صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۱۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 21 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر دشمن در ما وحدت، احساس قدرت، احساس وظیفه و عزم راسخ مشاهده کند، عقب مینشیند؛ اما اگر احساس کند ضعف و اختلاف بین مسئولین کشور هست، تشویق می‌شود که شدت عمل خود را زیاد کند. همه توجه کنند: هم جوانان، هم مسئولین، باید به دشمن پیام قدرت بدهیم نه پیام ضعف.(1397/7/12)

▼ حرف روز
چالش، سردرگمي و پرخاشگري
اوضاع اردوگاه اصلاح‌طلبان اين روزها چندان بسامان نيست. اين نابساماني را مي‌توان از مناقشات شکل گرفته در اين اردوگاه نيز مشاهده کرد. آخرين آن درگيري بين غلامحسين کرباسچي، دبيرکل حزب کارگزاران و حسام‌الدين آشنا است که رسانه‌اي شده است. کرباسچي به تازگی گفته بود: «روحاني به خواب سنگيني فرو رفته است.» و آشنا در پاسخ به وي در گفت‌وگو با آخرين شماره ماهنامه «انديشه‌ پويا» گفته بود: «براي اينکه آقاي کرباسچي از آقاي روحاني خيلي تعريف بکند، کافي است که آقاي روحاني يک انتصاب را به توصيه‌اش انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد، کاملاً بيدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد، در خواب غفلت است. اين هشدارهاي کنشگران سياسي را زياد جدي نگيريد.» کرباسچي هم کوتاه نيامده و در پاسخ گفته است: «حسام‌الدين آشنا دروغ مي‌گويد!»
اين درگيري‌ها و پرخاشگري‌ها حاصل ناکارآمدي‌هايي است که اين روزها گريبان‌گير دولت مورد حمايت اصلاح‌طلبان شده و امروز چگونگي مواجهه با آن به يک ابهام و مناقشه در ميان اين اردوگاه بدل شده است. برخي همچنان بر حمايت از دولت پافشاري مي‌کنند و راه گريزي از اين حمايت نمي‌يابند و معتقدند جداسازي راه از دولت اعتدال دستاوردي براي ايشان نخواهد داشت و به هر حال عملکرد دولت به پاي اصلاحات هم نوشته خواهد شد. برخي ديگر اما معتقدند «جلوی ضرر را هر وقت بگيري منفعت است!» از این رو بر عبور از روحاني تأکيد دارند و اين واگرايي را با اتخاذ رويکرد انتقادي آغاز کرده‌اند. ديدگاهي که چند ماهي است قدرت بيشتري يافته و اين روزها انتقاد از دولت با تکرار بيشتري از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب شنيده مي‌شود!
اصلاح‌طلبان در چالشي قرار گرفته‌اند که عبور از آن هر روز سخت‌تر مي‌شود؛ چرا که از يک سو خيز اصلاح‌طلبان براي انتخابات سال 1398 کليد خورده است و بايد تکليف نسبت اصلاح‌طلبان و دولت دوازدهم هر چه زودتر مشخص شود و از ديگر سو تضعیف و کاهش مقبولیت رأس در اصلاح‌طلبان بر آشفتگي‌ها و مرکزگريزيها در اين اردوگاه افزوده است. شوراي‌ عالي سياست‌گذاري اصلاحطلبان مدت‌هاست که ديگر وجاهت چنداني ندارد و حرف‌شنوي از ريش‌سفيدان نيز ديگر محلي از اعراب ندارد. در نتیجه چشم‌انداز وضعيت اصلاح‌طلبان حکايت از آن دارد که روند واگرايي در اين اردوگاه روزافزون خواهد شد و اين قبيل اختلافات هر روز بيش از پيش سر باز خواهد کرد.

▼ گزارش روز
در مسیر واقع‌گرایی
صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره کاهش 20 درصدی هزینه‌ها با پذیرش FATF انتقادات بسیاری را برانگیخت! بسیاری از کارشناسان پس از این جملات، سخنان آقای روحانی و دیگر حامیان توافق با غرب و به ویژه آمریکا را بر سر مسئله هسته‌ای یادآوری کردند و گفتند این سخن رئیس دولت اعتدال از همان جنس سخنان او در آن دوران است؛ دورانی که قیمت ارز و طلا به مراتب از اکنون پایین‌تر بود و تورم و اوضاع اقتصادی به سامان‌تر از امروز بود و رئیس‌جمهور وعده می‌داد با امضای توافق میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده اوضاع بهبود خواهد یافت! اما آنچه در این مطلب مورد توجه است، نه انتقاداتی از این دست که وارد نیز هم هست؛ بلکه نگاه به سخنان رئیس‌جمهور از زاویه دیگری است! به همین منظور بار دیگر باید جملات آقای رئیس‌جمهور را مرور کنیم. وی در نشست هم‌اندیشی با مسئولان بخش‌های گوناگون وزارت راه‌وشهرسازی گفته است: «بدون همکاری با بانک‌های خارجی مشکل اقتصاد ما حل می‌شود، اما ۲۰ درصد گران‌تر.» حال این جملات را مقایسه کنید با جملات آقای روحانی پیش از برجام که می‌گفت: «اینکه می‌گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضی‌ها چشم‌های‌شان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل شود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود. تا منابع آبی زیاد شود. تا بانک‌های ما احیا شود...»؛ آقای روحانی که آن زمان حل همه مشکلات را به مسئله مذاکره و همکاری و تفاهم با بیرون مرزها منوط می‌دانست، اکنون می‌گوید بدون کمک و همراهی خارجی‌ها هم مشکلات کشور حل خواهد شد، اما کمی گران‌تر! به معنای دقیق‌تر، رئیس‌جمهور حالا با تجربه برجام به این باور رسیده است که در داخل توان حل مشکلات را داریم و امید است پیش از آنکه ماجرای برجام این بار با عنوانی دیگر تکرار شود، واقع‌بینانه‌تر و با اتکای بیشتر به نیروی داخلی، کشور را پیش ببرند.

▼ خبر ویژه
افزایش صادرات آمریکا به ایران در دوران تحریم‌ها!
گزارش جدید مرکز آمار آمریکا حاکی است، پس از اعمال تحریم‌های مالی این کشور علیه ایران در مرداد ماه (ماه اوت)، صادرات ایران به ایالات متحده تقریباً متوقف شده ‌است؛ اما صادرات آمریکا به ایران کماکان افزایش چشمگیری داشته است. واردات این کشور از ایران در ماه سپتامبر به صفر رسیده و در ماه اکتبر تنها ۲۰۰ هزار دلار بوده ‌است؛ در حالی که پیش از آن میانگین واردات آمریکا از ایران طی ماه‌های ژانویه تا اوت نزدیک به 8/5 میلیون دلار بوده‌ است. محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا شامل فرش و پسته و زعفران است؛ اما ژوئیه سال جاری آمریکا واردات فرش از ایران را تحریم کرد و ماه اوت نیز تحریم‌های مالی و صنعتی آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شد. برخلاف توقف صادرات ایران به آمریکا، واردات ایران از ایالات متحده کماکان در اوج خود است. به گزارش رادیو فردا، کل صادرات آمریکا به ایران در ۱۰ ماه سال جاری میلادی حدود ۴۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال گذشته سه تا چهار برابر شده‌ است. آمریکا فروش کالا به ایران را از ماه ژوئیه به شدت افزایش داده‌ است. صادرات آمریکا به ایران بیشتر شامل فرآورده‌های کشاورزی، پزشکی و دارویی است. به این ترتیب، تراز تجاری دو کشور در فاصله ماه‌های ژانویه تا اکتبر تقریباً ۳۴۲ میلیون دلار به نفع آمریکا بوده ‌است. بر اساس آرشیو تجارت ماهیانه آمریکا با ایران از سال ۱۹۸۵ (۳۳ سال پیش) به جز اکتبر ۲۰۰۸، صادرات ماهیانه آمریکا به ایران هرگز به میزان ماه اوت سال جاری نبوده است.
 
▼ اخبار
1ـ شکست بن‌سلمان این بار در لبنان

«پل پیلار» افسر پیشین سازمان سیا در یادداشتی در پایگاه آمریکایی «لوبلاگ» نوشت: بن‌سلمان پس از راه‌اندازی جنگ در یمن، بازداشت و گروگان گرفتن سعد حریری و همچنین قتل وحشیانه خاشقجی، اکنون به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان است. پیلار به نقل از هشام ملهم‌، روزنامه‌نگار آمریکایی‌ـ لبنانی و ستون‌نویس روزنامه النهار ادامه داد: طرح بن‌سلمان برای بی‌ثبات کردن لبنان خطر کمتری در مقایسه با جنگ داخلی این کشور(1975ـ1990) ندارد و می‌تواند بازخوانی آن جنگ باشد. بنا به گزارش‌ها، بن‌سلمان تلاش كرده بود نیروهای مسیحی را که در جریان جنگ داخلی این کشور اسلحه به دست گرفته بودند، برای مقابله با حزب‌الله تسلیح کند، اما نتوانست این طرح را پیش ببرد. با این حال، تلاش موازی دیگری را آغاز کرد و دست به دامن محمود عباس، رئیس جنبش خودگردان فلسطین شد و از او خواست تعدادی از فلسطینی‌های ساکن لبنان را برای جنگ با حزب‌الله تجهیز و تسلیح کند؛ اما این بار نیز عباس به صورت مؤدبانه‌ای پیشنهاد او را رد کرد.

2ـ میان کولبر و تروریست تفاوت وجود دارد
سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی کشور از نطق یکی از نمایندگان مجلس انتقاد کرده و گفته است: «فردی که در مقام قانون‌گذاری کشور است، هنوز فرق کولبر و تروریست را نمی‌داند و باید در برابر اظهارات خلاف قانون و اخلاق خود پاسخگو باشد.» او توضیح داده است: «کولبر واقعی مورد حمایت مرزبانی است و ما مرزنشینان را بخشی از توان خود می‌دانیم. به تازگی فردی در نطق پیش از دستور خود در مجلس شورای اسلامی، از کشته شدن کولبر‌ها به دست نیرو‌های مرزبانی سخن گفته، اما اگر کسی مهمات و آرپی‌جی آورد، باید وی را کولبر دانست؟ باید مشخص شود این مطالب با چه هدف سیاسی عنوان می‌شود و در این اظهارنظر‌ها چه منفعت شخصی و حزبی دارند؟» سردار رضایی ادامه داد: «چرا برخی عملکرد خوب، مؤثر و قانونی مرزبانی را زیر سؤال می‌برند و تروریست را کولبر جلوه می‌دهند؟»

3ـ حمله تند رسانه سعودی به قطر
روزنامه «عکاظ» چاپ ریاض نوشت: «دشمنی صریح نظام قطر با عربستان سعودی، مولود این روزها نیست؛ بلکه در دوران حکومت ملک فهد نیز این دشمنی به خوبی مشهود بود، در زمان ملک عبدالله ادامه یافت و به عهد ملک‌سلمان رسید؛ کسی که تصمیمات شایسته‌ای علیه قطر اتخاذ کرد. نظام قطر، حامی مالی تروریسم علیه عربستان است و از رسانه‌های خود برای تغییر نظام حاکم در عربستان استفاده می‌کند. این نظام، دشمن عربستان است و با تمام دشمنان آن همکاری می‌کند؛ از جمله گروه‌هایی نظیر اخوان‌المسلمین و حزب‌الله. باید به عادی‌سازی با چنین نظام مجرم و خائنی که به دنبال ضربه زدن به همسایگان و برادرانش است و با دشمنان عربستان، همچون ایران همکاری دارد، «نه» گفت. عادی‌سازی با نظامی که از ارتش‌های عربی انتقاد کرده و اخلاق و احترام ندارد، بی‌معناست.»

4ـ کاهش 10 میلیارد دلاری واردات با حمایت از تولید داخلی
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از امضای تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر، 80 هزار واحد صنعتی و معدنی داریم که باید سه میلیون واحد صنفی در کل کشور را به آن افزود. وی گفت: آنچه امروز تفاهم شد، ایجاد 270 هزار فرصت شغلی در حوزه صنعت، معدن و صنوف است. رحمانی با تأکید بر اینکه با توزیع پول به دنبال اشتغال‌زایی نیستیم، به تجارت خارجی و ظرفیت‌های صنعت و معدن کشور اشاره کرد و افزود: حداقل 10میلیارد دلار از واردات کشور باید در داخل تولید شود و این امکان و ظرفیت وجود دارد.

▼ اخبار کوتاه
در راستای اجرای مصوبه 209 شورای عالی هماهنگی ترابری كشور، در نشست مسئولان سازمان راهداری، كانون رانندگان و انجمن صنفی كاميون‌داران، محاسبه کرایه کامیون با شیوه جدید و نرخ شاخص مبنا برای هر تن‌ـ‌کیلومتر 1033 ریال تعیین شد. همچنین در این نشست مقرر شد، نرخ شاخص بر مبنای هر تن‌ـ کیلومتر 1033 ریال و ضرایب مسافت به استان‌ها اعلام شود؛ همچنین ضریب تطبیق بین 0/75 درصد تا 1/25 درصد از سوی استان‌ها در نظر گرفته شود.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به لزوم رفع مشکلات فرهنگی، عنوان کرد: مطلع شدیم در تهران تئاتری برگزار شده که دختران با کلاه‌گیس در آن بازی می‌کنند. این حرکت در جمهوری اسلامی چه ‌معنایی دارد که به معاون وزیر ارشاد تذکر دادیم تا هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کند. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اینکه ما نخبگان را پرورش می‌دهیم و غرب اینها را با عناوین مختلف از کشور بیرون می‌برد و جذب می‌کند، مسئله مهمی است که باید برای آن فکری شود.
آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد، برای نخستین بار در تاریخ این کشور واردات نفت چین در ماه نوامبر به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید. ماه گذشته میلادی واردات نفت چین با رسیدن به رقم 10/43 میلیون بشکه در روز به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسید که نسبت به ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، 8/5 درصد افزایش داشته است. دلیل افزایش قابل توجه واردات نفت چین، رشد شدید واردات نفت از سوی پالایشگاه‌های کوچک و خصوصی این کشور بوده است.
صادق زیباکلام، از تحلیلگران جریان اصلاحات اظهار داشت: حرف من به آقای حجاریان این است که مردم اسباب‌بازی ما نیستند و ما نمی‌توانیم از مسئولیت اجتماعی خود در قبال انتخاب روحانی شانه خالی کنیم. گفتنی است، سعید حجاریان از نظریه‌پردازان جریان اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه با روحانی عقدی به معنای ائتلاف نبسته بودند، گفته بود: حالا که آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند.
محمدحسن متولی‌زاده، مدیر عامل توانیر با تأکید بر اینکه تلاش و تماس‌های دیپلماتیک برای دریافت معوقات از دولت عراق ادامه دارد، گفت: کشور عراق از بابت خرید برق، به ایران بیش از 800 تا 900 میلیون دلار بدهکار است؛ البته ایران در حال حاضر به شکل لحظه‌ای 1400 مگاوات برق به عراق صادر می‌کند، اما پیگیر دریافت این مطالبات از عراق است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات