صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۹۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 17 آذر ماه

روزنامه کیهان **

زیباکلام: اصلاح‌طلبان نمی‌دانند چه خاکی بر سرشان بکنند

زیباکلام می‌گوید اصلاح‌طلبان و روحانی، خود را درباره اعتراضات اقتصادی مردم گول می‌زنند.

صادق زیباکلام در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: نه آقای روحانی، نه دولت دوازدهم و نه جریان اصلاح‌طلب، این سه نتوانسته‌اند در قبال حوادث یا ناآرامی‌های دی96 یک موضع مشخصی را اتخاذ کنند. من معتقد هستم اصلاح‌طلبان درباره دی 96 سکوت کردند. برای اینکه چه بگویند؟ اگر آن را تایید بکنند، شعارهایی که علیه اصلاح‌طلبان دادند، با آنها چه خاکی بر سرمان کنیم. آن شعارهایی که علیه آقای خاتمی دادند. علیه آقای روحانی دادند، با آنها چه کنیم؛ بنابراین مشخص است که اصلاح‌طلبان نمی‌دانند چه کار بکنند. نمی‌دانند تایید کنند یا تکذیب یا حتی محکوم کنند.

وی می‌افزاید: دولت هم سکوت کرده و نگاهش به آقای روحانی است؛ اما فقط آن تکه‌ای از این اغتشاشات که جرقه اولیه‌اش برمی‌گردد به مشهد. آقای روحانی آن تکه را گرفته و محکم نگه داشته؛ در حالی که نمی‌خواهد قبول کند که درست است که برخی بانی شدند و جرقه را زدند؛ اما عزیز من وقتی رسید به پل‌دختر وقتی رسید به الیگودرز، وقتی رسید به رشت و کرمانشاه و... دیگر آقای ایکس و وای و اینها نبودند. جوانانی که به خیابان ریخته بودند، این افراد مشکل داشتند. بنابراین چرا آقای روحانی نمی‌خواهد جلوتر بیاید. برای اینکه اگر آقای روحانی جلوتر بیاید، آن‌وقت باید گفتمانش را عوض کند. این حرف‌هایی که ایشان یک سال است دارد می‌گوید همه‌چیز خوب است. همه‌چیز تابناک است را باید کنار بگذارد.

وی در پاسخ این سؤال که اصلاح‌طلبان چرا بازسازی نمی‌کنند؟، می‌گوید: به خاطر این است که اگر شما نگاه کنید، می‌بینید که رهبران اصلاح‌طلبان کم‌وبیش همان‌هایی هستند که 76 هم بودند.

زیباکلام خاطر نشان کرد: مشکل دیگری که اصلاح‌طلبان با آن درگیر هستند، آن لگد محکمی بوده که در نتیجه ائتلاف با روحانی در 29 اردیبهشت 96 خوردند. برای اینکه اصلاح‌طلبان چه بخواهند، چه نخواهند، مردم آنها را مقصر می‌دانند که آنها را پای صندوق رای کشاندند. برای اینکه گفتید بیاید به روحانی رای بدهید. مقدار زیادی که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان سقوط کرد. شریک‌شدن‌شان با روحانی بود و دلیل دیگر اینکه بلد نیستند با مردم خوب صحبت کنند و ‌اشتباهی را که در قبال روحانی کردند، اعتراف کنند یا بگویند ما چاره‌ای جز حمایت از آقای روحانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: اصولگرایان در انتخابات سال آینده ۹۸ مجلس را خیلی راحت به دست خواهند آورد؛ یعنی فکر نمی‌کنند که از حالا تا بهمن یا اسفند ۹۸ اتفاق خاصی بیفتد. همین روند خواهد بود.ای بسا یک مقداری هم بدتر می‌شود بنابراین به نظر من، مجلس یازدهم را خواهند برد و یکی، دو سال بعد هم در انتخابات ۱۴۰۰ قطعا اصولگرایان پیروز خواهند شد؛ یعنی آن ۱۶، ۱۷ میلیون رأی آقای رئیسی سرجایش هست، به علاوه یک چند میلیونی هم ریزش از سوی این ۲۴ میلیون که می‌رود به سبد آقای رئیسی یا هرکس دیگری که از اصولگرایان بیاید نامزد شود. ما شانسی نداریم؛ چه در انتخابات ۹۸ برای مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری 1400. مگر این وسط یک معجزه اتفاق بیفتد.

لیبراسیون فهمید روزنامه کارگزاران نفهمید

در حالی که روزنامه‌های فرانسه، اعتراضات اخیر در این کشور را شبیه انقلاب توصیف کردند، ارگان روزنامه اشرافی کارگزاران برای امانوئل مکرون مرثیه‌سرایی کرد و او را در عقب‌نشینی اخیر شبیه هاشمی و روحانی دانست!

روزنامه سازندگی دو سال قبل، عکس تمام صفحه خود را به مکرون اختصاص داد و تیتر زد «اوبامای فرانسوی»! همین روزنامه دیروز مجدداً عکس تمام‌قد صفحه اول را به مکرون اختصاص داد و تیتر زد: «پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم/ مکرون عقب‌ نشست».

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود به قلم محمد قوچانی نوشت: اصلاحات ساختاری همواره دشمنان ساختاری دارد و این همان بحرانی است که امروز (در سال 1397) امانوئل مکرون رئیس لیبرال جمهوری فرانسه با آن مواجه است و دیروز (در سال 1396) حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با آن مواجه بود. سعید لیلاز اقتصاددان آزادیخواه چندی پیش در کنگره کارگزاران سازندگی ایران سخنی گفت که در هیاهوی نقدهای او به دولت پوشیده ماند: او علت غایی شورش دی ماه 96 را بازگشت دولت روحانی از اصلاحات ساختاری در بودجه 97 دانست. شورشی که به هدف اصلی خود رسید و در نهایت دولت را یک گام به عقب برد و اصلاحاتی که حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی هم دیگر از آن حرف نزد و اکثریت ظاهراً اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرای مجلس شورای اسلامی خود در حذف آن به سود رأی مردم عقب‌نشینی کرد؛ همان اتفاقی که در سال‌های ابتدایی دهه 70 خورشیدی بر سر برنامه تعدیل اقتصادی دولت اکبر هاشمی رفسنجانی آمد و با شورش‌های حاشیه شهری و عدم حمایت نهادهای سیاسی به خصوص مجلس وقت (که در دست محافظه‌کاران بود) و حمله روشنفکران و روزنامه‌نگاران جناح چپ بایگانی شد.

وی می‌افزاید: پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم البته ایران و فرانسه ندارد. جمهوری فرانسه خود را یک جمهوری اجتماعی می‌داند که کمتر از جمهوری شوروی، سوسیالیستی نیست. اولین حکومت کمونیستی جهان در پاریس شکل گرفت. هنوز دولتی‌ترین اقتصاد جهان غرب در فرانسه حاکم است. هنوز اصلی‌ترین دو قطبی در فرانسه میان سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران است و این فقط امانوئل مکرون است که از راه سوم؛ لیبرالیسم حرف می‌زند. همان تنها سیاستمدار جهان که فیلسوفی مانند یورگن هابرماس نومارکسیست گفته است که تنها می‌توان به او در برابر نومحافظه‌کاری اقتدارگرایانه دونالد ترامپ امیدوار بود.

روشن است که روشنفکران ایران هم مانند بسیاری از روشنفکران جهان به اقتضای روشنفکران پاریس این روزها در ستایش سوسیالیسم و در نکوهش لیبرالیسم و نئولیبرالیسم سخن می‌گویند و ناشیانه دولت مکرون را که تنها سنگر مقاومت در برابر نومحافظه‌کاری دونالد ترامپ است نقد خواهند کرد. اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که تنها اصلاح‌طلبی واقعی اصلاح‌طلبی ساختاری در اجتماع و اقتصاد و رهایی انسان از انقیاد دولت است. عدالت در رهایی از دولت است نه در بردگی و بندگی دولت. شاید امروز پوپولیسم در برابر لیبرالیسم پیروز شده باشد اما این صدای پای فاشیسم است که به جای صدای شکستن استخوان‌های آزادیخواهی به گوش می‌رسد.

مغالطه روزنامه شرق در حالی است که روزنامه فرانسوی لیبراسیون درباره جنبش جلیقه زردها تصریح کرد: شرایط فرانسه، وضعیت انقلابی را نشان می‌دهد و 80 درصد مردم با مطالبات جلیقه زردها موافق هستند.

یادآور می‌شود شبه‌لیبرال‌های غربگرا در دولت سازندگی با ادعای تعدیل اقتصادی، رکورد تورم 49/6 درصد را بر جای گذاشتند و موجب اعتراضات مردم در شهرهایی مانند مشهد، اسلامشهر و... شدند. بازآفرینی همین سیاست‌ها در دولت روحانی به انضمام معطل کردن ظرفیت‌های اقتصادی ما با برجام، باعث شد همان موج مخرب تورمی دوباره پدیدار شود.

اما صرف‌نظر از این واقعیت، باید خاطرنشان کرد حزب اشرافی کارگزاران و بقیه لیبرال‌های اشرافی با وجود تظاهر به شعار دموکراسی و مردم‌سالاری، هر جا بروز حقیقی مردم‌سالاری و دموکراسی را خلاف منافع خود دیده‌اند- چه در ایران و چه در فرانسه و آمریکا- نام دموکراسی را به پوپولیسم (عوام‌زدگی و عوام‌گرایی) تغییر داده‌اند.

تسلیم دربرابر تحمیل دشمن با شعار هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست

اجرای استراتژی خطرناک «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی است» ادامه دارد؛ روحانی می‌گوید خوب یا بد باید FATF را بپذیریم.

به گزارش رجانیوز، رئیس‌جمهور در سفر خود به سمنان در جمع دانشجویان حاضر شد و طبق عادت همیشگی قسمتی از صحبت‌های او به تعریف و تمجید از برجامی گذشت که امروز فقط محدودیت‌های آن برای کشور مانده است. روحانی سپس سراغ FATF رفت.

روحانی بدون اینکه درخصوص محدودیت‌ها و مضرات خودتحریمی FATF صحبت کند اصرار ویژه‌ای کرد که باید فرمان آنها را خوب یا بد بپذیریم! رئیس دولت در این خصوص گفت: «راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال؛ و اف‌ای‌تی‌اف خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است.»

روحانی در حالی FATF را به شفافیت گره می‌زند که این سند، راه‌حل شفاف شدن اطلاعات مالی محرمانه ایران برای دشمنان و زمینه‌ خودتحریمی است و شفاف‌سازی برای مردم کشور می‌تواند با قوانین داخلی مهیا شود. 5 خرداد 95 طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد با چراغ سبز ظریف سندی را به صورت غیرقانونی امضا کرده که کشور را متعهد به اجرای 41 بند از مقررات نوشته شده توسط FATF می‌کند اما تاکنون دولت مدعی شفافیت حاضر به انتشار متن برنامه اقدام (Action Plan) نشده است. رئیس دولت مدعی است که لازمه ارتباط با بانک‌های جهانی FATF است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تاکنون چرا مراودات مالی ایران نیازی به این سند نداشته و به یکباره همه تراکنش‌های مالی با دنیا در گرو پذیرش خواسته‌ها و محدودیت‌های گروه اقدام مالی قرار می‌گیرد؟ آیا هر بار قرار است با از بین بردن همان منافع حداقلی برجام، امتیاز بیشتری توسط غربی‌ها مطالبه شود تا دولت روحانی بتواند از ثمرات توافق خود استفاده کند؟ این عقب‌نشینی تا کجا ادامه خواهد داشت؟

نکته اساسی اما مطرح شدن منطق خطرناک «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی است» توسط رئیس دولت است. در این استراتژی یک توافق بد و یا پیوستن به یک نهاد و یا گروه خطرناک بهتر از عدم توافق و نپذیرفتن خواست قدرت‌هاست. برخی دولتمردان در یک ماه گذشته بارها از لزوم پذیرش خواسته‌های (خوب یا بد!) گروه اقدام مالی صحبت کرده‌اند.

علاوه بر روحانی ظریف در روز تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «تضمین نمی‌دهم که با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات مالی کشور حل شود». این یعنی خوب یا بد این کنوانسیون محل بحث نیست بلکه توافق کردن و قبول شروط قدرت‌ها یا به قول ظریف «گرفتن بهانه از دست دشمن» موضوع اصلی است که باید اتفاق بیفتد.

استراتژی «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی است» در ماجرای برجام نیز به کار گرفته شده است و نتایج آن را می‌توان امروز مشاهده کرد. اوایل مهرماه سال 93 خبری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که حاکی از راه‌اندازی یک کمپین توسط 6 فیلمساز ایرانی در توییتر بود. مضمون این کمپین درخواست برای امضا شدن توافق با 5+1 با هر مضمون و هر شرایطی ازجانب دولتمردان و درخواست از مردم برای همراهی با این کمپین عجیب و خفت‌بار بود. «عباس کیارستمی»، «اصغر فرهادی»، «مجید مجیدی»، «رخشان بنی‌اعتماد»، «رضا میرکریمی» و «محمدمهدی عسگرپور» سینماگرانی هستند که عکس‌شان در پوستر این کمپین قرار گرفته و ادعا شده بود که این کمپین توسط این افراد به راه انداخته شده است. عجیب‌ترین بخش از این کمپین، شعار کمپین منتسب به سینماگران بود: «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست.»

پس از انتشار این خبر مجید مجیدی، یکی از هنرمندانی که نام وی به عنوان یکی از اعضای کمپین ذکر شده بود، اظهارات قابل تاملی به زبان آورد و درباره منشأ این اقدام گفت: «چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.»

آقای مطهری! نه‌ سیاست را می‌فهمید و نه الفبای جوانمردی را

آقای مطهری! شما چگونه سیاستمداری هستید که تبدیل حق مسلم ما در برجام به ابزار اخاذی را نمی‌بینید؟!

روزنامه قدس در یادداشتی به قلم محمدحسین جعفریان نوشت:آقای مطهری نکته‌ای را در خصوص برجام گفته بودند، «بخشی از دلایل خروج ترامپ از برجام کارشکنی کسانی بود که اجازه ندادند برجام درست اجرا شود». باور نایب رئیس مجلس مملکت این است که «باید اجازه می‌دادیم شرکت‌های آمریکایی در ایران سرمایه‌گذاری کنند» و اگر چنین می‌شد، ترامپ به سادگی قادر نبود از برجام خارج شود، چون این سرمایه‌گذاری‌ها در معرض خطر قرار می‌گرفت.

به خدا قسم وقتی به عنوان یک عضو ساده این سرزمین، سخنان برخی از این مسئولان ارشد و تصمیم‌گیرنده را می‌خوانم، به وحشت می‌افتم که اداره مملکت به دست این بزرگواران است.

آقای مطهری معتقد است جناح رقیب است که اجازه نداده سرمایه‌گذاری غربی‌ها و خاصه آمریکایی‌ها در ایران انجام شود و لذا مسبب پاره کردن این تکه کاغذ توسط ترامپ نیز همین جناح بوده است. جناب آقای مطهری، آیا تلقی شما آن است که طی همین کمتر از یکی دو سال امضای برجام تا رفتار ترامپ، اگر جناح مخالف حرفی نمی‌زد، آنها آن‌قدر در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کردند که مملکت ما گلستان شده و سرمایه‌ها و کارخانجات و دارایی‌هایشان چنان فراوان می‌شد که ناچار نمی‌توانستند از برجام خارج شوند؟ طی همان مدت اندک؟ شما در‌کی از زمان قرارداد و بررسی و مطالعه و اجرا و بهره‌برداری پروژه‌ها معمول دارید؟ یک داد و ستد ساده بیشتر از آنچه شما گمان کرده و براساس آن حکم داده‌اید، زمان می‌برد.

مگر آن نمایش‌های رنگارنگ را یادتان رفته است؟ مگر صنایع هواپیمایی‌شان مدعی نشدند تمام نیاز ما را برآورده می‌کنند و پیش قراردادهای مجعولی را هم امضا کردند که به واقع نقشه‌ای بود تا دیگر شرکت‌ها را از ما دور کنند و در حقیقت فرصت طلایی ما را سوزاندند مگر بویینگ جلو نیامد و اقسام قراردادها را پیشنهاد نداد و اما در زمان لازم و سر بزنگاه دست ما را در پوست گردو گذاشت و تازه در همان قرارداد هم بعدها کاشف به‌عمل آمد هرچه قازو‌رات و ته انباری‌های بی‌مشتری و غیرقابل فروش داشته‌اند را با قیمت‌های کذایی به ما فروخته‌اند...!

آقای نایب رئیس! لابد به خوبی می‌دانید که همان‌ها را هم ندادند و آن معامله را اسباب تحقیر در سطح سیاست بین‌الملل ساختند. با این وصف این سؤال باقی می‌ماند که شما به راستی سیاستمدار و دیپلمات هستید و این الفبا را نیاموخته‌اید؟ شرم‌آور است! چطور ندیدید که حق مسلم، قانونی و بین‌المللی ما را به ابزار اخاذی و بهره‌کشی از ما بدل کردند؟ چه کسی این حق و فرصت را به آنها هدیه کرد؟ کدام جریان سیاسی چنین شرمی را در دامان سیاست ما گذاشت و حالا هم در کمال بی‌شرمی طرف مقابل را متهم می‌کند؟ آیا واژه‌هایی با عنوان «حیا» و «ندامت» در ادبیات فارسی نداریم؟ اگر داریم برای چه مواقعی است؟

پنهانکاری در دولت محرمانه‌ها پشت شعار شفافیت

آقای روحانی! به‌جای دادن شعار شفافیت و آدرس FATF، شفافیت را از دولت آغاز کنید.

وبسایت الف در این زمینه نوشت: حسن روحانی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان با تاکید بر موضوع ا‌ف‌ای‌تی‌اف اظهار کرد: روسای قوا به اتفاق لوایح 4گانه مرتبط را تایید کرده‌اند؛ راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال و اف‌ای‌تی‌اف خوب باشد یا بد، زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است.

اتفاقا مشابه همین جملات را رئیس‌جمهور قبلا و در جلسات دیگری بیان کرده‌اند. اما با وجود این سخنان باید گفت دولت یازدهم و دوازدهم برخلاف سخنان رئیس‌جمهور حرکت کرده و حرف‌های روحانی هیچ‌گاه عملیاتی نشده و فقط تیتر رسانه‌ها شده که اگر اقدامی در این‌باره صورت گرفته بود حداقل می‌باید در رسانه‌‌ها منتشر می‌شد و وضعیت مبارزه با فساد اقتصادی بهتر از شرایط فعلی می‌بود.

در مقابل می‌توان به لیست بلندبالایی اشاره کرد که دولت اعتدال برخلاف سخنان روحانی اقدام کرده و در حال حاضر نیز نه تنها این‌گونه اقدام می‌کند بلکه هیچ چشم‌انداز مثبتی نیز وجود ندارد که چنین رویه‌هایی تغییر کند. دراین‌باره می‌توان به قراردادهای خارجی اشاره کرد که هیچ وقت علنی نشده و متاسفانه تاکنون اقدامی دراین‌باره صورت نگرفته است. برای همین است که باید گفت این‌بار نیز سخنان جناب رئیس‌جمهور موجب نمی‌شود تا حداقل امیدی ایجاد شود و انتظار داشت تا اتفاق ویژه‌ای رخ دهد. در واقع به‌دلیل همین اتفاقات بود که‌ بسیاری از منتقدان از دولت اعتدال با عنوان دولت محرمانه‌ها یاد می‌کنند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یک تحقیق نشان می‌دهد حداقل یکی از اعضای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی یا سالهایی را در زندان سپری کرده‌اند و یا اکنون در زندان هستند. براساس این تحقیق که توسط دانشگاه کرنل صورت گرفته یک عضو خانواده 45 درصد از بزرگسالان آمریکایی یعنی 113 میلیون نفر، حداقل یک شب را در زندان گذرانده‌اند و یا هم اکنون در زندان به سر می‌برند. این گزارش نشان می‌دهد بحران زندان رفتن در آمریکا بسیار جدی است.

* دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در مراسمی که به مناسبت عید حنوکای یهودیان در کاخ سفید برگزار شد، به طرح ادعاهای واهی برای دلخوشی صهیونیست‌ها و ادامه با تقبیح برجام، گفت نخواهد گذاشت تهران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. وی بار دیگر برجام را «توافقی فاجعه بار» دانست و گفت: ترامپ، به دلیل اینکه سندی برای نسبت دادن تروریسم به جمهوری اسلامی ایران نداشت، به شعارهای مردم ایران که برای نابودی اسرائیل و مرگ بر آمریکا سر می‌دهند متوسل شد و گفت این شعارها نشان می‌دهد ایران تروریست است! در مورد سلاح هسته‌ای نیز رئیس‌جمهور آمریکا با اینکه می‌داند ایران درصدد ساخت سلاح هسته‌ای نیست، این تهمت را می‌زند تا برای دشمنی با ایران توجیهی داشته باشد.

*********************************

روزنامه خراسان**

اجرای طرح تقویت خط و زبان فارسی در فضای مجازی

طرح رایازبان فارسی با هدف تامین و ارتقای زیرساخت‌های تقویت خط و زبان فارسی و توسعه و رونق بازار خدمات بومی درفضای مجازی کلید خورد. به گزارش مرکز تحقیقات مخابرات ایران، با هدف اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارتقای خط و زبان فارسی در فضای مجازی و فراهم‌سازی بسترهای توسعه آن، طرح ملی «رایازبان فارسی» با هدف تامین و ارتقای زیرساخت‌های تقویت خط و زبان فارسی و توسعه و رونق بازار خدمات بومی، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به‌کار کرد.

پزشکیان : کل اروپا به اندازه ایران دانشگاه ندارد

نایب رئیس مجلس، با بیان این که ۲۸۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد که تمام اروپا این میزان دانشگاه ندارد، گفت: در این دانشگاه‌ها رشته هایی آموزش داده می‌شود که در جامعه کارایی ندارد.به گزارش خانه ملت، مسعود پزشکیان در جمع دانشجویان دانشگاه های کیش با تأکید بر لزوم تناسب بین رشته های دانشگاهی و بازار کار، افزود: علمی را باید آموزش داد و رشته ای را باید تقویت کرد که زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود بتواند در آن رشته فعالیت کاری داشته باشد.وی با انتقاد از احداث دانشگاه های بی هدف در سراسر کشور، ادامه داد: متاسفانه در هر منطقه‌ای دانشگاه‌های فراوانی احداث شده و به ایجاد دانشگاه های بی هدف افتخار می شود.

*********************************

روزنامه ایران**

ماجرای شکایت شورای نگهبان از نماینده تهران

خبر اول اینکه،سخنگوی شورای نگهبان درباره شکایت این شورا از محمود صادقی نماینده تهران گفت: شورای نگهبان به هیچ وجه قصد شکایت از کسی را ندارد، اظهارات این نماینده به حیثیت نظام و شورای نگهبان برمی‌گردد. به گزارش انتخاب، وی افزود: ابتدا از وی تقاضای ارائه مستندات شد ولی با توجه به اینکه مستنداتی ارائه نشد موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری کردیم تا تعیین تکلیف شود. محمود صادقی پیشتر در یک سخنرانی گفته بود برخی افراد در پرونده‌های شورای نگهبان اعمال نظر می‌کنند. صادقی همچنین دیروز به سخنان سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «شورای نگهبان هیچگاه از من تقاضای ارائه مستندات نکرده است.» او پیشتر هم درباره این شکایت نوشته بود: «انتظار داشتم شورای نگهبان به جای شکایت درصدد اصلاح خود برمی آمد. اما این شکایت را فرصتی برای اصلاح می‌دانم؛ خوشبختانه تعدادی از افرادی که برای تأیید صلاحیت به آنها پیشنهاد پرداخت وجه شده یا در این باره اطلاع دارند، آمادگی خود را برای ادای شهادت در هیأت نظارت اعلام کردند.»

بانک‌های امریکایی به دنبال کسب معافیت از قوانین تحریمی ایران

خبر دیگر اینکه،بانک‌های امریکایی می‌خواهند از وزارت خزانه ‌داری این کشور معافیتی بگیرند تا مجبور به توقیف اموال و دارایی‌های شرکت‌ها و افراد اروپایی در امریکا نشوند. بر اساس قوانین تحریمی امریکا علیه ایران، بانک‌های امریکایی موظف شده‌اند اموال و دارایی شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند را توقیف کنند. اتحادیه اروپا هم قوانینی به تصویب رسانده تا در برابر این اقدام احتمالی از منافع شرکت‌های خود پشتیبانی کرده و به طور متقابل اموال بانک‌های امریکایی در اروپا را توقیف کند. به گزارش عصر ایران، به نوشته «واشنگتن اگزماینر» این مشکل و تداخل قانونی موجب شده بانک‌های امریکایی لابی‌های گسترده‌ای کنند تا بتوانند درعوض مسدود کردن دارایی‌‌های شرکت‌های اروپایی ، اختیار رد تراکنش‌های مربوط به شرکت‌ها و افراد (اروپایی) را داشته باشند که طبق دستورالعمل‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، مشمول قوانین تحریم‌ها علیه ایران می‌شوند.

رویترز: صادرات نفت ایران به چین افزایش می یابد

دست آخر اینکه، پس از اینکه دو پالایشگاه دولتی چین استفاده از معافیت های تحریم های ایران را آغاز کردند، واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر افزایش می یابد. به گزارش فارس به نقل از رویترز سه منبع آگاه گفتند شرکت سینوپک چین، واردات نفت از ایران را اندکی پس از دریافت معافیت چین در ماه نوامبر از سر گرفت در حالی که شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) خرید نفت از ایران را از ماه دسامبر آغاز خواهد کرد. رویترز در ماه نوامبر گزارش داده بود که چین تحت معافیت از امریکا می تواند روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران به مدت 180 روز وارد کند. یک مدیر نفتی آگاه به فعالیت‌های سی ان پی سی در ایران گفت این گروه بزرگ چینی که میلیاردها دلار در میادین نفتی ایران سرمایه‌گذاری کرده، آماده است تا تمام سهم تولید خود را از ماه دسامبر بارگیری کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ایجاد وابستگی در کشور مخالف جریان ۱۶ آذر است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر فکر و قلمی که بخواهد در این کشور وابستگی ایجاد کند، خلاف پیام ۱۶ آذر است.به گزارش مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر دیروز در مراسم افتتاحیه مجتمع فرهنگی - دانشجویی امام رضا(ع) مشهد اظهار کرد: دانشجویان باید نسبت به کاستی‌ها عکس‌العمل نشان دهند، حساس باشند و نیاز جامعه را در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بفهمند، اهل اقدام و عمل باشند و وظیفه خود را انجام دهند. وی افزود: روشنفکر کسی نیست که نگاهش به غرب باشد و در مقابل فرهنگ غربی سستی و وادادگی نشان دهد، بلکه روشنفکر واقعی شهدا هستند که هم نیاز جامعه را تشخیص داده و جان خود را کف دست گرفتند و هم ایفای نقش کردند. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دانشجویان جنبش دانشجویی ۱۶ آذر مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی ایستادند و نماد مبارزه با استبداد و استعمار شدند.

رئیسی تاکید کرد: هر فکر و قلمی که بخواهد در این کشور وابستگی ایجاد کند، خلاف پیام ۱۶ آذر است.

اروپایی‌ها فقط وقت‌کشی کرده‌اند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از دولت می‌خواهد خروجی مذاکرات با اروپا در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نمود داشته باشد.محسن کوهکن در گفت‌وگو با مهر با انتقاد از عدم اجرای تعهدات اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: اروپایی‌ها صرفا فرصت‌سوزی می‌کنند و ما باید این مسأله را مورد توجه قرار دهیم. وی ادامه داد: مقامات اروپایی صرفا در گفت‌وگوها و مصاحبه‌‌های خود تظاهر به اقدام می‌کنند، درحالی ‌که این مسأله برای ما کفایت نمی‌کند و نباید دل‌مان را به تظاهرهای آنان خوش کنیم. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها وقت‌کُشی‌ زیادی تاکنون کرده‌اند، تصریح کرد: باید خروجی وعده‌های اروپا را ببینیم اما متأسفانه با گذشت چندین ماه از وعده آنان، ما چنین مسأله‌ای را نمی‌بینیم.کوهکن متذکر شد: مسلم است که مجلس از دولت خروجی مذاکرات با اروپا را می‌خواهد و این خروجی باید به گونه‌ای باشد که در شرایط تحریم، وضعیت اقتصادی کشور نابسامان نشود و بتوانیم بحران‌های پیش‌ رو را بگذرانیم.

تأکید رئیس‌جمهور هند بر گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران

رئیس‌جمهور هند در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران در این کشور بر گسترش روابط با ایران در همه زمینه‌ها بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش فارس، «علی چگنی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در هند، صبح دیروز استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور این کشور کرد.«رام نات کوویند» رئیس‌جمهور هند در جریان مراسم رسمی تسلیم استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه و تاریخی هند و جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر لزوم گسترش این روابط به بیش از 13 میلیارد دلار فعلی، حمله تروریستی اخیر در چابهار را که به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان‌مان انجامید شدیدا محکوم و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد. کوویند در این دیدار سفر بهمن‌ماه سال گذشته حسن روحانی به دهلی‌نو را به عنوان فصل جدیدی در روابط 2 کشور خواند و خاطرنشان کرد: رویکرد ما در قبال ایران، حفظ و توسعه روابط است و باید از فرصت‌ها برای این منظور استفاده کامل کنیم. وی همچنین همکاری در حوزه حمل‌ونقل بویژه مشارکت هند در توسعه بندر چابهار را نیز به عنوان نشانه‌ای از همکاری‌های خوب 2 کشور قلمداد و واگذاری مدیریت این بندر به شرکت هندی در پایان ماه جاری را خبری خوب ارزیابی کرد. علی چگنی، سفیر جدید ایران در هند نیز ضمن ابلاغ سلام‌های گرم حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و اشاره به روابط بسیار دوستانه و تاریخی 2 کشور و وجود زمینه‌ها و مشترکات فراوان، اظهار داشت: نگاه ایران به روابط با هند محدود به دیروز و امروز نیست و جمهوری اسلامی ایران امیدوار است این روابط به سطوح هرچه بالاتر و زمینه‌های جدید بویژه در زمینه تجاری و اقتصادی توسعه و گسترش یابد.

***************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات