صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۲۹

فعالیت های اقتصادی سپاه به چه منظوری صورت می گیرد؟

سپاه با پذيرش پروژه‌هاي سنگين به ويژه در حوزه نفت و گاز يا آب‌رساني و سدسازي، نه تنها رقيب بخشي خصوصي نبوده، بلکه از طريق ورود به پروژه‌هاي کلان که پيش از اين شرکت‌هاي بزرگ خارجي مانند توتال اين قبيل پروژه‌ها را در اختيار داشتند، زمينه فعال شدن صدها پيمانکار داخلي را فراهم کرده است. به عبارتي در بسياري از پروژه‌هاي بزرگ، مديريت کلان پروژه در اختيار سپاه بوده؛ اما سپاه براي انجام کار از پيمانکاران و نيروهاي متخصص کشور استفاده ‌مي‌کند.
در شبکه‌هاي اجتماعي عده‌اي سپاه را عامل اصلي مشکلات اقتصادي کشور معرفي مي‌کنند و مي‌گويند، ورود سپاه به فعاليت‌هاي اقتصادي اين مشکلات را به وجود آورده است، به اين اتهام چگونه بايد پاسخ داد؟
براي پاسخ به اين قبيل پرسش‌ها بايد به چند نکته توجه داشت:
1ـ ورود سپاه به عرصه سازندگي کشور از زمان پس از جنگ تاکنون، به درخواست دولت‌ها و بر اساس اصل 147 قانون اساسي بوده است. اين اصل دولت را ملزم مي‌کند در زمان صلح از نيروهاي مسلح در کارهاي امدادي، آموزشي، توليدي و جهاد سازندگي براي پيشبرد کشور استفاده کند.
2ـ فعاليت‌هاي سپاه در حوزه اقتصادي، رويکرد درآمدزايي ندارد و عمده اين فعاليت‌ها در دو بخش است:
الف‌ـ جهاد سازندگي و محروميت‌زدايي در مناطق محروم کشور؛
ب‌ـ فعاليت‌هاي سازندگي و عمراني در قالب پروژه‌هاي بزرگ.
3ـ سپاه در پذيرش پروژه‌ها همانند ديگر پيمانکاران در مناقصه‌ها شرکت کرده و دولت بر اساس ضوابط و مقررات خودش پروژه‌اي را واگذار می‌کند.
4ـ سپاه با پذيرش پروژه‌هاي سنگين به ويژه در حوزه نفت و گاز يا آب‌رساني و سدسازي، نه تنها رقيب بخشي خصوصي نبوده، بلکه از طريق ورود به پروژه‌هاي کلان که پيش از اين شرکت‌هاي بزرگ خارجي مانند توتال اين قبيل پروژه‌ها را در اختيار داشتند، زمينه فعال شدن صدها پيمانکار داخلي را فراهم کرده است. به عبارتي در بسياري از پروژه‌هاي بزرگ، مديريت کلان پروژه در اختيار سپاه بوده؛ اما سپاه براي انجام کار از پيمانکاران و نيروهاي متخصص کشور استفاده ‌مي‌کند.
5ـ سپاه با ورود به عرصه سازندگي کشور و پذيرش پروژه‌هاي کلان، از يک سو نقش مهمي در عمران و آباداني کشور داشته و از سوي ديگر دشمنان را در جنگ اقتصادي عليه ملت ايران با شکست مواجه کرده است. برای نمونه، نقش سپاه در پروژه‌هاي بزرگ عسلويه (فازهاي 15 و 16)و همچنين ساخت پروژه بزرگ پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، موجب شد دشمن نتواند صنايع نفت و گاز ايران را زمين بزند. پروژه بزرگ ستاره خليج‌فارس با توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين، کشور را از نظر واردات بنزين بي‌نياز کرد و ابزار تحريم بنزين مصرفي در داخل کشور را از دست دشمن گرفت.
6ـ آخرين نکته بسيار مهم اينکه، از نظر کارشناسي عوامل اصلي مشکلات اقتصادي کشور، هيچ ارتباطي با سپاه ندارد. وابستگي اقتصادي ايران به نفت و دولتي بودن اقتصاد کشور، ريشه همه مشکلات اقتصادي است. دولت‌ها طي سال‌هاي گوناگون براي گره‌گشايي از اقتصاد کشور، باید با برنامه‌هاي صحيح اقتصاد کشور را از دولتي بودن و وابستگي به درآمدهاي نفتي و آن هم به صورت خام‌فروشي نجات مي‌دادند که اين موضوع هيچ ربطي به سپاه ندارد. همچنين از ديگر عوامل مشکل‌ساز در حوزه اقتصاد، مي‌توان به عواملي، چون رشد افسارگسيخته نقدينگي، قاچاق کالا، واردات غير ضرور به داخل کشور، اشکالات اساسي در نظام بانکي، بهره‌وري پايين و اشکال در نظام مالياتي اشاره کرد که هيچ يک از اين موارد به سپاه ارتباط ندارد و اصلاح اين موارد برعهده دولت و ديگر قوا است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات