صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 18 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز قدرت آمریکا رو به زوال است. در زمان اوباما هم همین‌طور بود، اما در زمان این آقا که واضح است؛ با هر تصمیمش در دنیا مخالفت می‌شود. حتی لیبرال دموکراسی هم دارد بی‌آبرو می‌شود. رئیس‌جمهور جدید آمریکا چوب حراج به همه اینها زده و تتمه‌‌ آبروی آمریکا و لیبرال دموکراسی را برده است.(1397/8/12)

▼ حرف روز
به بی‌بی‌سی نیازی نیست!
در چنین روزهایی که دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران جنگ اقتصادی را توأم با جنگ رسانه‌ای علیه ملت ایران به راه انداخته‌اند و از هر جمله و نوشته‌ای استفاده می‌کنند که اوضاع را برای ملت ایران سخت‌تر کنند، متأسفانه شاهد هستیم که برخی از مسئولان کشور جورچین دشمن را تکمیل می‌کنند و به گونه‌ای سخن می‌گویند که دشمن به اثرگذاری تحریم‌ها و فشارها امیدوار شود که در ذیل به چند نمونه اخیر آن در روزهای گذشته اشاره می‌کنیم:
1ـ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با «یورونیوز» درباره فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفته است: «حقوقم از 3 هزار دلار به 700 دلار رسیده است.» تأکید وی مبنی بر اینکه «فشار اقتصادی غوغا می‌کند»، چه پیامی برای دشمنان در بر دارد؟ آیا او اگر بگوید حقوق من کم شده، سبب می‌شود آمریکا از روی دلسوزی برای او شدت تحریم‌ها را کم کند؟ یا اینکه آمریکا این سخنان را نشانه‌ای از موفق بودن نقشه‌هایش ارزیابی می‌کند و در زمانی که رسانه‌های آمریکایی هم از بی‌اثر بودن تحریم‌ها سخن به میان می‌آورند، چنین سخنانی را نشانه پیروزی بر می‌شمارند!
2ـ علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم در جهت نجات ترامپ وارد معرکه شده و می‌گوید: «بخشی از حکومت می‌خواست برجام اجرا نشود. اگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور می‌شد، ترامپ به راحتی نمی‌توانست خارج شود. بخشی از دلایل خروج ترامپ مخالفانی بودند که با کارشکنی اجازه ندادند برجام درست اجرا شود.» این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون در ۱۳ گزارش پیاپی پایبندی کامل ایران به برجام را تأیید کرده است. افکار عمومی جهان به این نتیجه رسیده است که ترامپ مسئول اجرا نشدن برجام است و بخشی از قدرت رو به افول آمریکا نیز به دلیل پایبند نبودن آمریکا به معاهدات بین‌المللی است.
3ـ محمود صادقی هم در روز 16 آذر و روز استکبارستیزی دانشجویان پشت صحنه فیلم اخراجی‌ها و آقای ده‌نمکی را که باتوم به دست دارد، به مثابه نماد جنبش دانشجویی منتشر کرده است! تا ذهن را با یک تصویر ساختگی از استعمار آمریکا و تهدیدهای ترامپ به داخل کشور رهنمون کند!
با طرح چنین سخنانی، آیا دشمنان به صدای آمریکا یا رادیو فردا و حتی تلویزیون بی‌بی‌سی نیاز دارند که خبررسانی کنند و قلب‌ها و دل‌ها را از شیطنت‌های شیاطینی، مانند ترامپ و نتانیاهو و بن‌سلمان پاک کنند؟!

▼ گزارش روز
برخلاف خرد سیاسی!
«شرایط موجود بر دولت تحمیل شده است... دولت در موقعیتی قرار گرفته که در ایجاد این وضعیت نقش و دخالتی نداشته است و به نوعی این وضعیت بر دولت تحمیل شده است»، «افکار عمومی اگر بخواهد قضاوت منصفانه‌ای در ارتباط با عملکرد دولت داشته باشد، قطعاً باید شرایطی که بر آن تحمیل شده و در کشور وجود دارد را در نظر بگیرد. اوضاع و شرایط فعلی نتیجه کارشکنی دلواپسان داخلی و عوامل خارجی است»، «نمی‌شود همه تقصیر را متوجه دولت دانست. واقعیت این است که گروه‌هایی در کشور وجود دارند که دارای قدرت هستند که در مقابل آقای روحانی ایستاده‌اند و این مخالفان تا به حال به نوعی موفق شده‌اند و دولت را در تنگنا قرار داده‌اند.» این عبارات بخش‌هایی از  مطلبی است که روزنامه اصلاح‌طلب «ابتکار» منتشر کرده است! درباره این جملات نکات و مسائل بسیار مهمی وجود دارد و از زوایای گوناگونی می‌توان به آن نگریست و آن را تحلیل کرد! اما آنچه در این مطلب مورد نظر است، این است که وارد شدن به مشکلات کشور و دفاع از دولت با ایجاد دوقطبی‌های کاذب و طرح مسائلی که در جهان واقع نیز صحت ندارد و دمیدن در شیپور تفرقه چه کمکی به کشور و حل مشکلات مردم می‌کند! در شرایطی که همه نیروهای کشور باید برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و طرف‌های غربی در کنار هم قرار بگیرند، چه کسی از اختلاف انداختن در داخل و مقابل هم قرار دادن نیروهای کشور سود می‌برد؟ نتیجه این جملات و دوگانگی‌ها چیزی جز تحلیل رفتن قدرت ملی و تأمین  منافع حزبی و جناحی است؟ در این روزها عقل و خرد سیاسی حکم می‌کند به جای زمینه‌سازی برای فصل جریان‌های داخلی، تلاش‌ها برای هم‌افزایی افزایش یافته تا به واسطه این هم‌افزایی از چالش‌های پیش رو عبور کنیم. ان‌شاءالله

▼ اخبار ویژه 
عبور از انتخابات و دستور به نافرمانی مدنی!
سعید حجاریان اظهار داشت: «تاکتیک‌ اصلی اصلاحات، سازماندهی نیروها از پایین‌ است. این روش در گسترش‌ احزاب، سازمان آهنین، بسیج‌ توده‌ای و انواع سازمان‌های مردم‌نهاد متجلی می‌شود و حتی بعضی مواقع می‌توان به نافرمانی مدنی فکر کرد. اساساً معتقدم فشار از پایین با انتخابات پدید نمی‌آید. پس باید گفت، پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است؛ زیرا انتخابات به ‌معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است... نافرمانی مدنی در خلأ شکل نمی‌گیرد. پیش از آن، ابتدا باید تجمع سلولی داشت و اقداماتی، مانند کتاب‌خوانی، جزوه‌خوانی و... صورت داد و سپس تجمع‌های موضوعی و بعد هم تجمع‌های سراسری انجام شود. بعد از اینهاست که نوبت نافرمانی فرامی‌رسد.» به نظر می‌رسد،‌ نظریه‌پردازان اصلاحات که از همراهی مردم در انتخابات آتی به واسطه عملکرد دولت، مجلس و شورای شهر اصلاح‌طلب ناامید شده‌اند، بار دیگر به دنبال آن هستند که شبکه‌سازی، آشوب و اردوکشی خیابانی و... را در دستور کار قرار دهند!

سعودی‌ها طرح ناتوی عربی را به ترامپ دادند
در جریان سفر گروهی از مشاوران نزدیک بن‌سلمان به نیویورک در ماه نوامبر 2016، هیئت سعودی گزارش می‌دهد، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که توجه کوشنر(داماد ترامپ) را به خود جلب کرده، صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌هاست. آنها گزارش می‌دهند برنامه دولت جدید آمریکا برای خاورمیانه هنوز مشخص نیست؛ اما آنها به دنبال راه حلی تاریخی برای حل موضوع فلسطین و تأمین ثبات برای اسرائیل هستند. در این راستا سعودی‌ها پیشنهادی مشهور به «ناتوی عربی» را طرح‌ کرده‌اند که از آن به یک ائتلاف نظامی اسلامی یاد می‌کنند و هرگاه رئیس‌جمهور آمریکا اراده کند، وارد عمل خواهد شد.

▼ اخبار
1ـ هر مذاکره‌ای بدون ایران بی‌نتیجه است
سفیر روسیه در ایران گفت: ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا عزمی جدی دارند، اما اقدامات اروپایی‌ها در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حد حرف بوده و تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است. جاگاریان در پاسخ به این پرسش که روسیه تا چه حد در حمایت از ایران در مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا خواهد ایستاد، گفت: اراده ملی روسیه و شخص پوتین این است که ما تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را غیر قانونی دانسته و آن را محکوم می‌کنیم. وی همچنین ادعاها و بهانه‌های آمریکا در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را بی‌پایه و اساس خواند و گفت: فعالیت‌های موشکی ایران به برجام ربطی ندارد. ادعای آمریکا در زمینه حضور منطقه‌ای ایران نیز بی‌اساس است؛ چون ایران بارها اعلام کرده حاضر است درباره مسائل منطقه، همکاری و مذاکره کند. موضع ایران درباره اوضاع یمن از جمله مواردی است که نشان‌دهنده همکاری و اصالت گفت‌وگو است؛ آمریکا باید بداند بدون ایران هیچ مذاکره‌ای برای رسیدن به صلح در منطقه نتیجه ندارد.

2ـ عرضه قطره‌چکانی خودروسازان
سیدمحمد بیاتیان، مشاور کمیسیون صنایع و معادن درباره وضعیت صنعت خودروسازی کشور گفت: این شائبه وجود دارد که خودروسازان با عرضه قطره‌چکانی می‌خواهند قیمت حاشیه بازار را بالا نگه دارند تا روزی که دولت و دستگاه‌های اجرایی تصمیم گرفته و در نتیجه قیمت خودرو را افزایش دهند. سلسله تصمیماتی که از جانب دولتی‌ها و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در این مدت و در حوزه خودرو گرفته شده، متأسفانه این شائبه را به ذهن متبادر می‌کند که مافیایی پشت این قضیه وجود دارد. در این زمینه مجلس در جایگاه دستگاه نظارتی باید محکم‌تر برخورد کند و اگر واقعاً افزایش قیمتی وجود دارد، منطبق بر واقعیت‌ها باشد؛ زمانی قیمت دلار به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسید و دوباره به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کاهش ‌یافته، اما بر قیمت خودرو هیچ تأثیری نگذاشته و قیمت‌ها کاهش نیافته است.

3ـ نتانیاهو به دنبال ایجاد روابط رسمی با رژیم سعودی
روزنامه «تایمز آو اسرائیل» اعلام کرد: نتانیاهو به دنبال رسمیت دادن به روابط این رژیم با عربستان سعودی بوده و امیدوار است بتواند روابط دوجانبه با ریاض را تا پیش از برگزاری انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی در سال آینده به طور رسمی اعلام کند. طبق این گزارش، ایالات متحده آمریکا و «یوسی کوهن» رئیس موساد در این طرح ایفای نقش می‌کنند. همچنین یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفته است، اسرائیل در حال انجام مذاکرات گسترده با بسیاری از کشورهای عربی است که با آنها منافع مشترکی در تقابل با ایران دارد. گفتنی است، نتانیاهو پیش از این در اظهاراتی اعلام کرده بود: «تنها مزیت برجام این است که اسرائیل را در مقیاسی که هرگز سابقه نداشته، به جهان عرب نزدیک کرده است.»

4ـ مردم نقش نداشتن ما در دولت را نمی‌پذیرند!
«صادق زیباکلام» در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «به نظر من پیوند اصلاح‌طلبان با حسن روحانی ناموفق بوده است. در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان به نقطه‌ای رسیده‌اند که احساس می‌کنند نباید در انتخابات از حسن روحانی حمایت می‌کردند. این در حالی است که بدون شک در هر شرایطی هزینه ناکامی‌های حسن روحانی را اصلاح‌طلبان پرداخت خواهند کرد... مردم می‌گویند آقای زیباکلام ما از اینکه به حرف شما گوش دادیم و به حسن روحانی رأی دادیم احساس پشیمانی می‌کنیم و ما شما را در این زمینه مقصر می‌دانیم... صورت‌حساب و هزینه عملکرد ناموفق دولت آقای روحانی را اصلاح‌طلبان پرداخت خواهند کرد... اصلاح‌طلبان نمی‌توانند دست و دل از روحانی بشویند.»

▼ اخبار کوتاه
محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: عملی کردن طرح پارلمان اصلاحات یا همان مجمع عمومی اصلاح‌طلبان کار سخت و پیچیده‌ای است. معمولاً این رهبران جریان اصلاحات هستند که این‌گونه طرح‌ها و پیشنهادها را باید با جدیت پیگیری کنند تا به سرانجام مشخصی برسد. وی افزود: با این تفاسیر تاکنون اراده‌ای در رهبران جبهه اصلاحات برای به سرانجام رسیدن طرح پارلمان اصلاحات مشاهده نکردم.
کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه فساد اقتصادی شامل رانت، رباخواری، فراهم کردن شرایط برای گروه‌های خاص که متأسفانه اقتصاد تک‌محصولی موجب سوءاستفاده برخی افراد و واردات بی‌رویه در سال‌های اخیر شده، گفت: در امر مبارزه با فساد بستگان با هیچ مدیر و مسئولی رودربایستی نداریم و در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که چندین معاون وزیر و مدیران استانی که به فساد اقتصادی متهم بودند، دستگیر و از کار برکنار شدند.
عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی از مشکلات اقتصادی واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «افکار عمومی خواهان بازگشت وضعیت اقتصادی به سال ۹۲ است.» وی در ادامه افزود: «نه حق مسلم مردم (انرژی هسته‌ای) حفظ شد، نه اینکه چرخ زندگی آنها چرخید. آقای رئیس‌جمهور برنامه روشنی برای بهره‌گیری از توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی کشور ارائه کنید.»
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار اخیر خود با رهبر معظم انقلاب به دستور ایشان به بانک مرکزی برای تقویت هرچه بیشتر ارزش پول ملی و نیز اهمیت استقلال بانک مرکزی اشاره و اعلام کرد، بانک مرکزی و نظام بانکی همه توان مدیریتی و کارشناسی را برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به‌‌ کار خواهد برد.
چین به کانادا درباره ادامه حبس یکی از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» که به نقض تحریم‌های ایران متهم شده، هشدار داد و خواستار آزادی فوری وی شد. کانادا 15 آذرماه بنا به درخواست مقامات آمریکایی، «وانژو منگ»، از مدیران ارشد شرکت فناوری «هوآوی» و دختر بنیان‌گذار این شرکت را دستگیر کرد.
حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه دولت آینده دولتی ائتلافی خواهد بود، می‌گوید: از دیدگاه من اگر دولت آینده قرار است موفق عمل کند، باید ائتلافی باشد؛ در غیر این صورت باز هم آن قشری که ضرر می‌بیند، مردم هستند و جنگ قدرت ادامه پیدا می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات