صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۲۲۰

گزارش روز/ هوشیار باشیم

پس از حوادث اخیر بصره و حمله تعدادی از نیروهای مزدور به کنسولگری ایران در این شهر، واکنش‌های گوناگونی را از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم؛ اما مسئولان دو کشور با شناخت از صحنه بازی دشمن همواره بر هوشیاری دو ملت تأکید کردند[...]
یادداشت: پس از حوادث اخیر بصره و حمله تعدادی از نیروهای مزدور به کنسولگری ایران در این شهر، واکنش‌های گوناگونی را از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم؛ اما مسئولان دو کشور با شناخت از صحنه بازی دشمن همواره بر هوشیاری دو ملت تأکید کردند. ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در پیامی خطاب به ملت ایران اعلام کرد، هدف اصلی آشوبگران بصره در حمله به کنسولگری ایران تخریب روابط دوستانه دو ملت ایران و عراق است. آشوبگران از سوی یک عده ناشناس هدایت می‌شوند تا ضمن تخریب وجهه عراق، روابط دوستانه ایران و عراق را به هم بزنند و ما به دنبال عاملان آن هستیم.
عراق کشوری با هویت‌های قبیله‌ای، مذهبی، سیاسی و در برخی مناطق هویت‌های قومی متفاوت است. به طور طبیعی در کشوری که هنوز حزب بعث صدام حامیانی دارد، عده‌ای قلیل تحت تأثیر رسانه‌های معاند و فعال شدن گسل‌های مذهبی و پان عربیسم و... نسبت به ایران هتاکی داشته باشند. امری که در ایران و هر کشور دیگری ممکن است از سوی برخی هنجارشکنان یا مخالفان نظام، سلطنت‌طلبان یا روشنفکرنماها و حتی در نطق یک نماینده جاهل مجلس! اتفاق بیفتد. موضوعی که متأسفانه بارها و بارها در فضای مجازی دیده‌ایم. حال این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا می‌توان برخی شعارهای قومیتی را در یک ورزشگاه به عموم ملت ایران تسرّی داد؟ آیا اگر قرار بود دیدن فیلم شعار چند فتنه‌گر علیه روسیه در سال ۸۸، مبنای تحلیل ملت و دولت روسیه درباره مردم ایران باشد، اکنون شاهد روابط راهبردی ایران و روسیه بودیم؟!
اما آنچه خارج از جنگ روانی واقعیت دارد، مناسب بودن روابط ایران و عراق به منزله دو کشور دوست و همسایه است؛ اما دشمنان برای صید ماهی مطلوب خود به دنبال تفرقه‌افکنی هستند که گاهی برخی دوستان محترم غافلانه با بازنشر برخی تصاویر و به تبع آن تحلیل‌های ناروا در زمین دشمن بازی می‌کنند؛ صد البته حساب مزدوران و فِی قُلوبهم مَرَض جداست که طبق قاعده «مأمورند و معذور» تعریف می‌شوند.
به راستی، مقابله با تهدیدات امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای دشمن مستلزم جامع‌نگری، تقویت قدرت تحلیل و سواد رسانه‌ای است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات