صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 15 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بهترین راه مقابله با دشمن، همین حمایت از کالای ایرانی است.(1397/2/10) *فرارسیدن سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)،‌ شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز 
جمهوری اسلامی ایران و تحریم!
نزدیک به 40 سال که از عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، روزی نبوده که مورد تحریم آمریکایی‌ها نباشیم. در واقع، کشور ما از 40 سال پیش تا به امروز که آمریکا دیگر هژمونی آن سال‌ها را ندارد، از جانب این دولت تحریم بوده است. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که زمانی به مثابه یک نهال کوچک در حال ریشه دواندن بود، امروز به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرات آن در اقصی نقاط جهان قابل مشاهده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا اکنون آمریکا می‌تواند از طریق تحریم، به اهداف خود در قبال کشورمان برسد؟ در پاسخ به این پرسش چند نکته حائز اهمیت است؛
1ـ آمریکا در حال حاضر در سراشیبی قدرت قرار گرفته است. افول هژمونی آمریکا در جامعه بین‌المللی به گونه‌ای است که این کشور در شش سال اخیر نتوانسته است در هیچ موضوعی از جمله بحران سوریه، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، مسئله موشکی کره شمالی و... به اجماع بین‌المللی برسد. افول قدرت نرم آمریکا در زمان ترامپ شدت بیشتری به خود گرفته است؛ به این معنا که  ترامپ در مقایسه با رقبای دموکرات خود «چهره عریان شده‌ای» از آمریکا را به نمایش گذاشت و این امر موجب دوری نه تنها کشورهای رقیب، بلکه کشورهای هم‌پیمان از ایالات متحده آمریکا شده است.
2ـ کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که از نظر ژئوپلیتیک در هارتلند قرار گرفته و با 15 کشور همسایه است و نقطه مشترک مرزی دارد، هیچ‌گاه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر، امروز جمهوری اسلامی ایران از چنان قدرت معنوی و نرمی برخوردار است که بسیاری از کارشناسان، ایران را اثرگذارترین کشور در منطقه می‌دانند. نفوذ در بین مردم عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه تنها بخشی از قدرت معنوی کشورمان است. بنابراین اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند با اتکا به روحیه انقلابی و مدیریت جهادی و با نگاه به داخل، به دنبال حل مشکلات و مقابله با تحریم‌ها باشد، می‌تواند روند افول آمریکا را تسریع بخشد و آن را به حاشیه رانده و شکست دهد. تنها مزیت آمریکا در جنگ اقتصادی قدرت رسانه‌ای است که توانسته شکست خود را به مثابه پیروزی خود در جامعه بین‌المللی مطرح کند. در پایان می‌توان ادعا کرد، قدرت توخالی آمریکا هیچ تأثیری در اراده و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نخواهد گذاشت و ملت بزرگ ایران راه خود را همانند چهار دهه گذشته با قدرت و صلابت ادامه خواهد داد.

▼ گزارش روز
جمله تکراری!
«ایالات متحده با ایستادن در کنار مردم ایران با آنها ابراز همبستگی می‌کند.» این جمله زیبا و فریبنده اولین بخش از توئیتی است که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا همزمان با بازگشت تحریم‌های ظالمانه و یکطرفه علیه مردم ما در حساب کاربری خود منتشر کرده است! جمله‌ای که فارغ از سنجش عیار آن ما را به یاد گذشته‌ها می‌اندازد، آنجا که بوش پسر وقتی می‌خواست به عراق لشکرکشی کند، پشت تریبون ایستاد و گفت، آمریکا در کنار مردم عراق است و به یاد می‌آوریم فاجعه انسانی که آمریکا در عراق رقم زد، چقدر کودک و زن و مرد بی‌گناه در خاک و خون غلتیدند و چقدر از منابع نفتی و سرمایه‌های ملی عراق را به یغما بردند! این توئیت وزارت خارجه ایالات متحده ما را به یاد آن روز می‌اندازد که رئیس‌جمهور وقت آمریکا پیش از حمله به همسایه شرقی‌مان گفت، ایالات متحده آمریکا کنار مردم افغانستان ایستاده است و در نتیجه این ایستادن، هزاران هزار افغان جان خود را از دست دادند و به بهانه مبارزه با تروریسم چقدر بمب بر سر مردم بی‌گناه این کشور ریخته شد. این جمله ما را به یاد باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌اندازد، وقتی گفت کنار مردم سوریه ایستاده‌ایم، ما را یاد خرابه‌های حلب و یاد جان باختن مردم بی‌گناه سوری و نزدیک به هشت سال جنگ و درگیری و ویرانی برای سوریه می‌اندازد. جمله‌ای که سران آمریکا درست شبیه آن را درباره مردم لیبی نیز به کار بردند و شرایط امروز لیبی گواه میزان صداقت سران کاخ سفید است! با این تجربه‌های تاریخی بسیار ساده می‌توان معنای پنهان توئیت وزارت خارجه ایالات متحده را متوجه شد؛ اینکه پشت این عبارات به ظاهر زیبا چه توطئه‌ها و جنایت‌ها و ظلم‌هایی وجود دارد. تفاوت اینجاست که مردم ایران اسلامی 40 سال است که با این توطئه‌ها و دسیسه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و چنین ادعاهای پوچی را هرگز باور نکرده و نمی‌کنند و تا شکست دشمن قهرمانانه ایستاده‌اند.

▼ اخبار ویژه                 
سلطنت‌طلب‌ها به دنبال شبکه‌سازی
به تازگی فردی با هویت معلوم از فعالان اصلاح‌طلب و حامی فتنه جلساتی را با برخی افراد ناشناس در ویلای شخصی خود در روستای دورباش شهرستان تکاب برگزار کرده که در جلسه مذکور از رضا پهلوی به عنوان ولی‌عهد یاد می‌شود. نامبرده در زمان رژیم طاغوت عضو حزب رستاخیز شاهنشاهی بوده و ریاست ستاد انتخاباتی میرحسین‌موسوی در انتخابات 88 و ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات 92 و 96 در شهرستان تکاب را عهده‌دار بوده است! گفتنی است، جریان خاص به دنبال شبکه‌سازی و جذب نیرو در فضای مجازی و حقیقی بوده تا از این ظرفیت برای اغتشاشات استفاده کند.

مخالفت آشکار با نهادهای انقلابی
فرماندار شهرستان اشنویه ضمن ممانعت از برگزاری نمایشگاهی با عنوان «اهداف شوم احزاب و گروهک‌های ضد انقلاب‌» طی اظهاراتی اعلام کرده است: «این نمایشگاه را جمع کرده و آن را به زمان دیگری موکول کنید.» اما هنگامی که این نمایشگاه برگزار می‌شود، وی برای تحت‌الشعاع قرار دادن نمایشگاه مزبور و بازدید نکردن مردم از نمایشگاه، اقدام به برگزاری همایش رمان و داستان کُردی می‌کند. افزایش اقدامات ضد ارزشی و مخالفت با نهادهای انقلابی با هدف تقویت هواداران ضد انقلاب کُردی و به حاشیه رفتن هر چه بیشتر نیروهای انقلابی در سطح شهرستان صورت می‌گیرد.

▼ اخبار
1ـ گزینه مذاکره با آمریکا سوخته است
وبگاه روزنامه لبنانی «الاخبار» تیتر یک صفحه نخست خود را به گزارشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران اختصاص داد و با انتشار تصاویری از راهپیمایی 13 آبان در گزارش خود به نقل از «حسین رویوران» کارشناس امور منطقه‌ غرب آسیا نوشت: درست است که آمریکا نقشه‌ها را ترسیم می‌کند؛ اما ایران هم نقشه‌ها برای چگونگی مقاومت را ترسیم می‌کند، امروز در ایران همبستگی اجتماعی بزرگ بر سر این مسئله وجود دارد که اراده ایرانی‌ها بر پذیرش تحریم‌ها و روبه‌رو شدن با آنهاست. سه سال پیش ما خواهان گفت‌وگو با آمریکا بودیم، آن زمان ایران با آمریکا وارد گفت‌وگو شد و توافق هسته‌ای را امضا کرد و بعدها از تعهد خود به آن شانه خالی نکرد؛ اما آمریکا دبه درآورد و با این اتفاق، دیگر کسی در ایران نیست که خواهان گفت‌وگو با آمریکا باشد؛ چون این گزینه سوخته است و همبستگی رسمی و اجتماعی بر سر این قضیه نقطه قوتی برای حکومت ایران شمرده می‌شود.

2ـ ادعای مضحک!
احمد شیرزاد، نماینده پرحاشیه مجلس ششم گفته است: «ما اصلاح‌طلب هستیم، اما پیش از اینکه نگران اصلاح‌طلبان باشیم، باید نگران دموکراسی و مردم‌سالاری در کشور بود. اگر هم روزی مردم به ما رأی ندادند، باید خود را اصلاح کنیم و مردم را سرزنش نکنیم. البته گاهی می‌توان مردم را هم نقد کرد که اشکالی ندارد، تابع نظر و رأی مردم هستیم، اما دلیلی هم ندارد همیشه این رأی را درست بپنداریم. می‌توان نظر مردم را نقد کرد و ایراد گرفت.» این ادعای مضحک شیرزاد در حالی مطرح می‌شود که سابقه شبه‌کودتای اصلاح‌طلبان در سال 88 و اردوکشی خیابانی در نپذیرفتن نتیجه انتخابات با اختلاف 11 میلیون رأی، هنوز در خاطر مردم زنده است. این جریان حتی در توهین آشکار به مردم و تقسیم‌بندی کیفی آرای مردم، آنها را به رأی روستایی و شهری و بی‌سواد و باسواد تقسیم‌بندی می‌کند.

3ـ کشورها تحریم‌های آمریکا را دور می‌زنند
«فن هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در زمینه علوم و فناوری اظهار داشت: خروج ایالات متحده آمریکا از برجام اشتباه وحشتناک دولت ترامپ بود. ایالات متحده آمریکا نزد دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان و اتحادیه اروپا اعتبار خود را از دست داده است. وی در ادامه تأکید کرد: اگر ایران با پایان دادن به رعایت مفاد برجام واکنش نشان دهد، ممکن است ما در مسیر جنگ قرار بگیریم. ایالات متحده آمریکا توان تحمل جنگ غیر ضروری و پر هزینه دیگری را ندارد. او در ادامه گفت: ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند تصمیمات خود را بر ایران تحمیل کند و کشورها این تحریم را دور خواهند زد. دشوار است که باور کنیم ایالات متحده آمریکا می‌تواند مانع این کار شود.

4ـ بسته محرمانه برای مدیریت تحریم‌های جدید آماده شد
سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه از سال گذشته سناریوهای گوناگونی برای برخورد با تحریم‌های احتمالی آمریکا بر ضد کشور تهیه شده است، اظهار داشت: کمیسیون صنعت و معدن مجلس با تشکیل 10 کارگروه همه صنایع نفت، آب و برق، پتروشیمی و حتی خودروسازی را بررسی کرده و برنامه‌ریزی لازم را درباره برخورد با تحریم‌های اعمالی انجام داده است. وی با بیان اینکه این برنامه‌ها مورد تأیید دولت قرار گرفته و به تدریج در حال اجرا است، افزود: به دلیل محرمانه بودن این برنامه‌ها نمی‌توانیم جزئیاتی از آنها را بیان کنیم. باستانی گفت: البته ما معتقدیم مشکلات وجود دارد؛ اما با این برنامه‌ریزی‌ها اقدامات لازم را برای مدیریت صنایع کشور اعمال خواهیم کرد.

▼ اخبار کوتاه
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT گفت: شورای نگهبان در موعد مقرر قانونی ۲۰ روز، نظر خود را دربارهCFT  برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد؛ اما خبر آن 13 آبان اعلام شد. وی افزود: البته منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بودیم که این نظر روز شنبه (۱۲ آبان) به دست شورای نگهبان رسید. مجمع تشخیص نیز از نظر منطبق نبودن با سیاست‌های کلی به چند بند از مصوبه CFT ایراد گرفته بود.
پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» با انتشار پیامی در توئیتر با لحنی کنایه‌آمیز نوشت: وهابی‌های سعودی مرتکب حادثه 11 سپتامبر می‌شوند؛ آمریکا، ایران را تحریم می‌کند. عربستان به داعش بودجه و سلاح می‌دهد، ایران با داعش مبارزه می‌کند؛ آمریکا، ایران را تحریم می‌کند. عربستان، روزنامه‌نگار منتقد خود را تکه‌تکه می‌کند؛ آمریکا ایران را تحریم می‌کند. عربستان یمن را بمباران می‌کند و (به مردم آن) گرسنگی می‌دهد؛ آمریکا، ایران را تحریم می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا از سفر یک مقام ارشد خود به عربستان و بحرین در روزهای آتی به منظور تداوم همکاری علیه ایران خبر داد. به گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، این مقام آمریکایی با سران ارشد کشورهای یاد شده برای آنچه تداوم همکاری در تضعیف حمایت ایران از تروریسم، مواجهه با تأمین مالی تروریسم و جلوگیری از سفرهای تروریستی توصیف کرده، رایزنی می‌کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: امروز(4 نوامبر) یک روز تاریخی است. من بار دیگر از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بابت این تصمیم راسخ، بااهمیت و جسورانه تشکر می‌کنم. وی در ادامه مدعی شد، این اقدام آمریکا می‌تواند به ثبات، صلح و امنیت کمک کند!
نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در گزینه‌های تصدی شهرداری تهران نام محسن هاشمی‌رفسنجانی هم خواهد بود یا خیر، گفت: اعضای شورای شهر تهران معتقدند برای انسجام شورای شهر محسن هاشمی باید در شورا بماند و به حتم آقای هاشمی نیز موافق حضور در شورای شهر تهران هستند.
سخنگوی کمیسیون اروپا بدون هیچ‌گونه اظهارنظری در قبال تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، اعلام کرد: همه منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها بمانند. وی گفت: منطقی نیست که بیش از این وارد جزئیات شویم؛ اما منتظر بمانید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات