صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 26 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): معتقدین به ظهور ولیّ‌عصر و وجود ولیّ‌عصر(ارواحنا فداه) هیچ‌گاه دچار ناامیدی و یأس نمی‌شوند و می‌دانند که قطعاً این خورشید طلوع خواهد کرد و این تاریکی‌ها و این سیاهی‌ها را برطرف خواهد کرد.(1396/2/20) ***آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)، یگانه منجی عالم بشریت مبارک باد***

▼ حرف روز
آدرس غلط درباره فتنه 88!
علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت در افتتاحیه کنگره چهارم این حزب که روز گذشته (جمعه 25 آبان)  برگزار شد، مدعی شد: «در حالی ‌که اصلاح‌طلبان پس از جان به در بردن از توطئه حذف یکپارچه آنان از صحنه سیاسی در جریان انتخابات سال ۸۸، توانسته بودند در انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پیروزی‌های بزرگی کسب کنند و گام‌های بزرگی بردارند، یک‌باره همه کاسه‌ها و کوزه‌ها بر سر آنها شکسته شد و به دلیل کوتاهی دولت در تحقق برخی وعده‌ها و ناکامی در بهره‌گیری از برجام پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، جریان اصلاح‌طلبی زیر سؤال برده شد.» در این باره لازم است برخی نکات بیان شود؛ از جمله اینکه شرح دبیر کل حزب اتحاد ملت از ماجرای مربوط به فتنه 88 در حقیقت جعل و تحریفی تاریخی است! تاریخ انقلاب اسلامی هرگز از یاد نخواهد برد، مدعیانی که بیش از دیگران در مدح و فضیلت آزادی و دموکراسی فریاد می‌زدند؛ اما در سال 88 نه تنها نتیجه انتخابات را نپذیرفتند، بلکه سازوکارهای قانونی را برای حل مسائل پیش‌آمده یکسره نفی کردند و لشکرکشی خیابانی را در پیش گرفتند و نصایح و رهنمودهای چهره‌های دلسوز انقلاب و کشور را برای عمل در چارچوب قانون نادیده گرفتند و متأسفانه شد آنچه نباید می‌شد.
اما ادعای آقای شکوری‌راد، بخش دومی هم دارد و آن، تلاش این جریان برای کنار کشیدن خود از نقشی که در مشکلات معیشتی کنونی متوجه آنان است. اساساً در وضعیت کنونی، تفکیک بین دولت و جریان اصلاحات نه امکان‌پذیر است و نه مطابق با واقعیت‌. واقعیت این است که جریان اصلاحات در تأسیس، ساخت و استمرار این دولت چه از نظر حضور نیروهای سیاسی‌شان در همه بخش‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر و چه از نظر سایه انداختن تفکر و تئوری‌های حاکم بر تصمیمات و راهبردهای دولت فعلی، نه تنها راهش جدا نیست، بلکه در وسط میدان است؛ اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد که دبیر کل حزب اتحاد ملت مایل نیست درباره آن سخنی بگوید و آن، اینکه اعضای حزب اتحاد ملت چون خود را در فضای انتخابات‌های پیش‌رو می‌بینند، خوش ندارند از منظر افکار عمومی پیامدهای بدکارکردی و ناکارآمدی‌های دولت کنونی، دامن آنان را نیز بگیرد؛ از این رو سیاست جدایی از دولت را تبلیغ می‌کنند!

▼ گزارش روز
تعلل بی‌دلیل!
«اروپایی‌ها مرتباً بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند و خود را در تعامل و تقویت رابطه با جمهوری اسلامی نشان داده‌اند! ما باید در ارتباط با اروپا واقع‌بین باشیم و بر اساس واقعیت تصمیم بگیریم. اروپا در کنار میل ارتباط با ما، روابطی دیرینه و تنگاتنگ با آمریکا دارد. آمریکا منافع سرشاری برای اروپا دارد. رفتار اروپا با ایران به معنی میل به دوری از آمریکا نیست و این نکته باید به صورت پیش‌فرض پذیرفته شود. برخی از کشورهای اروپایی رابطه خود با ایران را تحت تأثیر ارتباط با آمریکا می‌بینند و به همین خاطر است که شاهد رفتار دوگانه‌ای هستیم و مشاهده می‌کنیم سیاست‌های اعلانی آنها با رفتار حقیقی این کشورها تفاوت دارد.» این جملات را روزنامه اصلاح‌طلب «ابتکار» نوشته است، جملاتی که در هفته‌های اخیر می‌توان مشابه آن را در دیگر رسانه‌های حامی برجام و تعامل با غرب نیز مشاهده کرد و از زبان چهره‌های شاخص این جریان شنید و خواند تا پس از شکست برجام و اثبات دروغ بودن همه آن بزک کردن‌های آمریکا و مشخص شدن آنکه سیاست جمهوری اسلامی در برابر این کشور در سال‌های پس از انقلاب دقیق و هوشمندانه بوده است، اکنون با عملکرد اروپایی‌ها، این واقعیت نیز روشن می‌شود که نمی‌توان برای پیشرفت کشور به بیرون مرزها دل بست. خواه به آمریکا با آن سابقه و عملکرد، خواه به اروپا با لفاظی‌ها و وعده و وعیدها و بیانیه‌بازی‌هایی که دارد! اما آنچه در این میان تعجب‌برانگیز است و باید از دستگاه‌ها و مسئولان مربوطه به ویژه در دستگاه دیپلماسی کشور پرسیده شود، این است که چرا با وجود اذعان و اعتراف همه جریان‌های سیاسی و صاحب‌نظران حتی پروپاقرص‌ترین مدافعان همکاری با غرب به لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات اقتصادی، شاهد تغییر سیاست‌گذاری‌ها یا حداقل ارسال پیام‌های جدی و عملیاتی به طرف‌های غربی نیستیم و همچنان اجازه وقت‌کشی به طرف مقابل داده می‌شود؟!

▼ خبر ویژه
عکس‌های عجیب یک خبرگزاری!
نگاهی به رفتار سرویس عکس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نشان می‌دهد، این خبرگزاری دولتی به طور عجیبی در به نمایش گذاشتن عکس سگ در گزارش‌‌های تصویری خود اصرار دارد. عجیب‌‌‌‌‌‌تر اینکه حتی در گزارش‌‌های تصویری که لزوماً با حیوانات ارتباطی ندارد، باز هم این خبرگزاری تصاویر سگ را به‌ صورت پرتعداد منتشر می‌کند. برای نمونه، شهریورماه گذشته و همزمان با تعطیلات عید قربان، این خبرگزاری یک گزارش تصویری با عنوان «ترافیک شدید جاده هراز در روز عید قربان» را منتشر کرد که با وجود مناسبت مذهبی این روز، باز هم تعداد زیادی از عکس‌ها به تصاویر سگ‌ها در ماشین‌‌های مسافران اختصاص داشت. از سوی دیگر، خبرگزاری دانشجویان ایران از سال گذشته اقدام به انتشار سلسله گزارش‌‌های تصویری با عنوان «تهران، محله به محله» کرده است که باز هم تصاویر سگ‌گردانی برخی افراد به صورت پرحجم و پرتکرار در این گزارش‌ها منعکس شده است؛ به گونه‌ای که برخی محلات تهران که متصف به مذهبی بودن هستند هم از این رویکرد ایسنا در امان نمانده‌‌‌اند. گفتنی است، جدای از آنکه سگ‌گردانی از نظر قانونی در انظار عمومی ممنوع بوده و برآمده از فرهنگ غربی و بی‌ارتباط با عرف و فرهنگ بومی کشورمان است، ترویج و تبلیغ آن در یک خبرگزاری رسمی به هر بهانه‌ای نتیجه‌ای جز عادی نشان دادن این پدیده در نقاط متعدد شهر و کاستن از قبح این عمل ندارد.
 
▼ اخبار
1ـ حماس حزب‌اللّهی دیگر خواهد شد!
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی با اذعان به توانایی حماس در شلیک چند صد فروند راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرز غزه آن هم فقط طی 24 ساعت، گفت: «بی‌معنی است که حماس حدود 500 فروند راکت شلیک کند... و آن وقت سران حماس از کابینه امنیتی اسرائیل مصونیت دریافت کنند.» این مقام صهیونیست که آخرین روزهای خود را در سمت وزارت جنگ سپری می‌کرد، با هشدار درباره اینکه سیاست کابینه اسرائیل سبب خواهد شد حماس از نظر قدرت نظامی به تهدیدی بالفعل برای صهیونیست‌ها تبدیل شود، افزود: «در عرض یک سال، چیزی مشابه حزب‌الله خواهیم داشت، با تمام جزئیات.» گفتنی است، پس از دو روز تبادل آتش و شلیک شدن صدها فروند موشک مقاومت به سمت اراضی اشغالی و تحمیل سه کشته و 85 زخمی به صهیونیست‌ها، کابینه امنیتی این رژیم در نهایت به پذیرش توافق آتش‌بس با گروه‌های مقاومت در غزه رأی داد.

2ـ آقای روحانی هزینه عملکردش را نمی‌پردازد
«صادق زیباکلام» نوشت: رئیس‌جمهور همچنان به روال گذشته به جای عمل‌گرایی و رسیدگی به مطالبات جامعه و جریان حامی خود، صرفاً به بیان سخنانی زیبا اکتفا می‌کند. گویا آقای روحانی تصور می‌کند همچنان می‌توان با آنچه «گفتار درمانی» خوانده می‌شود، مسائل را حل کرد. این فعال اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: اگر فردا انتخابات برگزار شود، آقای روحانی دیگر مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت. این یعنی رئیس‌جمهور چیزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد پایگاه رأی خود را از دست داده، اما همچنان در عالم خود سیر می‌کند، جهانی که هیچ ارتباطی با واقعیت‌های کنونی جامعه ایران ندارد. منتهی آقای روحانی همه هزینه را نمی‌پردازد؛ بلکه هزینه به پای اصلاح‌طلبان و کسانی نوشته می‌شود که با تمام وجود مردم را تشویق کردند تا با شرکت در انتخابات به آقای روحانی رأی بدهند. کارنامه عملکردی دولت دست جریان حامی را بسته است.

3ـ رژیم سعودی از ترامپ خشمگین است!
زمانی که ترامپ در تابستان امسال از عربستان خواست برای پر کردن جای خالی نفت ایران تولید خود را افزایش دهد، ریاض با کمال میل این خواسته واشنگتن را پذیرفت؛ اما به گفته منابع آگاه در اوپک وقتی ترامپ در چرخشی ناگهانی معافیت‌هایی از تحریم ایران به هشت کشور مصرف‌کننده اعطا کرد، از پیش به عربستان اطلاعی نداد. منابع مطلع در این باره می‌گویند: «اکنون سعودی‌ها که از اقدام آمریکا به خشم آمده‌اند، نگرانی‌هایی را در مورد مازاد عرضه موجود در بازار مطرح کرده‌اند و در حال بررسی کاهش تولید اوپک و متحدانش به میزان حدود 4/1 میلیون بشکه در روز هستند.» این منابع آگاه همچنین می‌افزایند: «سعودی‌ها از دست ترامپ خیلی عصبانی هستند. آنها دیگر به ترامپ اعتماد ندارند و به صورت جدی دارند به کاهش تولید فکر می‌کنند. آنها درباره معافیت‌های اعطا شده به مشتریان نفتی ایران تسلیم (تصمیم ترامپ) نشده‌اند.»

4ـ گرهارد شرودر: آمریکا مانند اشغالگر با ما رفتار می‌کند
به گزارش روزنامه اتریشی «استاندارد»، گرهارد شرودر، صدر اعظم اسبق آلمان در سخنانی به شدت از سیاست تجاری آمریکا انتقاد کرد و خواستار نزدیکی آلمان به چین شد. وی که در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» سخن می‌گفت، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم مانند یک کشور اشغال شده با ما رفتار شود. آلمان باید در این شرایط به سمت متحدانی نگاه کند که منافع مشابهی با آنها دارد. وی با بیان اینکه نباید در جنگ اقتصادی کنار آمریکا بایستیم، افزود: ما باید به طور قطعی در مناقشات تجاری آمریکا با چین قاطعانه منافع اقتصادی خود در بازار چین را محقق کنیم.

▼ اخبار کوتاه
دکتر مهدی رضوی، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق آخرین آمار بانک مرکزی، حدود 95 درصد حساب‌های بانک‌های دولتی و غیر دولتی ما زیر 50 هزار تومان موجودی دارند. الآن اگر یک خانواده دو نفره از تهران به مشهد سفر کند، حداقل یکی دو میلیون تومان هزینه دارد و هزینه رفتن به فرودگاه امام بیش از 50 هزار تومان می‌شود. وی افزود: این آمار گویای خیلی حرف‌ها است. یک زمانی بیش از 98 درصد دارایی‌های نظام بانکی برای مردم بود و فقط کمتر از دو درصد این دارایی‌ها به دولت اختصاص داشت.
جیمز جفری، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه می‌گوید، واشنگتن برای مقابله با ایران شریکی بهتر از عربستان سعودی ندارد و بدون سعودی‌ها نمی‌تواند آنچه را که امروز [علیه ایران] انجام می‌دهد، انجام دهد. وی بدون اشاره به اینکه ایران اصلی‌ترین نیروی مقابله‌کننده با گروه تروریستی داعش در منطقه بوده، مدعی شد: «اگر نتوانیم از پس مشکلات پیش رو برآییم، ایران داعشی دیگر ایجاد خواهد کرد!»
علی‌رضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی  گفت: برخلاف تصور برخی، آیت‌الله علم‌الهدی در مسائل اجرایی هیچ‌گونه دخالتی نکرده و نمی‌کنند. حتی در موضوع کنسرت نیز ما در شورای فرهنگ عمومی به این نتیجه رسیدیم که مجموعه‌ای را ایجاد کنیم تا به یک دستورالعمل برسند. وی تأکید کرد: آقای علم‌الهدی و آقای رئیسی واقعاً در این حوزه‌ها دخالتی نداشته و ندارند و ما روابط خوبی با آنها داریم.
«برایان هوک» رئیس گروه موسوم به «اقدام ایران» در مصاحبه‌ای با رسانه صهیونیستی i24 در پاسخ به پرسشی درباره اعطای معافیت‌های نفتی ایران به هشت کشور اعتراف کرد: «مجبور بودیم به حدود هشت کشور معافیت اعطا کنیم چون نمی‌خواستیم قیمت نفت به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.»
با افزایش آمار خودکشی در انگلیس، نخست‌وزیر این کشور به تازگی تصمیم به کاهش آمار خودکشی گرفته است؛ در همین راستا «ترزا می» برای نخستین بار در جهان «مای جکی دوئل» را به سِمت وزیر پیشگیری از خودکشی و بیماری‌های روحی و روانی منصوب کرده است.
آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در بیانیه‌ای با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار مردم یمن بر اثر تجاوز نظامی سعودی‌ها، تأکید کرد: در این برهه از زمان بر مؤمنان واجب است به کمک غذایی و درمانی مردم یمن بشتابند و به هر وسیله‌ای صدای مظلومانه آنها را به گوش جهانیان برسانند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات