صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 11 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن، امروز قابل انکار نیست. با این‌حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است.(1397/9/6)

▼ حرف روز         
جلیقه زردهای گرسنه
در دو هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جلیقه زردها» در اعتراض به افزایش مالیات سوخت خیابان‌های اصلی شهرهای فرانسه را مسدود کردند و با این اقدام بدترین ناآرامی‌ها را در طول ۱۸ ماه ریاست‌جمهوری مکرون رقم زدند. «جلیقه زردها» بیشتر شهروندانی هستند که با وجود کار و درآمد، در گذران زندگی و معاش به مشکل برمی‌خورند؛ کارمندان، کارگران و خانواده‌هایی که در حومه شهرهای بزرگ یا مناطق روستایی زندگی می‌کنند و برای رفت‌وآمد و زندگی روزمره به خودروی شخصی وابسته هستند.
اگرچه دامنه اعتراضات «جلیقه‌‌زردها» به هلند و بلژیک هم رسیده و ممکن است به دیگر کشورهای اروپایی نیز سرایت کند، اما در این زمینه اشاره به چند نکته الزامی است:
۱‌ـ این معترضان خشمگین به دلیل وضعیت سخت زندگی مردم در مهد لیبرالیسم اقتصادی به خیابان‌ها آمده‌اند و نمادهای فرانسه را به آتش کشیده‌اند؛ جایی که هیچ اثری از تحریم، گرانی ارز و طلا، قاچاق و واردات بی‌رویه وجود ندارد؛ اما مشکلات در زندگی روزمره مردم را به جایی رسانده که 69 درصد آنها تمایل دارند در این تجمعات شرکت کنند.
2ـ اگر انتظار داشته باشیم این تظاهرکنندگان برای ساقط کردن فرانسه و تجزیه کشور اقدام کنند، انتظار بیجایی است؛ زیرا در نهایت به لغو یا توقف مصوبه لایحه مورد اعتراض منجر می‌شود که تا به حال سابقه نداشته است دولت فرانسه از مصوبه‌های خود در دولت‌های گوناگون کوتاه بیاید.
۳ـ برخورد خشن نیروهای پلیس با مردم معترض و تشکر مکرون از آنها نشان می‌دهد دولت می‌خواهد با مشت آهنین و نه قدرت اقناع، مردم را ساکت کند.
۴ـ این گونه حرکت‌های خشونت‌آمیز در غرب به مثابه نشانه‌هایی از دموکراسی برچسب می‌خورد؛ اما هنگامی که چنین اتفاقاتی هر چند در مقیاس کوچک‌تر و با شدت تخریب کمتر در ایران اتفاق می‌افتد، وسوسه براندازی کشورهای غربی و گروهک‌های تروریستی را به دخالت وادار می‌کند.
در این وضعیت که کشورهای غربی به دلیل مشکلات و نارضایتی‌های عمومی با انواع اعتراضات مواجه هستند، هیچ‌یک از کشورها و قدرت‌های بزرگ و حتی سازمان‌های مدافع حقوق بشر در حمایت از مصدومان و اعتراضات مردمی لب به اعتراض نمی‌گشایند. در چنین شرایطی اگر گروه‌ها و جریان‌های تروریستی آموزش‌دیده با رسانه‌های انبوه و تاکتیک‌های براندازی با میلیاردها دلار رشوه وارد این تظاهرات‌ها می‌شدند، آیا اکنون اثری از مکرون و فرانسه مانده بود؟

▼ گزارش روز
قاره سبز در آتش!
 خیابان شانزلیزه پاریس دیگر به روزهای پیش برنخواهد گشت. این تحلیلی است که رسانه‌های جهان از جدیدترین موج اعتراضات در پایتخت فرانسه ارائه می‌کنند! شواهد میدانی نیز بر این تحلیل صحه می‌گذارد؛ چنانکه آتشی که جلیقه‌زردهای فرانسوی در خیابان شانزلیزه به پا کرده‌اند، نه تنها رو به خاموشی نرفته؛ بلکه زبانه‌هایش به دیگر پایتخت‌های اروپایی نیز کشیده شده است! بروکسل اولین پایتخت اروپایی بود که پس از پاریس شاهد حضور جلیقه‌زردها بود! بلژیکی‌‌ها نیز خواستار تغییر سیاست‌های اقتصادی بودند و علیه نخست‌وزیر و نظام سرمایه‌داری شعار می‌دادند و با فاصله کوتاه از بلژیک مردم هلند هم به خیابان‌ها آمدند و خیابان‌های لاهه، ماستریخت، نی‌میخن، آلکمار، لیوواردن، خرونینگن در پایتخت این کشور شاهد حضور معترضان و صحنه درگیری میان نیروهای امنیتی و پلیسی با مردم معترض بود! به نظر می‌رسد این تازه آغاز دومینوی اعتراضات در قاره سبز علیه حکومت‌های مستقر و ساختار و سیاست‌های اقتصادی است! که البته با سرکوب امنیتی و بی‌تفاوتی و بی‌توجهی مسئولان اروپایی مواجه شده است؛ چنانکه مکرون که معترضان خواستار برکناری او هستند، در واکنش به اعتراضات تنها گفته است: «طی چند روز گذشته به این نتیجه رسیده‌ام که نباید روش خود را تغییر دهیم، چون درست و ضروری است.» تیری پاول والت، سخنگوی جنبش جلیقه‌زردهای فرانسوی نیز به نشریه آمریکایی «تایم» درباره نسبت رئیس‌جمهور فرانسه با سرنوشت جنبش جلیقه‌زردها گفته است: «شرایط شبیه جنگ داخلی‌ است. مکرون مسئولیتی بزرگ بر گردن دارد، او می‌تواند شرایط را آرام کند یا بر آتش موجود بیفزاید.» تقابلی که موجب چرخش شعارهای معترضان از ضد سیاست‌های اقتصادی به ضدیت با نظام سرمایه‌داری شده است و می‌تواند آینده سیاست در اروپا و آینده نظام سرمایه‌داری در این قاره را با چالش مواجه کند؛ موضوعی که «واشنگتن‌پست» نیز درباره آن هشدار می‌دهد و می‌نویسد، در کنار موج اعتراضات خیابانی، مقبولیت دولت‌ها و محبوبیت سیاست‌مداران اروپایی به پایین‌ترین حد خود رسیده است و نظرسنجی‌ها از مقبولیت تنها 29 درصدی مکرون در بین فرانسوی‌ها حکایت دارد که می‌تواند آینده سیاسی‌ اروپا را دگرگون کند.

▼ خبر ویژه      
ترویج تفکرات سلفی در قالب کلاس‌های آموزشی
به تازگی در سطح برخی روستاهای شهرستان «درمیان» از جمله روستای مرزی «دستگرد» با بیش از 750 نفر جمعیت، ‌کلاس‌هایی از سوی برخی مولوی‌های افراطی و تحت تأثیر تفکر سلفیت برگزار می‌شود که آداب، رسوم و سنن بومی مردم و اهل سنت منطقه نظیر دادن نذری و برگزاری مراسم ترحیم پس از تشییع جنازه، پخت ولیمه عروسی برای مراسم ازدواج و... را بدعت معرفی می‌کنند. بنابر اخبار رسیده، در این روستا کلاس‌های جماعت تبلیغی نیز به صورت هفتگی و چرخشی در خانه‌های مردم برگزار می‌شود که با توجه به بروز تفکرات افراطی در این جماعات،‌ اختلاف نظرها در بین مردم بیشتر و رفت‌وآمد بین اقوام کمتر شده است. تفکرات افراطی و سلفیت با وجود مقاومت اکثریت اهل تسنن نسبت به تغییر سنن و آداب و رسوم بومی، ‌به تدریج در حال رشد در میان اهل سنت این منطقه است. گفتنی است، وضعیت خشکسالی شدید در این مناطق و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، گرانی‌های اخیر و انجام ندادن کار فرهنگی منسجم در مناطق روستایی بستر مناسبی را برای جذب در گروه‌های سلفی‌ـ تکفیری فراهم آورده است که با توجه به فعالیت‌های داعش در نزدیکی مرزهای افغانستان و همجواری استان‌ خراسان جنوبی با این کشور می‌تواند این نوع فعالیت‌ها را از یک آسیب فرهنگی به چالش امنیتی مبدل کند.

▼ اخبار
1ـ انتقاد از تزلزل نخست‌وزیر سابق عراق در برابر آمریکا
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی‌الیوم»، در سرمقاله‌ای نوشت: «ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق در جریان سفرش به واشنگتن در مارس گذشته خواسته بود هزینه‌های جنگ آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۱ میلادی را بپردازد؛ اما عجیب‌تر از درخواست ترامپ، پاسخ العبادی بود که گفته بود: ما همکاری نزدیکی با شماری از شرکت‌های نفتی آمریکایی داریم که منافعی در عراق دارند یا به عبارت دیگر ثروت‌های کلانی که هزاران میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، برای پاسخگویی به این درخواست باج‌خواهانه و تحریک‌آمیز کفایت می‌کند.» وی در ادامه افزود: «انتظار داشتم نخست‌وزیر سابق عراق از رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد تریلیون‌ها دلار از ضررهای ناشی از تحریم واشنگتن علیه عراق پس از جنگ کویت را که بیش از ۱۲ سال بوده است، جبران کند.» وی در ادامه گفت: «مردم عراق همان‌طور که جلوی اشغالگری آمریکا را گرفتند، انتقام خون شهدای‌شان را نیز از تروریست‌ها و حامیان‌شان خواهند گرفت.»

2ـ بی‌عملی دولت عجیب است
سعید لیلاز، اقتصاددان و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه رذیلانه‌ترین دروغ این است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است، گفت: «شبکه بانکی کشور به منزله مرکز فساد در کشور مقصر است، نرخ تورم در شش ماه گذشته بیش از مجموع نرخ تورم در سال‌های گذشته دولت روحانی بوده و بی‌عملی دولت روحانی در این مورد عجیب است.» وی با بیان اینکه نفع من در مبارزه با آمریکاست، گفت: «من ضد امپریالیسم هستم. هارتر از امپریالیست آمریکا در طول تاریخ ندیده‌ام. نمونه آن را می‌توان در نرخ تورم دلار ظرف ۱۰۰ سال گذشته دید که ۲۵۰۰ درصد بوده است. برخی فکر می‌کنند می‌توان با طناب آمریکا به چاه رفت. آمریکا از سال ۱۹۷۱ تاکنون حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از ثروت جهانی را با تغییر نرخ ارز دزدیده است. به این دلایل معتقد به ایستادگی هستم؛ اما تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت حاکی از ایستادگی نیست.»

3ـ در کنار آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران
وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه از آزمایش موشکی ایران به شدت نگران است، گفت: برنامه موشکی ایران باید متوقف شود. ساعاتی پس از آنکه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با ادعای آزمایش موشکی جدید از سوی ایران، جمهوری اسلامی را به «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس هم با انتشار توئیتی موضعی مشابه گرفت و گفت: «لندن از برنامه موشکی ایران نگران است.» وی افزود: «حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما در مورد برنامه موشکی ثبات‌زدای ایران و از قاطعیت ما درباره اینکه این [برنامه] باید متوقف شود، نمی‌کاهد.» تبعیت انگلستان از آمریکا در اتهام‌زنی به ایران در حالی است که برخی جریان‌های در داخل در تلاشند این‌گونه القا کنند که اروپا در کنار ایران و در مقابل آمریکا ایستاده است.

4ـ عقب‌نشینی اروپا با فشار آمریکا
عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک و سفیر سابق ایران در مجارستان و نروژ گفت: آمریکا فشارهای زیادی روی اروپا وارد می‌کند؛ چند روز اخیر نیز برایان هوک در اروپا بود و درباره مسائل گوناگون از جمله شبکه بانکی و سوئیفت گفت‌وگو داشت. وی همچنین با مقامات بانک‌های مرکزی و خزانه‌داری آنها نیز صحبت و به نوعی تهدید کرد که نباید ارتباط با ایران انجام شود. وی افزود: آنچه مسلم است، این است که اروپایی که امروز درباره سازوکار صحبت می‌کند، آن اروپایی نیست که دو، سه ماه پیش صحبت می‌کرد. آن زمان تردیدها کمتر بود و جدیت و امیدواری بیشتر بود.

▼ اخبار کوتاه
منابع سوری از کشف مقادیر زیادی سلاح و مهمات در جنوب این کشور خبر دادند. بر اساس این گزارش، در میان سلاح‌ها و مهمات کشف شده موشک‌های آمریکایی تاو دیده می‌شود. در اواخر آبان ماه گذشته نیز خبرگزاری سوریه گزارش داده بود، مقامات مسئول سوری با انجام عملیات تکمیل پاکسازی حومه جنوبی غربی دمشق، مقادیری تسلیحات و مهمات از جمله دستگاه‌های ارتباطی و داروهای ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی بجا مانده از گروهک‌های تروریستی را کشف و ضبط کرده‌اند.
وزیر اقتصاد ژاپن اعلام کرد: از ماه آینده خرید نفت از ایران را از پی خواهند گرفت. براساس آمار‌های موجود ژاپنی‌ها پیش از تحریم‌ها ۱۶۰ هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ از ایران نفت خریداری می‌کردند. البته هنوز ژاپنی‌ها نگفته‌اند، چه مقدار نفت از ایران خریداری خواهند کرد. بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت ژاپن نیز تأیید کرد، به‌ دنبال تحولات اخیر، سرگرم بررسی از سرگیری واردات نفت ایران است.
هلند اعلام کرد، توقف صادرات تسلیحاتی به عربستان سعودی را گسترش داده که امارات متحده عربی به همراه مصر هم شامل این محدودیت می‌شوند. بنا بر گزارش میدل‌ایست مانیتور، «زیگرید کاگ» وزیر تجارت خارجی و توسعه هلند در این باره گفت: «از هلند صادرات تسلیحاتی به عربستان، مصر و امارات متحده صورت نخواهد گرفت مگر اینکه ثابت شود از این تسلیحات در جنگ یمن استفاده نمی‌شوند.»
طبق مصوبه دولت طلب بیش از ۲۴۵ میلیارد تومانی اشخاص از شرکت‌های دولتی با بدهی همان اشخاص به سازمان امور مالیاتی و خصوصی‌سازی تهاتر شد. طبق برآوردهای کارشناسی از نظر شاخص تولید سرانه به دلار در بین 183 کشور جهان، ایران در رتبه 62 قرار دارد؛ اما طبق گزارش‌های رسمی سازمان ملل جایگاه ایران در بین کشورها در بخش وضعیت زیرساخت‌ها حدود 68 است.
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی نوشت: «سیدحسین موسویان دیپلمات کارکشته کشورمان به سعودی‌ها پیشنهاد کرده که از سردار سلیمانی دعوت کنند تا به ریاض برود و ماجرای یمن حل شود.» گفتنی است، در شرایطی که آل سعود روز به روز ضعیف‌تر و حقیرتر می‌شود، اصلاح‌طلبان در اقدامی تأسف‌برانگیز در تقلا هستند روابط با رژیم آل‌سعود کلید بخورد!
بنابر اعلام بانک مسکن، تازه‌ترین آمارها درباره وضعیت سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای دریافت ارزان‌ترین و در عین حال بالاترین سقف تسهیلات فعلی خرید واحدهای مسکونی به تعداد ۳۶۵ هزار و ۳۹ نفر افزایش یافته است.

 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات