صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۱۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 3 آبان ماه

روزنامه کیهان **

به صف کردن نماینده‌هااز دفتر شهردار برای ابقای وی!

مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون مستقلین مجلس از تهیه استفساریه مربوط به شهردار تهران با 130 امضا خبر داده تا افشانی شهردار بازنشسته تهران از شمول قانون مصوب خود مجلس استثنا شود.

به گزارش «انتخاب»، در متن این استفساریه، آمده است: «آیا شهردار تهران با توجه به اصلاحیه جدید قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود باید خداحافظی کند یا خیر.»

استفساریه مذکور به 140 امضا نیاز دارد. در همین راستا، گفته می‌شود جمعی از نمایندگان با تهیه طرحی دوفوریتی خواستار افزایش استثناءهای قانون منع به کارگیری بازنشستگان شده بودند.

افزایش تلاش‌ها برای نگه داشتن محمدعلی افشانی در شهرداری تهران، درحالی است که پیش از این مراجع مختلف تصمیم‌گیری ازجمله وزارت کشور، دیوان محاسبات کشور، بازرسی کل کشور و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به صراحت اعلام کرده بودند شهرداران کلانشهرها به ویژه شهردار تهران نیز مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خواهند بود. با این وجود مشخص نیست چرا گروهی، از مدت‌ها قبل به دنبال استثنا کردن شخص شهردار تهران بودند. علی دشتی، حقوقدان پیش از این در گفت‌وگو با «انتخاب»، ضمن ذکر دلایلی حقوقی و قانونی شمول این قانون بر شهرداران گفته بود:«اصلا چه دلیلی وجود دارد که قانونگذار بین این همه مقامات کشور، فقط شهردار را استثناء بکند؟ یعنی همه مقامات کشور از قضات، اعضای هیئت علمی - که قبلا استثناء بودند - مشمول این قانون بشوند، اما شهردار نشوند؟» با این وجود، امروز سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس از یک خبر عجیب پرده برداشت. او گفت: شهردار تهران برخی از نمایندگان را در اتاق کارشان جمع کرده و از آنجا با همکاران تماس می‌گرفتند که به دوفوریت این استفساریه رای دهند که این اتفاق خوبی نیست. این نماینده مجلس البته تصریح کرد که استفسار در هر حالتی منافاتی با اجرا ندارد و 26 آبان باید این امر اجرا شود.

طبق اطلاعات منتشره در برخی منابع خبری یک نماینده زن و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس در دفتر شهردار تهران حضور یافته و ضمن تماس با نمایندگان از آنها خواسته تا این استفساریه را امضا کنند. البته حتی اگر این امضاها به تعداد موردنیاز برسد باز هم بعید است استفساریه مذکور تغییری در تفسیر پیشین قانون ایجاد کند، مگر اینکه مجلس قانون را اصلاح کرده و شهرداران کلانشهرها یا دست‌کم شهردار تهران را از شمول آن خارج کند که این اتفاق هم دور از ذهن است. با این وجود، سوالی که وجود دارد این است که چرا عده‌ای از نمایندگان مجلس با وجود صراحت قانون، تلاش دارند تا آن را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرده و دور بزنند؟ مگر خود آنها چندی پیش با 196 رای، آن را تصویب نکرده‌اند؟ آیا این برای مجلس توهین‌آمیز نیست که یک نماینده از دفتر شهردار تهران به نفع او با دیگر نمایندگان صحبت کرده و لابی کند؟

بله! وزیر موفقی بود قیمت مسکن را 3 برابر کرد!

مردم درباره عملکرد پنج‌ساله وزیر مستعفی راه و شهرسازی چه قضاوتی دارند؟

سایت فردا با اشاره به اعلام استعفای عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی از مخاطبان پرسیده به نظر شما آیا او توانست در زمینه مسکن کار مطلوبی انجام دهد و رضایت مردم را به دست آورد؟

مرور برخی پاسخ‌ها به این نظرسنجی جالب است:

- بله ایشان خیلی کار مفیدی انجام دادند و قیمت مسکن رو سه برابر کردند.

- بسیار ضعیف

- خداوند از سر تقصیرهایش نگذره

- خیلی به مردم ظلم کرد. خدا ازش نگذره. حتی یک میخ برای مسکن نیازمندان به دیوار نکوبید . امیدوارم خیر از زندگی‌اش نبرد.

- باید محاکمه شود نه استعفا دهد.

- واقعا عالی بود. یک وزیر نمونه که یک تنه گند زد به سیاست‌های مسکن و گرانی. خدا ازش نگذره.

- متاسفانه استعفا محملی برای عدم پاسخگویی شده و با این کار می‌خواهند خود را از بار مسئولیتی که داشتند، خارج کنند.زهی تاسف که مجلس کذایی ما عرضه اقدام مناسب نداشت حتی موقعی که استیضاح او مطرح می‌شد با لابی‌های گسترده وکیل‌الدوله‌ها از رای عدم اعتماد جان سالم بدر می‌برد.

- بی مصرف

- فاتحه مسکن را خواند.

- یکی از مشخصه‌های ایرانیان ادب است که ایشان نداشت.

- متاسفانه وقت دولت در بخش مسکن با انتخاب ایشان تلف شد.

- برای فهمیدن فاجعه مدیریتش باید 5 سال صبر کرد.

- از استعفای وزیر راه بسیار خوشحال شدیم البته حقش بود محاکمه شود با تمام نمایندگانی که از ایشان حمایت می‌کردند.

- آقای آخوندی شاید از دست قانون و مردم فراری باشی ولی در پیشگاه خدا و تلافی روزگار راه فراری نیست .اگر فقط یک آه دامنت را بگیرد خاندانت به باد خواهد رفت.

- افتضاححححححححححححححح.

- بیخودترین وزیر تاریخ ایران.

- جالبه که آقایون می‌آیند... و بعد با طلبکاری استعفا می‌دهند. تا اشکالات دولت به پایشان نوشته نشود.

- این بابا واسه کار تو سوپر‌مارکتم صلاحیت نداره به خدا، نازم می‌کنه تازه.

- مسکن مهر را شش سال پیش ثبت نام کردم هر روز یک بهانه می‌آورند و تا به امروز تحویل نداده‌اند. اول سال جدید هم این وضعیت خانه و غیره را به وجود آورده‌اند.

- به مردم ظلم کرد . امیدواریم خیر از زندگی‌اش نبیند.

- ایشان بسیار مغرور و ناتوان در ادای مسئولیت بود کاش وزیر نشده بود.

- متاسفانه از جمله وزرایی بود پرحاشیه و ضعف عملکرد خود را گردن دیگران انداخت و از پاسخگویی گریخت و رفت.

- وجود او در این دولت و وزارت راه خسارت بود و باید در مقابل مردم و خدا جوابگو باشد .بیشتر از کار ادعا داشت و... البته آقای روحانی هم باید جوابگو باشد که این فرد را یک برند معرفی کرد!!!

- خیلی خوشحال‌کننده بود رفتنش.

علیزاده طباطبایی: بحران مدیریت شهرداری نتیجه خاله‌بازی اصلاح‌طلبان است

عضو شورای شهر اول تهران می‌گوید: اصلاح‌طلبان با خاله‌بازی، لیست امید را برای انتخابات شورای شهر پنجم تهران بستند.

محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، با اشاره به آشفتگی‌های شورای شهر و شهرداری تهران اظهار داشت: افرادی باید در شورای شهر تهران حضور داشته باشند که به مدیریت شهری و چالش‌های پیش‌روی آن آگاهی داشته باشند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخاب اعضای لیست انتخاباتی خود خاله‌بازی کردند و یک لیست کاملا سیاسی بستند. در نتیجه بحران‌های مدیریتی در شهر تهران نتیجه خاله‌بازی است. اصلاح‌طلبان بسیاری از چهره‌های متخصص و متعهد را تنها به دلیل اینکه سهمیه هیچ حزب و گروهی نبودند در لیست خود قرار ندادند و با سهمیه‌بندی سیاسی لیست انتخاباتی خود را بستند. در شرایط کنونی یک جمع صددرصد اصلاح‌طلب مدیریت شهر تهران را برعهده گرفته‌اند که با هم ناهمگن هستند.

وکیل خانواده‌ هاشمی می‌افزاید: با جنجال و سر و صدا به پا کردن نمی‌توان تهران را مدیریت کرد و هر کسی از این مسیر حرکت کرده در نهایت به بن‌بست رسیده است. از سوی دیگر مدیریت شهر تهران باید با کمک و هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی صورت بگیرد. در نتیجه تهران به یک مدیر باتجربه و ملی نیاز دارد که مورد تأیید نهادهای مختلف باشد و از حمایت بالای مردمی برخوردار باشد.»

وی افزود: در ماجرای انتخاب آقای افشانی به عنوان شهردار تهران دو جریان داخلی اصلاح‌طلب سر یکدیگر را کلاه گذاشتند. این در حالی بود که نام محسن هاشمی به عنوان شاخص‌ترین فرد برای شهرداری تهران اصلا در بین کاندیداها وجود نداشت. بنده به صراحت عنوان می‌کنم این است که بخش‌هایی از جریان اصلاحات از این مسئله هراس دارند که اگر محسن هاشمی شهردار تهران شود موفقیت های بزرگی به دست بیاورد.

منتجب‌نیا: می‌گویند اصلاح‌طلبیم اما برانداز هستند

عضو و قائم‌ مقام پیشین حزب اعتماد ملی می‌گوید طیفی از اصلاح‌طلبان در حزب اعتماد ملی به همراه برخی اعضای خانواده کروبی، کروبی را فریب دادند.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با «مهر» درباره شعار اصلاحات گفت: از زمانی که عنوان اصلاحات به کار برده شد، ما دچار چالش شدیم؛ ما قبلاً می‌گفتیم که جریان خط امامی هستیم؛ می‌گفتیم جریان ما مبتنی بر بیانیه‌ها، رهنمودها، سیره و خط مشی امام است و روشن بود وقتی این عنوان به اصلاحات تبدیل شد، هرکسی از ظن خود، اصلاحات را تعریف کرد. به نام اصلاحات، مانیفست می‌نوشتند و اصلاً نامی از اسلام در آن نمی‌آورد! فرد دیگری به برخی مبانی دینی حمله می‌کرد. افرادی که تا دیروز معلوم نبود کجا بودند خود را داخل این جریان کردند و حرف‌هایی زدند که ما ناچار بودیم همه روزه از حریم اصلاحات دفاع کنیم و این اشتباهات و کج‌اندیشی‌ها را جواب بدهیم.

منتجب‌نیا درباره ادعای اجماع در جریان اصلاحات گفت: نخیر! اجماعی در کار نیست، بلکه برخی افراد از رانت‌های قدرت استفاده می‌کنند؛ از رانت برخی شخصیت‌ها و رسانه‌هایی که در اختیار دارند، استفاده می‌کنند. این افرادی که از آن صحبت می‌کنیم، در بعد رسانه‌ای بسیار قوی هستند؛ یعنی بسیاری از روزنامه‌ها، مجلات، خبرگزاری‌ها و سایت‌ها را مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت می‌کنند.

اگر کسی حکومت جمهوری اسلامی را قبول نداشته باشد و بخواهد حکومتی دیگر را جایگزین آن کند، «برانداز» است و دیگر نمی‌تواند اصلاح‌طلب» باشد! وی درباره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معتقد است وقتی احزاب در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب جمع می‌شوند، از نظر شمارش 20 تا 21 حزب هستند اما از نظر جهت‌گیری، معمولاً بیش از دو جهت‌گیری وجود ندارد و مابقی احزاب، «اقماری»اند که تحت سلطه یکی از آن احزاب قدرتمند قرار دارند. فرض کنید در یک زمانی، حزبی مشکل قضایی یا سیاسی پیدا کرده و خودش نتوانسته وارد صحنه شود؛ بنابراین با نیروهای درجه دو و سه خود، 5، 6 حزب محدود و به قول یکی از دوستان، حزب‌های «فولکس واگنی» تأسیس کرده است؛ این احزاب کوچک را برای این تشکیل می‌دهند تا اگر بنا بر ائتلاف و یا تشکیل نهادی چون شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و یا محفلی چون شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود، از طریق هر یک از این احزاب اقماری یک رأی داشته باشند.

عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به تحرکات پدرخوانده‌ها برای ایجاد اختلاف میان اصلاح‌طلبان منتقد به انحراف و تکروی می‌گوید: ما فراکسیونی از 12 حزب بودیم که آقا بالاسر و پدرخواندگی را قبول نداریم. آنها (اشاره به اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) به شکل‌گیری این فراکسیون و ائتلاف ما پی بردند و آمدند تلاش کردند که تک‌تک احزاب با وعده فریب دهند و با منصرف کردن آنها، مانع شکل‌گیری این نهاد مترقی شوند. ابتدا سراغ آقای غریبانی دبیرکل «انجمن اسلامی مهندسان» رفتند و او را برکنار کردند. سپس به سراغ «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» رفتند. آقای دکتر محسن رهامی موسس این انجمن بود و سال‌های سال این انجمن را مدیریت می‌کرد. می‌خواستند آقای رهامی را حذف کنند. آقای محمود صادقی را به جای آقای رهامی آوردند و آقای رهامی را حذف کردند. مرحله تکمیلی این حرکت، ایجاد اختلاف شدید در حزب اعتماد ملی بود. دبیرکل حزب اعتماد ملی آقای کروبی بود که نمی‌توانستند به او دسترسی داشته باشند؛ پس از آقای کروبی، مدیریت حزب با من بود؛ بنابراین قصد کردند تا من را از اعتماد ملی حذف کنند. این‌ها برای حذف آقای کروبی برنامه‌ریزی کرده بودند و برای این کار، اول سراغ من آمدند. من مقاومت کردم و گفتم باید حرمت ایشان حفظ شود. وقتی دیدند از طریق من نمی‌توانند آقای کروبی را حذف کنند، برنامه را عوض کردند و سراغ من آمدند و دو، سه سال کار کردندتا موفق به ایجاد بحران در حزب شدند. بحران سال 1395 من طی نامه‌ای، گزارشی برای آقای کروبی نوشتم و توضیحات لازم را دادم. آقای کروبی اقدام به استعفا کرد. این تیم از خدا خواسته از استعفای آقای کروبی به شدت استقبال کرد و نهایت تلاش خود را انجام داد تا شورای مرکزی این استعفا را بپذیرد که با تلاش این جانب و جمعی از دوستان، تیر این تیم به سنگ خورد و آقای کروبی ابقا شد. بعد از ابقای آقای کروبی، این تیم متوجه شد که تا زمانی که من حضور دارم، نمی‌توانند سیاست‌های خود را بر حزب تحمیل کنند. از این رو، تلاش کردند به هر شکلی شده مرا بزنند! انواع و اقسام اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را مرتکب شدند. توسط برخی اعضای خانواده آقای کروبی، گزارش‌های سراسر کذب برای ایشان فرستادند و طبق اخباری که اخیراً به دست مان رسیده، ایشان را فریب دادند.

رانت چند لایه دولت برای پتروشیمی‌ها

رانت و تضییع حقوق دولت و اتلاف بیت‌المال شاخ و دم ندارد. نماد عینی آن را می‌توان در لابه‌لای مصوبات و تصمیمات نادرست دولت ازجمله در زمینه پتروشیمی‌ها رصد کرد.

روزنامه رسالت ضمن انتشار این تحلیل نوشت: ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی که کوس برابری با صادرات نفت خام و گاز و میعانات گازی می‌زند، حجم زیادی از بازار آزاد ارز را در کشور رقم می‌زند که تاثیر آن در بالا رفتن قیمت ارز این حجم غیرقابل انکار است، اما درآمد حاصل از ارز صادرات پتروشیمی‌ صرفا مربوط به حجم صادرات نیست، بلکه ناشی از قیمت ریال آن هم هست.

هیئت‌وزیران در جلسه 1397/7/8 به پیشنهاد شماره 20/2-466 مورخ 1397/7/8 وزارت نفت تصویب کرد: از ابتدای مهرماه سال 1397 در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

حکم مصوبه دولت مقید است به از ابتدای مهر 97؛ سوال این است تکلیف قبل از این تاریخ چیست؟

از ابتدای مهر 97 نرخ ارز خوراک تحویلی دولت به پتروشیمی‌ها به نرخ ارز بازار ثانویه یا همان نیما تسعیر می‌شود که چیزی حدود هر دلار مثلا 7 هزار تومان است. قبل از این تاریخ نرخ تسعیر چقدر بوده، 3500 تومان نرخ محاسباتی دلار در بودجه؟ یا 4200 تومان نرخ موسوم به جهانگیری، کدامیک؟

مابه‌التفاوت هر دلار 700 تومان نرخ محاسباتی بودجه و هر دلار 2800 تومان نرخ نیما با نرخ جهانگیری در تیراژ بیش از 20 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی متعلق به کیست؟ درآمد عمومی یا درآمد شرکت ملی نفت ایران؟ یا متعلق به بیش از 20 شرکت پتروشیمی، کدامیک؟

چطور می‌شود پذیرفت برای ترخیص کالا درگمرک واردکنندگانی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند، باید 2800 تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز را بپردازند تا کالایشان ترخیص شود، اما صادرکننده‌ای که خوراک را در پتروشیمی با ارز 3500 تومانی یا 3700 تومانی که بعدا شده 4200 تومان، باید 6 ماهه این مابه‌التفاوت را مال خود کند و فقط از ابتدای مهر 97 نرخ تسعیرش تعدیل نیمایی شود؟

مگر هرگونه تخفیف و ترجیح در احکام آمره قانون موضوعه ناظر بر صادرات و واردات در سند بالادستی قانون برنامه ممنوع نشده است، پس این تخفیف و ترجیح 6 ماه با قید فقط از ابتدای مهر 97 مندرج در مصوبه چیست؟

پتروشیمی‌ها به موجب قانون الحاق 2 از 5درصد تخفیف آنجا که مقنن می‌گوید قیمت تحویلی گاز و خوراک پتروشیمی‌ها 95 درصد قیمت نفت صادراتی است، برخوردارند. با این تخفیف و ترجیح 6 ماهه که در مصوبه آمده، این تخفیف و ترجیح مضاعف می‌شود، آن هم به نفع غیر، نه به نفع خزانه‌ و درآمد عمومی که توجیهی ندارد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* سران چند کشور آفریقائی هم مثل سران بعضی کشورهای عربی از برخورد عربستان با پرونده قاشقچی ستایش کردند! خبرگزاری آسوشیتدپرس به نحوه برخورد برخی کشورهای آفریقایی با موضوع قتل فجیع جمال قاشقچی به دست سعودی‌ها پرداخته و آن را نوعی رقص با این کشور عرب و پولدار توصیف کرده است. جیبوتی، سودان جنوبی، موریتانی، اتیوپی و سومالی کشورهایی بودند که ترجیح دادند برخلاف دیگر کشورها به خصوص در غرب، در کنار برادر بزرگتر و پولدار باقی بمانند و از عربستان حمایت کنند. حتی آفریقای جنوبی که همواره در برابر موضوعات حقوق بشری حساسیت نشان داده وزیر اقتصاد خود را به ریاض فرستاد تا در اجلاس سرمایه‌گذاری عربستان شرکت کند. این نشان می‌دهد نیاز مالی باعث شده کشورهای آفریقائی رابطه خود با سعودی را به خاطر قاشقچی به خطر نیندازند.

* رژیم صهیونیستی برنده مناقصه 777 میلیون دلاری سامانه موشکی در هند شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه طی این معامله، هند سامانه دفاع موشکی اسرائیلی برای نیروی دریایی خود خریداری خواهد کرد. شرکت هوافضای اسرائیل که دولتی است سامانه دفاع موشکی باراک 8 را درحالی به هند می‌فروشد که تاکنون توافقاتی برای فروش این سامانه به ارزش 6 میلیارد دلار با کشورهای مختلف جهان امضا کرده است.

* محمود عباس با یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی دیدار کرد. رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هفته گذشته در منزل محمود عباس در رام‌الله با وی دیدار کرد. به گزارش رسانه‌های فلسطینی ندا و ارگمان، رئیس شاباک در این دیدار اقدامات انجام شده برای آتش بس با غزه را برای عباس شرح داده و ابومازن نیز مصادره حقوق کارمندان غزه از سوی اسرائیل را عبور از خط قرمز اعلام کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این دیدار همچنین نسبت به پایبند بودن اسرائیل به پیمان اسلو و هماهنگی نکردن اسرائیل با دستگاه‌های فلسطینی هنگام یورش به مناطق تحت کنترل این تشکیلات انتقاد کرده است.

*********************************

روزنامه ایران**

ربیعی «زنده‌باد استیضاح» را می‌نویسد

خبر اول اینکه ، علی ربیعی وزیر سابق تعاون،کار و رفاه اجتماعی که از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شده، قرار است کتاب «زنده باد استیضاح» را به رشته تحریر درآورد. او در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با روزنامه همشهری، گفته است: نامزد مجلس یک میلیارد هزینه می‌کند که به پارلمان راه پیدا کند. این پول را باید به‌دست بیاورد. به چه ‌کسی باید متکی شود؟ از کجا باید به‌دست بیاورد؟ همه اینها مصیبت به این شکل وارد مجلس شدن است. وی همچنین با بیان اینکه رئیس مجلس نمی‌خواست من وزیر بمانم، گفت: حتی آدم‌های نزدیک به ایشان در جلسه کارت جمع می‌کردند. سال 92 کمال‌الدین پیرمؤذن در مجلس نهم گفت که یک نفر از طیف عاملان فتنه قم! به آقای دکتر ربیعی مراجعه کرده و 50 میلیارد تومان پیشنهاد می‌دهد تا مدیریت شستا را بگیرد. ربیعی با صحه گذاشتن بر این نقل قول، افزوده است: خاطرم نیست برای یک سال گفت یا 4 سال. در همان مقطع یک آدم شناخته شده‌ای قبل از رأی اعتماد گفت که 120رأی پیش من است و از من یک کار خواست. گفت من در هیأت امنای تأمین اجتماعی بمانم. چون سابقه ضبط از ایشان داشتم، حدس زدم دارد ضبط می‌کند. داد زدم از آتش جهنم چطور می‌خواهی نجات پیدا کنی.

آنکارا خواهان مستثنی ‌شدن از تحریم‌ها علیه ایران شد

خبر دیگر اینکه ، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که تحریم‌های امریکا علیه ایران یکجانبه است و ژاپن، آسیا، کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه با آن مخالف هستند. به گزارش ایسنا، مولود چاووش اوغلو در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی افزود: ما خواسته‌های ضروری خود را برای مستثنی‌ شدن از این تحریم‌ها به امریکا منتقل کردیم. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این تأکید کرده است که آنکارا از روسیه و ایران گاز خریداری می‌کند و اگر جایگزینی نداشته باشد، باید به خرید گاز از این دو کشور ادامه دهد.

سپاه در لیست تروریستی عربستان و بحرین!

شنیدیم که ، وزارت خزانه‌داری امریکا با ادعای اعمال تحریم‌هایی جدید علیه گروه طالبان افغانستان، هشت تن از جمله دو شهروند ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داد. به گزارش تابناک، در پی این اقدام، عربستان سعودی و بحرین در بیانیه‌ای مشترک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را در فهرست تروریسم قرار دادند. عربستان و بحرین در این بیانیه مشترک مدعی شدند که 9 تن از افرادی را که به طالبان کمک می‌کنند، از جمله حامیان ایرانی آنها را تحریم کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده است: عربستان و بحرین در اقدامی مشترک و با تأسی از اقدام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا، نام چهار فرد و نهاد را در فهرست افراد و نهادهایی قرار دادند که از اقدامات مخرب ایران حمایت می‌کنند که این اسامی عبارتند از: قاسم سلیمانی، حامد عبداللهی، عبدالرضا شهلائی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

آمادگی پاکستان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان

دست آخر اینکه ، نخست وزیر پاکستان که طی کمتر از یک ماه و نیم گذشته برای دومین بار به عربستان سفر کرده است، در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی ابراز امیدواری کرد که اسلام‌آباد بتواند برای کاهش تنش میان ایران و سعودی‌ها میانجی‌گری کند. به گزارش ایسنا، عمران خان اظهار داشت: بهترین اتفاقی که ممکن است بیفتد، این است که بتوانیم این دو را گرد هم جمع کنیم و به کم کردن این اختلاف و رهایی از آن کمک کنیم. عمران خان افزود: وضعیت (روابط) ایران و امریکا برای همه ما در جهان اسلام نگران کننده است. مسأله نگران کننده این است که دولت ترامپ به نوعی در حال حرکت به سمت یک مناقشه با ایران است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

رویترز:

مکانیسم اتحادیه اروپایی اوایل سال آینده میلادی عملیاتی می‌شود!

3 دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد. به گزارش تسنیم، 3 دیپلمات غربی به رویترز گفته‌اند مکانیسم اتحادیه اروپایی برای تسهیل پرداخت وجوه صادرات به ایران تا 4 نوامبر/13 آبان‌ماه راه‌اندازی خواهد شد اما تا اوایل سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد. هدف از این مکانیسم که به «ساز و کار ویژه مالی اروپا» برای حفظ برجام معروف شده دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است. این ساز و کار قرار است به عنوان مرکزی برای تهاتر عمل کند که در آن نفت ایران، بدون رد و بدل شدن پول با کالاهای اروپایی معاوضه می‌شود.

قول مساعد پاکستان برای آزادی مرزبانان میرجاوه

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: مقامات پاکستانی قول دادند از تمام ظرفیت‌های خود برای آزادی و سلامت گروگان‌ها استفاده کنند. به گزارش سپاه‌نیوز، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در پایان سفر یک روزه به پاکستان در فرودگاه نظامی «نورخان» گفت: بعد از اتفاقی که در مرز میرجاوه افتاد، رایزنی‌های مختلفی از طریق وابسته نظامی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با مسؤولان نظامی و امنیتی این کشور داشتیم اما با حضور در پاکستان با مقامات این کشور نیز رودررو رایزنی و مذاکره کردیم. وی افزود: در جلسه‌ای که با مسؤولان و مقامات نظامی و امنیتی پاکستان بویژه فرمانده ارتش این کشور داشتیم نگرانی‌های خود را درباره ناامنی‌های مرزی مطرح کردیم و درباره آزادی گروگان‌های ایرانی که در مرز میرجاوه ربوده شدند با آنها صحبت کردیم و آنان قول دادند از تمام ظرفیت‌های خود برای آزادی و سلامت گروگان‌ها استفاده کنند. فرمانده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: درباره موضوع امنیت مرزی همچنین با ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و دیگر مقامات نظامی پاکستان گفت‌وگو شد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام خبر خوب به ملت ایران درباره وضعیت گروگان‌ها گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم چیزی بگوییم اما این هم به نوبه خود خبر خوبی است که این اراده در مسؤولان نظامی و امنیتی پاکستان وجود دارد که با تمام توان و با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود برای آزادی گروگان‌های ایرانی تلاش کنند.

از دستاوردهای دفاعی در ۴۰ سالگی انقلاب رونمایی می‌شود

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: از دستاوردهای دفاعی در ۴۰ سالگی انقلاب رونمایی می‌شود. به گزارش تسنیم، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ظهر دیروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت‌دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های این وزارتخانه در رونمایی از محصولات دفاعی اظهار داشت: در آستانه

40 سالگی و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی از دستاوردهای دفاعی متعددی رونمایی می‌شود. وی افزود: یکی از این دستاوردها در حوزه دریایی است.

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار شد

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد روند صلح سوریه در مسکو برگزار و توافق شد دور بعدی گفت‌وگوها در آستانه برگزار شود. به گزارش فارس، نشست سه‌جانبه مذاکره‌کنندگان ارشد روند صلح سوریه (روند آستانه) با حضور «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه و نمایندگان این 2 کشور در روند آستانه عصر سه‌شنبه در تالار تشریفات وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد. طرفین در پایان توافق کردند دور بعدی نشست مذاکره‌کنندگان ارشد 3 کشور در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات