صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۵۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی بعد از کنکاش فراوان، به تحریم رسیده است. اقتصاد ملی ما می‌تواند تحریم را شکست دهد و شکست تحریم، شکست آمریکا است و آمریکا یک سیلی دیگر از ملت ایران خواهد خورد.(1397/7/12)

▼ حرف روز
خدمت بزرگ
ملت ایران در طول تاریخ همواره عزت، عظمت و شکوه خود را حفظ کرده است؛ شاید این خصیصه، خصلتی همگانی باشد و ملتی یافت نشود که برایش مهم نباشد قدرت‌هایی زورگو، آنها را تحقیر کرده و منافع‌شان را چپاول کند؛ اما این ویژگی در بین ملت ایران آشکارتر از دیگر کشورها وجود داشته است. ملت ایران در طول تاریخ برای کسب عزت و دفع تحقیرهای بیگانگان تلاش‌ها کرده و رنج‌های بسیاری برده است؛ اما حداقل از دوره قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی، به‌دلیل حکام نالایق، در هر دوره‌ای و به هر بهانه‌ای یا استقلال سیاسی ایران خدشه‌دار می‌شد یا تمامیت ارضی کشور از دست می‌رفت؛ در مقابل اما پادشاهانی بودند که به راحتی به این خفت و خواری تن می‌دادند و نیز مردمی بودند که چاره‌ای جز صبر یا مبارزه با چنین زمامدارانی نمی‌یافتند؛ تاریخ قاجار و پهلوی به یاد ندارد که جنگی علیه ایران رخ داده باشد، اما بخشی از خاک ایران جدا نشده باشد؛ هر چند در موارد متعدد بدون جنگ نیز استقلال و تمامیت ارضی کشور به یغما رفته است.
 فقره فوق را از آن رو آوردیم تا بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع بسیجیان را در نظر آوریم که به خدمات انقلاب اسلامی به ایران اشاره کردند و فرمودند: «انقلاب اسلامی، ایران را از سلطه همه‌جانبه و طولانی‌مدت قدرت‌های مستکبر و زورگو بیرون کشید و نیز جنگ تحمیلی برای نخستین بار، مانع تجزیه ایران شد.» جدای از این کار و خدمت بزرگ انقلاب اسلامی به ایران، این انقلاب راه پیشرفت‌های علمی، فکری، اقتصادی، سازندگی و نظامی را نیز بر روی ملت ایران گشود.
در هر حال، احساس عزت و افتخار برای یک ملت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که ممکن است برای برخی چندان اهمیتی نداشته باشد. برای نمونه حکام سعودی برای‌شان اهمیتی ندارد که ترامپ آنها را گاوهایی شیرده می‌نامد و می‌گوید اگر ما نباشیم عربستان دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد! در واقع، برای سران حقیر سعودی، عزت اسلامی و ملی جایگاهی ندارد که در پاسخ تحقیرهای رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند: «عاشق کار با ترامپ هستیم!» اما به بیان رهبر حکیم انقلاب، مردم و جوانان ایران تصمیم گرفته‌اند دیگر تحقیر نشوند و کسانی که در داخل نسخه زانو زدن ملت ایران در برابر آمریکا را تجویز می‌کنند، در حال خیانت به مردم و کشور هستند.

▼ گزارش روز
قمار با منافع ملی!
یکی از بدبختی‌های ما سیاسی‌کاری و وارد کردن مسائل حزبی و جناحی به موضوعات و مسائلی است که به سرنوشت کشور و زندگی مردم مربوط می‌شود؛ بازی سیاسی و قمارهای جناحی بر سر منافع ملی! فرقی هم ندارد از سوی کدام جناح و جریان و دسته و گروه باشد، در هر صورت دخالت دادن منافع سیاسی در این موضوعات بسیار نگران‌کننده است، یکی از مواردی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر درگیر چنین بازی‌هایی شده، ماجرای‌ FATF و پیوستن ایران به آن است! اینکه FATF چیست، سازوکارهایش چگونه کار می‌کنند، اینکه پیوستن به آن چه امکاناتی را در اختیار ایران قرار می‌دهد و چه نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد، مسئله‌ای است که باید در فضای خارج از موضوعات جریانی و جناحی و سوءاستفاده‌هایی از این دست به طور جدی تجزیه و تحلیل شده و بر اساس اوضاع کشور، محدودیت‌ها، فرصت‌ها، چالش‌ها و توانایی‌ها و با توجه به تجربه‌های جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته و با یک نگاه واقع‌گرایانه و البته با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و آرمان‌های مردم ایران درباره آن تصمیم کارشناسانه اتخاذ شود؛ اما با وجود مسئله‌ای تا این حد بدیهی، شاهد آن هستیم که یک نماینده مجلس (که نگارنده حتی از بردن نام وی اکراه دارد)، به جای تلاش برای شکل‌گیری عقلانیت در مواجهه با مسئله پیوستن یا نپیوستن به FATF، با دروغ‌پردازی و طرح اتهاماتی که قابل پیگیری قضایی و امنیتی است، در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد: «‌تبلیغات گسترده‌ای که محافل خاص علیه لوایح مبارزه با پولشویی به راه انداخته‌اند، به‌طور ضمنی دلالت بر این دارد که اذعان دارند در سطح گسترده مرتکب قاچاق و پولشویی و تأمین مالی تروریسم هستند و نگرانند با تصویب این لوایح جلوی آن گرفته شود.» جملاتی که مردم را در برابر مردم و نیروهای نظام اسلامی را در برابر یکدیگر قرار داده و شرایط را به سمت غیر منطقی شدن و رسانه‌ای شدن پیش می‌برد تا این پرسش مطرح شود، آیا دشمنی ترامپ و نتانیاهو برای ملت ایران خطرناک‌تر است یا رویکرد سیاست‌بازان خودی!

▼ خبر ویژه              
ابوبکر البغدادی فقط چند دقیقه دیرتر رسید
یکی از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق در مصاحبه‌ای اعلام کرد: ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش نزدیک بود در حمله موشکی ایران به شرق سوریه کشته شود؛ اما از آن جان سالم به در برده است. «جابر المعموری» در گفت‌وگو با خبرگزاری «بغداد الیوم» گفت: «حمله موشکی چند روز پیش ایران علیه داعش در شرق سوریه یک جلسه مهم این گروه را که قرار بود بین اعضای شورای جنگ این گروه برگزار شود، هدف قرار گرفت و ابوبکر البغدادی نیز در راه حرکت به سمت این نشست بود.» المعموری گفت: «نزدیک بود البغدادی در این حمله موشکی کشته شود، اما با توجه اینکه چند دقیقه دیر به جلسه رسید، از آن جان سالم به در برد.» یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، ساعت ۲ بامداد ۹ مهر ماه ۱۳۹۷، در پاسخ به حمله تروریستی اخیر در اهواز با شش فروند موشک بالستیک زمین به زمین از کرمانشاه به مقر تروریست‌ها در کشور سوریه  حمله کرد. این موشک‌ها با عبور از آسمان عراق، به منطقه «البوکمال» در شرق فرات اصابت کردند. پیش از این پایگاه خبری «الإباء» عراق گزارش داده بود «ابوعلی المشهدانی» مسئول امنیت داعش در منطقه موصل عراق در حمله موشکی ایران کشته شده است. المعموری گفته است المشهدانی معاون البغدادی و یکی از گزینه‌ها برای جانشینی سرکرده گروه تروریستی داعش بود.

▼ اخبار
1ـ تصورات دولتمردان آمریکا احمقانه است
چاک هیگل، وزیر دفاع اسبق آمریکا از مواضع دولت کشورش در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: کارت‌های بازی آمریکا در سوریه محدود است. وی که با پایگاه «دیفنس وان» گفت‌وگو می‌کرد، در انتقاد از اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا که به تازگی گفته است نیروهای آمریکایی تا زمان حضور ایرانی‌ها در سوریه، در این کشور خواهند ماند، گفت: «ایرانی‌ها آنجا [در آن منطقه] زندگی می‌کنند. ایالات متحده آنجا زندگی نمی‌کند. مگر آنکه به نحوی واقعیات ژئوپلیتیکی را حذف کنید. موفق باشید! آقای بولتون.» وی با بیان اینکه نمی‌داند هدف دولت کنونی آمریکا در سوریه یا هر منطقه دیگری از جهان چیست، گفت: «چطور می‌خواهید در سوریه به ثبات برسید؟ شما بدون روس‌ها، بدون ایرانی‌ها و بدون دیگر بازیگران در این کشور، در این منطقه، نمی‌توانید به این هدف برسید.» هیگل ادامه داد: «اینکه تصور کنید می‌توانید با تهدید سوری‌ها، روس‌ها یا ایرانی‌ها را به انجام کاری مجبور کنید، کاملاً احمقانه است. آنها کارت‌های [بازی] بسیار بیشتری از ما در اختیار دارند.»

2ـ درخواست رژیم صهیونیستی از مرکل درباره ایران
رئوون ریولین، از مقامات رژیم صهیونیستی از آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان خواست با آمریکا برای فشار به ایران همراهی کرده و از تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای دست بردارد. او ایران را به یک «هیولا» تشبیه کرد و گفت: از نظر ما، اکنون زمان پیوستن به تحریم‌های مؤثر علیه ایران است، نه [زمان] دور زدن آنها. این هیولای ایرانی را باید گرسنه نگه داشت، نه اینکه به آن غذا داد. این تنها راه تضمین ثبات در جهان است. مرکل نیز در واکنش به این اظهارات گفت: برلین و تل‌آویو به گفت‌وگو درباره مسئله هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد. او پیشتر در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفته بود، باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هر کاری که لازم است انجام داد. وی در موزه هولوکاست واقع در قدس اشغالی نیز گفت: پرسش این است که آیا توافق‌نامه[برجام] می‌تواند این هدف را محقق کند یا خیر.

3ـ نمایش حقارت سران رژیم سعودی!
محمدبن‌سلمان درباره سخنان تحقیرکننده اخیر ترامپ درباره سعودی‌ها گفته است: «خُب، می‌دانید، باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما بگویند. این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما این (سخنان ترامپ) را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم.» این جملات نشان می‌دهد رژیم سعودی حقیقتاً بدون آمریکا هیچ است، تا آنجا که سران آن مجبورند برای ادامه حیات خود سخنان گستاخانه دونالد ترامپ را سوءتفاهم نام‌گذاری کرده و از آنها عبور کنند و تصویر کاملی از نتیجه گره زدن امنیت و آینده یک کشور به حمایت و همراهی ایالات متحده در برابر چشم جهانیان قرار گیرد.

4ـ افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات روس‌ها به ایران
بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد، در شش ماهه نخست سال جاری کشور چین همچنان مهم‌ترین کشور صادرکننده کالا به جمهوری اسلامی ایران بوده است. بر اساس این، واردات از امارات با رقم 3/1 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت 30 درصدی مواجه شده است. همچنین در این مدت واردات از کشور ترکیه با رقم 1/1 میلیارد دلار با افت 28 درصدی روبه‌رو بوده است. این گزارش‌ها در حالی است که در این بازه زمانی واردات از روسیه با رقم 633 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال پیش با افزایش تقریبی 100 درصدی مواجه شده است.

▼ اخبار کوتاه
جوزف ووتل، فرمانده مقر مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا از روسیه به دلیل استقرار سامانه دفاعی در سوریه انتقاد کرد و مدعی شد، این سامانه از فعالیت‌های ایران در سوریه محافظت می‌کند. این ژنرال ارشد آمریکایی در بخش دیگری از اظهاراتش به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال درگیری نظامی میان آمریکا و ایران اشاره کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم ما به دنبال جنگ با ایران باشیم. این چیزی نیست که بر آن متمرکز هستیم.»
دو دیپلمات بلندپایه در اتحادیه اروپا که نام‌شان اعلام نشده، از احتمال اجرای برگزیت با توافق انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داده‌اند. به گفته این منابع، با وجود بن‌بست پیشین میان بروکسل و لندن درباره اجرای برگزیت، به تازگی اتحادیه اروپا پیشنهادهای اصلاح شده انگلیس در زمینه وضعیت مرز ایرلند شمالی را که از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف میان دو طرف بر سر اجرای برگزیت بود، پذیرفته است.
دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک منبع مدعی شد، ترامپ اکنون بیش از یک سال است که به صورت محافظه‌کارانه برای مذاکره با ایران علامت می‌دهد و از رئیس‌جمهور فرانسه خواسته است مقدمات انجام این دیدار را فراهم کند. او در حاشیه نشست سازمان ملل به رئیس‌جمهور فرانسه گفته است: «من آماده‌ام با آنها مذاکره کنم؛ ولی هنوز خیلی زود است. لازم است آنها زجر بکشند.»
عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن گفت، اشغالگران آمریکایی، سعودی و اماراتی در حال تاراج ثروت‌های یمن هستند. وی تأکید کرد، ما هرگز قبول نخواهیم کرد طاغوت بر ما حکومت کند یا آنکه سعودی‌ها یا اماراتی‌ها ما را بنده خود کنند. وی تأکید کرد: ما خواستار صلحی با کرامت بوده و در حالی که دشمن با همه توان و امکاناتش در حال جنگ است، هرگز تسلیم شدن را قبول نخواهیم کرد.
کمپانی رسانه‌ای عربستان سعودی به نام «ام‌بی‌سی گروپ»، ابتدای هفته آینده شبکه تلویزیونی فارسی‌‌زبان خود را افتتاح می‌کند. هدف رسانه‌ای و تبلیغاتی این شبکه، جمعیت عظیم جوانان ایران عنوان شده است. پیش از این شبکه خبری «ایران اینترنشنال» با بودجه عربستان سعودی راه‌اندازی شده بود.
جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جلسه شورای اداری کردستان با اشاره به نوسانات قیمت ارز گفت: از بحران تغییرات قیمت ارز در حال عبور هستیم، برآوردهای ما نشان می‌دهد، قیمت ارز باید در زیر هفت هزار تومان قرار گیرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات