بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۶۱
نگاهی به قطعنامه ضد ایرانی اخیر

کانادا؛ تاجر مرگ و مدعی حقوق بشر

حقوق بشر همواره برای غرب به عنوان یک دستاویز در جهت تعیین نوع رفتار با بازیگران دیگر مطرح بوده است. در واقع کشورهایی که در راستای اهداف غرب حرکت می کنند و به نوعی پیرو سیاست های آن ها باشند در زمینه حقوق بشر هیچ دغدغه ای ندارند و آزادانه و بدون هراس می توانند به نقض گسترده حقوق بشر بپردازند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری

لطیفه ای به نام حقوق بشر

اخیرا سازمان ملل با تلاش کشورهای غربی بار دیگر پیش نویس تکراری سالانه خود در مورد نقض حقوق بشر در ایران را در سازمان ملل مطرح کردند. روز جمعه 25 آبان ماه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد این مسئله را به رأی گذاشت که نتوانست موافقت 98 رأی کشورهای عضو را به خود اختصاص دهد. این کمیته درباره پیش‌نویس قطعنامه کانادا که هرساله علیه جمهوری اسلامی ایران با موضوع حقوق بشری مطرح می‌شود رأی‌گیری کرد و در این رأی‌گیری، 85 عضو رأی مثبت، 30 عضو رأی منفی و 68 عضو هم‌رأی ممتنع دادند. کشورهای غربی در حالی هر ساله ایران را به دلیل مسئله حقوق بشر تحت فشار می گذارند که نگاهی به مشی این کشورها نشان دهنده شعاری بودن اقدامات آن ها است. در واقع حقوق بشر تبدیل به ابزاری برای کشورهای غربی در جهت اهداف سیاسی شده است.

حقوق بشر دستاویز غرب

حقوق بشر همواره برای غرب به عنوان یک دستاویز در جهت تعیین نوع رفتار با بازیگران دیگر مطرح بوده است. در واقع کشورهایی که در راستای اهداف غرب حرکت می کنند و به نوعی پیرو سیاست های آن ها باشند در زمینه حقوق بشر هیچ دغدغه ای ندارند و آزادانه و بدون هراس می توانند به نقض گسترده حقوق بشر بپردازند. در مقابل کشورهایی که علیه نظم موجود در عرصه بین الملل حرکت کرده و به دنبال مستقلانه رفتار کردن در این عرصه است به شدت با استفاده از بهانه جقوق بشر تحت فشار قرار می گیرند. شاید بتوان یکی از مهمترین سندها در این مورد را مسئله فلسطین دانست. در حالی که رژیم صهیونیستی به کشتار مردم فلسطین مشغول است و مردم غزه بیش از 10 سال تحت شدیدترین محاصره ها بوده و روزانه کودکان زیادی به دلیل مسائل و مصائب ناشی از این محاصره با مشکلات زیادی مواجه می شوند اما سازمان ملل و کشورهای غربی نه تنها از این رژیم حمایت می کنند بلکه مردم فلسطین را عامل این وضعیت معرفی می کنند. علاوه بر این در بحرین و عربستان نیز شیعیان با سخت ترین شرایط دست و پنجه نرم می کنند اما نهادهای حقوق بشری در خواب عمیقی نسبت به این دو کشور فرو رفته اند و یا به اصطلاح خود را به خواب زده اند. به همین دلیل نباید انتظار این را داشت که کشورهای غربی در مورد ایران بخواهند منصفانه رفتار کنند بلکه آن ها سعی دارند از هر بهانه ای برای مقابله با ایران استفاده کنند و کاملا طبیعی است که در این مسیر معیارهای دوگانه ای در مورد دوستان و دشمنان دارند.

کانادا حامی کشورهای ناقض حقوق بشر

در میان کشورهای غربی کانادا همواره به عنوان پیشقدم در طرح موضوع حقوق بشر در ایران معروف بوده است. این کشور سالانه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس نقض حقوق بشر در ایران را مطرح می کند. اما نگاهی به ارتباط این کشور با عربستان به عنوان بزرگترین کشور ناقض حقوق بشر نشان دهنده این است که کانادا به دنبال مسئله حقوق بشر نبوده و اهداف سیاسی ای را در این راستا دنبال می کند.

عربستان به‌عنوان یک نظام پادشاهی مطلقه، دارای یکی از بسته‌ترین نظام‌های سیاسی منطقه بوده که شهروندان آن از محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی بالایی رنج می‌برند و همین امر منجر به انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری از این کشور شده است. عربستان یکی از معروف‌ترین کشورهای زن‌ستیز در جهان است. این کشور در رتبه 127 جهان از بین 136 کشور جهان درزمینه تبعیض جنسیتی قرار دارد. علاوه بر این شیعیان عربستان در سایه ظلم آل سعود حتی حق نشر اعتقادات خود را ندارند و سالانه تعداد زیادی از شیعیان به اتهام‌های واهی اعدام می‌شوند. عربستان فاقد قوانین قضایی مدون بوده و این موضوع دست قضات را برای صدور حکم و مجازات فعالان سیاسی و اجتماعی باز گذاشته است. در چنین شرایطی کشورهای غربی که ادعای حمایت از حقوق بشر رادارند عربستان را شریکی راهبردی برای خود می‌دانند. به‌عنوان‌مثال کانادا که هرساله پیش‌نویس قطعنامه‌های ضد ایرانی را در سازمان ملل تهیه می‌کند یکی از بزرگ‌ترین شرکای عربستان به شمار می‌رود.

عربستان و کانادا از روابط قوی اقتصادی بهره می‌برند به‌گونه‌ای که عربستان دومین شریک تجاری بزرگ کانادا در خاورمیانه است. رابطه‌ای که در فوریه ۲۰۱۴ با خرید ۱۵ میلیارد دلاری عربستان از سلاح‌های کانادا تقویت شد. تا اوت ۲۰۱۸ بیش از 16 هزار دانشجوی عربستان در بورس تحصیلی دولتی در کانادا حضور داشتند. طبق گزارش مرکز آمار کانادا، اوتاوا در فاصله سال‌های 2007 تا 2017درمجموع 20 میلیارد دلار نفت از کشورهای عربی وارد کرده است که عربستان دومین صادر کنند نفت به کانادا بوده است. عربستان روزانه 100 هزار بشکه نفت به کانادا صادر می‌کند. عربستان همچنین از سال 2016 حدود 6 میلیارد دلار در کانادا سرمایه‌گذاری کرده است. از ابتدای سال جاری میلادی نیز کانادا درمجموع، یک میلیارد و 400 میلیون دلارِ کانادا کالا به عربستان صادر کرده و حدود 2 میلیارد دلارِ کانادا نیز از این کشور محصول وارد کرده است.

علاوه بر این عربستان در حالی که بزرگترین جنایت دریمن را رقم زده و بزرگترین قحطی قرن در یمن اتفاق افتاده است اما باز کانادا در زمینه فروش تسلیحات به عربستان هیچگونه بازنگری ای نکرده است. حتی مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی نیز باعث نشد که کانادا صادرات سلاح به عربستان ا متوقف کند.

براساس قوانین کانادا، اوتاوا نباید برای فروش تسلیحات نظامی به کشورهایی که سابقه نقض حقوق بشر دارند، مجوز صادر کند، مگر آنکه هیچ خطری برای اینکه از این تسلیحات علیه غیرنظامیان استفاده شود، وجود نداشته باشد. البته این قانون تنها یک شعار است. کانادا در سال های گذشته خودروهای رزمی زیادی به گارد ملی عربستان فروخته است. گارد ملی عربستان مسئول نظم استان شرقی است. این گارد از دهه ۱۹۶۰ یکی از پایه‌های سلطنت آل سعود بوده است. حملات این گارد با خودروهای زرهی کانادا به مناطق شیعه نشین عربستان باعث نابودی بسیاری از مناطق و شهادت شیعیان شده است.

همچنین در سال ۲۰۱۱، ملک عبدالله گارد ملی‌ را که مجهز به نسل پیشین خودروهای زرهی کانادایی بود، برای حمایت از آل خلیفه، به بحرین فرستاد. در واقع سرکوب مردم بحرین نیز یکی دیگر از مواردی است که با استفاده از سلاح های کانادا صورت گرفته است. دولت محافظه‌کار کانادا در آن زمان اظهار کرد که گارد ملی عربستان ، مستقیماً در قتل غیرنظامیان بحرینی دخالت نداشته است. این در حالی بود که عامل اصلی ناکام ماندن انقلاب بحرین و کشتار مردم گارد ملی عربستان و نیروهای سپر دفاع جزیره بود.

نتیجه

حقوق بشر را می توان لطیفه ای سیاسی در دنیای کنونی دانست. چرا که تنها مسئله ای که در چارچوب این واژه اهمیت ندارد همان حقوق بشر است. کانادا که به عنوان کشور پیشرو در مورد متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر فعالیت می کند یکی از شرکای عربستان در جنایت علیه یمن، شیعیان استان الشرقیه و سرکوب انقلاب بحرین است. در واقع کانادا در هیچ کدام از این جنایت ها برای محکوم کردن عربستان به دلیل نقض حقوق بشر پیشقدم نشده و هیچ پیش نویسی نیز تهیه نکرده است. حتی جنایت قتل خاشقجی نیز باعث نشد که کشورهای غربی در مسیر محکوم کردن عربستان در سازمان های بین المللی قدمی بردارند و تنها به محکومیت رسانه ای اکتفا کرده اند. همه این موارد نشان دهنده آن است که حقوق بشر مهمترین دستاویز کشورهای غربی برای مقابله با کشورهای رقیب و دشمن به شمار می رود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات