صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۶۴

اخبار ویژه روزنامه‌ها 23 دی ماه

روزنامه جمهوری اسلامی **

* رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعاهای همیشگی علیه ایران، مدعی شد آمریکا همچنان به مبارزه با داعش ادامه می‌دهد. برایان هوک، رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن به فشارهای حداکثری علیه ایران ادامه خواهد داد و مدعی شد که ایران عامل اصلی عدم ثبات در خاورمیانه است. برایان هوک مدعی شد ایران میلیاردها دلار برای حمایت از هم پیمانان خود در منطقه هزینه کرده و چندین کشور دنیا برای مقابله با ایران اقدام کرده‌اند. این مسئول وزارت خارجه آمریکا، همچنین ادعای مبارزه با داعش را بار دیگر مطرح کرد و گفت خروج از سوریه مانع رویگردانی از تمرکز بر روی ایران نمی‌شود. برایان هوک، با اعلام حمایت دوباره آمریکا از عربستان و امارات در جنگ یمن، مدعی شد این دو کشور درحال دفاع از خود در برابر حوثی‌ها هستند!

* آمریکا بار دیگر ادعاهای واهی خود درباره موشک‌های ایران را تکرار کرد. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برخلاف مفاد قطعنامه تائید برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت: فناوری وسیله پرتاب فضایی عملاً همان فناوری موشک بالستیک میان قاره‌ای بوده و سرپیچی آشکار از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. دنیا ابعاد کامل تهدید ایران را می‌شناسد. وزارت خارجه فرانسه دیروز جمعه با دخالت آشکار در امور داخلی ایران، از تهران خواسته بود تا تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند، زیرا برنامه موشکی ایران مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تائید برجام) نیست! برخلاف این ادعا، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هیچ محدودیتی برای آزمایش‌های دفاع موشکی تهران در نظر نگرفته است.

* نهاد قضایی عراق، گزارشی از فعالیت باندهای قاچاق انسان در عراق و خرید و فروش زنان و دختر بچه‌های عراقی و خارجی در این کشور به قیمت سه تا چهار هزار دلار منتشر کرد. درحالی که قبلاً گزارش‌های رسانه‌ای درخصوص فعالیت باندهای قاچاق کودکان و دختر بچه‌های عراقی و خارجی در عراق و همچنین اخباری از دستگیری باندهای فعال در این عرصه منتشر شده بود، نهاد قضایی عراق بتازگی گزارش مفصلی در این خصوص منتشر کرد در گزارش ماهانه اخیر نشریه «القضاء» ارگان نهاد قضایی این کشور آمده است که باندهای قاچاقچی انسان، قربانیان را در شبکه‌های اجتماعی به ویژه در فیسبوک و برخی کانال‌های ویژه پخش ترانه در ماهواره برای فروش عرضه می‌کنند و روند چانه زنی بر روی قیمت و سرانجام خرید و فروش همانجا انجام می‌شود. فعالیت این باندها شامل فروش اعضای این دختر بچه‌ها و یا فروش و اجاره دادن خود آنها و بهره کشی از آنها از جمله به شکل جنسی یا تکدی گری است. براساس این گزارش، باندهای قاچاق پیش از سقوط دیکتاتوری صدام و از سوی «کولی ها» در عراق انجام می‌شد و در سالهای اخیر به ویژه پس از هجوم داعش توسعه یافته و طبق بررسی‌ها حداقل 130 خانه در نقاط مختلف بغداد به این منظور مورد استفاده قاچاقچیان انسان قرار دارد. نهاد قضایی عراق، فقر را عامل روی آوردن به فعالیت‌ها نمی‌داند بلکه می‌گوید کولی‌ها این حرفه را یک شغل مجاز و فعالیت عادی و البته پرسود برای خود بشمار می‌آورند.

*********************************

روزنامه خراسان**

طرح جدید دولت برای ایجاد سامانه سوت زنی مفاسد

یک مقام مسئول اقتصادی در نامه ای به تعدادی از مدیران ارشد دولتی با تشریح ضرورت استماع،‌ بررسی و رسیدگی فوری به تخلفات و فسادهای کلان و تخلفات بعضا کوچکی که کمتر توسط مسئولان مهم کشور دیده شده ولی نارضایتی های پنهانی مردم، بدبینی و بی اعتمادی عمومی و اجتماعی را در آینده به همراه دارد، پیشنهاد راه اندازی سامانه ارتباطی دریافت گزارش های مردمی مربوط به مفاسد اقتصادی و اداری را ارائه کرده که ساختار آن، تلفیقی از هوشمندی و الکترونیکی بودن فرایندها و چک و کنترل های دستی است و در چهار سطح تحت نظارت یک دبیرخانه فعالیت خواهد کرد.

اشتباه جالب در تصویب یک پیشنهاد در کابینه

در حالی که بر اساس تصویب‌ ‏نامه نیمه آبان ۱۳۹۷ هیئت دولت، مقرر شده بود به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، یک دهستان جدید در شمال غرب کشور از ترکیب چند روستا و مکان ایجاد شود، طبق گزارش یک نهاد مسئول به هیئت دولت، مشخص شده در محاسبات محدوده مد نظر اشتباهی رخ داده و یکی از مکان های در نظر گرفته شده برای تجمیع، باید با گذشت کمتر از دو ماه از ابلاغ مصوبه، از نقشه و مصوبه مذکور حذف شود که این مهم، طی روزهای اخیر با ابلاغ دولت صورت گرفته است.

*********************************

روزنامه ایران**

توقیف مستندی درباره فائزه هاشمی

خبر اول اینکه،کارگردان مستند «مثل یک زن» با اعلام توقیف نمایش این اثر در سینماهای «هنر و تجربه» گفت: در حکم توقیف نمایش این اثر آمده است که تا اطلاع ثانوی به دلیل مفتوح بودن پرونده قضایی فائزه هاشمی، هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستان‌ها از چند روز پیش و تمام اکران‌های تهران از صبح 22 دی ماه توقیف شد. به گزارش ایسنا، مژگان ایلانلو افزود: حتی پروانه تک نمایش‌هایی که برای این مستند وجود داشت را هم از ما گرفتند و هرگونه اکران و نمایشی را توقیف کردند. ما تاکنون تنها دو اکران داشتیم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد. ایلانلو افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد و شخص وزیر همکاری لازم را در رابطه با اکران این مستند با من داشته‌اند. بنابراین، این حکم از خارج از اداره ارشاد صادر شده است. با این حال در آن نامه اعلام شده که تا اطلاع ثانوی این اثر توقیف خواهد بود و امیدوارم این اطلاع ثانوی زیاد طول نکشد، سو تفاهمات برطرف شود و تماشای مجددش روی پرده به عمر من کفاف دهد.

شایعه قتل خاوری در کانادا

خبر دیگر اینکه،از صبح دیروز خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قتل محمودرضا خاوری، متهم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در حوالی منزل شخصی‌اش در کانادا منتشر شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس این شایعات، محمودرضا خاوری متولد ۱۳۳۱ شامگاه جمعه توسط افراد ناشناس در کانادا به قتل رسیده و پلیس این کشور جسد وی را حوالی منزل شخصی‌اش در سان کرست از منطقه بردیل پت شناسایی کرده است. آذرماه سال گذشته (۱۳۹۶) نیز شایعه مشابهی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که در آن، مانند شایعه امسال، جزئیات قتل خاوری و محل یافتن جسد او اعلام شده بود اما ساعاتی بعد پلیس کانادا اعلام کرد که پلیس چنین نامی را در درگیری‌های مسلحانه و غیرمسلحانه به عنوان مقتول ثبت نکرده است.

دفاع یک دادستان از فعالیت تلگرام

دست آخر اینکه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در استان البرز در کانال خود، فیلمی از بخشش یک محکوم به قصاص، منتشر و اعلام کرده که بخشش این فرد نتیجه وجود تلگرام بوده است. به گزارش ایسنا، حسن جهانشاهلو در کانال خود نوشته، «کاری به سیاسی کاری در تلگرام ندارم اما این فیلم نتیجه وجود تلگرام بود؛ آزادی یک محکوم به قصاص با کمک خیرین از سراسر کشور. ارتباط بی‌واسطه با مردم شهر فردیس نیز هر چند بسیار سخت و دشوار است اما از برکت همین فضای مجازی است، جایی که تندترین انتقادات و معایب خودم، دادسرای فردیس و مجموعه شهرستان را مستقیم به خودم می‌گویند بدون هر نوع لکنت زبانی؛ دشوار از این جهت که در بعضی موارد کاری از دستم برنمیاد.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

وعده جدید اروپا برای ارائه SPV

وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد در هفته‌های آتی کانال مالی پرداخت ویژه با ایران نهایی شود. به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت‌و‌گو با نشریه آلمانی «اشپیگل» ایجاد کانال مالی اروپا با ایران به‌رغم اعمال فشارهای آمریکا را دشوار توصیف کرد. خبرنگار اشپیگل با اشاره به اینکه یکی از مواردی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از پیگیری چندجانبه‌گرایی در سیاست‌های جهانی خودداری کرده است، سیاست‌های وی درباره ایران است و به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و اعمال مجدد تحریم‌ها اشاره کرد و درباره سیستم انتقال مالی میان اتحادیه اروپایی و ایران مستقل از دلار آمریکا از وزیر خارجه آلمان پرسید ایجاد چنین ساختاری چقدر طول می‌کشد؟ ماس در پاسخ گفت: «امیدوارم ما بتوانیم کانال پرداخت را در هفته‌های آتی نهایی کنیم. ما به سرعت در حال کار بر روی نیازهای نهایی هستیم و تعیین کشوری که میزبان این کانال مالی باشد هم شامل آن می‌شود. چنین چیزی در مقابل آمریکا آسان نیست، چرا که تلاش می‌کند اعمال فشار داشته باشد».

SPV از ابتدا بازی بود

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: SPV از ابتدا بازی‌ای بیش نبود، زیرا اروپاییان برای اجرای آن اراده‌ای ندارند. پرویز سروری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم SPV از ابتدا بازی‌ای بیش نبود، زیرا اروپایی‌ها از طرفی SPV را مطرح و از سوی دیگر در مذاکرات دائما اعلام کردند اقتصاد ما مربوط به بخش خصوصی است و دولت‌ها در آن اختیار ندارند. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی افزود: به نظرم SPV اجرا نخواهد شد، زیرا اروپاییان برای اجرای آن اراده‌ای ندارند و این موضوع فقط برای امیدوار کردن و در سکون قرار دادن کشور ایران بود، حتی اگر خواستار برقراری رابطه مالی با ایران هم باشند اما با توجه به تهدیدات آمریکا، این طرح انجام نخواهد شد. وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپا در مسیر تعبیه‌شده آمریکا در حال حرکت است و خروج آمریکا از برجام به علت فشار به ایران برای پذیرفتن مذاکرات هسته‌ای و حقوق بشر بوده است.

تحریم ایران توسط اروپا «جرم» است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه اروپا به گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران پناه داده و به بهانه همان گروه‌ها ایران را تحریم می‌کند، یک جرم و خلاف مضاعف از سوی آنهاست. نوذر شفیعی در گفت‌وگو با مهر، درباره اقدامات اخیر اتحادیه اروپایی در قبال ایران گفت: هر کشوری باید مسیر آینده خود را روشن کند، به طور مثال اگر اروپا به دنبال ارتباط و همکاری با ایران است باید از طرح برخی بهانه‌تراشی‌های جزئی علیه ایران پرهیز کند. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که اگر اراده اروپا تداوم همکاری و ارتباط با ایران است، نباید کاری کند این مساله دچار تزلزل شود، افزود: نباید این مساله را فراموش کنیم که خاک کشورهای اروپایی به محل تجمع گروه‌های معارض ایران اعم از گروه‌های تجزیه‌طلبی همچون گروه الاحوازیه یا گروه‌های براندازی چون سازمان منافقین بدل شده است که اساسا با تعامل و همکاری سازگاری ندارد. وی اظهار داشت: اینکه اروپا به گروه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران پناه داده و به بهانه همان گروه‌ها ایران را تحریم می‌کند این یک جرم و خلاف مضاعف از سوی آنهاست، چرا که اگر آنها اراده سیاسی در تداوم همکاری با ایران دارند، نباید به این گروه‌ها در داخل خاک کشورهای خود اجازه فعالیت دهند.

ظریف امروز به عراق می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ظریف یکشنبه (امروز) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم عراق خواهد شد. به گزارش مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: محمدجواد ظریف یکشنبه (امروز) در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم عراق خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مدیران ارشد ده‌ها شرکت کارآفرین دولتی و خصوصی وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی خواهند کرد. قاسمی دیدار با مقامات بلندپایه عراقی و شرکت در همایش تجاری مشترک تجار 2 کشور در چند شهر عراق بویژه کربلا و سلیمانیه را از جمله برنامه‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این سفر مهم منطقه‌ای برشمرد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات