صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۹۸۸

حرف روز/ دلیل یک بی‌اعتنایی!

با اینکه تمام شواهد و قرائن و به ویژه اطلاعاتی که ترکیه قطره‌چکانی منتشر می‌کند، گواهی می‌دهد ولی‌عهد عربستان مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است، اما دونالد ترامپ همچنان عامدانه از قبول حقیقت طفره می‌رود[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری
یادداشت: با اینکه تمام شواهد و قرائن و به ویژه اطلاعاتی که ترکیه قطره‌چکانی منتشر می‌کند، گواهی می‌دهد ولی‌عهد عربستان مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده است، اما دونالد ترامپ همچنان عامدانه از قبول حقیقت طفره می‌رود و حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که شاهزاده سعودی، در این جنایت نقش داشته است. ترامپ که در روزهای نخست برملا شدن این قتل فجیع سران سعودی را به «بدترین لاپوشانی تاریخ» متهم می‌کرد، به تدریج مواضع خود را تغییر داد و در روزهای اخیر، عربستان سعودی را «متحد واقعاً دوست‌داشتنی» آمریکا معرفی کرده است! وی حتی به یک مدرک جرم مهم این پرونده نیز که در دست است، عملاً اعتنا نمی‌کند؛ یک نوار صوتی از جریان قتل خاشقچی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد به دست آمده و دولت ترکیه آن را به اطلاع سازمان سیا هم رسانده است. اما وی حاضر نشده به این نوار صوتی گوش بدهد و می‌گوید: «دلیلی ندارد به این نوار گوش کنم، چون به شدت دردآور و دلخراش است!» البته این ادعای اوست؛ چرا که هیچ بعید نیست این مکالمه را شنیده باشد.
بی‌اعتنایی آشکاری که ترامپ در قبال این ماجرای هولناک بروز می‌دهد؛ فقط بر یک واقعیت صحه می‌گذارد و آن اینکه، ترامپ چقدر بر روی ولی‌عهد جوان ۳۳ ساله سعودی سرمایه‌گذاری کرده است. از منظر آمریکایی‌ها، محمدبن‌سلمان تکیه‌گاه و محور اصلی راهبرد دولت ترامپ برای منطقه خاورمیانه است که به اعتراف نیویورک‌تایمز مؤلفه‌ها و اجزای راهبرد اعمالی و اعلامی ترامپ، مهار پیشرفت‌های منطقه‌ای ایران، روند صلح رژیم صهیونیستی با فلسطینیان و حفظ عربستان به عنوان خریدار عمده و پولدار سلاح‌های آمریکایی است. البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که بی‌خیالی ترامپ در موضوع خاشقچی نباید ما را به تحلیل‌های اشتباه بکشاند؛ چرا که آمریکا و ترامپ سال‌هاست چشم‌‌شان را روی جنایت‌های جنگی سعودی‌ها در یمن بسته‌اند و وضع اسفبار مردم مظلوم یمن و به خاک و خون کشیده شدن آنها، کمترین اهمیتی برای‌شان ندارد؛ موضوع همان گاو شیرده‌ای است که ترامپ بیان کرد؛ عربستان نفت و دلار دارد و مهم‌تر از همه اینها انگیزه ماجراجویی و تفرقه‌افکنی در منطقه را دارد و اینها همان چیزی‌هایی است که  همواره جزء آرزوهای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات