صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۳۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 20 آبان ماه

روزنامه کیهان **

نیویورک‌تایمز: ترامپ شکست می‌خورد نفوذ ایران در اوج تحریم‌ها گسترش یافت

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: تکیه بیش از حد ترامپ به تحریم علیه ایران در نهایت قدرت و اقتصاد خود آمریکا را هدف خواهد گرفت.

این روزنامه می‌نویسد: نمایش تحريم علیه ايران با حملات متقابلی مواجه شده است و دولت ترامپ در حال حاضر با واکنش‌های سیاسی این تصمیمش مواجه است.

چین، هند، روسیه و عراق با تحریم‌های جدید مخالفت می‌کنند و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز این هفته گفت: این تحریم‌ها را نادیده می‌گیرد. اروپا نیز می‌گوید با تحریم‌ها مخالف است.

چالش‌هایی که راهبرد دولت آمریکا درباره ایران با آنها مواجه است بخشی از واکنش‌های گسترده‌تر سراسر دنیا به تاکتیک‌های خصمانه و قلدرمآبانه ترامپ است – که دوستان اندکی را با او همراه کرده و به شدت وجهه آمریکا را در عرصه بین‌المللی کاهش داده است و با توجه به افزایش تهدید‌ها در کره شمالی، افغانستان و دیگر نقاط دنیا، به نظر نمی‌رسد این تاکتیک‌ها موفقیت آمیز بوده‌اند.

مدت‌ها است که مقامات دولت آمریکا گفته‌اند راهبرد‌های آنها سرانجام نتایج خوبی را همراه خواهد داشت. اما دو سال پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ دیگر هیچ بهانه‌ای موثر نخواهد بود. وقتی در ماه سپتامبر، رهبران دنیا در سازمان ملل به ترامپ خندیدند، این خنده نشانه اهانت آنها به شیوه‌های ترامپ بود که بیشتر به جای تکیه بر امتیازدهی، سرمایه‌گذاری و گفت‌وگو، بر تحریم‌ها و اعمال تعرفه‌ها تکیه دارد.

هر چند در دهه‌های گذشته استفاده آمریکا از نظام تحریم‌ها به تدریج افزایش یافته، ترامپ این رویکرد را هسته اصلی سیاست خارجی‌اش قرار داده است. نخستین و شاید تنها ابزار دولت کنونی آمریکا برای شکل دادن به رویداد‌های جهانی، مجازات رقبا و دفع کردن چالش‌های جدی برای اقتدار آمریکا، استفاده از تحریم‌ها بوده است.

بیشترین میزان اعمال تحریم در گذشته به باراک اوباما تعلق دارد که در ۲۰۱۶ بیش از 695 شخصیت و نهاد را تحریم کرد.

تحریم‌ها بهترین ابزار برای افرادی مثل ترامپ است که بدون هیچ تجربه دولتی و هیچ ارتباط واقعی در کنگره یا در میان رهبران دنیا رئیس‌جمهور شد. تحریم‌ها به او اجازه می‌دهد به شیوه خود امور را اداره کند. وی فقط مجبور می‌شود یک دستور اجرایی را بنویسد و امضا کند.

قدرت تحریم‌ها از همان میثاق‌های بین‌المللی نشات می‌گیرد که ترامپ با آنها مخالف است. در خارج از آمریکا به شکل گسترده‌ای تحریم‌ها تهاجم به حاکمیت کشور‌ها و توطئه و سلطه‌گری آمریکا قلمداد می‌شود. البته مشکل بزرگ این است که تحریم‌ها به ندرت موثر واقع می‌شوند.

ایران این موضوع را اثبات کرده است. افزايش نفوذ ایران در خاورمیانه بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، زمانی که شدیدترین تحریم‌ها علیه این کشور اعمال شده بود نشانه آن است. علاوه‌بر ناموفق بودن تحریم، استفاده یکجانبه دولت ترامپ از تحریم‌ها به ایجاد کمپینی جهانی برای تجدیدنظر در نظام مالی و بیرون راندن آمریکا از قلب این نظام مالی منجر شده است. تبعات تحقق این امر برای قدرت، اقتصاد و متحدان آمریکا بسیار عمیق خواهد بود.

سال‌ها است که مقامات روسی و چینی تلاش کرده‌اند اروپا را متقاعد کنند یک کانال تجاری مستقل از دلار و آمریکا ایجاد کنند. البته تاکنون این تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است. اما این اوضاع می‌تواند تغییر کند.

منتقدان دولت ترامپ نگرانند هرچند اقتصاد ایران در کوتاه مدت آسیب ببیند، اما تحریم‌های جدید در نهایت به شکل‌گیری یک سازوکار مالی جدید منجر شود که آمریکا در آن گنجانده نشده باشد؛ اقدامی که قدرت و اقتصاد آمریکا و توانمندی واشنگتن را به شدت کاهش می‌دهد.

روحانی بعد از 5 سال فهمید که نسخه لیبرال‌ها کور می‌کند؟!

دو کارشناس اقتصادی حامی دولت که طی یک سال اخیر، انتقادات جدی به سیاست‌های دولت دارند، می‌گویند اظهارات رئیس‌جمهور حاکی از بی‌اعتمادی به لیبرال‌ها و طرفداران تعدیل اقتصادی پس از چند دهه اخیر است.

حسین راغفر و احسان سلطانی در متن مشترکی نوشتند: رئیس جمهور روز دوشنبه 14 آبان 1397، در جلسه معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی- در سخنانی بی‌سابقه طی سه دهه گذشته از زبان بالاترین مقام اجرایی از بعضی دیدگاه‌های رایج در حوزه اقتصاد و نرخ ارز انتقاد کرد و گفت: «یک وقتی چند اقتصاددان بودند که سر قیمت ارز همیشه با ما چانه می‌زدند؛ که اگر این قیمت بالا برود تمام ایران گلستان می‌شود. اما نباید فقط یک بعد داستان را ببینیم. اقتصاد دانش بسیار پیچیده‌ای است. اقتصاد کتاب نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند، اقتصاد کتاب است. فرمول‌هایی که در کتاب خواندند، رفتند امتحان دادند و نمره گرفتند، می‌شوند اقتصاددان؛ نه اقتصاد خیلی فراز و نشیب دارد.»

ماجرای افزایش نرخ ارز بخشی از معضلات و مصائبی است که با برداشت سطحی، افراطی، متعصبانه، جزم‌اندیش و ایدئولوژیک از یک قرائت خاص یک مکتب اقتصادی در سه دهه اخیر و به خصوص پنج سال گذشته بر سر اقتصاد ایران آمده است.

سیاست‌های مالی و پولی نقدینگی‌ساز، کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌ها و در نتیجه افزایش توان خلق نقدینگی بانک‌ها، افزایش سود سپرده‌های بانکی (و سود بین بانکی) و در نتیجه افزایش ناترازی بانک‌های مشکل‌دار و استقراض از بانک مرکزی و افزایش میزان استقراض دولت از سیستم بانکی که از مسیر خلق نقدینگی تغذیه شد، عوامل اصلی خلق 1150 هزار میلیارد تومان (70 درصد کل) نقدینگی در 5 سال اخیر، به شمار می‌روند.

افزایش نرخ ارز به بهانه حمایت از تولید و صادرات، که نتیجه آن رکود شدید و تعطیلی واحدهای تولیدی بخش خصوصی پایین‌دستی و بخش مسکن و همچنین سهم قابل توجهی از فعالیت‌های بخش خصوصی و از سوی دیگر تاراج ثروت‌ها و منابع تحت عنوان افزایش صادرات، از جمله نتایج سیاست‌های اعمال شده است. اصرار و ابرام بر عدم دخالت دولت (که عرضه‌کننده اصلی ارز در اقتصاد است) و عدم کنترل تقاضای مصرف ارز، که در نتیجه افزایش بیش از 3 برابری قیمت ارز در بازار آزاد را به همراه داشته است، از جمله مصائب سیاست‌های نئولیبرالی پوپولیستی 5 سال گذشته بوده است.

آخرین نسخه این نحله اقتصادی که به مرحله اجرا درآمد، عملیات بازار باز است که همانند برنامه‌های قبلی (تسهیل مقداری)، راه به جایی نخواهد برد. این نحله با دیدگاهی ایدئولوژیک (به تعبیر رئیس‌جمهور هر چه در کتاب نوشته شده درست است) یک علم اجتماعی (اقتصاد) را به جایگاه علوم محض نشانده و منتقدان را به عناد با علم متهم کرده است و چنان نسخه‌های سیاست‌های مالی و پولی آمریکایی (مکتب شیکاگو) را در ایران اجرا کردند، که گویی ایران ایالت پنجاه و سوم آمریکا است و هیچ نوع ابتکار عمل دیگری بجز آنچه آقایان توصیه کرده‌اند وجود ندارد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه نئولیبرال‌های وطنی همواره در جهت سلب مسئولیت از خود، ناکامی و شکست سیاست‌های خود را به بعضی مداخلات، مشکلات یا اجرای ناقص آنها، نسبت داده‌اند. نخست اینکه طی پنج سال اخیر بیش از هر زمان دیگر برنامه‌های توصیه شده نئولیبرال‌های وطنی اجرا شده که آخرین توصیه‌های آنها همین افزایش قیمت ارز است؛ و دوم این که علت مخالفت منتقدین با این برنامه‌ها، بی‌ارتباطی و بی‌توجهی کامل سیاست‌های اعمال شده به شرایط خاص و پیچیده اقتصاد ایران، تک‌ساحتی و سطحی بودن و ضعف برنامه‌های آنها بوده است.

دولت که با تمکین به این توصیه‌های غلط با تشدید و تعمیق سه بحران بدهی‌ها، بانکی و کسر بودجه روبه‌رو شده است، اکنون درگیر بحران ارزی و تشدید و تعمیق رکود تورمی شده است. این همه در شرایطی صورت گرفته است که اقتصاد کشور در اثر چند سال رکود مستمر فعالیت‌های بخش خصوصی و تحریم‌های شدید و ناعادلانه، کاهش قدرت خرید مردم و تعطیلی مستمر واحدهای تولیدی و گسترش رکود و بیکاری را تجربه کرده است. همان‌طور که بارها بر این نکته تأکید شده است. تنها راه، بازگشت به مردم و مردمی‌سازی اقتصاد برای گذر از بحران کنونی است.

کرباسچی: دولت با سردرگمی و بدون برنامه اداره می‌شود

دبیرکل حزب کارگزاران گفت؛ شورای شهر تهران فرصت یک سال و نیمه را از دست داد و با مردم هم شفاف نیست. غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم، همچنین جا‌به‌جایی وزرا را بی‌فایده توصیف کرد.

وی در پاسخ این سؤال که «بعد از رای اعتماد مجلس به چهار وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور، شما این تغییر و تحول در دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید» گفت: هیچ! از نظر من تفاوتی نخواهد کرد. چرا؟ چون این افراد تقریبا حرفی در مجلس برای گفتن نداشتند و معلوم نشد آنها چه برنامه‌ای برای تحول وضعیت اقتصادی دارند. از سوی دیگر ، به نظر نمی‌آید که دولت برنامه‌ای مدون و مشخص برای برون‌رفت از این وضعیت داشته باشد و بخواهد تغییری ایجاد کند. دولت به صورت روزمره اداره می‌شود.

وی می‌افزاید: از نظر من دولت اصلا تیم اقتصادی ندارد. چند نفر هستند که مسئولیت‌هایی در بخش‌های اقتصادی دارند و تصور نمی‌کنم آنها خط مشی پیوسته‌ای به لحاظ اقتصادی داشته باشند تا یک مغز متفکر اینها را به هم مرتبط کند و نمی‌دانم این سخنی که می‌گویند دو سه نفر تئوری اقتصادی دارند و براساس آنها تدابیری برای رویکردهای اقتصادی انجام می‌دهند، چقدر صحت دارد؛ البته امیدوارم این حرف درست باشد. من این دو سه نفری را که درباره آنها صحبت می‌کنند نمی‌شناسم. بالاخره مطرح شده که آقای جهانگیری فرمانده اقتصاد مقاومتی است، اما به نظر می‌آید خود ایشان دیدگاه مثبتی درباره لااقل بعضی از این انتخاب‌ها ندارد و فکر نمی‌کنم در عمل ایشان از خیلی از تصمیمات اقتصادی دولت دفاع کند.

کرباسچی با رد دعوای اصلاح‌طلب-اعتدالی در دولت می‌گوید: به نظر می‌رسد یک سردرگمی در تصمیمات وجود دارد. مثلا چندی پیش رئیس‌جمهور در بحث مسکن عنوان کردند باید زمین‌های مجانی یا ارزان در اختیار سازندگان قرار دهیم تا آنها برای خانه اولی‌ها مسکن ارزان بسازند. خب این همان موضوع مسکن مهر است. پس چرا آن موقع در مورد مسکن مهر برخورد حذفی داشتید؟ البته من نمی‌گویم طرح مسکن مهر درست بوده و شاید سیاستی را که وسط بیابان مجموعه‌هایی ساخته شود قبول نداشته باشم. من به بازسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از زمین‌های شهری موجود بیشتر معتقدم تا این‌گونه اقدامات.

(همان طرحی که آقای آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی به آن اعتقاد داشت؟)

بله، ولی آقای آخوندی در این زمینه اقدامی انجام نداد و تنها حرفش را زد. کاری که می‌شد انجام داد این بود که در این باره جدی‌تر وارد عمل می‌شدیم. اما به هر حال پنج سال در مذمت طرح مسکن مهر صحبت کردند. حالا آقای رئیس‌جمهور در مجلس بحث ساخت منزل برای خانه اولی‌ها را با مسکن ارزان مطرح می‌کنند. من اساسا فکر می‌کنم جمع‌بندی مدونی در بخش‌های اقتصادی برای دولت وجود ندارد. هر از چندی هم تغییراتی در نظرات این بخش‌ها ایجاد می‌شود.

دبیرکل کارگزاران درباره عملکرد شورای شهر اصلاح‌طلب تهران نیز گفت: این دوره از شورای شهر تهران، فرصتی نزدیک به یک سال و نیم را از دست داده و از آغاز با وجود این‌که شعار آن شفافیت بوده اما بر این اساس عمل نکرده است. شورای شهر تهران مشخص نکرده که چرا با انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار مخالف و با گزینش آقایان نجفی و افشانی موافق است. اینها باید به صورت شفاف با مردم در میان گذاشته می‌شد. بیشتر به نظر می‌رسد که اعضای این شورا براساس رودربایستی و فضای غیرشفاف عمل کردند.

حساسیت انقلابی آیت‌الله یزدی عضو باند مهدی هاشمی را نگران کرد

عضو باند مهدی هاشمی معدوم، با ژست دلسوزی، از انتقاد دلسوزانه آیت‌الله یزدی درباره دیدار یکی از مراجع با جمعی از دست‌اندرکاران فتنه 88 ابراز تأسف کرد.

سید سراج‌الدین موسوی مدعی شده طراحان زبردست (که آنها را سپاه پاسداران معرفی می‌کند) با آبروی آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بازی کرده‌اند و هدف‌شان هم ترساندن بزرگان حوزه از ورود به عرصه سیاست بوده است.

وی در ادامه ادعا می‌کند گروه مذکور همین روش و بعضاً سخت‌تر و عملیاتی‌تر شده را با بیت امام در پیش گرفته و به سید حسن خمینی دشنام دادند.

سراج موسوی در پایان می‌نویسد: «و آخرین سخن آنکه ای کاش آیت‌الله یزدی که از سابقین انقلاب است و به همین جهت برای ما مورد احترام است، نمی‌گذاشتند مورد طمع خناسان واقع شوند. برای من که از روزهای قبل از مبارزه در رودبار با ایشان آشنا شدم و شاهد حزن و شعفشان در روزهای سخت مبارزه بودم، برای من که به یاد دارم بعد از اینکه به ایشان خبر اعتصاب غذای پاریس در دفاع از امام و زندانیان سیاسی را که به ابتکار استاد شهید محمد منتظری برگزار شده بود را دادم چه مقدار خوشحال شدند، برای من که از زحمات بسیار ایشان در روزهای سختی آگاهم، سخت است که شاهد این روزهای آیت‌الله یزدی باشم؛ ای کاش از ایشان صیانت می‌شد».

یادآور می‌شود سراج موسوی به اعتبار روابط خانوادگی، پیوند عمیق با هادی هاشمی (رئیس دفتر آقای منتظری و برادر مهدی هاشمی معدوم) دارد و یکی از فتنه‌گران اصلی در باند مهدی هاشمی محسوب می‌شود. بنابر اعترافات مهدی هاشمی، باند وی از طریق راه‌اندازی کتابخانه سیاسی قم (که بعدها در قالب گروهک مجمع مدرسین جلوه‌گر شد) سعی داشتند جریان موازی و معارض در مقابل «جامعه مدرسین» راه‌اندازی کنند و نقش صیانتی این جامعه در قبال «مرجعیت» و روحانیت و حوزه‌های علمیه را کمرنگ سازند. جامعه مدرسین در عزل سید کاظم شریعتمداری و همچنین دفاع از امام و انقلاب در مقابل خیانت‌های منتظری، نقش تاریخی و بی‌نظیر ایفا کرد.

سراج موسوی همچنین سال 88 با ستاد فتنه همکاری نزدیک داشت و در تحریک کروبی و موسوی و هاشمی نقش‌آفرینی می‌کرد. غیرتی شدن اخیر وی در حالی است که نامبرده در طول دو دهه گذشته (از دولت مدعی اصلاحات تا امروز) در مقابل هتاکی‌ها و حرمت‌شکنی‌های علنی افراطیون مدعی اصلاحات علیه اصل اسلام و نبوت و امامت و ولایت فقیه و حضرت امام(ره) کمترین اعتراضی نکرده است. از این جهات به نظر می‌رسد هشدار دلسوزانه و به موقع آیت‌الله یزدی، طراحان اصلی نقشه تطهیر فتنه‌گران به واسطه ملاقات با یکی از مراجع را نگران کرده است.

گفته می‌شود نامه منتظری به امام برای جلوگیری از اعدام مهدی هاشمی (سردسته باند قاتل چند نفر) توسط سراج موسوی فرستاده شد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دوازده هزار کودک در خوزستان از تحصیل بازمانده‌اند که عده‌ای از آنها تنها به دلیل نداشتن کفش نتوانسته‌اند به مدرسه بروند. زینب فتحعلی‌پور کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره ‌کل بهزیستی خوزستان گفت بسیاری از کودکانی که به مدرسه نرفته‌اند، به دلیل مسائل جزئی از تحصیل بازمانده‌اند. برخی از کودکان تنها به دلیل نداشتن یک جفت کفش به مدرسه نمی‌روند. فتحعلی‌پور افزود: «امسال یک فایل 12 هزار نفری کودکان بازمانده از تحصیل از اداره ‌کل آموزش و پرورش خوزستان به سازمان بهزیستی ارسال شده است». متاسفانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نتوانسته‌اند با مدیریت درست از طریق خیرین و مردمی که حاضر به همکاری برای حل مشکلات کوچکی که فرزندان این خطه را از تحصیل بازداشته است، این موارد را حل کنند.

* شبکه دوم تلویزیون فرانسه از سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس به خاطر دخالت وی در برنامه‌های این شبکه انتقاد کرد. الیزانیون، سفیر رژیم صهیونیستی در فرانسه با ارسال نامه‌ای به مسئولین شبکه دوم تلویزیون فرانسه خواستار توقف پخش برنامه درباره مجروحان عملیات‌های نظامی این رژیم در نوار غزه شد. این برنامه، به جنایات رژیم صهیونیستی علیه شرکت کنندگان در راه پیمائی بازگشت اختصاص دارد که مردم فلسطین هر جمعه برای اعتراض به محاصره نوار غزه توسط صهیونیست‌ها برگزار می‌کنند. سفیر رژیم صهیونیستی پخش این برنامه را عامل ایجاد نفرت نسبت به رژیم صهیونیستی و یهودیان دانسته است. بعضی فعالان رسانه‌ای در فرانسه این نظر سفیر رژیم صهیونیستی را مردود دانسته و گفته‌اند او میان این رژیم و یهودیان تفاوت قائل نیست درحالی که صهیونیسم ستیزی غیر از یهودی ستیزی است.

*********************************

روزنامه خراسان**

تذکر مهم به بازنشستگانی که همچنان مسئولیت دولتی دارند

یک مقام مسئول دولتی با ارسال بخشنامه ای در روزهای اخیر خطاب به روسای همه سازمان ها و دستگاه های اجرایی، با تاکید بر ضرورت اجرای دقیق و جامع اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، به مخاطبان این ابلاغیه متذکر شده استثنائات ذکر شده در این مصوبه مجلس، برای افراد مستثنا شده حقی ایجاد نمی کند، بنابراین ادامه به کارگیری افراد مذکور منوط به نیاز دولت و طی شدن سیر اداری مربوط است.

بررسی کارنامه مسئولان در مردمی کردن اقتصاد

پس از آن که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خردادماه سال 1396 مصوب کرد برنامه ملی "مردمی کردن اقتصاد" در اولویت فعالیت دستگاه های ذی ربط قرار بگیرد، یک نهاد مسئول با ارسال نامه ای به اعضای کارگروه تشکیل شده برای این موضوع و مخاطبان این مصوبه، از آن ها خواسته برای اعلام پیشرفت ساز و کارهای اجرای برنامه مذکور، ارائه فهرست جلسات کارشناسی برگزار شده با حضور نمایندگان دستگاه ها و نهادهای ذی ربط و تدوین بسته های سیاستی با رویکرد اقتصاد رقابتی و اجرای کامل سیاست های اصل 44 قانون اساسی اقدام کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

آخرین وضعیت دفتر رئیس دولت اصلاحات

خبر اول اینکه ، جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران گفت: تاکنون هیچ پیشنهادی از دولت برای انتقال دفتر رئیس دولت اصلاحات دریافت نکردیم. به گزارش ایلنا، وی در تشریح آخرین وضعیت دفتر سید محمد خاتمی گفت: این مصوبه دولت است که باید برای مراجعات رؤسای‌ جمهور سابق دفتری در نظر گرفته شود. امیدوارم در تأیید سخنان رئیس دفتر رئیس‌ جمهور اتفاقی در این خصوص حادث شود. امام درخصوص آخرین وضعیت نقل و انتقال دفتر رئیس‌ جمهور پیشین هم گفت: ساختمان استقراری ما متعلق به دفتر نشر آثار حضرت امام بوده که باید آن را تخلیه و در اختیار این مؤسسه قرار می‌دادیم تا این موضوع بین مؤسسه و بنیاد مستضعفان حل شود که البته بنیاد رأساً وارد عمل شده است. وی ادامه داد: ما محل را تخلیه کرده و آماده جابه‌جایی هستیم.

بازداشت دلالان حوالی استادیوم

خبر دیگر اینکه ، جماران گزارش داد یگان ویژه حاضر در ورزشگاه آزادی پیش از بازی فینال جام قهرمانان آسیا، برخی دلالان فروش بلیت دیدار تیم‌های پرسپولیس ایران و کاشیما ژاپن در بازار سیاه را دستگیر کرد.

ناامیدی بولتون درباره خروج ایران از برجام

شنیدیم که ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه در صورت خروج ایران از برجام آیا گزینه نظامی علیه این کشور روی میز است، گفت: «این [گزینه] هیچ جایی در برنامه‌ریزی‌های ما ندارد.» به گزارش ایسنا به نقل از العالم، بولتون افزود: «رئیس‌ جمهوری (ترامپ) فکر نمی‌کند ایران از توافق خارج شود.»

بازرسی منازل عناصر الاحوازیه توسط پلیس دانمارک

خبر رسیده که ، پلیس دانمارک پس از بازداشت سه ایرانی عضو گروه الاحوازیه، منازل آنان را بازرسی کرد. به گزارش انتخاب، این افراد به اتهام نقض ماده 136 قانون جزائی دانمارک محاکمه خواهند شد. دستگیر شدگان متهم به حمایت از عملیات تروریستی در ایران در روز 31 شهریور شده‌اند.

ارنست مونیز: امریکا در تحریم ایران هیچ حمایت بین‌المللی ندارد

دست آخر اینکه، وزیر انرژی در دوران ریاست ‌جمهوری باراک اوباما اعلام کرد که بدون همکاری سایر کشورهای جهان، تحریم‌های یکجانبه و ضدایرانی امریکا به تأثیرگذاری قبل نیستند. به گزارش ایسنا، ارنست مونیز در گفت‌وگو با بلومبرگ در رابطه با اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی امریکا گفت: «این تحریم‌ها یک تفاوت عمده با تحریم‌های پیشین دارند. پیش از توافق هسته‌ای با ایران، تمام دنیا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران همکاری کردند و حال به طور واضح - اما نه چندان غافلگیرکننده – با اقدام یکجانبه امریکا علیه توافق هسته‌ای، هیچ حمایت بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها ارائه نشده است. نمی‌گویم که تحریم‌ها تأثیرگذار نیستند. تحریم‌ها به دلیل قدرت امریکا در سیستم مالی بین‌المللی تا حدی تأثیرگذار خواهند بود اما بدون همکاری، نمی‌توان شاهد حفظ تأثیرگذاری حداکثری این تحریم‌ها بود.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

معافیت ۴۵ روزه عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ایالات‌متحده در ادامه اعطای معافیت‌ها و مستثنا‌ شدن کشورهای مختلف از دور جدید تحریم‌های اعمالی علیه ایران، به عراق معافیتی 45 روزه برای ادامه واردات گاز مایع و تأمین انرژی مورد نیازش از ایران اعطا کرد. این اقدام چند روز پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام شده است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سفارت ایالات‌متحده در بغداد با انتشار ویدئویی روی صفحه فیسبوک خود، اعلام کرد: «ایالات‌متحده به عراق یک معافیت موقت از تحریم‌ها به مدت 45 روز برای تداوم خرید گاز مایع و برق از ایران اعطا می‌کند».

در ویدئوی منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در عراق آمده است:‌ «این معافیت به عراق مجال می‌دهد تا اقداماتی را به سوی استقلال [بخش] انرژی اتخاذ کند». پیش‌تر مقامات بانک مرکزی عراق گفته بودند اقتصاد این کشور چنان با ایران ارتباط نزدیکی دارد که بغداد از واشنگتن برای مستثنا‌ شدن از برخی تحریم‌ها درخواست خواهد کرد. معافیت موقت اعطا شده به عراق به شرطی است که بغداد پول واردات انرژی از ایران را با دلار آمریکا پرداخت نکند. ایالات متحده پیش‌تر نیز در چندین نوبت، معافیت‌های مختلفی را برای کشورهای متعدد در زمینه واردات نفت از ایران یا اجرای پروژه‌های اقتصادی در خاک ایران همچون توسعه بندر چابهار اعطا کرده بود.

برای شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند

امیر دریادار خانزادی عازم هندوستان شد

امیر حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش برای شرکت در دهمین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) روز گذشته ایران را به مقصد هندوستان ترک کرد. به گزارش روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش، فرمانده نیروی دریایی پیش از سفر با بیان اینکه نیروی دریایی هند به مناسبت دهمین اجلاس کشورهای حوزه اقیانوس هند یک اجلاس ویژه در شهر کوچیک با حضور ۳۲ کشور و به مدت ۳ روز برگزار کرده است، افزود: منطقه اقیانوس هند یکی از مناطق بسیار مهم جهان محسوب می‌شود و امنیت آن بسیار حائز اهمیت است و در همین رابطه نیروی دریایی هند به مدت ۱۰ سال است که اجلاسی را با هدف افزایش آگاهی محیطی و هم‌افزایی بین کشور‌‌های منطقه اقیانوس هند برای دستیابی به امنیت جمعی برگزار می‌کند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ریاست این اجلاس را به صورت دوره‌ای به مدت ۲ سال عهده‌دار است و تا امروز نزدیک به ۶ ماه از این 2 سال دوره ریاست می‌گذرد و برنامه‌‌های متعددی را در این دوره ریاست پیش‌بینی کردیم تا برای دستیابی به امنیت جمعی اقیانوس هند گام‌‌های جدی برداریم.

محمدجواد ظریف:اروپا به تعهداتش عمل نکرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح روز گذشته در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره نظرش درباره برجام و اینکه گفته می‌شود اروپا و آمریکا نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند، گفت: آمریکا در دنیا منزوی شده است، درباره برخی سیاست‌ها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با هم اتفاق نظر دارند و آن را پنهان نکردند اما درباره برجام حتما اختلاف نظر دارند و به نظر نمی‌رسد نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند.

وی اضافه کرد: قدرت اقتصادی آمریکا قابل توجه است و لذا مقابله با قدرت اقتصادی آمریکا مخصوصا در شرایطی که در دنیا شرکت‌ها هستند که تصمیم‌گیر نهایی برای روابط اقتصادی‌شان هستند، کار دشواری است. وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگ‌ترین متحد خودشان ایستاده‌اند و ما انزوای آمریکا را کاملا درک کرده و می‌بینیم و عصبانیت مقامات آمریکایی از این انزوا را مشاهده می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: اینکه اروپایی‌ها تا حالا نتوانسته‌اند به تعهدات‌شان عمل کنند، یک واقعیت است ولی این درباره اصل فواید برجام برای ایران و به صلح و امنیت بین‌المللی خدشه‌ای وارد نمی‌‌کند.

ظریف رفتار آمریکا را خلاف اصول و روابط بین‌الملل خواند و افزود: اگر بخواهیم این رفتار را میزان بگیریم و ترازوی اینکه چه قاعده بین‌المللی درست است یا درست نیست، باید به این نتیجه برسیم که همه قواعد بین‌المللی غلط است، چون آمریکا همه قواعد بین‌المللی را نقض می‌کند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات