صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 20 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی و ملت ایران با ایستادگی در مقابل آمریکا ثابت کرده است اگر ملتی از اخم و تشر زورگویان نترسد و به توانایی‌های خود اعتماد و اتکا کند، ابرقدرت‌ها را به عقب‌نشینی و شکست می‌کشاند.(1397/6/18) *حلول ماه محرم‌الحرام و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز
الگوی تقویت اقتدار داخلی
در تمایز قدرت و اقتدار گفته می‌شود وقتی کشوری قدرت دارد، اما امکان بهره‌گیری از قدرت خویش را ندارد در واقع اقتدار ندارد، به عبارت دیگر اقتدار به معنای به‌کارگیری قدرت در زمان و مکان مناسب است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به منزله قوای مسلح کشور در به رخ کشیدن اقتدار نظام در منطقه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، موشک‌باران یکی از مقرهای تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق به دست نیروی هوافضای سپاه آخرین مورد آن بود که تحسین همگان را بدون توجه به جریان سیاسی و جناح‌بندی‌ها برانگیخت. سال گذشته نیز پس از ورود اعضای داعش به تهران و اتفاقات مجلس و مرقد امام(ره) سپاه پاسداران سیلی سخت موشکی به این گروه تروریستی زد؛ اما امروز ضرورت اقتدار در حوزه مدیریتی در داخل نیز به شدت احساس می‌شود؛ زیرا برخی افراد فرصت‌طلب و قانون‌شکن از ضعف نظارت و برخی بی‌تدبیری‌ها در داخل، دچار اشتباه تحلیل و محاسبه شده و در حوزه قانون‌شکنی گستاخ و بی‌پرواتر شده‌اند و اگر این روند ادامه یابد، چه بسا پیامدهای منفی بیشتری داشته باشد.
اختلاس و سوء‌استفاده مالی، قاچاق کالا و ارز، رانت‌جویی‌ها و احتکار مایحتاج مردم، به طور عمده ناشی از نبود نظارت جدی از سوی قوای مقننه و مجریه و همچنین برخورد نکردن جدی و قاطع از جانب قوه قضائیه بوده است که البته با اقدامات اخیر دستگاه قضا امید به اجرای عدالت و برخورد با ناآرام‌کنندگان فضای اقتصادی بیشتر شده است.
دولت و دستگاه قضا باید رویکرد خود را در برخورد با قانون‌شکنان و متجاوزان به حقوق مردم به طور جدی تغییر دهند و با بهره‌گیری از قدرت قاهره قانونی، اقتدار نظام را در حوزه‌های داخلی ترمیم کرده و با مجازات‌های بیرحمانه،  سریع و قاطع خائنان به ملت و تضییع‌کنندگان حقوق مردم، بازدارندگی عملی برای آنها و افرادی که در مخیله خود در فکر سوء‌استفاده از اوضاع هستند، ایجاد کنند.
به رخ کشیدن اقتدار نظام در حوزه داخلی باید به مطالبه جدی از دولت و قوه قضائیه تبدیل شود و قوای گوناگون هم خود را موظف بدانند برای تأمین آرامش روحی، روانی، اقتصادی و معیشتی مردم با بهره‌گیری از اختیارات قانونی اقدامات لازم را انجام دهند.

▼ گزارش روز
هوشیار باشیم
پس از حوادث اخیر بصره و حمله تعدادی از نیروهای مزدور به کنسولگری ایران در این شهر، واکنش‌های گوناگونی را از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم؛ اما مسئولان دو کشور با شناخت از صحنه بازی دشمن همواره بر هوشیاری دو ملت تأکید کردند. ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد، هدف اصلی آشوبگران بصره در حمله به کنسولگری ایران تخریب روابط دوستانه دو ملت ایران و عراق است. آشوبگران از سوی یک عده ناشناس هدایت می‌شوند تا ضمن تخریب وجهه عراق، روابط دوستانه ایران و عراق را به هم بزنند و ما به دنبال عاملان آن هستیم.
عراق کشوری با هویت‌های قبیله‌ای، مذهبی، سیاسی و در برخی مناطق هویت‌های قومی متفاوت است. به طور طبیعی در کشوری که هنوز حزب بعث صدام حامیانی دارد، عده‌ای قلیل تحت تأثیر رسانه‌های معاند و فعال شدن گسل‌های مذهبی و پان عربیسم و... نسبت به ایران هتاکی داشته باشند. امری که در ایران و هر کشور دیگری ممکن است از سوی برخی هنجارشکنان یا مخالفان نظام، سلطنت‌طلبان یا روشنفکرنماها و حتی در نطق یک نماینده جاهل مجلس! اتفاق بیفتد. موضوعی که متأسفانه بارها و بارها در فضای مجازی دیده‌ایم. حال این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا می‌توان برخی شعارهای قومیتی را در یک ورزشگاه به عموم ملت ایران تسرّی داد؟ آیا اگر قرار بود دیدن فیلم شعار چند فتنه‌گر علیه روسیه در سال ۸۸، مبنای تحلیل ملت و دولت روسیه درباره مردم ایران باشد، اکنون شاهد روابط راهبردی ایران و روسیه بودیم؟!
اما آنچه خارج از جنگ روانی واقعیت دارد، مناسب بودن روابط ایران و عراق به منزله دو کشور دوست و همسایه است؛ اما دشمنان برای صید ماهی مطلوب خود به دنبال تفرقه‌افکنی هستند که گاهی برخی دوستان محترم غافلانه با بازنشر برخی تصاویر و به تبع آن تحلیل‌های ناروا در زمین دشمن بازی می‌کنند؛ صد البته حساب مزدوران و فِی قُلوبهم مَرَض جداست که طبق قاعده «مأمورند و معذور» تعریف می‌شوند.
به راستی، مقابله با تهدیدات امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای دشمن مستلزم جامع‌نگری، تقویت قدرت تحلیل و سواد رسانه‌ای است.

▼ اخبار ویژه
بدهی ۲۸۳ هزار میلیاردی دولت به بانک‌ها
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از ارقام مالی بانک‌ها حاکی از آن است که بدهی دولت به شبکه بانکی به حدود ۲۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان تیر ماه رسیده است که 9/7 درصد در مقایسه با اسفند ماه سال پیش و 22/4 درصد نسبت به تیر ماه سال گذشته رشد دارد. از بدهی دولت به بانک‌ها، ۲۵۱ هزار میلیارد تومان مربوط به خود دولت و ۳۲ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌ها و مؤسسات دولتی است. گفتنی است، بدهی دولت به بانک‌ها در سال‌های گذشته همواره رو به رشد حرکت کرده و با وجود تبصره‌هایی که در قانون بودجه در دو سال اخیر برای تسویه این بدهی قرار گرفت، کاهش خاصی دیده نمی‌شود. طبق تبصره (۳۵) قانون بودجه سال 95 قرار بود بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها از محل منابع ۴۵ هزار میلیاردی ناشی از تسعیر نرخ ارز تسویه ‌شود.
 
بر اساس اخبار منتشر شده، امارات متحده عربی داروهای تاریخ مصرف گذشته را در قالب کمک‌های بشردوستانه به کشورهای فقیر اهدا کرده است. امارات از زمان آغاز این طرح تا نیمه سال کنونی میلادی 35 تن از این نوع داروها را به ارزش 20 میلیون درهم در قالب کمک ارسال کرده است.

▼ اخبار
1ـ آمادگی بانک‌ها برای کنترل نقدینگی و حمایت از فعالان اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با مدیران عامل بانک‌ها با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره کنترل و هدایت نقدینگی و جلسه اخیر شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی در حضور سران قوا بر عزم نظام در کنترل نقدینگی و حمایت از سیاست‌های بانک مرکزی تأکید کرد. در این جلسه بانک‌های کشور آمادگی خود را برای همراهی و کمک به بانک مرکزی در کنترل و مهار نقدینگی و نیز پشتیبانی از فعالان اقتصادی اعلام کرد و مقرر شد در کنترل بازار ارز نیز با سیاست‌های بانک مرکزی همراهی کنند. در این جلسه همتی درباره درآمدهای ارزی کشور گفت: با وجود تلاش دولت ترامپ برای قطع درآمدهای ارزی کشور تدابیر متعددی برای خنثی‌سازی آن انجام گرفته و بانک مرکزی با قدرت، ارز مورد نیاز کالاهای ضروری و اساسی و نیز مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای کارخانجات و نیازهای واقعی مردم را تأمین می‌کند. وی با اشاره به اینکه تلاش دولت بر این است که در این جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم وارد شود، ابراز امیدواری کرد که روند جاری حداقل به اصلاح الگوی مصرف و واردات کشور منجر بشود و کشور در مسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرار گیرد.

2ـ افراد آلوده به فساد را به دستگاه قضا معرفی کنید
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در حاشیه نشست مسئولان عالی قضایی درباره موضوعات مطرح ‌شده در این جلسه اظهار داشت: رئیس دستگاه قضا تأکید کرد پرونده‌های مربوط به تخلفات اخیر اقتصادی به‌ سرعت و با قاطعیتِ توأم با عدالت مورد توجه همه مراجع قضایی باشد و دست‌اندرکاران این پرونده‌ها به ‌هیچ‌ وجه تحت تأثیر فضاسازی‌ها و جوسازی‌هایی که ممکن است علیه قوه صورت بگیرد، قرار نگیرند. سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: تقاضای من از مردم این است که افراد آلوده به فساد را به دستگاه قضا معرفی کنند. در دهه اول انقلاب با کمک مردم توانستیم در مقابل همه تروریست‌های داخلی و خارجی بایستیم چون خود مردم بودند که تروریست‌ها را معرفی می‌کردند. اکنون هم از مردم می‌خواهیم افراد فاسد و متخلف را که ممکن است در دستگاه‌های گوناگون با آنها برخورد داشته باشند، به ما معرفی کنند؛ البته این کار باید مستند باشد و هر شایعه‌ای را به ما منتقل نکنند.

3ـ ترامپ به تصمیم خطرناکی رسیده است!
جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا در جدیدترین مصاحبه خود با شبکه پی‌بی‌اس درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «آنها (دولت ترامپ) به طور اساسی به استراتژی تغییر نظام ایران دست یافته‌اند و به تصمیم خطرناکی رسیده‌اند که برای منافع ملی ما فوق‌العاده خطرناک و غیرسازنده است.» وی در ادامه افزود: «بگذارید من از شما بپرسم، چه کشورهایی الآن با ما هستند؟ چند کشور در خاورمیانه از ایران متنفر هستند و تمرکزشان روی ایران است؛ اما کشورهایی که در مذاکرات بودند؛ چین، فرانسه، انگلیس، روسیه و آلمان همه از توافق(هسته‌ای) حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند توافق را حفظ کنند. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق متحدان ما را رها کرد، در واقع آنها را خشمگین کرد.»

4ـ چه کسانی به وظایف خود عمل نمی‌کنند؟
خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نارضایتی رئیس‌جمهور از شرکت‌های عمده بزرگ و صادراتی که ارز را تحویل نمی‌دهند، گفت: مجموعه‌های اشاره شده تقریباً باید ماهیانه 1/5 میلیارد دلار (پس از کسر صادرات میعانات گازی و انواع گازها که از سوی شرکت‌های دولتی صورت می‌گیرد) در سامانه نیما ارز می‌فروختند، در حالی که مبالغ فروخته شده تا به امروز کمتر از این رقم برآوردی است. وی تأکید کرد: متأسفانه در این میان شرکت‌های عمده صادراتی در بخش پتروشیمی، محصولات پایه‌نفتی و کانی‌های فلزی که بیشتر آنها شرکت‌های شبه‌دولتی وابسته به هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و با مدیریت دولتی یا وابسته به نهادها هستند، به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
حسن کامران، نماینده مردم اصفهان درباره طرح تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی و بر زمین ماندن این طرح گفت: متأسفانه، کمیسیون برنامه و بودجه و هیئت‌رئیسه مجلس این جسارت را ندارند که درهای تحقیق و تفحص را باز کنند. رسانه‌ها باید از کمیسیون برنامه و بودجه و هیئت‌رئیسه بخواهند که سرانجام این تحقیق و تفحص چه شد؟ چه کاسه‌ای زیر نیم کاسه‌ است؟ هر کسی طرفدار شفاف‌سازی نیست، حتماً ریگی به کفش دارد، اگر این کار صورت گیرد حقه‌بازی کمتر می‌شود و اگر این کار را نکنیم، نفاق بیشتر می‌شود.
رئیس پیشین صداوسیما در صفحه توئیتر خود از آیت‌الله آملی‌لاریجانی خواست خبرهای خوش قضایی را به گوش مردم برساند. عزت‌الله ضرغامی در حساب توئیتری خود نوشت: اطلاع‌رسانی اخیر درباره بازگشت بخشی از اموال نجومی به بیت‌المال لازم و خوب بود. بهتر است رئیس محترم قوه قضائیه در سخنرانی‌های ثابت هفتگی خود، در کنار پرداختن به همه رویدادهای سیاسی و بین‌المللی، اخبار خوشی از این دست به مردم بدهد.
امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: طبق مصوبه هیئت‌رئیسه مجلس، قرار شده است مجلس نیز به سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان بپیوندد. فیش حقوقی شهریور ماه نمایندگان مجلس به‌‌‌ طور مستقیم از طریق اداره مالی مجلس به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و سپس از طریق این سازمان در سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان قرار می‌گیرد.
فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: پس از چند بار ردّ و بدل شدن نامه با دفتر رهبر معظم انقلاب درباره FATF، در نهایت ایشان اعلام کردند خود دولت و مجلس تصمیم بگیرند؛ یعنی این اختیار را به مجلس و دولت دادند. اینکه برخی نماینده‌ها و بعضی افراد می‌خواهند دوباره موضوع را به زمین دفتر رهبر معظم انقلاب بیندازند، ظلم به خود رهبری است.
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران گفت: این روزها بسیاری از مردم نه برای تأمین نیاز شخصی، بلکه برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند که این وضعیت سبب هجوم تقاضا به طرح‌های فروش خودروسازان شده است.
یک قاضی آمریکایی ایران را به پرداخت ۱۰۴ میلیون دلار غرامت محکوم کرد. این قاضی مدعی شده است، ایران در حمله سال ۱۹۹۶ به پایگاه نظامیان آمریکایی در ظهران عربستان دست داشته و باید به ۱۹ قربانی این حادثه غرامت پرداخت کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات