صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 10 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد، اما باید آنچنان توانایی‌های خود را افزایش دهید تا دشمن نه تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد؛ بلکه به برکت همبستگی، اقتدار و حضور مؤثر نیروهای مسلح در میدان، سایه تهدید نیز از سر ملت ایران دور شود.(1397/9/7)

▼ حرف روز
روز واقعی مجلس!
دهم آذر ماه مصادف با شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس است؛ در این روز درباره شخصیت و عملکرد سیاسی شهید مدرس در مجلس شورای ملی، مباحث و نوشتارهایی ارائه می‌شود. اما به نظر می‌رسد باید از این وضعیت خارج شد و معطوف به رفتار و منش دینی و سیاسی شهید مدرس و نیز تکیه بر عملکرد نمایندگان به انتظارات مردم از آنها، سازوکارهای تازه‌ای اتخاذ کرد، به نحوی که کل ایام سال را در بگیرد.
هم اکنون از نظر معنابخشی به روز شهادت آیت‌الله مدرس، این پرسش مطرح است که رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه به روحیات و خلقیات و رفتار سیاسی شهید مدرس شباهت دارد؟ از نظر ساختاری باید این مسئله را بیان کرد که نمایندگان مجلس و به طور کلی قوه مقننه چه نقشی در حل مسائل کنونی کشور داشته‌اند؟ مردم بر اساس چه سازوکارهایی می‌توانند بر رفتار وکلای خود نظارت داشته باشند؟ هر چند هم اکنون سازوکاری در درون مجلس شورای اسلامی با عنوان کمیسیون نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس سامان یافته است؛ اما خوب است درباره کمیسیون و عملکرد و خروجی آن مقداری تأمل کرد و آن را به نقد و ارزیابی کشاند؛ سخن این نیست که جایگاه قوه مقننه را در ساختار نظام جمهوری اسلامی نادیده بگیریم و بیان حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در رأس امور است» را مورد بی‌توجهی قرار دهیم؛ سخن بر سر این است که نمایندگان در دوران نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه در ترجیح منافع ملی بر انگیزه‌‌های شخصی و جناحی همت می‌گمارند؟ در روز شهادت شهید مدرس ضرورت دارد، نمایندگان مجلس، مرام و منش دینی و سیاسی آن روحانی مجاهد را با رفتار و خلقیات خود مطابقت دهند. بدیهی است طبق قانون، نمایندگان در بیان مواضع خویش آزادند و نباید روحیه شجاعت و آزادگی را از نمایندگان مجلس گرفت؛ اما سخن اساسی آن است که در چهلمین سال انقلاب و با در نظرداشتن تاریخ قانون‌گذاری در ایران، سازوکارهای نظارتی و قانونی را به گونه‌ای فراهم آورد که بر اساس آن نمایندگان مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن، بر تقدم دانستن منافع و عزت ملی و اسلامی بر ملاحظات بخشی و تمایلات گروهی کمترین تردید به دل راه ندهند؛ با این اوصاف هر روز باید شهید مدرس و سجایای اخلاقی و سیاسی وی مبنای تصمیمات، نظرات و مواضع نمایندگان مجلس قرار بگیرد.

▼ گزارش روز
آمریکا بدون روتوش!
اخراج خبرنگار و تحلیلگر شبکه «سی‌ان‌‎ان» تنها به جرم آنکه در یک گفت‌وگوی تحلیلی خواستار تحریم رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات در حق فلسطینیان شده است! «مارک لامون» در جمع حاضران در این گفت‌وگو اعلام کرد: «آنچه اسرائیل درباره جنگ آزادسازی می‌گوید، همان روز نکبت ملت فلسطین است که در آن اسرائیل چندین میلیون فلسطینی را آواره کرد و به قتل رساند...» به اظهارات این خبرنگار آمریکایی و واکنش سی‌ان‌ان می‌توان از دو زاویه نگاه کرد؛ اول آنکه، اخراج یک خبرنگار فقط به خاطر آنکه کار خود را به درستی انجام داده و روایت‌گر حقیقت امروز فلسطین بوده است و از حقوق انسان‌های بی‌گناه در کرانه بختری و غزه حمایت کرده، نقاب آزادی از چهره غرب بر می‌دارد و نشان می‌دهد، اگر فردی خلاف آنچه غرب می‌خواهد یا سران کاخ سفید به دنبال آن هستند، کوچک‌ترین اظهارنظری کند، بی‌معطلی با گوینده برخورد کرده و اجازه فعالیت را از او سلب می‌کنند! نشان می‌دهد حساسیت آمریکا به حقوق انسان‌ها تابع انسانیت نیست؛ بلکه تابع منافع این کشور است. این اتفاق بار دیگر چهره بدون روتوش ایالات متحده آمریکا‌ـ که خود را حامی و مدافع آزادی بیان جا زده است و کشورهای دیگر را به بهانه نبود آزادی بیان و حقوق بشر و... تحریم، می‌کندـ را آشکار کرد. دوم اینکه، این ماجرا نشان‌دهنده گسترش نفرت جهانی از رژیم غاصب صهیونیستی تا عمق جهان غرب و جامعه آمریکا به منزله مهم‌ترین حامی رژیم نامشروع صهیونیستی است؛ موضوعی که نویدبخش آن است که مسئله فلسطین دیگر امروز تنها تقابل میان ملت‌های مسلمان یا مردم غرب آسیا با یک رژیم جعلی نیست! بلکه شاهد شکل‌گیری جبهه‌ای بزرگ، متشکل از همه آزادیخواهان جهان است، جبهه‌ای که ظرفیت بی‌نظیر آن می‌تواند پایان رژیم منحوس صهیونیستی را رقم زده و آزادی قدس شریف را محقق کند. ان‌شاءالله

▼ خبر ویژه                    
اصلاح‌طلبان شکست را قبول کنند
ابراهیم فیاض، استاد دانشگاه تهران با اشاره به همراهی اصلاح‌طلبان با روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از بین هنرمندان بدبخت و بیچاره هیچ‌کس حاضر نشد از روحانی حمایت کند؛ اما وقتی سیدمحمد خاتمی از روحانی اعلام حمایت کرد، یکباره همه هنرمندان به طرف روحانی رفتند. وی ادامه داد: حالا برخی مانند حجاریان می‌گویند سیدمحمد خاتمی نمی‌دانست اوضاع کشور این طور می‌شود، وگرنه از روحانی حمایت نمی‌کرد، در حالی که این طور نیست، سیدمحمد خاتمی هشت سال رئیس‌جمهور کشور بود و حسن روحانی با او کار می‌کرد. بنابراین خوب می‌دانست در انتخابات از چه کسی حمایت می‌کند. فیاض با بیان اینکه حجاریان امروز به جای این حرف‌ها، باید واقعیت شکست را قبول کند، یادآور شد: اصلاح‌طلبان خواستار مذاکره با غرب بودند، خب این اتفاق افتاد و نتیجه‌اش را هم دیدند. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه رئالیست نبودند و عاشقانه به ارتباط با غرب فکر کردند. وی با اشاره به شکست اصولگرایان در حمایت از احمدی‌نژاد، افزود: اصولگرایان نیز روزی به احمدی‌نژاد اعتماد کرده و از او حمایت کردند؛ اما نتیجه‌اش را هم دیدند. همان پایان سال نخست ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد در مرکز استراتژیک جلسه‌ای بود که در آن جلسه گفتم نتیجه دولت احمدی‌نژاد، ظهور یک هاشمی‌رفسنجانی دوم است، همین هم شد. این تحلیلگر مسائل اجتماعی اظهار داشت: الآن هم اصلاح‌طلبان شکست خوردند و حاضر نیستند واقعیت شکست را قبول کنند. حرف‌های حجاریان هم فرار به جلو است تا در انتخابات آینده رأی بیاورند.
 
▼ اخبار
1ـ ترامپ به دنبال اغتشاش در ایران است نه دموکراسی
پل پیلار، افسر پیشین سیا در یادداشتی ضمن هشدار به کاخ سفید، می‌نویسد: «اگر در یک بازی دیدید که مجاهدین خلق نیز در کنار ما قرار دارند، بدانید آن بازی برای دموکراسی، حقوق بشر یا (در کل) انجام اقدام درست از سوی مردم عادی ایران نیست.» به نظر او مقامات آمریکا بیش از آنکه به دنبال دموکراسی در ایران باشند، به دنبال اقدام خرابکارانه، اغتشاش و ترور هستند و چون می‌دانند مجاهدین خلق چنین ظرفیتی دارد و صرفاً آن را در تعلیق گذاشته‌، از این گروه حمایت می‌کنند. او ادامه می‌دهد: «این سیاست، همراستا با منافع مخالفان منطقه‌ای ایران است که آنها نیز برنامه خود را برای اقدام خرابکارانه، اغتشاش و ترور در ایران در پیش گرفته‌اند.» به نظر او همراهی با این سیاست، شاید در راستای منافع مخالفان منطقه‌ای ایران باشد؛ اما نه تنها منافع مردم ایران را تأمین نمی‌کند، بلکه در خدمت منافع ایالات متحده نیز نیست؛ زیرا منطقه را دچار بی‌ثباتی کرده و اعتبار آمریکا را به دلیل پیوندش با مجاهدین خلق لکه‌دار می‌کند.

2ـ لزوم تصویب قانون مدون برای ارز‌های دیجیتال
حسین فردی‌پور، کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به روند نابه‌سامان خرید و فروش این نوع ارزها، اظهار داشت: بانک مرکزی چند ماهی است که روند بررسی شیوه دادوستد ارزهای دیجیتال را در دست دارد و تا به امروز معلوم نیست خرید و فروش آنها قانونی است یا خیر؟ وی افزود: در حال حاضر، پایگاه‌های فارسی آزادانه اقدام به خریدوفروش انواع ارز‌های مجازی می‌کنند و نظارتی روی کار آنها نیست. به گفته این کارشناس، وجود خلأ قانونی در این زمینه می‌تواند آسیب‌های زیادی را به کاربران وارد کند؛ بنابراین لازم است هر چه زودتر قانون مدونی در این زمینه وضع شود. فردی‌پور با بیان اینکه هم اکنون بیش از 900 ارز دیجیتال در جهان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: بدون شک این عدد روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و ما اگر استفاده از رمز‌ ارز‌ها را ممنوع کنیم، از اقتصاد دیجیتال فاصله می‌گیریم.

3ـ رهبر معظم انقلاب تنها بانی نظریه‌های امام‌ خمینی(ره) است
فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه برای شناخت مسیر انقلاب نیازمند تبیین نقشه راه و شناخت اندیشه‌های امام و رهبری هستیم، گفت: تنها بانی که به صورت جدی بر نظریه‌های امام(ره) تأکید می‌کند و تنها کسی که در هر سخن پند و موعظه و سیاست و سفارشی بر نظریه امام(ره) تأکید دارد، رهبر معظم انقلاب است. سردار قاسم سلیمانی اضافه کرد: صحبت و بیانی را از رهبری پیدا نمی‌کنید که به سخنان امام(ره) استناد نداشته باشد؛ اما در سطح دانشگاه و حوزه‌ها از نظریه‌های امام(ره) غفلت شده است. فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: درخواست دارم این جلسات منحصر به تعدادی دانشجو و مقاله‌ نوشتن نباشد، اینکه میان نگاه‌های فرهنگی تفکیک ایجاد کنیم، حق به گوش نمی‌رسد. همه دانشگاه‌ها و دانشجوها را با همه افکار در بحث بیاورید؛ چون این بحث، منطق عظیمی دارد.

4ـ تقویت سازوکار‌های نظارتی برای تخصیص ارز دولتی
محمدرضا مودودی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شاخص صادرات محصولات غیر نفتی کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 13/5 درصدی را نشان می‌دهد و با وجود همه مشکلات اقتصادی از مرز ۳۰ میلیارد دلار صادرات با تراز تجاری مثبت عبور کردیم. وی با اشاره به اهمیت سازوکار‌های نظارتی برای تخصیص ارز با نرخ دولتی به کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور، گفت: اکنون ۶۵ میلیارد یورو ثبت سفارش صورت گرفته است که اگر فرایند نظارتی نباشد، امکان سوءاستفاده از دریافت تفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی با نرخ ارز آزاد وجود دارد.

▼ اخبار کوتاه
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین با «عادل الجبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار علی‌رغم آن صورت گرفته که فشارها روی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تنبیه رژیم سعودی به دلیل ترور هولناک «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بالا گرفته و محافل سیاسی از او خواسته بودند در آرژانتین با «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار نکند.
حزب‌الله لبنان با انتشار یک پیام ویدئویی به صهیونیست‌ها هشدار داده است فکر حمله به لبنان را از سر بیرون کنند. در این فایل ویدئویی که عنوان «اگر گستاخی کنید پشیمان می‌شوید» برای آن انتخاب شده، بخش‌هایی از سخنان «سیدحسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان با زیرنویس عبری منتشر شده است. سیدحسن تأکید کرده است حزب‌الله هر گونه حمله به لبنان را پاسخ خواهد داد.
«دویچه‌وله» آلمان گزارش داد، دادگاه ایالتی «هامبورگ» پس از رسیدگی به شکایت‌های بانک‌های ایرانی مستقر در این شهر، در حکمی اولیه به سود آنها رأی داد. دویچه‌وله نوشت: این دادگاه از شرکت مخابرات آلمان خواست خطوط تلفن و اینترنت بانک‌های ایرانی مستقر در این کشور را بار دیگر راه‌اندازی کند. گفتنی است، شرکت تله‌کوم اواسط نوامبر تلفن و اینترنت بانک‌های ایرانی را قطع کرده بود.
بانک مرکزی عراق در بخشنامه‌ای به همه بانک‌های عراق، تأکید کرد: با توجه به یادداشت وزارت خارجه عراق و نیز گفته‌های رئیس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با توقف تعامل با دلار در مبادلات تجاری با عراق، همه بانک‌های عامل موظفند از فروش دلار به مسافرانی که قصد عزیمت به ایران را دارند، امتناع کرده و در صورت درخواست ارز‌های دیگری را به آنها بفروشند.
روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نوشت: «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، تا زمانی که تدابیر مشخصی، از جمله ازسرگیری تماس‌ها در سطح کارشناسان نظامی اتخاذ نشده باشد، روسیه به درخواست‌های ناتو درباره کاهش تنش، واکنش جدی نشان نخواهد داد.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از اظهارات و عملکرد برخی مسئولان با اشاره به اینکه برخی مسئولان خود اپوزیسیون شده‌اند، گفت: باید مدیران به سمتی بروند که راه حل ارائه دهند و فقط انتقاد نکنند.
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی شش ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۲۸ هزار تن دانه کنجد از ۱۷ کشور جهان وارد ایران شده و بابت آن ۴۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۱۱ دلار ارز خارج شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات