صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۷۰

از اعتراف اوباما تا عصبانیت نتانیاهو

1ـ به حمایت از جنایت در یمن پایان دهیم
روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: 30 مقام ارشد دولت اوباما با نوشتن نامه‌ای ضمن اعتراف به مسئولیت خود در ورود کشورشان به جنگ داخلی مخرب یمن، از دولت ترامپ توقف فوری این مسئله را خواستار شدند. در این نامه که نام افرادی چون «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین، «جان برنان» رئیس پیشین سیا، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه پیشین و «لیزا موناکو» مقام ارشد پیشین کاخ سفید به چشم می‌خورد، اذعان شده است دولت اوباما در سال 2015 تصمیم گرفت به طور محدود از ائتلاف عربستان در حمله به یمن حمایت کند. در بخشی از این نامه آمده است: «امروز تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته و هیچ چشم‌اندازی از خاتمه درگیری موجود نیست.» در ادامه این نامه آمده است: «با وجود عبرت‌های گرفته شده از آن شکست، دولت ترامپ حمایت از رهبری سعودی در جنگ با یمن را شدت داده و حتی محدودیت‌هایی را که ما ایجاد کرده بودیم، برداشته است. حال زمان آن رسیده به نقش آمریکا در این جنگ فاجعه‌آمیز در یمن خاتمه داد.»

2ـ انتقاد تند یک پایگاه اصلاح‌طلب از شورای پنجم
پایگاه اصلاح‌طلب «انتخاب» با انتقادی تند از نحوه انتخاب شهردار تهران، عباس آخوندی را گزینه نهایی شهرداری تهران دانست و از آنچه در شورای پنجم می‌گذرد به «بازی با آبروی اصلاحات توسط سران اصلاحات» یاد کرد و نوشت: «سران اصلاحات که پشت پرده رأی‌گیری‌های شورا هستند، از اعضای حزب اتحاد که همزمان عضو شورا هستند، خواسته‌اند با رأی دادن به چهره‌های فیک مانع رأی‌آوری چهره‌های دیگر شوند. بر این اساس، ابتدا با رأی دادن به چهار گزینه حزب اتحاد (آخوندی، حناچی، انصاری، کشت‌پور) مانع حضور چهره‌هایی، چون محسن هاشمی در فهرست پنج نفره شدند و در انتخاب اخیر نیز با رأی دادن به آخوندی در کنار گزینه فیک دیگر خود (حناچی) بازی انتخاب شهرداری تهران را با این روش به سود گزینه خود به اتمام رساندند.»

3ـ تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ تمسخرآمیز است
روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: دولت ترامپ وعده داد به صورت کلی زندگی در ایران را فلج کرده و اجازه صادرات حتی یک بشکه نفت را به ایران ندهد تا به این شکل آن را به پذیرش 12 شرط خود مجبور کند؛ اما اکنون، تحریم‌های آمریکا به نحوی تمسخرآمیز ادامه دارد و در روز اول اجرایی شدن، تأثیر خود را از دست داده است. معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، نه با رضایت ترامپ و دولتش، بلکه برای هماهنگی آنها با واقعیت انجام شد؛ چرا که بیشتر این دولت‌ها تأکید کرده بودند به تحریم‌ها پایبند نیستند و به روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند. در این شرایط است که به نظر می‌رسد ایران در همان هفته اول تحریم‌ها، از این مقابله پیروز خارج شد و این شکستی برای ترامپ و هم‌پیمانان صهیونیستی و عرب او محسوب می‌شود.

4ـ عصبانیت نتانیاهو از همراهی جهانی با ایران
به نوشته وبگاه «عاروتص شوع»، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس از حامیان برجام انتقاد کرد و مدعی شد این توافق موجب قدرت گرفتن رژیم ایران در ایجاد امپراتوری ترور و تجاوز با هدف مشخص نابودی اسرائیل شده است. نتانیاهو اظهار داشت: «جهان اکنون در حال انجام چه کاری برای ایرانی‌هاست؟ آنها در حال حصول توافق‌هایی با ایران هستند. من این سؤال را از همه قدرت‌های بزرگ جهان می‌پرسم. چگونه می‌توانید توافقی را انجام دهید که به طور مؤثر در چند سال مسیر بزرگ به‌سوی یک زرادخانه اتمی در آینده را هموار می‌کند و به آنها میلیاردها دلار می‌دهد که بتوانند امپراتوری تجاوز و تروریسم خود را بسازند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات