صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ هسته‌ای، فقط مسئله‌ امروزِ کشور ما نیست؛ مسئله‌ فرداهای کشور و آینده‌ کشور است؛ مسئله سرنوشت کشور است. این حق مسلّم خیلی از کشورها و ملّت‌هاست.(1385/11/28)

▼ حرف روز
تعارض تحلیلی!
تصمیم‌گیری دونالد ترامپ برای خروج از سوریه با وجود صَرفِ مبالغ هنگفت در طول هفت سال گذشته آن چنان غیر مترقبه و غافلگیرکننده بوده که همچنان درباره چرایی و مهم‌تر از آن پیامدهای آن در رسانه‌های جهان، به ویژه در بین مقامات و تحلیلگران آمریکا و متحدان منطقه‌ای واشنگتن بحث و بررسی می‌شود. اما جالب است که این مسئله در بین برخی‌ها در داخل کشورمان به گونه‌ای دیگر بررسی می‌شود. گویا برخی از جریان‌های خاص و شخصیت‌های سیاسی بیشتر از فضای داخل آمریکا به توان ابرقدرتی این کشور اعتماد دارند و در حالی که خود ترامپ با زبان عمل(اعلام خروج از سوریه و افغانستان) شکست و ناکامی واشنگتن را در معادلات منطقه‌ای پذیرفته و می‌خواهد مبتنی بر نگاه اقتصادی‌اش برای اینکه بیشتر از این متضرر نشود از سوریه و سپس از افغانستان خارج شود، شکست ابرقدرت و ناکامی اهداف آن را باور ندارند. دو عامل در باور این نحله مؤثر به نظر می‌رسد؛
یک‌ـ تصویرسازی‌های هالیوودی از قدرت ارتش آمریکا به گونه‌ای در ذهن آنها‌ـ که به تعبیری شبکه غربگرا و همکار غرب در داخل نامیده می‌شوند‌ـ رسوب کرده که شکست آمریکا با تحلیل‌های آنها ممکن نمی‌شود.
دو‌ـ پذیرش ناکامی آمریکا در منطقه، یعنی ناامیدی کسانی که به موفقیت آمریکا برای تغییر منطقه در وهله اول و سپس ایجاد تحول‌ـ بخوانید براندازی نظام اسلامی‌ـ در داخل ایران امید داشتند و حال که همه آن بافته‌ها با مدیریت محور مقاومت از سوی فرزندان راستین ملت ایران رشته شده، در وضعیت «تعارض تحلیلی» گرفتار شده‌اند؛ اما باید گفت چه بخواهید چه نخواهید، دیگر آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته و قادر به بازگشت به دوران طلایی ابرقدرتی جهان نیست. بدهی 21 تریلیون دلاری و اقتصاد شکننده و مقروض آمریکا، فرسایش نیرویی و بیش از 70 درصد تجهیزات ارتش آمریکا، ضعف مفرط متحدان نیابتی در منطقه برای پیشبرد سیاست‌های کاخ سفید از نظر قدرت نفوذ نظامی و مشروعیت اقدام آنها در منطقه و بهم‌ریختگی وضعیت فرهنگی و اجتماعی داخل آمریکا و تنزل سبک زندگی و ارزش‌های آمریکایی نشانگانی هستند که علامت سؤال بزرگی در جلوی ابرقدرتی آمریکا و توان تداوم آن در مصاف با رقبایی که کلید تحولات منطقه را به دست گرفته‌اند، می‌گذارد.


▼ چلچراغ/ 15
موفقیت سترگ
آمریکایی‌ها که قرار بود با دریافت مبالغ هنگفت صنعت هسته‌ای را به مثابه یک کالای وارداتی به ایران بیاورند، با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها زیر قرارداد خود زدند؛ بلکه مانع از ادامه شکل‌گیری صنعت هسته‌ای در ایران با همکاری دیگر کشورها شدند؛ چنانکه پس از پایان جنگ تحمیلی وقتی بازسازی رآکتورهای بوشهر که در جریان حملات هوایی عراق آسیب دیده بود، از سرگرفته شد، شرکت کرافت‌ورک (Kraftwerk) زیر فشارهای آمریکا از اتمام نیروگاه بوشهر سر باز زد، پس از آن نیز کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های آرژانتینی، آلمانی و اسپانیایی با فشارهای ایالات متحده کار را نیمه رها کردند، حتی شرکت‌های چینی نیز تحت فشار با ایران همکاری نکردند، سرانجام کشورمان ضمن توافق با روسیه و فراتر از آن با تکیه بر جوانان ایرانی و نیروهای متخصص داخلی حرکت در مسیر پیشرفت هسته‌ای را آغاز کرد و با وجود همه فضاسازی‌ها و تهدیدها و تحریم‌ها، توانست گام‌های بزرگی را در صنعت هسته‌ای بردارد. جمهوری اسلامی ایران از زمان شروع فعالیت‌های اتمی همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تأکید داشت و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌داد؛ اما دشمنان ملت ایران این مسئله را به یک موضوع امنیتی‌ـ سیاسی تبدیل کردند و با طرح اتهامات واهی و استفاده از سازوکارهایی که در اختیار داشتند، تلاش کردند مسیر پیشرفت ایران را متوقف کنند؛ اما علی‌رغم این تلاش‌ها در 20 فروردین 1385 ایران اسلامی به چرخه کامل سوخت هسته‌ای دست یافت و وارد باشگاه هسته‌ای جهان شد؛ جمهوری اسلامی در این موفقیت سترگ علمی و فناورانه با وجود باورپذیر نبودن برای آمریکا و هم‌پیمانانش و همه محدودیت‌ها توانست به غنی‌سازی 20 درصد و تکنولوژی پیچیده این صنعت دست یابد و نشان دهد نه ترورها و تحریم‌های دیروز و نه برجام امروز صنعت هسته‌ای ایران را از بین نبرده و نخواهد برد؛ چرا که این دانش به یک صنعت بومی تبدیل شده است.
          
▼ اخبار ویژه               
کاریزماتیک‌ترین رهبر نظامی جهان
استنلی مک کریستال، رئیس پیشین فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا با «هیو هویت» مجری شبکه رادیویی «سِیلِم» در آمریکا با موضوع کتاب جدیدش به نام «رهبران جهانی: ‌افسانه و واقعیت» مصاحبه‌ای انجام داد که در این مصاحبه مجری شبکه با اشاره به کتاب مک کریستال،‌ نظر او را درباره سردار سلیمانی پرسید و گفت: «وقتی به قاسم سلیمانی نگاه می‌کنید،‌ کسی که بزرگ‌ترین رقیب شما و فرمانده علمیات ایرانی‌ها بود،‌ آیا به عقیده شما او از نظر نظامی و کاریزماتیک با دیگر سران و رهبران جهانی برابری می‌کند؟» مک کریستال پاسخ داد: «او بهترین است. ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، او (سلیمانی) را زیر نظر گرفتیم،‌ او وقتی در میدان جنگ است،‌ بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های گوناگونی عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی با هر میزان آزادی عملی نداشته است. قدرت سیاسی که قاسم سلیمانی دارد، به او اجازه می‌دهد کارهای بسیاری انجام دهد؛ ولی او کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

به دلیل بالا بودن قیمت دلار در ایران نسبت به کشور آذربایجان اتباع آذربایجانی برای خرید مایحتاج خود به کشور جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهر چایپاره تردد می‌کنند. با توجه به وضعیت اقتصادی ‌احتمال اینکه برخی شهرها با کمبود مواد ضروری مایحتاج روبه‌رو شود، متصور است؛ لذا لازم است مسئولان امر ضمن بررسی ابعاد گوناگون موضوع به پیامدهای آن توجه داشته باشند.

▼ گزارش روز
پس پرده یک نگرانی!

چند سالی است که به هنگام تقدیم بودجه، برخی جریان‌های خاص به عمد و برخی از افراد و چهره‌ها نیز تحت تأثیر فضاسازی و هیاهوهای دسته اول غوغایی درباره بودجه برخی از نهادهای مذهبی و فرهنگی ایجاد می‌کنند و درباره مبالغی که در بودجه برای این مؤسسات در نظر گرفته می‌شود، بزرگنمایی می‌کنند. در اینجا ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد، اول آنکه منطق تناسب خروجی هر نهاد و مؤسسه با میزان اعتباری که دریافت می‌کند، مسئله کاملاً در خور توجهی است. هر بخشی که نفعی از بیت‌المال می‌برد، خواه فرهنگی، خواه سیاسی یا اقتصادی و... باشد، باید درباره نحوه هزینه‌کرد و نتیجه آن توضیح دهد. در این زمینه، همه بودجه‌بگیران از جمله نهادهای فرهنگی و مذهبی بدون اغماض و تفاوت باید مورد پرسش قرار گرفته و شفاف عمل کنند؛ اما نکته دوم، واقعیت این است که با وجود هیاهوی صورت گرفته،‌ همه آنچه به بخش‌های مورد هجمه پرداخت می‌شود، در صورت تحقق صد درصد در اجرا به یک درصد از کل بودجه کشور هم نخواهد رسید! فراتر از آن هزینه‌ها و سرمایه‌هایی که در اختیار دیگر بخش‌ها، حتی مراکز آموزشی که وجهه دینی ندارند؛ مانند دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی قرار می‌گیرد، به مراتب بیشتر از سرمایه‌ای است که در اختیار چنین بخش‌هایی قرار می‌گیرد. حال سؤال اینجاست که چرا افرادی که به بهانه نگرانی برای بیت‌المال به بودجه آن مراکز که در مقام مقایسه بازدهی‌های تعیین شده به مراتب ضعیف‌تر عمل می‌کنند، حمله نمی‌کنند؟! تفاوتی که نشان می‌دهد موضوع بیشتر تلاش جریان‌های خاص برای بستن مسیر ترویج معارف دینی و اسلامی است تا نگرانی برای سرمایه‌های ملی!

▼ اخبار
1ـ پادشاهان مستبدی که احساس خطر کرده‌اند!
نشریه «عرب ویکلی» وابسته به دربار شاهان  مستبد و مرتجع منطقه در مطلبی تهدید ایران و رژیم صهیونیستی برای اعراب را مقایسه کرده و نوشته است: دیگر غیر ممکن است واقعیت حضور اسرائیل در خاورمیانه را نادیده بگیریم. از طریق این دروغ، اعراب به دنیا پشت کرده‌اند و بسیاری از حقوق خود را از دست داده‌اند. جهان تغییر کرده است و ایران بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی و مرگ ماست. ایران ما را از درون نابود کرده است؛ چیزی که اسرائیل نمی‌تواند با وجود برتری ارتش و اطلاعات خود، آن را انجام دهد. گفتنی است، سران مستبد عربی به خوبی دریافته‌اند گفتمان انقلاب اسلامی و گسترش آن در منطقه موجب بیداری ملت‌ها شده و پایانی بر حکومت‌های دست‌نشانده، مستبد و سرکوبگر خواهد بود.

2ـ لایحه حذف چهار صفر از پول ملی
یک مقام آگاه در بانک مرکزی درباره حذف صفر‌ها از پول ملی اظهار داشت: حذف صفر‌ها از پول ملی در مدت کوتاهی قابل اجرا نیست و برای آماده‌سازی مقدمات اجرای این طرح دو سال زمان نیاز است. مسئولان بانک مرکزی حذف صفر‌ها از پول ملی را منوط به کنترل پایدار نرخ تورم می‌دانند و معتقدند در شرایط تورمی نباید اقدام به حذف صفر‌ها از پول ملی کرد؛ چرا که احتمال گرد شدن ارقام (بهای کالاها و خدمات) به سمت بالا و همچنین بازگشت صفر‌ها پس از چند سال وجود دارد، با این حال عبدالناصر همتی به تازگی در نشست یکی از فراکسیون‌های مجلس عنوان کرده است، لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این مهم به نتیجه برسد.

3ـ اروپا بداند دوره گفتاردرمانی گذشته است
صادق خرازی، دیپلمات اصلاح‌طلب و سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه اروپا به یاد بیاورد که دوره گفتاردرمانی به پایان رسیده و تاریخ آن منقضی شده، گفت: اروپایی‌ها باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با این توافق‌نامه مشخص کنند و بدانند داشتن رابطه با جمهوری اسلامی ایران فقط منافع تجاری و اقتصادی نیست؛ بلکه حفظ برجام می‌تواند منافع امنیتی برای اروپا داشته باشد. صبر و مدارای جمهوری اسلامی ایران هم اندازه‌ای دارد. اگر راهکار مناسبی برای توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و حذف مشکلات موجود از سوی اتحادیه اروپا ارائه نشود، طبیعتاً ایران هم اقدامات مناسب دیگری انجام خواهد داد.

▼ اخبار کوتاه
«دونالد ترامپ» که در واشنگتن در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «اوضاع ایران اصلاً خوب نیست. کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، اثر عظیمی روی آنها داشته و دارند نیروهای‌شان را از همه‌جا عقب می‌کشند. اوضاع‌شان خوب نیست. می‌خواهند مذاکره کنند.» ترامپ پیش از این هم ادعاهای مشابهی را مطرح کرده و گفته بود آماده مذاکره با ایران است. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دقیقاً این خود آمریکا است که در منطقه غرب آسیا شرایط نابسامانی پیدا کرده و ناچار شده است نیروهایش را از سوریه خارج کند و خروج نیروهای آمریکا از دیگر کشورهای منطقه نیز به مطالبه عمومی بدل شده است.
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده در گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب پیشنهاد جامع ارائه شده به شورای عالی هماهنگی سران قوا، فرایند ترخیص بیش از ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرکات، از این هفته آغاز خواهد شد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که درآمد دولت از محل ترخیص این خودرو‌ها چقدر خواهد بود، اظهار داشت: ارزش این خودرو‌ها در مجموع حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که درآمد دولت از محل ترخیص این خودروها، مبلغی حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
نتانیاهو در نشست خبری مشترک با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در قدس اشغالی از واشنگتن به دلیل «حمایت فوق‌العاده از اسرائیل»، «خروج از توافق خطرناک هسته‌ای با ایران و احیای تحریم‌ها»، «حمایت از اسرائیل در مجامع بین‌المللی»، «انتقال سفارت به اورشلیم (قدس)» و «تأکید بر حق دفاع اسرائیل که ما مداوم از آن استفاده می‌کنیم»، تشکر کرد و افزود: «مهم است که پشتیبانی دوست و متحد خود، ایالات متحده را داشته باشیم.»
آمار‌های رسمی دولت چین نشان می‌دهد، رشد اقتصادی این کشور در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به 6/5 درصد کاهش یافته و به دلیل تعرفه‌های آمریکا برای سال ۲۰۱۹ میلادی بین ۶ تا 6/2 درصد پیش‌بینی شده که پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۹۲ میلادی خواهد بود. بانک مرکزی چین اعلام کرده، برای جلوگیری از رکود اقتصادی، نزدیک به یک درصد از ذخیره ارزی را به بازار تزریق خواهد کرد که معادل ۲۱۰ میلیارد دلار است.

ترنم زندگی
* همسرتان به دوستی شما و تقویت قوت قلب از سوی شما نیازمند است. زن نیاز دارد که شما اعلام کنید حجم عمده‌ای از مسائل زندگی را ایشان به دوش می‌کشد*

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات