صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 3 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ولادت نبی مکرم(ص)، سرآغاز یک فجر درخشانی در زندگی بشر بود. با این ولادت، بشارت‌های الهی به چشم مردم آن دوران آمد.(1389/12/2) *** فرارسیدن میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفرصادق(ع) مبارک باد ***

▼ حرف روز
دلیل یک بی‌اعتنایی!
با اینکه تمام شواهد و قرائن و به ویژه اطلاعاتی که ترکیه قطره‌چکانی منتشر می‌کند، گواهی می‌دهد ولی‌عهد عربستان مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است، اما دونالد ترامپ همچنان عامدانه از قبول حقیقت طفره می‌رود و حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که شاهزاده سعودی، در این جنایت نقش داشته است. ترامپ که در روزهای نخست برملا شدن این قتل فجیع سران سعودی را به «بدترین لاپوشانی تاریخ» متهم می‌کرد، به تدریج مواضع خود را تغییر داد و در روزهای اخیر، عربستان سعودی را «متحد واقعاً دوست‌داشتنی» آمریکا معرفی کرده است! وی حتی به یک مدرک جرم مهم این پرونده نیز که در دست است، عملاً اعتنا نمی‌کند؛ یک نوار صوتی از جریان قتل خاشقچی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد به دست آمده و دولت ترکیه آن را به اطلاع سازمان سیا هم رسانده است. اما وی حاضر نشده به این نوار صوتی گوش بدهد و می‌گوید: «دلیلی ندارد به این نوار گوش کنم، چون به شدت دردآور و دلخراش است!» البته این ادعای اوست؛ چرا که هیچ بعید نیست این مکالمه را شنیده باشد.
بی‌اعتنایی آشکاری که ترامپ در قبال این ماجرای هولناک بروز می‌دهد؛ فقط بر یک واقعیت صحه می‌گذارد و آن اینکه، ترامپ چقدر بر روی ولی‌عهد جوان ۳۳ ساله سعودی سرمایه‌گذاری کرده است. از منظر آمریکایی‌ها، محمدبن‌سلمان تکیه‌گاه و محور اصلی راهبرد دولت ترامپ برای منطقه خاورمیانه است که به اعتراف نیویورک‌تایمز مؤلفه‌ها و اجزای راهبرد اعمالی و اعلامی ترامپ، مهار پیشرفت‌های منطقه‌ای ایران، روند صلح رژیم صهیونیستی با فلسطینیان و حفظ عربستان به عنوان خریدار عمده و پولدار سلاح‌های آمریکایی است. البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که بی‌خیالی ترامپ در موضوع خاشقچی نباید ما را به تحلیل‌های اشتباه بکشاند؛ چرا که آمریکا و ترامپ سال‌هاست چشم‌‌شان را روی جنایت‌های جنگی سعودی‌ها در یمن بسته‌اند و وضع اسفبار مردم مظلوم یمن و به خاک و خون کشیده شدن آنها، کمترین اهمیتی برای‌شان ندارد؛ موضوع همان گاو شیرده‌ای است که ترامپ بیان کرد؛ عربستان نفت و دلار دارد و مهم‌تر از همه اینها انگیزه ماجراجویی و تفرقه‌افکنی در منطقه را دارد و اینها همان چیزی‌هایی است که  همواره جزء آرزوهای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بوده است.

▼ گزارش روز
در فاصله 30 سال
اپیزود اول: «اگر صدای مرا می‌شنوید، این ناو آمریکایی است که با شما صحبت می‌کند، خواهش می‌کنم به خاطر ایمنی خود، فاصله و قوانین بین‌المللی را حفظ کنید. اگر برای‌تان امکان دارد آنچه استاندارد است را رعایت کنید، اگر ممکن است فاصله 10 مایلی را رعایت کنید»، این جملات که به زبان فارسی بیان شده‌اند، درخواست‌های یک ناو متعلق به ایالات متحده آمریکا حاضر در خلیج‌فارس، از یک پرنده نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 است! این جملات را  یک بار دیگر بخوانید و به این بخش‌ها توجه کنید: خواهش می‌کنم...، اگر برای‌تان ممکن است...، اگر امکان دارد... .
اپیزود دوم: ۱۲ تیر ۱۳۶۷، ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، با شلیک موشک حرارتی پرواز شماره IR655 هواپیمایی ایران از تهران به مقصد دبی را مورد هدف قرار می‌دهد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه این پرواز را به شهادت می‌رساند! اما نکته عجیب‌تر در این میان آن است که آمریکا نه تنها هیچ‌گاه برای این اقدام از مردم ایران عذرخواهی نکرد؛ بلکه به ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا مدال شجاعت داد.
 اما در فاصله این سی سال، (1367 تا 1397) چه اتفاقی رخ داده که آمریکا با آن گردن‌کشی، جنایت و جسارت، اکنون مجبور است به خدمه ناوهای خود در خلیج‌فارس زبان فارسی و نحوه خواهش کردن از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران را آموزش دهد؟ جز آن اقتدار، عزت و ابهت که به واسطه انقلاب اسلامی  در کشور ما ایجاد شده است؟ روشن است که دلیل این تفاوت دست برتر نظام اسلامی در منطقه و توان بازدارندگی بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران به واسطه فرماندهی فرمانده معظم کل قواست... بی‌شک به این دلیل است که آمریکایی‌ها علی‌رغم هیاهو و لفاظی‌های‌شان در بعد رسانه‌ای خوب می‌دانند آن کشور و قدرتی که در منطقه تعیین‌کننده است نظام و کشوری نیست جز جمهوری اسلامی ایران!

▼ اخبار ویژه              
سخنگوی دولت انگلیس در ایران!
روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تعارض یا تعامل انگلیسی؟» به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «نکته مهم و مشترک سفر هر دو وزیر خارجه بریتانیا به ایران، سرنوشت خانم نازنین زاغری است که از پیش از سفر نیز به آن اشاره کرده بودند. شاید وزیر خارجه پیشین بریتانیا با دید روابط اروپایی خود انتظار داشت هنگام بازگشت از ایران خانم نازنین زاغری و شاید سایر متهمان یا محکومان دوتابعیتی را به‌ عنوان نشانه‌ای از حسن نیت برای گشودن باب تازه‌ای در روابط دوجانبه همراه ببرد؛ به‌ویژه آنکه درباره آن «مادر» و فرزند خردسالش مسائل عاطفی نیز مطرح شده بود. دیدار وزیر خارجه فعلی انگلیس با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و همچنین دیدار او با خانواده و فرزند خانم زاغری در این سفر یک‌روزه نشان می‌دهد که ملاحظات امنیتی و انتظار آزادی زندانیان امنیتی دوتابعیتی برای او اولویت داشته و به‌ عنوان کلید اصلی مذاکرات درباره موضوعات دیگر مطرح بوده است. نوع برخورد دراین‌باره می‌تواند با قدری مدارا و این دیدگاه صورت گیرد.» به نظر می‌رسد رسانه‌های اصلاح‌طلب به جای حمایت از منافع ایران، به عنوان یار کمکی نقش سخنگوی ملکه در ایران را بر عهده دارند!

سیدفاضل موسوی از نمایندگان اصلاح‌طلب سابق مجلس گفته است: «آقای روحانی حرف گوش نمی‌کند. در جلسه‌ای که اقتصاددانان را دعوت کرده بودند، یکی از اقتصاددانان چند روز بعد به بنده گفت که ایشان در حال نصیحت میهمانان بودند؛ یعنی به جای اینکه حرف و راهکار و پیشنهادها و انتقادات اقتصاددانان را بشنوند، آنها را نصیحت کرده است! روحیه ایشان اینطور است.»

▼ اخبار
1ـ روابط مالی ترامپ و آل‌سعود زیر ذره‌بین کنگره آمریکا
واشنگتن‌پست به نقل از «آدام شیف» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نوشت، کمیته اطلاعات این مجلس قصد تحقیق درباره روابط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور با عربستان و سیاست وی در قبال ریاض دارد. شیف همچنین تأکید کرد که کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره ارزیابی سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا) مبنی بر اینکه محمد‌بن‌سلمان ولی‌عهد عربستان آمر به قتل خاشقچی بوده نیز تحقیق می‌کند. به گفته شیف، ترامپ باید درباره اینکه چرا از نتیجه ارزیابی سیا چشم‌پوشی کرده و روابط با عربستان و حمایت از بن‌سلمان را ادامه داده، پاسخگو باشد. در واقع، قصد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان از تحقیق در این موضوعات این است که مشخص شود آیا ترامپ در راستای امنیت ملی آمریکا رفتار کرده یا خیر؟ روابط مالی ترامپ با سعودی‌ها و اینکه آیا این روابط به نوع واکنش وی شکل می‌دهد، یکی دیگر از موضوعات تحقیق این کمیته در دوره جدید مجلس نمایندگان آمریکاست.

2ـ دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است
پرویز سروری از شخصیت‌های اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر عده‌ای از اصلاح‌طلبان که سعی در برائت از دولت روحانی دارند، اظهار داشت: دفاع اصلاح‌طلبان، دفاعی تاکتیکی نبود؛ بلکه به گونه‌ای بود که انگار از عالم غیب، ودیعه‌ای به ملت ایران رسیده و چنانچه این ودیعه را ارج ننهیم، نهایتاً عذاب الهی بر ما نازل خواهد شد. چطور می‌شود قبول کرد کسانی که آنچنان از دولت آقای روحانی دفاع و حمایت کردند و از عملکرد چهار ساله آن یک بهشت به تصویر کشیدند، امروز بیایند و بگویند که آن وضعیت جهنم بود و ما به دلیل ملاحظاتی، نتوانستیم اظهارنظر کنیم. سروری تصریح کرد: با نزدیک شدن به انتخابات آینده، اصلاح‌طلبان قصد دارند به دلیل ناکارآمدی دولت، سبد خود را از آن جدا کنند، اما من فکر می‌کنم دیگر دیر شده و آقایان بسیار دیر از خواب بیدار شده‌اند. هیچ تردیدی وجود ندارد که آقای روحانی و دولت او، محصول و مولود اصلاح‌طلبان است.

3ـ دلار‌های خانگی به کف بازار می‌آید
به گفته فعالان بازار، دارندگان ارز خانگی دیگر تمایلی به نگهداری ارز ندارند؛ بنابراین، تعداد فروشندگان نسبت به خریداران افزایش یافته است. فعالان بازار معتقدند ادامه این روند این نوید را می‌دهد که در هفته‌های آینده روند کاهشی قیمت ارز ادامه پیدا کند و به‌ گفته آنها اگر اتفاق خاصی روی ندهد، این انتظار می‌رود که بازیگران اصلی بازار حس کنند روند صعودی پایان گرفته است و از موقعیت خرید خارج شوند تا ارز خود را در سقف قیمت‌ها عرضه کنند که این امر خود سبب به‌وجود آمدن زمینه‌ای برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر می‌شود. یکی از نشانه‌هایی که موجب می‌شود معامله‌گران فنی احساس کنند قیمت به سقف رسیده است، آرامش بازار پس از افزایش‌های شدید و ناتوانی از عبور از کانال ۱۲ هزار تومانی است.

4ـ منطق آمریکا درباره حضور ایران در سوریه عجیب است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به موضع‌گیری اخیر وزارت خارجه آمریکا که ادعا کرده بود حضور ایران در سوریه تلاش‌ها برای شکست داعش را تضعیف می‌کند، واکنش نشان داد و آن را رد کرد. به نوشته ایتارتاس، لاوروف گفت: «آمریکا حضور خود در سوریه را با لزوم مبارزه با داعش توجیه می‌کند و می‌گوید شکست داعش تا زمانی که بشار اسد و ایران در آنجا حضور دارند، ممکن نیست.» لاوروف که در نشست سالیانه گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای سخنرانی می‌کرد، در ادامه تصریح کرد: «این منطقی عجیب است و امیدوارم شما با آن هم‌نظر نباشید. امیدوارم همه به این اصل که مردم سوریه خودشان باید سرنوشت‌شان را تعیین کنند، متعهد باشند.»

▼ اخبار کوتاه
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: طبق حکم قانون برنامه ششم توسعه، افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با تورم هر سال صورت گیرد، از آنجا که تورم در سال ۹۷ از تک رقمی به دو رقمی رسیده است، انتظار می‌رود حقوق سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. دولت در نظر دارد حقوق‌های سال آینده را بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و به صورت پلکانی افزایش دهد، اما مانند سال ۹۷ حقوق اقشار پردرآمد افزایشی نخواهد داشت.
مجید بهمن‌زاده، رئیس جبهه اصلاح‌طلبان درباره اظهارات الیاس حضرتی مبنی بر اینکه، عارف و جهانگیری گزینه‌های قطعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند، گفت: نباید در موضوع انتخابات کد انحرافی به جامعه بدهیم. ما اطلاع موثق داریم که الیاس حضرتی هم‌اینک برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی می‌کند و بنا دارد نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران گفت: از ۴۳۰ تن زعفران تولیدی جهان، ۴۰۰ تن آن در ایران تولید می‌شود و ایران ۹۰ درصد صادرات آن در جهان را با بالاترین کیفیت به خود اختصاص داده است. وی افزود: ایران فقط به ۵۰ کشور از ۱۸۰ کشور زعفران صادر می‌کند و این وظیفه دولت و بخش خصوصی است که با هم‌افزایی با یکدیگر بازار بیشتری برای فروش زعفران ایران ایجاد کنند.
رویترز به نقل از یکی از مقامات نفتی هند اعلام کرد، طی توافق شرکت ملی نفت هند با ایران، این شرکت برای سال مالی جاری توافق واردات ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام را امضا کرده است. طی توافقات جدید پالایشگاه‌های هند قرار است، تمامی هزینه‌های واردات نفتی خود از ایران را به واحد پولی روپیه و از طریق بانک دولتی یو‌سی‌او (UCO) هند پرداخت کنند.
در حالی که سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر قریب‌الوقوع نتانیاهو به بحرین خبر داده است، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس تصریح کرد: هرگونه استقبال عربی از نتانیاهو نخست‌وزیر و دیگر سران رژیم اشغالگر قدس به مثابه کوتاه آمدن در برابر قدس و خنجری از پشت به ملت فلسطین قلمداد می‌شود.
اطلاعات ردیابی تجاری گلوبال‌پلاتس نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به چین از رقم ۵۹۹ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر می‌تواند به روزانه ۶۴۶ هزار بشکه در ماه جاری میلادی افزایش یابد. گفته می‌شود شرکت ملی نفت ایران، در استان «لیااونینگ» چین مکانی را برای ذخیره نفت خود اجاره کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات