صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۲۷

حرف روز/ امنيت سرزميني و فراسرزميني

38 سال پيش درست در روزهاي ابتدايي تجاوز دشمن به پهن‌دشت ايران زمين، شاهد حماسه بزرگ دلاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس بودیم. نيروي دريايي از همان ابتدا با تسلط کامل بر منطقه، عراق را به نوعي در محاصره دريايي قرار مي‌دهد و هرگونه فعاليت نظامي اين متجاوز را غيرممکن می‌کند[...]
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: 38 سال پيش درست در روزهاي ابتدايي تجاوز دشمن به پهن‌دشت ايران زمين، شاهد حماسه بزرگ دلاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس بودیم. نيروي دريايي از همان ابتدا با تسلط کامل بر منطقه، عراق را به نوعي در محاصره دريايي قرار مي‌دهد و هرگونه فعاليت نظامي اين متجاوز را غيرممکن می‌کند. اوج اين حماسه به حوادث آبان و آذر ماه سال 1359 تعلق دارد که نیروی دریایی کشورمان با سلسله عملیات‌هایی، نیروی دریایی عراق را به طور کامل فلج کرده و از صحنه مبارزه خارج می‌کند. در این حماسه بزرگ، ناوچه پیکان در عملیات مروارید پس از نابودی هشت فروند شناور و چهار فروند هواپیمای شکاری عراقی خود نیز در قعر آب‌های خلیج‌فارس آرام می‌گیرد و این روز، روز «نیروی دریایی» نام‌گذاری می‌شود.
نیروی دریایی پس از دفاع مقدس با سرعت کم‌نظیری فرایند روزآمد دست‌یابی به قابلیت‌ها و آمادگی‌های همه‌جانبه برای مواجهه موفق با مقتضیات و الزامات فراروی را سپری کرده و در تعامل همه‌جانبه‌ مؤثر و مستمر توام با نیروی دریایی سپاه، پیدایش قدرت نوظهور در عرصه امنیت‌افزایی برای مرزهای آبی را به «واقعیت» تبدیل کرده است. امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی با اقتدار تأمین امنیت آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی را بر عهده گرفته است و ناوگان‌های‌شان سراسر اقیانوس هند را تحت نظارت و سیطره خود دارند و امنیت تجاری کشتی‌های ایرانی را تأمین می‌کنند.
امروز حضور آمریکا در خلیج‌فارس با ترس و اضطراب آمیخته است و ناوهای آمریکایی از آرایش دفاعی جمهوری اسلامی به شدت واهمه دارند. قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی به ابزار مؤثری برای چانه‌زنی‌های دیپلماتیک تبدیل شده است. این اقتدار تا آنجاست که سیاسیون و دیپلمات‌ها به سادگی از امکان بستن تنگه هرمز در صورت افزایش فشارهای سیاسی‌ـ اقتصادی دشمن سخن می‌گویند.
البته آنچه نیروی دریایی جمهوری اسلامی را به یکی از قدرتمندترین نیروهای منطقه تبدیل کرده، توکل به خداوند متعال و روحیه مجاهدت و ایستادگی و خودسازی انقلابی و بصیرت و هوشیاری انقلابی است که در وجود تک‌تک سربازان انقلاب اسلامی در نیروهای مسلح موج می‌زند و حفظ این مؤلفه‌های معنوی رمز تداوم و افزایش اقتدار نظامی جمهوری اسلامی و رعب روزافزون دشمنان ملت ایران خواهد بود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات