صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۵۶

از بی‌پروایی بن‌سلمان تا نفوذ آمریکا

1ـ راهبرد آمریکا برای نفوذ در سوریه
دولت آمریکا در پی تدوین راهبردی جدید برای سوریه است که در این راهبرد، بیشترین تمرکز به روی بیرون راندن ایران از سوریه معطوف خواهد بود. شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز طی گزارشی آورده است در این راهبرد، با توجه به قید و بندهای قانونی ارتش آمریکا، از صدور دستور رویارویی مستقیم نظامیان آمریکا با ایرانیان و نایبان آنها در سوریه خودداری شده است. بر اساس مجوزهای فعلی ارتش آمریکا در خاک سوریه، نظامیان آمریکایی صرفاً در صورت به خطر افتادن جان‌شان از سوی نظامیان ایرانی می‌توانند با آنها درگیر شوند و برای بیرون کردن ایران از سوریه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در نظر گرفته شده است. بر اساس این راهبرد جدید، کمک‌های انسان‌دوستانه نباید به مردم مستقر در مناطق تحت تسلط ایران و روسیه برسد؛ شرکت‌های ایرانی و روسی فعال در امر بازسازی سوریه هم باید تحریم شوند. بازسازی مناطق جنگ‌زده، به دست آمریکایی‌ها به منزله راه نفوذ ماندگار مشخص شده است.

2ـ بن‌سلمان عربستان را نابود کرده است
سناتور «لیندسی گراهام» با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «فاکس و دوستان» شبکه خبری فاکس‌نیوز ضمن تأکید بر اینکه در عربستان اتفاقی بدون اطلاع بن‌سلمان رخ نمی‌دهد، گفت: بن‌سلمان ولی‌عهد ۳۳ ساله سعودی باید از کار برکنار شود. لیندسی با مخاطب قرار دادن مردم عربستان سعودی، گفت: شما افراد بسیار خوبی را می‌توانید به جای وی انتخاب کنید. بن‌سلمان کشور شما را نابود کرده است. این سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی که از طرفداران سرسخت عربستان در کنگره به شمار می‌رود، مدعی شد شاهزاده سعودی سمی است و هرگز نمی‌تواند یک رهبر جهانی باشد. پیشتر نیز کریس مورفی، سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای که در «واشنگتن‌پست» منتشر شد، از دولت آمریکا خواسته بود حکومت عربستان را به دلیل اقدامات زیانبار و بی‌پروایش به ویژه در موضوع ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی به پاسخگویی وادارد.

3ـ اصلاح‌طلبان دیگر جایگاه گذشته را ندارند
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید با تعریف و تمجید از لاریجانی و مدل ریاست او بر مجلس گفت: بنده این احتمال را رد نمی‌کنم که در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان در شرایطی قرار بگیرند که ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های لاریجانی شوند. در عین حال، با توجه به تجربه نه چندان موفق حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی به ویژه در دولت دوم او که سبب تنزل سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد، راهبرد تعامل با جناح اعتدالی یا اصولگرای میانه به تأمل و دقت نظر بیشتری نیاز دارد. وی افزود: اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی همه سرمایه اجتماعی خود را به میدان آوردند؛ اما روحانی یا نخواست یا نتوانست به این اعتماد پاسخ درخوری دهد. صادقی گفت: اصلاح‌طلبان با شرایط فعلی در افکار عمومی جایگاه گذشته را ندارند.

4ـ تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به سامانه نیما
مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه صادرکنندگان معتقدند برخی قوانین وضع شده از سوی دولت خودتحریمی‌ است، توضیح داد: نظام اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران نظام چندنرخی است که در ذات خود می‌طلبد مرتب مچ‌گیری کرده و دزد بگیریم و نظارت بر روی نظارت داشته باشیم. وی درباره اینکه چرا صادرکنندگان ارز را به سامانه نیما نمی‌فروشند، گفت: تأکید ابتدایی دولت بر روی صادرکنندگان عمده و بزرگ کشور در دو بخش فولاد و پتروشیمی بود؛ اما اکنون تعهد ارزی همه را مشمول کرده است و از این پس باید شاهد عرضه ارز همه صادرکنندگان به سامانه نیما باشیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات