صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۳۲

حرف روز/ خروج آمريكا و سرخوردگی صهیونیست‌ها

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد قصد دارد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند[...]
پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی
یادداشت: از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد قصد دارد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند، انتقادهای گسترده‌ای از سوی رژیم صهیونیستی نسبت به این موضوع صورت گرفته و رسانه‌های صهیونیستی بر این موضوع تأکید می‌کنند که اقدام ترامپ علیه منافع راهبردی و امنیتی آنها است. بروز چنین واکنش‌هایی در بین صهیونیست‌ها، این سؤال را مطرح می‌کند که چرا صهیونیست‌ها نسبت به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه معترض هستند؟ که در پاسخ به این پرسش دو نکته قابل ذکر است؛
نخست اینکه، خروج آمریکا به معنای شکست طرح صهیونیست‌ها بود که برای تجزیه سوریه و تبدیل آن به کشورهای کوچک مذهبی و نژادی تلاش می‌کردند. در همین راستا، رژیم صهیونیستی از کردها حمایت می‌کرد تا به خودمختاری برسند و در واقع این اولین گام در مسیر مورد نظر صهیونیست‌ها برای تجزیه سوریه بود و طبیعتاً گام‌های بعدی هم کردهای ایران و ترکیه را شامل می‌شد و نتیجه نهایی هم تحقق رؤیای صهیونیست‌ها برای تجزیه همه کشورهای منطقه خاورمیانه بود تا اینکه در پایان رژیم صهیونیستی تنها قدرت منطقه‌ای باشد که از نظر راهبردی و ژئوپلیتیک سلطه خود را حفظ می‌کرد.
نکته دوم درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، این است که حضور آمریکایی‌ها به نوعی مقابله آمریکا با توانمندی ژئوپلیتیک روزافزون محور مقاومت نیز به حساب می‌آمد. در واقع، کشورهای عضو محور مقاومت از ایران تا لبنان از یک پیوستگی جغرافیایی بهره‌مند شده‌اند که همین امر از نظر لجستیکی انتقال نیروها، سلاح و مهمات از مسیر زمینی را تسهیل می‌کرد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به همین موضوع، خروج آمریکا را تهدیدی راهبردی برای اسرائیل می‌داند و می‌نویسد ارتش رژیم صهیونیستی باید خود برای مقابله با آن و پایان دادن به پیوستگی جغرافیایی محور مقاومت وارد عمل شود.
البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ترامپ تحت تأثیر این نوع از مخالفت‌ها و نیز واکنش‌های تند مسئولان سیاسی و نظامی کشورش نسبت به تصمیم او، از موضع اولیه خود عقب‌نشینی کرده و به تازگی مدعی شده است، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به صورت کاملاً هماهنگ‌شده‌ صورت خواهد گرفت!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات