگزار می‌شود. این منبع آگاه در دولت تأکید کرد: رئیس‌جمهور در مهلت مقرر قانونی وزرای جدید را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد. گزینه‌هایی برای وزارت کار و اقتصاد مشخص شده‌اند؛ اما هنوز هیچ فردی از میان آنها به صورت قطعی برای تصدی کرسی وزارت انتخاب نشده است.

3ـ دوستان از اسب مغرور تشریفات پیاده شوند!
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تصمیم‌گیری باید بر واقعیات مبتنی باشد. موضوع تحریم را اگر به مثابه یک واقعیت نبینیم، برخورد واقع‌گرایانه‌ای با آن صورت نمی‌گیرد. بسیاری از تصمیم‌گیرندگان با واقعیت‌های جامعه ارتباط ندارند و بیشتر در یک فضای دگم ذهنی تصمیم‌گیری می‌کنند. وی افزود: برخی مسئولان که باید در قبال سؤالات مطرح شده، در مجلس و کمیسیون امنیت ملی حضور داشته باشند، می‌بینیم که کماکان غرور تشریفاتی را دارند و توجهی به خواسته‌های این کمیسیون برای پاسخگویی به پرسش‌های مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی ندارند و این یک ضعف است که امیدواریم دوستان از اسب مغرور تشریفات پیاده شده و در حوزه خود پاسخگو باشند.

4ـ تجلیل ماموستا محمدی از ‌سپاه کردستان
امام جمعه دهگلان گفت: قهرمانان سپاه کردستان با غیرت و شجاعت تیم تروریستی ضدانقلاب را منهدم کردند و انتقام خون شهدای حادثه تروریستی روستای دری مریوان را گرفتند. ماموستا یدالله محمدی با اشاره به انهدام تیم تروریستی ضد انقلاب به دست نیروهای سپاه کردستان اظهار داشت: همه ما علما و مردم استان کردستان از قهرمانان سپاه کردستان به دلیل این اقدام بموقع قدردانی می‌کنیم. وی گفت: تروریست‌ها می‌خواهند با ورود به مرزهای کردستان ناامنی ایجاد کنند؛ اما مردم می‌دانند آنها دوستدار و حامی‌شان نیستند؛ بلکه دشمنان قسم‌خورده نظام هستند. وی اظهار داشت: دشمنان نمی‌توانند با تحریم‌های اقتصادی ضربه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد کنند؛ زیرا خود مردم حامی انقلاب و مانع تحقق اهداف و دسیسه‌های تروریست‌های خودفروش هستند.

▼ اخبار کوتاه
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت پارلمانی ایران در سفر به اروپا گفت: در جریان این سفر بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم تأکید کردیم و گفتیم حضور ایران در منطقه برای دفاع از مردم منطقه است؛ بهترین مثال حضور ایران در این زمینه و بحث مبارزه با تروریسم دفاع ایران از مردم منطقه در برابر داعش و به ویژه دفاع از ارامنه و آشوریان در عراق است و امروز تمامی ارامنه و آشوری‌های عراق و سوریه ممنون حمایت‌های سپاه و به ویژه سردار سلیمانی هستند.
با تصمیم دولت قرار بر این است که به‌ زودی ۹ میلیون نفر از افراد تحت‌ پوشش کمیته امداد و بهزیستی، به‌ ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان کارت خرید کالا دریافت کند، اما طرح دیگر حمایتی دولت در دستور کار است. سرپرست وزارت تعاون گفت: توزیع مواد غذایی در ادامه سال‌های قبل است و ارزش ریالی این سبد 130 هزار تومان برای خانواده‌های کامل است که شامل گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات و ماکارونی، لبنیات، روغن مایع و غیره می‌شود و افراد می‌توانند به‌ انتخاب خود از هر کالا به هر میزانی که می‌خواهند، دریافت کنند.
سیدمحمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 97 کل کشور، دولت مکلف شده است یارانه دهک‌های بالای جامعه را حذف کند، اظهار داشت: دولت نیز در این زمینه گزارشی به اعضای کمیسیون ارائه داد که مشخص شد منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه‌ها به‌ درستی محقق نشده، شیوه توزیع منابع در تبصره 14 بودجه سال جاری مناسب نبوده و دولت برای حذف دهک‌های بالای جامعه اقدامی انجام نداده است.
حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، مسئول دبیرخانه شورای عالی و دبیر شورای گسترش حوزه علمیه گفت: ما تقریباً بیش از شصت مورد کار ویژه‌ روحانیت داریم؛ از مدیر، مربی و مشاور مدرسه گرفته تا نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و نهادهای نظامی و... . اینها مناصبی است که در مجموع در سال ۱۴۱۴ باید بیش از ۳۰۰ هزار طلبه برای آنها داشته باشیم.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۹۰۰ دختر در معرض آسیب در کشور شناسایی شده و تحت حمایت بهزیستی قرار گرفتند که این دختران از طریق اورژانس اجتماعی، دادگستری یا به ‌صورت خود معرف به سازمان مراجعه کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات