صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۸۸۷

شعبه دو ساواک

در سال 1957 سازمان سیا طرح و چارچوب تشکیلاتی یک سازمان جدید اطلاعاتی را به شاه داد و خود در تأسیس و سازمان دادن به آن مشارکت کرد. این تشکیلات که سازمان اطلاعات و امنیت کشور نامیده می‌شد، به زودی به نام مخفف آن، یعنی «ساواک» شهرت یافت. محمدرضا پهلوی درباره رابطه سیا و ساواک می‌گوید: «مسئولیت بنیانگذاری ساواک به سپهبد تیمور بختیار تفویض شد. وی در این کار از سیا کمک خواست. تعداد زیادی از کارمندان ساواک برای طی دوره‌های آموزشی به آمریکا رفتند و در اداره مرکزی سیا به کارآموزی پرداختند.
نکته: دولت آمریکا در سال ۱۳۳۵ طرح تأسیس یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی را به شاه داد که با استقبال وی روبه‌رو شد؛ به این ترتیب سازمان هراس‌انگیزی به نام «ساواک» راه‌اندازی شد که به درستی از سوی پژوهشگران داخلی و خارجی، «سایه سازمان CIA آمریکا در ایران» و «شریک CIA در سرقت دموکراسی ایرانی» قلمداد می‌شد. ویلیام سولیوان (سفیر آمریکا در تهران)، در این باره می‌گوید: «در سال 1957 سازمان سیا طرح و چارچوب تشکیلاتی یک سازمان جدید اطلاعاتی را به شاه داد و خود در تأسیس و سازمان دادن به آن مشارکت کرد. این تشکیلات که سازمان اطلاعات و امنیت کشور نامیده می‌شد، به زودی به نام مخفف آن، یعنی «ساواک» شهرت یافت. محمدرضا پهلوی درباره رابطه سیا و ساواک می‌گوید: «مسئولیت بنیانگذاری ساواک به سپهبد تیمور بختیار تفویض شد. وی در این کار از سیا کمک خواست. تعداد زیادی از کارمندان ساواک برای طی دوره‌های آموزشی به آمریکا رفتند و در اداره مرکزی سیا به کارآموزی پرداختند.»
نظر: مرگ خاشقجی در ترکیه به دست عوامل بن‌سلمان به شیوه‌های ساواک حکایت از آن دارد که سازمان سیا با دستان عوامل سعودی سعی در مقابله با مخالفان این حکومت پادشاهی دارد. اگر چه ممکن است آمریکا درصدد باشد با جنگ رسانه‌ای پای خود را از این ماجرا کنار بکشد، اما آشکار شدن ابعاد این فاجعه سبب خواهد شد زمینه‌های فروپاشی نظام امنیتی سعودی‌ـ آمریکایی فراهم شود. هم‌اکنون آمریکا و دیگر دولت‌های غربی به تکاپو افتاده‌اند تا به نحوی میان هزینه‌های سیاسی بابت حمایت از پادشاهی عربستان و لزوم حفظ نقش ریاض به عنوان مهم‌ترین متحد عرب خود موازنه برقرار کنند. متحدان عرب و غربی نگران آن هستند که عربستان در طرح و پیشبرد این استدلال اخلاقی که ریاض باید هدایت تلاش‌ها در مهار ایران را برعهده داشته باشد، با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات