صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۱۲

رزمایش آمریکا در خلیج فارس برای روحیه دادن به متحدان

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا با اتهام زنی به ایران، از برگزاری رزمایش‌هایی در خلیج فارس و دریای سرخ خبر داد.
به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، دریاسالار اسکات استرنی در مقر این ناوگان در بحرین به خبرنگاران گفت که نیروی دریایی آمریکا قصد دارد در ماه سپتامبر برای نشان دادن آمادگی خود در زمینه تضمین آزادی عبور و مرور در آبراهه‌های خلیج فارس و دریای سرخ دست به رزمایش‌های نظامی بزند.
 وی افزود که این رزمایش با حضور متحدان منطقه‌ای و جهانی آمریکا انجام می‌شود و بخشی از برنامه ناوگان پنجم آمریکا برای مقابله با مین‌ها و تمرین امنیت دریایی است.
فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بخش دیگری از اظهارات روز یکشنبه‌اش گفت که یکی از این رزمایش‌ها در جیبوتی برگزار می‌شود که ساحل آن مشرف به باب المندب، از نقاط بسیار حساس در رفت‌وآمد کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ است.  
دریاسالار استرنی افزود: مجموعه این رزمایش‌ها «نشان خواهد داد که آمریکا و متحدانش می‌خواهند نسبت به آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجاری که بر اساس قوانین بین المللی مجاز است، اطمینان بوجود آورند».  به گزارش رادیو فردا، وی با بیان اینکه این رزمایش پاسخی به تهدیدات ایران نیست، گفت ضروری است متحدان آمریکا در موقعیتی قرار داشته باشند که «به هر آنچه که منافع یا کشتی‌های ما را تهدید می‌کند واکنش نشان دهند».
 در حالی فرمانده آمریکایی هدف رزمایش را تضمین آزادی عبور و مرور در آبراهه‌های خلیج فارس عنوان کرده که پس از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری مبنی بر اینکه "اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود، نفت دیگر کشورها نیز نباید از خلیج فارس صادر شود "، بسیاری از رسانه‌های خارجی وتحلیگران بین المللی، این اظهار نظر را نوعی تهدید به بستن تنگه هرمز توسط ایران در صورت اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا تلقی کرده‌اند و به ارزیابی توان ایران در عملیاتی کردن این تهدید پرداختند.
 در همین رابطه بی بی سی در گزارشی با اشاره به اذعان کشورهای عربی-غربی به توان ایران برای بستن تنگه هرمز نوشت: «مسئله مهم "تبعات بستن تنگه هرمز توسط ایران است"، چرا که از یک سو انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا نزدیک است و جمهوری خواهان قصد دارند تا اعلام کنند در دوره ریاست جمهوری ترامپ اقتصاد آمریکا بهبود یافته ولی از سوی دیگر قیمت بنزین در آمریکا تحت تأثیر قیمت جهانی نفت است و اقدام ایران در بستن تنگه هرمز کاخ سفید و حزب جمهوری خواه را تحت تأثیر زیادی قرار می دهد».
   روزنامه آمریکایی "هافینگتون پست" نیز در مطلبی با اشاره به توانمندی‌های ایران برای عملی کردن تهدید خود و آمادگی آن برای مقابله با هرگونه حمله نظامی آمریکا به این کشور نوشت: «آمریکا در صورت حمله به ایران با جنگی نامتقارن مواجه خواهد شد که نتیجه آن کشته شدن هزاران آمریکایی است. ایرانی ها با موشک ها، قایق ها و زیردریایی های تندرو، تحریک شبه نظامیان شیعه عراق برای حمله به آمریکایی ها، بستن تنگه هرمز و حملات قوی سایبری، به مصاف آمریکا خواهند آمد. ایران همچنین به عنوان یکی از دارندگان پیچیده ترین ارتش های سایبری جهان شناخته میشود و آمادگی خود را در حملات سایبری به آمریکا نشان داده است»
 
روزنامه منطقه‌ای ‏الرای نیز با هشدار درباره رسیدن قیمت هر بشکه به نفت به 300 دلار در صورت بسته شدن تنگه هرمز نوشت: «بسته شدن تنگه هرمز، قیمت نفت را به ۳۰۰ دلار می‌رساند. در صورت اجرایی شدن تهدید ایران، روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه از نفت کشور‌های جنوبی خلیج فارس صادر نخواهد شد که این فاجعه بار خواهد بود».
  کارشناس شبکه عربی الحِوار نیز در گفتگو با این شبکه با اشاره به توانایی ایران در بستن تنگه هرمز گفت: «ایران با یک حرکت کوچک در تنگه هرمز، می‌تواند قیمت سوخت جهان را تا 25درصد بالا ببرد و این همان نقطه ضعف آمریکا است.»
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات