صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۸۴

از ناکامی آمریکا تا پاسخ تهدیدها

1ـ آمریکا در تحریم نفت ایران ناکام ماند
رئیس کل بانک مرکزی ایران در یادداشتی نوشت: «با یاری خداوند متعال امروز دیگر بر همگان مسجل شد که آمریکا در تحریم کامل نفت ایران و به صفر رساندن آن به هر دلیل و بهانه‌ای ناکام شده است. با معافیت تدریجی کشورهای متعدد از تحریم خرید نفت ایران، فضای آتی تجاری و درآمدی کشور مشخص‌تر می‌شود. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، که در ماه‌های اخیر ذخایر ارزی خود را به حد مطلوب رسانده است، متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رسیدن صادرات نفت، برنامه متناسب با آن دارد. بانک مرکزی با تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی کشور، تلاش خود را، همان‌طور که در هفته‌های اخیر نشان داد، بر ثبات بازار پول و ارز متمرکز کرده و تقویت تدریجی و روزافزون پول ملی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد و جلوگیری از نوسانات را هدف قرار داده و در کنار برنامه‌ریزی برای تعادل بازار ارز و کنترل تورم، در کنار دولت محترم برای توجه به وضعیت معیشتی و رفاهی مردم، خصوصاً دهک‌های پایین درآمدی، قرار دارد و از هیچ کوششی فروگذار نیست.»

2ـ توقف سفرهای استانی رئیس‌جمهور!
از آخرین سفر استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم، بیش از شش ماه می‌گذرد و مشخص نیست علت توقف این سفرها در این بازه نسبتاً طولانی چه بوده است. روحانی در مدت چهار ساله دولت یازدهم به همه استان‌های کشور سفر کرده و به برخی استان‌ها نیز بیش از یک بار رفته بود. با این حال، او در دولت دوازدهم تنها سه سفر استانی به سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داشته است. نخستین سفر استانی دولت دوازدهم آذرماه 96 به مقصد سیستان و بلوچستان بوده است؛ یعنی پنج ماه پس از تشکیل کابینه دوازدهم. در ادامه، دولت دوازدهم، دی و بهمن 96 سفر استانی نداشته است. این در حالی است که اسفند پارسال نیز روحانی سفر خود به بندرعباس را که برای افتتاح چند طرح عمرانی انجام شده بود، سفر استانی خواند.

3ـ رونق جمعه‌بازار جواب تهدیدهاست!
در حالی که آمریکا تلاش می‌کند اوضاع ایران را در آستانه تحریم‌های جدید مشوش جلوه دهد، سفیر انگلیس در تهران این نقشه را ناشیانه و غیر اثرگذار می‌داند و می‌نویسد: «امروز بازار جمعه شلوغ است و در ایران خرید و فروش ادامه دارد...» وی این جمله را در آستانه 13 آبان و بازگشت مرحله دوم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بازدید از یکی از جمعه‌بازارهای معروف تهران در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است. «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران در گشت و گذاری که از جمعه‌‌بازار «پروانه» واقع در خیابان جمهوری در نزدیکی سفارت این کشور داشته، با انتشار تصاویری از این جمعه‌بازار به شلوغی این بازار و روند عادی و قابل توجه خرید و فروش در این بازار اشاره کرده است.

4ـ ضربه حقوق‌های نجومی به خزانه کشور
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در گذشته حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شد و پاداش‌های 100 میلیون تا یک میلیارد در بانک‌ها پرداخت می‌شد، اینکه گفته می‌شود در بانک تجارت نیز 700 میلیون پرداختی وجود داشته، جای تأسف دارد؛ چرا که این بانک دولتی است. یوسفیان‌ملا با بیان اینکه نمی‌توان رقم دقیقی از حقوق‌های بالا ارائه کرد، ادامه داد: پرداخت حقوق‌های نجومی در بانک‌ها و صندوق‌ها سبب شد بانک‌ها از عهده پرداخت سپرده مردم برنیایند و مردم در اعتراض به خیابان‌ها بیایند که در نهایت دولت مجبور شد از بیت‌المال سیستم اعتباری در نظر بگیرد تا خسارت‌ها از خزانه پرداخت شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات