صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۷۶

اخبار ویژه روزنامه‌ها 13 آبان ماه

روزنامه کیهان **

رویترز: ایران در هر صورت نفت خود را صادر می‌کند

خبرگزاری رویترز با اشاره به تحریم‌های نفتی آمریکا نوشت ایران در هر حال نفت خود را صادر می‌کند.

این خبرگزاری می‌نویسد: کسب اطلاع دقیق از میزان صدور نفت خام ایران و آمار دقیق نفتکش‌هایی که نفت خام ایران را به گوشه و کنار جهان ارسال می‌کنند؛ امروز به یک راز بدل شده است. منابع نفتی می‌گویند؛ کشتی‌هایی که نفت خام ایران را حمل می‌کنند؛ سیستم ردیابی خود را خاموش می‌کنند تا ردیابی نشوند. به همین علت نمی‌توان یک اطلاع درست و یک جمع‌بندی صحیح از صدور نفت ایران داشت. به گفته همین منابع؛ مشکل دیگر در این زمینه این است که؛ معلوم نیست آیا خریداران نفت ایران حقیقتاً از تهدیدهای آمریکا می‌ترسند یا نه.

انتظار می‌رود با شروع تحریم نفتی؛ نفت بیشتری برای ذخیره‌سازی وارد انبارها شود. به همین دلیل نمی‌توان پردازش کامپیوتری صحیحی در این زمینه داشت.

دولت «ترامپ» دارد همه تلاش خود را می‌کند تا پس از قطع جریان نفت ایران به بازار؛ قیمت جهانی نفت خام بالا نرود. اینجا هم یک مشکل اساسی بروز می‌کند. ایران اگر هم موفق شود نفت خود را صادر کند؛ مسلماً در این زمینه شفاف‌سازی نخواهد کرد.

دامنه شک و شبهات در مورد اینکه ایران بعد از آغاز تحریم‌ها تا چه میزان نفت خواهد فروخت؛ بس فراخ است.

یک شرکت داده‌پردازی اطلاعات موسوم به «کپلر Kpler» در پاریس در این زمینه توضیح می‌دهد: «طی چند روز گذشته، حدس و گمانهایی پیرامون میزان صدور نفت خام ایران در نیمه اول اکتبر مطرح شده است و این رقم بین 1 تا 2/2 میلیون بشکه در روز برآورد شده است. مسلماً این میزان، رقمی است بالا.»

داده‌پردازی «ریفینیتیو آیکون دیتا Refinitiv Eikon data» تحت نظر «رویترز» هم می‌گوید که ایران در سه هفته اول اکتبر روزانه 1/55 میلیون بشکه نفت صادر کرده است که این رقم نسبت به 1/33 میلیون بشکه در روز که در دو هفته اول همین ماه دیده شده بود بالاتر است.

یکی از منابعی که صادرات نفت را ردیابی می‌کند نیز برآورد کرده است که ایران در نیمه اول اکتبر به میزان 1/8 میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است.

یک منبع مشابه دیگر نیز این رقم را تا 22 اکتبر به میزان 1/65 میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند.

یکی دیگر از مشکلات کار؛ تطابق‌ها و تنظیمات برنامه کار نفتکش‌هاست که هفته به هفته تغییر می‌کند. این مسئله، محاسبه میزان صادرات نفت خام ایران را دشوار می‌کند. البته امروز ماهواره هم به کمک آمده است. منتها همچنان کار ردیابی نفتکشها یک کاری است دشوار.

نفتکش‌هایی که نفت خام ایران را بارگیری و جابجا می‌کنند؛ اغلب اوقات سیگنال AIS خود را خاموش می‌کنند. سیگنال AIS یک سیستم ردیابی خودکار کشتی‌هاست. این نفتکشها فقط وقتی گیرنده AIS خود را روشن می‌کنند که مراحل پایانی سفر آنهاست و در راه رسیدن به مقصدند. این کار از سال 2012 آغاز شده است. بنابراین نمی‌توان تاریخ ورود؛ و یا حتی ساعت دقیق ورود کشتی به اسکله و نیز زمان دقیق تخلیه بار را ثبت کرد. با ارسال ایمیل به «شرکت ملی نفت ایران» و «شرکت ملی نفتکشهای ایران» از آنها تقاضا شد که در این مورد توضیح بدهند اما هر دو از پاسخ دادن امتناع کردند.

به هر حال جلوی ایران را نمی‌توان گفت. ایران برنامه‌ریزی کرده که به بعضی از مشتریان خود شامل هند و چین نفت بفرستد تا آنها را مصرف نکنند؛ بلکه ذخیره کنند. با این حساب، باز هم نمی‌توان اندازه‌گیری کرد چه میزان نفت وارد بازار خواهد شد. نفت خامی که ذخیره می‌شود؛ عموماً برای سنجش میزان نفت موجود در بازار محاسبه نمی‌گردد. یک منبع آگاه در ایران گفته است: «ما حتی به خاطر اینکه موجودی نفت‌مان در آن کشورها حفظ شود؛ به آنها نفت خواهیم داد ما این کار را برای چین هم انجام خواهیم داد.»

اروپا دیگر نمی‌تواند دو دوزه‌بازی کند

موضع صریح دولت آمریکا درباره بازگشت تحریم‌هایی که طبق برجام قرار بود معلق شوند، راه دو دوزه‌بازی اروپایی‌ها را بست.

دولت آمریکا دیروز اعلام کرد از روز دوشنبه تمام تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را که طبق برجام معلق کرده بود، باز می‌گرداند.

این موضوع در کنفرانس تلفنی استیو منوچین وزیر دارایی و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با خبرنگاران مطرح شد.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا گفت دولت آمریکا در نظر دارد بیش از 700 فرد حقیقی یا حقوقی را تحریم کند، از جمله، چندین بانک و سازمان و خطوط هوایی و کشتیرانی. او همچنین گفت سوئیفت که تسهیل کننده بین‌المللی مبادلات بانکی است، هم مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد.

یادآور می‌شود ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و بازگشت بسیاری از تحریم‌ها را اعلام کرد؛ بدین ترتیب عمده بار روانی و اقتصادی تحریم‌ها در هشت ماه گذشته تخلیه شده است. اما در عین حال صراحت آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌ها، اروپایی‌ها را که در این هشت ماه به رغم تعهدات برجامی، یکی به نعل و یکی به میخ زده‌اند، در بوته آزمون واقعی قرار می‌دهد.

آنها طبق برجام معتقد بوده‌اند با تحریم‌ها مقابله کنند و اکنون که آمریکایی‌ها بر بازگشت تحریم‌های معلق در برجام اصرار دارند، اروپایی‌ها باید به صراحت و در قول و فعل اعلام کنند که مقابل همین تحریم‌ها می‌ایستند. آنها پس از هفت ماه وقت‌کشی اخیراً اعلام کرده‌اند راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریم‌ها برای مبادله کالا یا نفت ایران را به شکل «نمادین» همزمان با بازگشت تحریم‌ها انجام می‌دهند اما راه‌اندازی عملی آن را به حداقل دو ماه دیگر موکول کرده‌اند!

اخلاص امام و رهبری نواقص مدیران فشل را جبران کرده است

یک پژوهشگر تاریخ معاصر، تحولات اخیر در منطقه را معجزه و امداد غیبی ارزیابی کرد.

عبدالله شهبازی در یادداشتی نوشت: من اهل تظاهر به دین و معنویت و این چیزها نیستم. اگر اعتقادی و باوری دارم، درست یا غلط، برای خودم است. در بحث‌ها هم سعی می‌کنم حرفم مستند و عقل‌پسند باشد، یعنی قابل محک زدن برای هر کسی با هر باوری، و متوسل نشوم به تعابیر دینی و استفاده از آنها به نفع نظراتم. اگر بخواهم، تبحر و سوادش را ندارم.

ولی در این چهل ساله چیزهایی دیده‌ام که خیلی عادی نیست. مدیریت فشل باید همان دهه اول انقلاب مملکت را تحویل می‌داد به مدعیان و می‌رفت دنبال کارش. نظرات بعضی مدیران زمان جنگ را که الان آدم می‌بیند، و «نبوغ»شان را در 60-70 سالگی، که باید سنین بلوغ و پختگی و نظریه‌پردازی و انتقال تجربه به نسل جدید باشد، حیران می‌شود که اینان در 20-30 سالگی چگونه جنگ و مملکت را اداره می‌کردند.

امام راحل معنویت و اخلاصی داشت که موتور انقلاب و نظام بود. این اخلاص و معنویت را، که در آدم اعتماد و یقین به موفقیت ایجاد می‌کرد، در منش و رفتار رهبری می‌بینم. البته دلم می‌خواهد که خیلی چیزها عوض شود و خیلی کارها بشود در جهت کارآمد کردن اوضاع ولی نمی‌شود. درمقابل، آن اخلاص را که می‌بینم یقین پیدا می‌کنم که روزی خواهد شد و نباید ناامید بشوم و ببرم.

در این سال‌ها اتفاقات عجیب و غیرعادی کم نبوده. وقتی رفتیم سوریه برای حفظ تمامیت ارضی این کشور، کسی موفقیت ما را پیش‌بینی نمی‌کرد. به عکس، بسیاری از داخلی‌ها، حتی درمیان چهره‌های برجسته نظام، مخالف بودند و دست‌کم متلکی می‌گفتند. ولی خب، دیدیم که شد. موفق شدیم و خیلی عجیب بود.

همین چند ماهه دو نمونه دیدیم: یکی ماجرای خاشقجی که اتفاق خیلی غیرقابل محاسبه‌ای بود. نمی‌خواهم شور کنم قضیه را، ولی شبیه به «امداد غیبی» و «معجزه» بود. دیگری، هو شدن تلویزیون ایران اینترنشنال، و به تبع آن بی‌بی‌سی فارسی و من‌و‌تو و متلاشی شدن تیم قوی رسانه‌ای که جمع کرده بودند و برنامه‌های بزرگی داشتند.

فکر می‌کنم سیاست فقط همین محسوسات و حساب و کتا‌ب‌های عادی نیست. یک چیزهایی هم هست که در محاسبات‌مان درک نمی‌کنیم.

بازی روحانی با خاتمی و تذکر چند نکته

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت محل جدیدی را در اختیار رئیس‌ دولت اصلاحات قرار می‌دهد.

واعظی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که در چند روز اخیر شاهد بودیم دفتر سیدمحمد خاتمی از وی گرفته شد و طبق قانون این وظیفه دولت‌ها است که برای روسای‌جمهور پیشین محلی را به عنوان دفتر در نظر بگیرد، دولت دراین باره چه اقدامی می‌کند، گفت: بله این وظیفه ماست، با بنده هم در این مورد صحبت شده است. حجت‌الاسلام مجید انصاری دراین مورد صحبت کرد و من گفتم حتما طبق قانون این کار را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: از آنها خواسته‌ایم که جایی را پیدا کند و هر مکانی را که خودشان بخواهند ما در اختیارشان خواهیم گذاشت. اگر محل خاصی را درنظر داشته باشند و بخواهند اجاره کنند ما مشکل خاصی نداریم. دولت هرآنچه که قانون مشخص کرده با نظر خودشان، اجرایی می‌کند.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا آقای خاتمی می‌تواند دفتری در محل نهاد ریاست‌جمهوری داشته باشد، گفت: خودشان علاقه‌ای ندارند که به اینجا بیایند و ایشان هم مثل بقیه روسای‌جمهور می‌خواهند دفتری برای مراجعان داشته باشند.

برخی کارشناسان مطلع می‌گویند موضع واعظی، ادامه مشی چند سال گذشته روحانی در زمینه سردواندن خاتمی و اصلاح‌طلبان است و روحانی بهتر از هرکس می‌داند که اگر به طیف فعال در فتنه بیش از اندازه میدان بدهد، موی دماغ خود وی می‌شوند و گستاخی و طلبکاری بیشتری خواهند داشت؛ چنانکه همین اخیرا عبدالله ناصری مشاور خاتمی مدعی شده روحانی 3 درصد بیشتر رای نداشت و ما او را رئیس‌جمهور کردیم.

اما صرف‌نظر از این گمانه‌زنی، باید به سیاسی‌کارانی مثل واعظی تذکر و توجه داد که تکلیف قانونی برای در اختیار گذاشتن دفتر در خدمت روسای دولت‌های قبلی، شامل عناصر فتنه‌گر و برانداز و یاغی علیه قانون و اسلامیت و جمهوریت نمی‌شود و گرنه لابد باید به بنی‌صدر خائن هم دفتر کار بدهند!!

از طرف دیگر اگر قرار بود آشوبگران قانون‌شکن در سال 88 با سردمداری امثال خاتمی (و یا حمایت آمریکا و انگلیس و اسرائیل و دلار‌های سعودی) موفق به تعطیلی انتخابات و غلبه با زور شوند، هرگز نوبت ریاست‌جمهوری روحانی و ریاست دفتری واعظی نمی‌رسید.

جرم خاتمی در میان سران فتنه از همه سنگین‌تر است چراکه او بارها در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان تصریح کرده که ادعای تقلب در انتخابات دروغی بیش نبوده است. بنابراین جای واقعی برای خاتمی، صندلی محاکمه و مجازات است نه گرفتن دفتر.

روحانی به جای بازخواست مدیران خود فقط از آنها انتقاد می‌کند!

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، دولت با بی‌انگیزگی کار می‌کند و مجلس نیز در تأیید کابینه روحانی مقصر است.

علی صوفی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که «چرا در شرایطی که ناکارآمدی برخی از مدیران و وزرای دولت محرز شده است، اما دولت در این زمینه دچار تعلل و بی‌تصمیمی شده است؟» گفت: در شرایط کنونی نوعی بی‌انگیزگی در شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان مشاهده می‌شود. آقای روحانی و جهانگیری در اغلب سخنرانی‌های خود از ضعف و بی‌انگیزگی مدیران دولت انتقاد می‌کنند و عنوان می‌کنند که انگیزه مدیران دولت باید افزایش پیدا کند و مدیران ضعیف باید از دولت بروند.

وی افزود: به نظر می‌رسد این یک نوع بدعت جدید در فضای سیاسی ایران است که مدیران ارشد دولت به جای اینکه مدیران زیرمجموعه خود را بازخواست کنند و از آنها بیلان کاری بگیرند این مسئله را به رسانه‌ها می‌کشانند و در رسانه‌ها از مدیران خود انتقاد می‌کنند. بدون شک اگر مدیری از انگیزه کافی برخوردار نیست یا کارنامه موفقی نداشته است باید بدون اتلاف وقت توسط مدیران ارشد دولت و شخص رئیس‌جمهور عزل و مدیری با انگیزه بیشتر به جای وی به کار گرفته شود. در نتیجه طرح ضعف مدیران دولت در فضای رسانه‌ای کشور هیچ توجیه مدیریتی و عقلایی ندارد. یکی از مهم‌ترین وظایف یک مدیر بررسی مدیران زیرمجموعه خود است که آیا مدیران مجموعه در این زمینه کاری تلاش و تعهد لازم را دارند یا خیر. در نتیجه ضعف یا قوت یک مدیر به صورت مستقیم به مدیر بالادستی آن ارتباط پیدا می‌کند. هنگامی که یک مدیر کارآمدی لازم را ندارد باید توسط مدیر بالادستی خود عزل و مدیر جدیدی به کار گرفته شود.

این وزیر دولت اصلاحات افزود: نکته دیگر اینکه هنگامی که این اتفاق رخ داد باید آن را رسانه‌ای کرد و رسانه‌ای کردن این موضوع قبل از این کار هیچ توجیه منطقی ندارد. به نظر می‌رسد دولت تلاش می‌کند کشور و مدیران خود را در رسانه‌ها مدیریت کند.

در شرایط کنونی در شخص آقای روحانی نیز انگیزه وجود ندارد و ایشان دچار بی‌انگیزگی شده است. متأسفانه این بی‌انگیزگی در بقیه اعضای دولت نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در شرایطی که مردم با بحران‌های متعددی و از همه مهم‌تر بحران اقتصادی و معیشتی مواجه هستند رئیس‌جمهور، معاون اول و یا وزرا با مردم صحبت نمی‌کنند. شرایط به شکلی جلو می‌رود که برخی از سیاست‌های دولت در زمینه اقتصادی در جامعه بحران ایجاد می‌کند. با این وجود هیچ کدام از اعضای دولت در این باره با مردم صحبت نمی‌کند.

صوفی معتقد است: این اتفاق نادری است که در دولت‌های گذشته تاریخ انقلاب رخ نداده و تنها در دولت آقای روحانی مشاهده می‌شود. در دولت‌های گذشته مسئولان تلاش می‌کردند در مقاطع بحرانی جامعه را آرام کنند و با گفت‌وگو و تشریح چالش‌های پیش‌رو مردم را نسبت به آینده آگاه کنند. این در حالی است که چنین رویکردی در دولت حسن روحانی مشاهده نمی‌شود و دولت در این زمینه با نقصان جدی مواجه شده است.

در حالی که اصلاح‌طلبان در سال 96 از کابینه پیشنهادی روحانی حمایت می‌کردند و از مجلس می‌خواستند به آنها رأی بدهد، صوفی گفت: نمایندگان مجلس در شرایطی به مدیران انتخابی حسن روحانی رأی اعتماد دادند که انتقادات زیادی نسبت به این انتخاب‌ها وجود داشت و کارشناسان نسبت به انتخاب این افراد هشدار داده بودند. در چنین شرایطی انتظار این بود که مجلس به این وزرای انتخابی رأی ندهد. این در حالی است که نمایندگان مجلس نه تنها به وزرا رأی دادند، بلکه رأی نجومی دادند. شرایط به شکلی بود که وزیری که گمان می‌کرد با 150 رأی یا یک رأی حداقلی وارد کابینه می‌شود به یکباره با رأی نجومی 250 نفره مواجه شد و در یک شرایط آرمانی وارد کابینه شد. این مسئله نشان می‌دهد که رأیی که مجلس به وزرای کابینه داده واقعی نیست و نتیجه روابط پنهانی و زد و بندهای پشت پرده است که به «رأی فروشی» و خریداری رأی در مجلس معروف شده است. در نتیجه مجلس در انتخاب مدیران ناکارآمد با دولت شریک است و به اندازه آقای روحانی که چنین مدیرانی را انتخاب کرده مقصر است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مایک پمپئو شب شنبه در جریان یک کنفرانس خبری‌‌ که وزارتخانه متبوعش به منظور اعلام جزئیات دور دوم تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا ترتیب داده بود، نام رهبر کنونی جمهوری اسلامی را (امام) «خمینی» ذکر کرد. این گاف حتی در متن منتشر شده تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا نیز تکرار و با تمسخر برخی کاربران فضای مجازی مواجه شد. پمپئو با آنکه در دولت ترامپ مدتی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) را برعهده داشت، در پست وزارت خارجه چندین بار گاف داده که نشان دهنده ضعف اطلاعات عمومی وی می‌باشد. تارنمای وزارت امور خارجه آمریکا در زمان تنظیم این خبر اشتباه پمپئو را تصحیح کرده است.

* اقدام وزارت آموزش و پرورش که به مدارس بخشنامه کرد امکان تماشای مسابقه فوتبال پرسپولیس با یک تیم ژاپنی را برای دانش آموزان فراهم کند، مورد اعتراض عده‌ای از مردم قرار گرفت. این افراد در تماس با روزنامه جمهوری اسلامی گفتند فرصت درس نباید صرف امور دیگر شود و آموزش و پرورش باید به دانش آموزان از سنین نوجوانی یاد بدهد که هر کاری باید در وقت خودش انجام شود و نظم بر زندگی همه حاکم باشد.

* دانشگاه هاروارد دعوت از یک شاهزاده سعودی برای سخنرانی در این دانشگاه را پس گرفت. به گزارش دیلی بیست؛ شاهزاده ترکی الفیصل از مقامات سابق حکومت عربستان سعودی اعلام کرد دانشگاه هاروارد در آمریکا دعوت از او برای سخنرانی در این دانشگاه را لغو کرده است. دلیل این اقدام، قتل جمال قاشقچی روزنامه نگار مخالف به دست عوامل سعودی است. کالج کندی دانشگاه هاروارد به الفیصل ایمیل زده و گفته: اکنون به دلیل قتل قاشقچی، زمان مناسبی برای حضور شما در این دانشگاه نیست.

* کانال دهم رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد: یک هیات بلندپایه اسرائیلی در هفته‌های اخیر به چاد سفر کرد تا برای اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک قریب الوقوع میان دو طرف، شرایط را آماده کند. براساس این گزارش، این رژیم از ماه‌ها پیش درحال تماس سری با چاد جهت از سرگیری روابط دوجانبه است. هیات مذکور با مقامات ارشد دولت چاد از جمله فرزند ادریس دبی رئیس‌جمهور این کشور نشست‌هایی را برگزار کرده است. چاد بیش از 40 سال پیش و در پی فشارهای کشورهای عربی، روابط خود با رژیم صهیونیستی را قطع کرد.

*********************************

روزنامه خراسان**

دستور دولت برای پایان بلبشوی پیش فروش ساختمان

پس از ارسال گزارش و پیشنهادهایی از سوی یک مسئول اقتصادی در کابینه برای تعدادی از مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، مقرر شده کارگروهی با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی و عضویت نمایندگان وزارتخانه های دادگستری و امور اقتصادی و دارایی و حضور نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این موضوع را بررسی کنند و در قالب اصلاح قانون پیش فروش ساختمان مصوب 1389به رفع ایرادات موجود در اجرا و ضمانت اجرای مفاد آن بپردازند.

حساب و کتاب واریز اقساط دولتی شفاف تر می شود

یک نهاد مسئول در دولت با ارسال بخشنامه ای خطاب به مدیران عامل بانک های مهم کشور، از آن ها خواسته با توجه به ضرورت سامان دهی و شفافیت هرچه بیشتر وجوه ناشی از بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی به نهادها و سازمان های دولتی و نیز اطلاع از سود حاصل از وجوه اداره شده در این بخش نزد بانک های مذکور، مخاطبان این ابلاغیه در اسرع وقت برای انجام یک سری اقدامات شکلی و محتوایی در خصوص حساب های ذی ربط با هماهنگی بانک مرکزی اقدام کنند، به گونه ای که از اول آذرماه، واریز به حساب های مذکور بدون رعایت دستورالعمل های فوق امکان پذیر نباشد.

*********************************

روزنامه ایران**

جاسوسان امریکایی چگونه در ایران به دام افتادند

خبر اول اینکه، منابع رسمی اطلاع داده‌اند، طی سال‌های اخیر چند نفر از جاسوسان امریکایی در ایران و چین در پی افشا و لو رفتن سرویس ارتباطی آنها- که امکان رصد و شنود ارتباطی با استفاده از گوگل را به آنها می‌داده است- به هلاکت رسیده‌اند. به گزارش «تابناک»، بنابر گزارشی که از سوی Yahoo News منتشر شده است، شروع افشای اطلاعات زمانی بوده که ایران در زمان دولت باراک اوباما و در پی افشای برخی اطلاعات سری هسته‌ای خود، به دنبال یافتن سرنخ‌هایی از جاسوسان احتمالی در داخل این کشور افتاد. در این اقدام اطلاعاتی، ایران با استفاده از سرویس گوگل موفق به شناسایی پلتفرم ارتباطی شد که از سوی عاملان اطلاعاتی امریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت. مقامات امریکایی بر این باورند که عاملان اطلاعاتی ایران با استفاده از ابزار جست‌وجوی گوگل قادر به شناسایی وب‌سایت‌های سری CIA شده‌اند. در سال 2011 ایران موفق به نفوذ در شبکه جاسوسی CIA شد و در ماه مه آن سال اعلام کرد که موفق به شکستن 30 حلقه اتصال و ارتباط قوی جاسوسی امریکا شده است. منابع امریکایی بیان کرده‌اند که در این عملیات، تعدادی از عاملان اطلاعاتی امریکا اعدام ‌شده و برخی دیگر در زندان‌های ایران محبوس شدند.

رد شکایت ۲ دانشجوی دختر از مأمور گشت ارشاد

خبر دیگر اینکه، دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح، شکایت دو دانشجوی دختر از مأمور زن گشت ارشاد در ارتباط با حادثه پارک طالقانی را که فروردین امسال فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد، رد کرد. محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع دو دانشجوی دختر در ماجرای حادثه پارک طالقانی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: شعبه نهم بازپرسی دادسرای سازمان قضایی نیروهای مسلح با این استدلال که دلیل کافی وجود ندارد، قرار منع پیگرد صادر کرده است. این وکیل دادگستری افزود: تحت عنوان ایراد ضرب و شتم و اهانت از مأمور زن گشت ارشاد شکایت کرده و تقاضا کرده بودیم نگهبان پارک طالقانی نیز به عنوان شاهد حادثه در شعبه بازپرسی حضور یابد و توضیحات خود را ارائه کند اما بازپرس از نگهبان پارک دعوت نکرد و فقط به شهادت سه نفر از دخترانی که همراه موکلانم بودند، بسنده و استدلال کرد که شهادت‌ها یکسان نیست.

احضار حسین دهباشی به دادسرا

شنیدیم که،حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای و مستندساز، به‌دلیل آنچه «گزارش وزارت اطلاعات» خوانده شد، به شعبه چهار بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. به گزارش «ایران» مطابق برگه احضاریه که دهباشی در «توئیتر» منتشر کرد، از وی خواسته شد 14 آبان همراه وکیل خود در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران حضور یابد. دهباشی در این باره نوشت: «بی‌هیچ توضیحی، به تاریخ پس‌فردا. گیرنده نیز درست نمی‌داند قضیه چیست. دوستانی مثل شما، خیلی لطف می‌کنند اگر رفاقتانه و برادرانه دعایم کنند.»

اسرائیل مدعی حمله سایبری به ایران شد

دست آخر اینکه، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل مدعی شد: شبکه‌های زیرساختی ایران طی چند روز اخیر مورد حمله شدید سایبری اسرائیل قرار گرفتند که کارشناسان آن را شدیدتر از انتشار بدافزار استاکس نت در چند سال پیش می‌دانند. به گزارش تابناک، در رپرتاژ شبکه 13 تلویزیون اسرائیل گفته می‌شود: «استاکس نت، بدافزاری که به رایانه‌های صنعت هسته‌ای ایران رخنه کرد، یادتان هست؟ ایران اعتراف کرده که طی چند روز اخیر با حمله مشابهی روبه‌رو شده است. اما بدافزار جدید خطرناک‌تر و بغرنج‌تر است. این حمله به شبکه‌های استراتژیک و زیرساختی ایران صورت گرفته است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

فاصله گرفتن آمریکایی‌ها ازتوهم قطع فروش نفت ایران

در جلسه شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه، گزارشی از اعلام مواضع آمریکا و اظهارات مقامات آن کشور درباره تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران ارائه شد که نشان می‌دهد واقعیت‌های اقتصاد جهانی، آمریکایی‌ها را ناگزیر کرده از توهّمات قطع فروش نفت ایران فاصله بگیرند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در جلسه دیروز [شنبه] شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضائیه به ریاست حجت‌الاسلام روحانی تشکیل شد، گزارشی از اعلام مواضع دولت آمریکا و اظهارات مقامات آن کشور درباره تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این گزارش نشان می‌دهد واقعیت‌های اقتصاد جهانی، آمریکایی‌ها را ناگزیر کرده است از توهمات قطع فروش نفت ایران، فاصله بگیرند. در مقابل، دیگر کشورهای جهان از جمله چین، روسیه و اتحادیه اروپایی به صراحت مخالف سیاست‌های تحریمی آمریکا موضع گرفته‌اند. شورای عالی هماهنگی اقتصادی، سیاست تقویت تولید ملی و گسترش تعامل سازنده بر اساس منافع مشترک با دیگر کشورهای جهان را مورد تأکید مجدد قرار داد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا هم در مجبور کردن دیگر کشورها به کاهش روابط اقتصادی با ایران و هم در سیاه‌نمایی آینده و ایجاد جو منفی روانی در جامعه ایران ناکام خواهد ماند.

گروهک‌های تروریستی را در آن سوی مرزها منهدم می‌کنیم

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: جمهوری اسلامی آنچنان اقتدار دارد که نه‌تنها در مرزها بلکه آن سوی مرزها هرکسی بخواهد به کشور ضربه‌ای بزند، سراغ او می‌رود و آنها را منهدم خواهد کرد.به گزارش مهر، سرلشکر سیدیحیی صفوی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی «از سنندج تا خرمشهر» در جمع خبرنگاران، درباره شرارت گروهک‌های تروریستی در مرزهای کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی، نظامی مقتدر است و این دشمنان بسیار ضعیف هستند اما ما به این گروهک‌ها می‌گوییم پاسداران و نیروهای مسلح ما آنها را رها نخواهند کرد. سردار صفوی تاکید کرد: جمهوری اسلامی آنچنان اقتدار دارد که نه‌تنها در مرزها، بلکه آن سوی مرزها هر کسی بخواهد به کشور ضربه‌ای بزند، سراغ او خواهد رفت و آنها را منهدم خواهد کرد.

پنجمین مراسم بزرگداشت مرحوم عسگراولادی برگزار می‌شود

پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم عسگراولادی روز دوشنبه در موسسه فرهنگی- آموزشی شهدای موتلفه اسلامی برگزار می‌شود. به گزارش مهر، حزب موتلفه اسلامی به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم حاج حبیب‌الله عسگراولادی اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «برای بزرگداشت امین امام و رهبری در هشتمین روز روضه دهه آخر صفر دوشنبه ۱۴ آبان از ساعت۲۰ تا ۲۲ در موسسه فرهنگی- آموزشی شهدای موتلفه اسلامی واقع در میدان ابن‌سینا خیابان شهید بیانی گردهم می‌آییم».

نمایندگان مجلس از «آخوندی» شکایت می‌کنند

جمعی از نمایندگان مجلس از آخوندی شکایت می‌کنند و بر لزوم رسیدگی به اتهامات وی تاکید دارند. حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید این خبر اعلام کرد جمعی از نمایندگان درحال تهیه و تنظیم شکوائیه‌ای علیه عباس آخوندی، وزیر سابق راه‌وشهرسازی هستند. وی اضافه کرد: اسناد متعددی درباره عملکرد آقای آخوندی در اختیار نمایندگان است که همین اسناد دلیل امضای طرح استیضاح وی توسط بسیاری از نمایندگان از جریانات مختلف شد. وی افزود: «اسناد را جمع‌آوری کرده و در اختیار قوه‌قضائیه قرار می‌دهیم تا دستگاه قضایی به اتهامات مطرح درباره آخوندی رسیدگی کند؛ امروز مردم شکایات متعددی از وزارت راه و شهرسازی به‌خصوص در حوزه مسکن دارند که وزیر باید پاسخگوی آنها باشد».

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات