صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۳۸۵

اخبار ویژه روزنامه‌ها 16 دی ماه

روزنامه کیهان **

سوءمدیریت و واگذاری رانت علت کاهش شدید محبوبیت دولت

یک روزنامه حامی دولت تصریح کرد قصور و تقصیر برخی مدیران موجب کاهش شدید محبوبیت دولت روحانی شده است.

روزنامه هفت صبح در گزارشی با عنوان «شواهدی بر مقصر بودن مدیران در کاهش شدید محبوبیت دولت روحانی» می‌نویسد:

در دوران مواجهه دولت روحانی با مخاطراتی کم‌نظیر مثل تحریم‌های آمریکا و مصائب اقتصادی، همزمان مجموعه‌ای از تصمیمات اشتباه ازسوی بعضی دستگاه‌ها و نهادها به اعتبار دولت لطمه می‌زند. ظرف یک سال اخیر به طور مشخص 4 دستگاه و نهاد دولتی طرح‌هایی را به اجرا گذاشتند مثل تثبیت قیمت 4200 تومانی ارز که علاوه بر آثار زیانبار برای اقتصاد کشور موجی از نارضایتی عمومی را به همراه داشت. یا یک نمونه متاخر ماجرای انتصاب آقازاده و دامادها در مناصب دولتی بود و از همین زاویه علنی شدن اختلاف وزیر مستعفی بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه مشخص است که عقوبت خوبی برای دولت و کشور ندارد. مشکل اینجاست که گاهی هیچ ترفندی برای بازیابی اعتبار دولت بین افکار هم افاقه نمی‌کند. طرفه اینکه انتظار این است حداقل دستگاه‌های زیرمجموعه خود دولت با باریک‌بینی و وسواس بیشتر طرح‌هایشان را به اجرا بگذارند تا شاهد ریزش محبوبیت دولت نزد افکار عمومی نباشیم.

این روزنامه سوء عملکرد بانک مرکزی درباره واگذاری و نرخ ارز، عملکرد سازمان توسعه تجارت و مسئله واردات، عملکرد سازمان خصوصی‌و عملکرد شرکت برق را ازجمله علل ناراضی کردن مردم دانست و نوشت: تخصیص ارز 4200 تومانی نه‌تنها مانع افزایش قیمت‌ها نشد بلکه مفاسدی هم به همراه داشت. به طور مثال بعضی شرکت‌های وارده‌کننده ارز 4200 تومانی را گرفتند و بدون اینکه کالایی وارد کشور کنند در بازار آزاد گران‌تر فروختند. یا اینکه با ارز 4200 تومانی واردات کردند اما قیمت‌گذاری را برمبنای همان ارز آزاد انجام دادند. به طور مثال می‌توانیم به ماجرای واردکنندگان کاغذ اشاره کنیم که خود ما در هفت صبح مفصل بررسی کردیم و دیدیم دو شرکت صوری نزدیک 23 میلیون دلار برای واردات کاغذ گرفته بودند اما اصلا این حجم کاغذ وارد بازار نشده بود. یا مشخص شد که فلان شرکت دام و طیور آمده ارز دولتی گرفته برای واردات موبایل و به رغم تخصیص 220 میلیون یورو به این شرکت‌ها، گوشی‌ها را احتکار کردند یا با قیمت معادل ارز آزاد فروختند. مخلص کلام اینکه طرح تثبیت قیمت ارز روی 4200 تومان که بدون داشتن مکانیزم‌های نظارتی و به شکل خلق‌الساعه پیش آمد هم منجر به اتلاف منابع کشور شد و هم به اعتبار دولت بین افکار عمومی ضربه زد.

دومین مقوله‌ای که معتقدیم کلکسیونی از تصمیمات اشتباه در دل آن به آبروی دولت لطمه زد مسئله واردات بود. در کانون این اشتباهات نام وزارت صنعت و زیرمجموعه آن سازمان توسعه تجارت قرار دارد. ناگهان خبر آمد که بیش از 6400 دستگاه خودرو در دوره ممنوعیت به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده. کار در حدی بالا گرفت که رئیس‌جمهور به وزیر صنعت اولتیماتوم داد که ظرف مدت 15 روز تکلیف این مسئله را روشن کند. کاشف به عمل آمدکه بعضی مدیران ارشد سازمان توسعه تجارت و وزارت صنعت در این رسوایی با واردکنندگان متخلف همدست بودند. چند مقام دولتی در این ماجرا بازداشت شدند و پرونده قضایی این ماجرا هنوز باز است.

جدیدترین گرفتاری دولت حاشیه‌هایی است که حول مدیریت رئیس سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفته. سوم دی ماه امسال نماینده قم متن نامه‌ای را منتشر کرد خطاب به رئیس قوه قضاییه که طبق آن 50 نماینده مجلس خواستار ممنوع‌الخروجی رئیس سازمان خصوصی‌سازی شدند. اصل دعوا سر واگذاری مجتمع صنعتی گوشت اردبیل است.

حاشیه‌های خصوصی‌سازی و ارقام رد وبدل شده داستان‌های نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز را هم رقم زد. مجموعه‌ای از اعتراضات کارگری به مدیران این شرکت‌ها و کارخانه‌ها که درجریان خصوصی‌سازی به دستان معتمدی سپرده نشده بودند و هنوز هم ادامه دارد و هر روز اسناد تایید نشده‌ای درمورد شیوه این واگذاری‌ها منتشر می‌شود.

هدف برجام، اقتصادی نبود تست میزان چسبندگی بتن بود!

یک پایگاه اینترنتی ادعای ظریف مبنی بر اینکه «هدف از برجام، اقتصادی نبود» را به نظرسنجی عمومی گذاشت.

وزیر خارجه اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه خراسان ادعا کرد هدف از برجام اقتصادی نبود.

سایت الف از مردم پرسید نظر شما درباره این اظهارات ظریف چیست؟ آنچه می‌خوانید نظر برخی مخاطبان الف است:

- هدف آمریکا و اروپا تخریب و بتن‌ریزی صنعت هسته‌ای ایران بود که محقق شد و هدف ما لغو تحریمهای ظالمانه بود که محقق نشد والسلام.

- بعضیا باید با دنیای سیاست خداحافظی نموده و از طریق کوله‌بری امرار معاش نمایند.

- ما گلهای خندانیم. مردم ایران یادتون هست قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخه هم چرخ زندگی شما؟

- جفت‌اش پنچر شد و خوابید؛ به برکت آقایون با تدبیر، علی برکت‌الله.

- تا بتن‌های رآکتور کاملاً خشک نشده روحانی و ظریف نسبت به تخلیه بتن‌ها اقدام کنند.

- مواد لازم: بیل 2 عدد، کلنگ 2 عدد.

- چون با دانسینگ اومدین، پس هدف بتن‌ریزی هم برای دانسینگ بوده!!!! مگه نه؟!!!!

- بیشتر تفریحی بود تا اقتصادی

- تست صنعتی بود برای ارزیابی اثرات بتن و میزان چسبندگی بتن درون قلب رآکتور

- متأسفانه اهداف غیر اقتصادی برجام هم تحقق نیافته زیرا هیچکدام از قطعنامه‌های قبلی لغو نشده‌اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده‌اند و با شکایت هر یک از اعضای 5+1 درعرض 30 روز قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه)

- پس کی بود بالمره بالمره می‌کرد؟ پس آب خوردن مردم رو کی بود به برجام گره زد؟ شرم و حیا چیز خوبیه، اما عده‌ای از اونها محرومن.

- با پایان این دولت، دست‌اندرکاران این خسارت محض به اتهام نابودی صنعت هسته‌ای ایران باید تحت پیگرد قرار گیرند.

- اگه اقتصادی نبود پس چرا به اقتصاد و... ربطش دادن؟ چرا الان: شرط موندن ایران در برجام رو برقرار شدن کانال مالی با اروپا میدونن؟ اگه میخواستن که تحریم‌ها برداشته بشه و الان که آمریکا (عامل تحریم‌ها) خارج شده، ایران چرا خارج نمیشه؟

- اگر برای برداشتن تحریم‌ها نبود پس برای چه این همه خسارت زدید؟ آیا برای تمرین کردن در سیمان‌کاری و بتن‌ریزی بود؟

- یادمه رئیس‌جمهور محترم گفته بود حتی مشکل آب مردم هم با برداشته شدن تحریم‌ها مرتفع میشه. حالا چی شد؟؟؟؟

- اول اقتصاد و معیشت بعدا، موشک.

- اگر موشکها نبود، الان نبودی که بخواهی درباره اقتصاد و معیشت نظر بدی.

- در زمان مذاکرات آقای روحانی گفتند: حتی آب خوردن ما هم به مذاکرات بستگی دارد. هم اقتصاد باید بچرخد و هم چرخ هسته‌ای!! هر روز در زمان مذاکرات خبر از رونق اقتصادی و برچیدن کل تحریم‌ها داده می‌شد از ظریف بعید بود که زیرقولش بزند!!!!

- درست گفتند: هدف، اقتصادی نبود، چون اگر بود بعد از برجام ارزش پول ملی افزایش می‌یافت و ارزش دلار سقوط می‌کرد که نکرد. برجام یک هدف موفق داشت و آن هم سیمان ریختن توی حلق راکتور بود که با خون دل یک ملت ساخته شده بود.

حالا خوب است که به اروپا دل نبسته‌اید

با گذشت 8 ماه، بار دیگر وزارت امور خارجه به نقطه اول و بلکه قبل از آن بازگشته است.

وطن امروز نوشت: امروز وزارت ا‌مور خارجه حتی دیگر از اراده سیاسی(!) سران اروپایی برای حفظ برجام سخن نمی‌گوید! امیدواریم دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان لااقل این نکته را متوجه شده باشد که اتفاقا تاخیر هدفمند مقامات اروپایی در ایجاد ساز و کار مالی ویژه، معلول «اراده سیاسی» آنها در پیروی از ایالات متحده و دولت ترامپ است، آنچه در اظهارات 4 ماه قبل آقای عراقچی و حتی اظهارات اخیر مقامات وزارت امور خارجه مشاهده می‌شود، «مصالحه با اروپای بدعهد» است! اروپایی که به قول «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قرار بود تا آبان‌ماه امسال کانال ویژه مالی خود را برای حفظ توافق هسته‌ای و بهره‌مندی حداقلی ایران از منافع اندک برجام راه‌اندازی کند!

اخیرا سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرده اروپا در «آزمون جدیدتر» موفق باشد و بتواند کانال مالی ویژه خود را برای اثبات حسن نیت خود در قبال ایران راه‌اندازی کند! جای‌ بسی تعجب و بلکه تاسف است که امروز، 8 ماه پس از خروج رسمی ترامپ از توافق هسته‌ای و در حالی که قرار بود اروپاییان ظرف چند هفته راهکار خود را برای حفظ توافق هسته‌ای ارائه و اجرایی کنند، ما از «فرصت دوباره» و «آزمون جدیدتر» اروپا سخن به میان می‌آوریم! براستی اروپا باید چندین بار در آزمون «اعتمادسازی» نسبت به ملت صبور ایران مردود شود تا مقامات وزارت امور خارجه کشورمان با آن مواجهه و برخوردی قاطعانه و در شأن آرمان های انقلاب داشته باشند؟ فرصت «آزمون جدیدتر اروپا» را چه کسی به اروپا واحد داده است؟!

بدون شک میان مقدمه‌ای که آقای قاسمی مبنی بر «عدم توانایی اروپا در ایستادگی در مقابل فشارهای آمریکا» بیان می‌کند و نتیجه‌ای که ایشان درباره «امید به موفقیت اروپا در آزمون جدیدتر» بیان می‌کند کمترین همخوانی و تناسبی وجود ندارد. طنز تلخ‌ ماجرا این است که ایشان پس از فرصت دوباره‌ای که دراین‌باره برای اروپا در نظر می‌گیرد، تاکید می‌کند وزارت امور خارجه به ساز و کار مالی ویژه اروپا دل نبسته(!) و سرنوشت خود را به آن گره نزده است(!)

افزایش 52 درصدی دستگاه‌های دولتی سهم دولت، 75 درصد بودجه شد

برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای، 75 درصد کل بودجه کشور در اختیار شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است.

روزنامه‌ آرمان در گزارشی خاطر‌نشان کرد: لایحه بودجه 98 در نهایت سه‌شنبه (4دی‌ماه) از سوی رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد. این لایحه با سقف 1703 هزار میلیارد تومان بسته شده است که از این رقم 1274 هزار میلیارد تومان متعلق به موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌هاست که نسبت به بودجه امسال، افزایش 51/8 درصدی داشته است. در حالی افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که این موضوع هدف کوچک‌سازی بدنه دولت را بار دیگر به تعویق می‌اندازد. در همین زمینه یک کارشناس اقتصادی گفت: کل بودجه سال آینده حدود 1/703 هزار میلیارد تومان است که از این رقم بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و موسساتی که وابسته به دولت هستند به جز وزارتخانه‌ها حدود 1/270 هزار میلیارد تومان است. به طور کلی 75 درصد کل بودجه سهم شرکت‌های دولتی و بانک‌هاست و از 25 درصد باقی‌مانده بخش زیادی به وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی اختصاص پیدا می‌کند. اکبر ابدالی محمدی- عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت بودجه برای دولت اظهار کرد: گاهاً دولت مطرح می‌کند که اختیارات، کمی در دست دارد ولی قدرتی که با نام «پول» و «بودجه» در دست دولت است اجازه حکمرانی بر بخش‌های مختلف اقتصادی و مدیریتی کشور را به دولت می‌دهد؛ به طوری که حتی بودجه سازمان‌های نظامی را هم دولت تعیین می‌کند.

بهشتی‌پور: امیدی به اروپا نیست باید برخی تعهدات خود را تعلیق کنیم

یک حامی جدی برجام در گذشته، می‌گوید نمی‌توان به عملیاتی شدن سازوکار مالی پیشنهادی اروپا امیدوار بود و اگر هم عملیاتی شود درباره کارآیی آن تردید وجود دارد.

دیپلماسی ایرانی از حسن بهشتی‌پور پرسید «در حالی که چند روزی است پا به سال 2019 میلادی گذاشتیم، علیرغم حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک اتحادیه اروپا و نیز وعده‌های قاره سبز برای عملیاتی شدن ساز و کار ویژه مالی، این مهم تاکنون محقق نشده است. در سایه این مسائل آیا می‌توان گفت که اتحادیه اروپا کماکان مسیر سیاسی سال 2018 را در حمایت عملی از ایران خواهد پیمود؟» وی در پاسخ گفت: بله متأسفانه باید چنین انتظاری را برای سال 2019 میلادی داشت چرا که اساساً اتحادیه اروپا میان تمایل خود برای حفظ برجام و نیز توان عملی برای حمایت از ایران سردرگم است. از یک سو واقعیت این است که برجام، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی، منافع زیادی را متوجه اتحادیه اروپا کرده است. در این رابطه اگرچه از بعد اقتصادی منافع برجام رقم‌های بسیار کلان آن‌چنانی را شامل نمی‌شود، اما در سال‌های بعد از حصول توافق هسته‌ای کشورهایی مانند انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و تا حدودی اسپانیا در صنایع خودروسازی و نیز صنایع نیمه‌سنگین ایران حضوری چشمگیر داشتند که این مسئله علاوه بر حضور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است.

حصول برجام سبب شد تا بسیاری از دغدغه‌های اتحادیه اروپا به‌دلیل پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران رفع شود. لذا برجام برای اتحادیه اروپا یک معاهده بسیار مفید و حیاتی است. از این رو در مواضع سیاسی و دیپلماتیک بدیهی است که قاره سبز دفاع بسیار خوبی را از برجام داشته باشد. اما همان طور که بارها اشاره شد به واسطه سایه سنگین مناسبات اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا، شرایط برای حمایت عملی از برجام و تداوم مناسبات اقتصادی با ایران از جانب قاره سبز بسیار سخت و دشوار است، لذا نمی‌توان به عملیاتی شدن سازوکار ویژه مالی، حداقل در کوتاه‌مدت امیدوار بود؛ حتی اگر این سازوکار نیز عملیاتی شود باید در مورد میزان کارایی آن و چگونگی تقابل این سازوکار با تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده قدری تأمل کرد.

وی می‌افزاید: شرایط کنونی اساساً به سود ایران نیست. لذا باید در سایه یک مطالعه دقیق برخی از موارد برجامی را به حالت تعلیق درآوریم تا باعث شود کندی و سکون اتحادیه اروپا در حمایت عملی از ایران از بین برود. چرا که این اقدام سبب تحریک اتحادیه اروپا برای از میان رفتن برجام خواهد شد. البته شاید این اقدام تهران کمی تند و رادیکال به نظر آید که قطعاً چنین است، اما بالاخره باید برای خروج از این سکون سیاسی و دیپلماتیک کاری صورت گیرد. در این راستا تهران بارها حسن نیت خود را به اروپا ثابت کرده، اما در مقابل این حسن اجرای برجامی ایران ما شاهد هیچ گونه دستاورد مثبت اقتصادی از جانب اروپایی‌ها نبوده‌ایم. لذا باید برای حصول این دستاوردهای برجامی ریسک این اقدام را هم بپذیریم. منطقی نیست که ما همه موارد برجامی را به‌طور کامل انجام دهیم، ولی در مقابل طرف‌های برجامی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای تداوم آن نداشته باشد. این مسیری یکطرفه است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* محمود احمدی‌نژاد، دیروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آملی لاریجانی تشکیل شد شرکت نکرد. گمانه‌زنی‌ها این است که وی به دلیل اعتراضات زیادی که به قوه قضائیه و شخص رئیس آن کرده در این جلسه شرکت نکرده است.

* صدا و سیما در بخش خبری شبکه یک و یک برنامه از شبکه سه از مسئولین دانشگاه آزاد برای توجیه فاجعه اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات و همچنین یکی از فرماندهان سپاه جهت توجیه توئیت جنجالیش دعوت کرد و زمان زیادی به آنها برای پاسخگوی و رفع و رجوع مسائل پیش آمده مرحمت کرد. این رفتار رسانه ملی اگر برای همه جناح‌ها و از سالها پیش صورت می‌گرفت اکنون این رسانه حال و روز بهتری داشت و مطمئناً حضور ماهواره‌ها در کشور کم رنگ می‌شد. حیف که هنوز به این مسئله ساده پی نبرده‌اند.

* وزیر خارجه عمان می‌گوید اسرائیلی‌ها و فلسطینیان باید گذشته و دید تنگ نظرانه را کنار بگذارند. یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان در گفتگو با رادیو عمان گفت: فلسفه سیاسی سلطنت عمان بر اصل صلح با ملت‌های دوستدار محبت و مومن به صلح استوار است و آنها در امور دیگران دخالت نمی‌کنند و به دیگران نیز اجازه نمی‌دهند در امور داخلیشان دخالت کنند. وزیر خارجه عمان درباره سفر بنیامین نتانیاهو به عمان و در پاسخ به اینکه دیگر کشورهای عربی این سفر را چگونه می‌بینند، تاکید کرد که کشورش برای ایجاد راه‌حلی برای این اختلافات تلاش می‌کند و این اولویت نیست بلکه اولویت ایجاد راهکارهایی است که باعث شود مردم اصول صلح و همزیستی را بپذیرند. مسقط برای کشف محل اختلافات میان همه طرف‌ها تلاش می‌کند. وی افزود: اسرائیلی‌ها و فلسطینیان باید گذشته را کنار بگذارند و مشکلاتشان را حل کنند. اولویت اصلی در شرایط فعلی ایجاد راهکاری برای تحقق صلح و همزیستی است.

* یک گروه نظامی خیریه یهودی در کانادا پول‌های دریافتی از مردم را به جای صرف کردن در امور انساندوستانه به ارتش رژیم صهیونیستی می‌داد. به گزارش الجزیره، دولت کانادا صندوق ملی یهود کانادا که از قدیمی‌ترین گروه‌های خیریه یهودی در این کشور به حساب می‌آید را متهم به فرار مالیاتی و هزینه کردن کمک‌های مالی در غیر از اهداف خیریه کرده است. این گروه متهم است پول‌های دریافتی از مردم را صرف ایجاد زیرساخت برای ارتش اسرائیل می‌کرده و این اقدامات برخلاف قوانین داخلی کانادا مبنی بر ممنوعیت صرف هزینه در کشورهای خارجی است.

* عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان در دیدار مسلمانان صوفی این کشور در خارطوم گفت: به ما پیشنهاد کردند روابط خود را با اسرائیل عادی کنید تا گشایش ما را ببینید. وی افزود: ما می‌گوئیم روزی به دست خداست و به دست هیچ کس نیست.

*********************************

روزنامه خراسان**

دستور مهم دولت درباره جلوگیری از اعطای بورس خارجی به ژن های خوب

یک مقام مسئول دولتی در نامه روزهای اخیر خود به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی از آن ها خواسته است در راستای مدیریت و نظارت موثرتر بر بورس های آموزشی خارج از کشور و همچنین اجرای دقیق دستورالعمل های مرتبط با ایجاد بانک اطلاعاتی بورس های آموزشی، از این پس توزیع بورس های آموزشی صرفا به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه اعلامی دولت انجام شود و دستگاه ها باید نام افراد واجد شرایط و مدارک آن ها را برای بررسی، ارسال کنند.

هشدار به مدیران درباره نحوه انتخاب امین اموال دولت

یک نهاد نظارتی در بخشنامه جدید خود به همه مدیران ارشد دولتی متذکر شده با توجه به سوالات و ابهامات برخی دستگاه های اجرایی، مخاطبان باید توجه داشته باشند تصدی پست های مربوط به امور مالی همچون ذی حساب، امین اموال، کارپرداز و امثال آن توسط کارمندان پیمانی و قراردادی فاقد وجاهت قانونی است.

*********************************

روزنامه ایران**

صدور حکم پرونده شهرام جزایری در دادگاه بدوی

خبر اول اینکه، دادستان تهران گفت: پرونده شهرام جزایری که در یکی از شهرستان‌ها دستگیر شده بود، چند وقت پیش به صدور کیفرخواست منجر گردید و این فرد در دادگاه بدوی به حبس نسبتاً طولانی محکوم شده است ولی از آنجایی که حکم قطعی نیست پس از قطعیت، میزان آن اعلام خواهد شد. به گزارش میزان، ‌عباس جعفری دولت‌آبادی پرونده فردی را مورد اشاره قرار داد که اخیراً مدعی تقلب هشت میلیون رأی در انتخابات سال ٨٨ شده بود و بیان داشت: مطابق بررسی‌ها این اظهارات صحت نداشت و این فرد هفته قبل به دادستانی مراجعه کرده و تحقیقات به اتمام رسیده و بزودی در مورد این فرد اتخاذ تصمیم خواهیم کرد. دادستان تهران در مورد پرونده فردی که در زمینه کاغذ چندی پیش دستگیر شد، افزود: این متهم در حال تحقیق و بازجویی است. در دادستانی پنج پرونده در رابطه با کاغذ مطرح است و حدود هشت نفر بازداشت شدند. وی ادامه داد: در روز‌های اول رقم ارزی که اعلام شد 30 میلیون دلار بود، اما طبق آخرین تحقیقات، این افراد ١٨٠ میلیون دلار ارز دریافت کرده یا فروخته و کاغذ وارد نکردند یا کاغذ‌ها را با تهیه فاکتور‌های صوری در بازار آزاد فروخته‌اند. جعفری دولت‌آبادی همچنین گفت که در پرونده سکه ثامن با بدهی ٢٥٠ میلیارد تومانی، حدود صد میلیارد تومان موجود است.

مخالفت ترامپ با طرح ضدایرانی مشاوران خود

خبر دیگر اینکه،مقام‌های آگاه دولتی امریکا به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند که مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، پیش‌تر طرحی با محوریتی ضدایرانی برای توسعه فعالیت نظامیان امریکایی در سوریه داشتند که مورد موافقت قرار نگرفت. به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، این طرح در پاییز توسط «جان بولتون» و «مایک پمپئو» به ترتیب مشاور امور امنیت ملی ترامپ و وزیر امور خارجه امریکا ارائه شده بود. با این حال سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید همچنان ادامه دارد و در همین راستا قرار است وزیر خارجه این کشور با محوریت ایران، به هشت کشور منطقه سفر کند. وزارت خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد، سفر پمپئو از اردن آغاز شده و به کویت ختم خواهد شد. وی در این تور غرب آسیا که هدف آن جلب حمایت از سوی متحدان منطقه‌ای امریکاست، از کشورهای مصر، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و عمان نیز دیدار خواهد کرد. از قرار معلوم، پمپئو در این سفر که پس از اعلام خروج نیروهای نظامی امریکا از سوریه صورت می‌گیرد، به دنبال کسب حمایت برای شراکت راهبردی به نام «ناتوی عربی» ادعایی امریکا در برابر ایران در منطقه است.

عفت مرعشی: هاشمی زنده و تاثیرگذار است

دست آخر اینکه، عفت مرعشی همسر آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی گفته است که دوران بعد از ریاست جمهوری یعنی انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری 84 و 88 که بیشترین توهین‌ها و تهمت‌ها از سوی چهره‌های انقلابی و با پول بیت‌المال علیه ایشان انجام شد و سال 92 که آقای‌ هاشمی را رد صلاحیت کردند، تلخ‌ترین دوران وی بوده است. وی در بخشی از گفت‌وگو با روزنامه جمهوری اسلامی افزوده است: من به جای خالی ایشان در زندگی و در دوران‌های مختلف عادت کرده بودم، از ابتدای ازدواج زندان و بعد از انقلاب، ماندن ایشان در مجلس و جبهه رفتن‌های زیاد. حال که ایشان در کنار مراد و امامش آرمیده، از محل دفن ایشان راضی هستم و مخصوصاً از عزتی که خدا روز تشییع با حضور مردم برای ایشان ایجاد کرد و از همه مردم که ایشان را بدرقه کردند، تشکر می‌کنم. هر پنجشنبه که سر مزار ایشان می‌روم با ایشان درد دل می‌کنم. با توجه به فیلم‌ها و کتاب‌ها و مطالبی که هنوز هم برای تخریب ایشان ساخته یا نوشته می‌شوند، هنوز هم احساس می‌کنم آشیخ اکبر زنده و تأثیرگذار است که این برای من مهم است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

واکنش بذرپاش به برداشتن نرده‌‌های میان مردم و مسؤولان

مهرداد بذرپاش، نماینده سابق تهران در مجلس طی مطلبی در صفحه توئیتر خود، برداشتن نرده‌های بین مردم و مسؤولان در نماز جمعه تهران را خبر خوب توصیف کرد و نوشت: خبر خوب نماز جمعه تهران این بود که همزمان با اولین حضور جوان‌‌‌‌‌ترین خطیب فعلی، نرده‌‌های میان مردم و مسؤولان برداشته شد، اتفاقی که باید سال‌ها قبل می‌افتاد. همین جداسازی‌‌های ظاهری اما در بسیاری از مواقع به جداسازی واقعی ختم شده است. این روزها به این اصلاحات هرچند ساده خیلی نیازمندیم.

موازنه قدرت به سود ایران است

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه امروز موازنه قدرت به سود ایران است، گفت: شهدا پس از شهادت بیش از قبل به جامعه قوت و نور می‌بخشند؛ آنها قاعده جنگ را برای ما تغییر دادند. به گزارش سپاه‌نیوز، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در یادواره 1300 شهید شهرستان کازرون که در مصلای این شهرستان برگزار شد با اشاره به تلاش آمریکا برای غلبه بر ایران اظهار داشت: آنها تجربیات خود را به صحنه آورده و از تمام قدرت خود استفاد کردند تا از ملت ما انتقام بگیرند. جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه آمریکا کشور ما را در تحریم سخت قرار داد تا از اعتماد ملت به نظام کم کند، افزود: آنها جوانان ما را ترور و همه راه‌های پیشرفت را مسدود کردند اما به فضل الهی این ملت توانسته است در محاصره جنگ‌ها سالم و قدرتمند باقی بماند. وی با اشاره به اینکه امروز موازنه قدرت به سود ایران است، تاکید کرد: امروز با توکل به خداوند همانطور که آشکار است دشمن ما از هر زمان ضعیف‌تر بوده و ما قوی‌تر هستیم.

ورود سپاه به حوزه زیردریایی‌ها

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ورود این نیرو به حوزه زیرسطحی‌ها خبر داد و گفت دستاوردها در این زمینه در رزمایش‌های آتی رونمایی می‌شود. سردار علیرضا تنگسیری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آمادگی‌های دفاعی این نیرو در برابر تهدیدات گفت: ما در آمادگی کامل به‌سر می‌بریم و تمام تحرکات دشمنان فرامنطقه‌ای را که در منطقه ما حضور دارند زیر نظر داریم. وی افزود: کوچک‌ترین تحرک دشمنان در منطقه زیر چشم نیروهای اطلاعات عملیات ما قرار دارد. سردار تنگسیری درباره برنامه‌های نیروی دریایی سپاه برای ارتقای توان موشکی، پهپادی و تکاوری این نیرو تصریح کرد: روز به روز در حال ارتقای توان رزمی نیرو هستیم که این امر دستور فرمانده معظم کل قواست، این امر، اعتقاد ما است و بر همین اساس در حوزه‌های شناوری، موشکی، پهپادی و تکاوری و حتی در حوزه زیرسطحی هم در حال کار و ارتقای توان نیروی دریایی سپاه هستیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره ورود این نیرو به حوزه زیرسطحی، اظهار داشت: حوزه زیرسطحی یکی از نیازهای ما است که باید به این سمت برویم.

واکنش قاسمی به اظهارات مداخله‌جویانه «هانت»

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره کشورمان را عجولانه و مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل خواند. به گزارش فارس، بهرام قاسمی در واکنش به برخی اظهارات مداخله‌جویانه و ناپسند وزیر خارجه انگلیس و بیان ادعاها و به‌کارگیری واژگان نابجا و غلط نسبت به ایران، گفت: از به‌کارگیری چنین عبارات و اصطلاحاتی توسط ایشان علیه ایران ابراز تاسف می‌کنم. متاسفانه وزیر خارجه انگلیس طی روزهای اخیر در چند نوبت درباره موضوعی که اصولا ارتباطی به کشور متبوع وی ندارد، اظهاراتی عجولانه و نادرست مطرح کرده است که گویای عدم اشراف کافی ایشان به موضوع بوده و به نوعی مداخله در امور داخلی یک کشور مستقل است. قاسمی افزود: وزیر خارجه انگلیس به کارنامه دولت متبوعش در خاورمیانه در دهه‌ها و سال‌های اخیر نگاه و بررسی کند که سیاست‌ها و حمایت‌های دولت انگلیس از گروه‌های تروریستی و کشورهای متجاوز چه فجایع انسانی و بحران‌هایی را برای ملت‌های خاورمیانه رقم ‌زده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: نگاهی به وضعیت اسفبار مردم یمن، سوریه، فلسطین و... نقش دولت متبوع آقای هانت و اقدامات کشورهایی که دریافت‌کننده میلیاردها دلار تسلیحات از انگلیسند را نشان می‌دهد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات