صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌‌شنبه 23 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دولتمردان، عرض می‌کنم که قدر مسئولیت خود را بدانید و مواظبت کنید که گرایش به اشرافی‌گری، اسراف و رفتارهای طاغوتی نداشته باشید. مقابل یاوه‌گویی آمریکا، شجاعت و عقلانیت داشته باشید که نه تهدیدشان، نه قول‌شان و نه امضای‌شان اعتباری ندارد.(1397/10/19)

▼ حرف روز
40 سال ناکامی در برابر انقلاب
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در سفر به کشورهای همپیمان در منطقه غرب آسیا به یک نکته مهم اعتراف کرده است: «قدرت برتر ایران روز به روز گسترش می‌یابد».
در زمانی که آمریکا به دنبال خروج نیروهای خود از سوریه و افغانستان است و نتوانسته است به اهداف خود در منطقه‌ دست یابد، شاهد برنامه گسترده‌ای برای مقابله با انقلاب اسلامی هستیم. در این راستا، آمریکا با سفر و تهدید برخی از کشورهایی که به جز تبعیت از سیاست‌های آمریکا چاره‌ای ندارند، درصدد قدرت‌نمایی در مقابل دستاوردهای انقلاب و اعلام هشدار نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. پمپئو راهکار مقابله با قدرت ایران را این‌گونه بیان می‌کند: «موضع ما همچنان متوقف کردن رفتار انقلابی رژیم ایران است.» به این ترتیب توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است:
1ـ متوقف کردن موتور رفتار انقلابی کشورمان برای برخی مأموران سیا که امروز کراوات دیپلماتیک زده‌اند، شاید کار تازه و جالبی باشد؛ اما در طول چهل سال گذشته آمریکا حتی یک شب را بدون این برنامه و سیاست به روز نرسانده است. آمریکا یک سال پیش از انقلاب به دنبال آن بود که موتور انقلاب ایران روشن نشود و به همین دلیل کارتر در ۱۰ دی ماه ۱۳۵۶ به تهران سفر کرد تا حمایت کامل واشنگتن را به محمدرضا پهلوی ابلاغ کند.
2ـ آمریکا که اکنون به واسطه قدرت دفاعی کاملاً بومی ایران اسلامی توان درگیری نظامی با ایران را ندارد، در تلاش است از راهی دیگر وارد شود و حال با استفاده از قدرت رسانه‌ای و جنگ روانی درصدد است انقلاب اسلامی را از درون با چالش مواجه کند و نیروها و شعارهای انقلاب را از طریق ایادی داخلی خود مورد هجمه قرار دهد.
3ـ یکی از فعالیت‌های ایالات متحده آمریکا برای متوقف کردن انقلاب اسلامی در دیگر کشورها عملیات روانی و دیپلماسی عمومی است که در این زمینه موفقیتی به دست نیاورده است و نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد جمهوری اسلامی بیشترین محبوبیت را در این مناطق دارد. نشریه «نیویورک‌تایمز» در این زمینه نیز نوشت: کشور ایران قدرت مسلط در عراق است و آمریکا، عراق را تحویل ایران داده است. ایران امروز قدرت با نفوذ در عراق است و این را آمریکا با سرنگون کردن «صدام حسین» به تهران هدیه کرد.

▼ چلچراغ/19
تحول اساسی در جایگاه زن
در مدیریت کشور، از تکیه زدن بر منصب فرمانداری و نمایندگی مجلس تا سفارت،  وزارت  و معاونت رئیس‌جمهور. در ورزش از رفتن بر روی سکوهای جهانی و آسیایی تا کسب اولین مدال در المپیک، در  دانش از دریافت جایزه برترین معمار سال جهان تا مدال‌های رنگارنگ در المپیادهای گوناگون جهانی و حضور هزاران زن متخصص در رشته‌های مختلف پزشکی، سهم قابل توجه در آموزش عالی و جمعیت دانشجویان کشور و... تنها بخشی از تحول بزرگی است که در حوزه زنان با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی رخ داد؛ اما فراتر و بالاتر از همه اینها، تغییر نگاه و تغییر جایگاهی بود که انقلاب اسلامی ایران در این زمینه ایجاد کرد. در حالی که رژیم پهلوی به دنبال تنزل جایگاه‌زن مسلمان ایرانی نسبت به زن غربی بود، انقلاب شکوهمند اسلامی در برابر این رویکرد ایستاد، چنانکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «به پشتوانه‌ پول و زور و سلاح و دیپلماسی، سعی می‌کند فرهنگ غربی را و اسلوب زندگی غربی را بر جوامع اسلامی در میان زنان تحمیل کند. پول، تبلیغات، اسلحه، فریبنده‌های گوناگون مادی، استفاده‌ از غرایز طبیعی جنسی انسان؛ همه‌ اینها را استخدام کرده‌اند برای اینکه زن مسلمان را از هویت اسلامی خود دور کنند... بعد از اقامه دولت حق، به فضل الهی زنان کشور اسلامی ایران توانستند شخصیت حقیقی خودشان را تا حدود زیادی پیدا کنند... امروز جزء بهترین دانشمندان ما، جزء بهترین نویسندگان ما، جزء بهترین شخصیّت‌های فرهنگی ما، زنان بی‌شماری هستند که امروز در جامعه‌ ما حضور دارند؛ این هم هنر انقلاب است؛ این را بدانید، قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت! بسیار بسیار معدود بودند کسانی از زنان که توانسته باشند به رتبه‌های عالی علمی و فرهنگی و ادبی و مانند اینها برسند؛ امروز بسیار زیادند؛ این هنر انقلاب بود که این کار را کرد؛ این به‌ خاطر همین است که الگوی زن مسلمان اصلاً این است؛ امّا در عین‌ حال[حضور اجتماعی] مدیر خانواده زن است، محورِ کانونِ خانواده زن است.»

▼ اخبار ویژه
ادعای دیده‌بان حقوق بشر در سوریه!
رسانه‌های سوریه به نقل از یک منبع نظامی گزارش دادند، جنگنده‌های صهیونیستی مواضعی را در حومه دمشق هدف موشک قرار داد که در نتیجه آن یکی از انبارهای فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد اصابت قرار گرفت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به مخالفان نظام سوریه وابسته است، مدعی شد حملات رژیم صهیونیستی تأسیسات نظامی متعلق به ایران و حزب‌الله را هدف قرار داده است. این سخنگو اضافه کرد: «حداقل دو فروند موشک، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق برخورد کرد؛ اما اهداف بزرگ‌تر در ناحیه الکسوه و دیگر مناطق جنوب غربی دمشق، جایی که بیشترین تعداد انبارها و نیروهای ایرانی و حزب‌الله قرار دارند، مورد اصابت قرار گرفت.»

 جزئیات حکم سیدحسن آقامیری
یک مقام آگاه در دادسرای ویژه روحانیت با اشاره به اخبار منتشر شده درباره خلع لباس شدن سیدحسن آقامیری گفت: این موضوع در دادگاه ویژه روحانیت تهران بررسی شده و حکم وی بدوی است و حق تجدید نظر دارد. وی اتهام‌های آقامیری در این پرونده را هتک حیثیت، توهین به مقدسات و تشویش اذهان عمومی دانست. این مقام آگاه گفت: البته در متن منتشره از سوی سیدحسن آقامیری درباره حکم صادره در صفحه شخصی‌اش مطالب نادرستی وجود داشت؛ از جمله آنچه درباره حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری آورده، اطلاعات غیردقیق آمده و آقای منتظری صرفاً برای صحت روند رسیدگی پرونده در جلسه حضور داشته است.

▼ گزارش روز
پاسخ چیست؟

«ای کاش به جای صنایع هسته‌ای، به جای ماهواره و به جای موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه، دوچرخه هند رقابت کند.» این جمله‌ای است که صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یک مناظره تلویزیونی بیان کرده و سپس عیناً آن را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرده است. جملاتی که واکنش گسترده کاربران را به همراه داشت؛ به ویژه وزیر ارتباطات که در واکنش به این جمله نوشت: «جناب آقای زیباکلام! هسته‌ای و موشکی متولیان دیگری دارد، اما اگر مایلید از نزدیک پژوهشگاه فضایی را ببینید؛ بلکه از دستاوردهای پژوهشگران جوان و تأثیر آن بر زندگی مردم و آینده روشن ایران آگاه شوید تا دیگر برای نقد سیاست‌ خارجی، فناوری ماهواره را با دوچرخه قیاس نفرمایید.» یا حسین دهباشی که او در جملات جالب توجهی تأکید کرد: «ای کاش به جای استاد علوم سیاسی، به جای منتقد و به جای فعال فضای مجازی، دانشگاه تهران می‌توانست یک میهن‌دوست بپرورد که با میهن‌دوستان ترکیه، میهن‌دوستان هند هماوردی کند.» اما فارغ از بی‌منطقی و خنده‌دار بودن موضع زیباکلام و مرور پاسخ‌هایی که به آنها داده شده است، پرسش اینجاست که چرا یک چهره به اصطلاح دانشگاهی‌ـ که حضور ویژه‌ای در زمینه سیاست هم دارد و تقریباً در همه انتخابات‌ها حامی جریانی خاص بوده‌ـ و برخی دیگر از هم‌قطاران او تا این حد به خودتحقیری اصرار دارند؟ چرا مدام به دنبال خلق و سرهم کردن جملاتی هستند که امید مردم را نشانه می‌رود؟ چرا عده‌ای دنبال این هستند که احساس سرخوردگی را در جامعه به وجود آورند و این  ابهام را به ذهن متبادر کنند که آنچه درباره پیشرفت‌ها و دستاوردها گفته می‌شود، دروغ است؟! به واقع پاسخ این پرسش‌ها چیست؟!

▼ اخبار
1ـ فشار و تحریم جواب عکس دارد

یک مجله آمریکایی با اذعان به اینکه اِعمال فشار و تشدید تحریم و حتی جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی راه به جایی نخواهد برد، نوشت: «رویکرد فشار، به آمریکا کمک نخواهد کرد تا ایران را مجبور به عقب‌نشینی در برنامه هسته‌ایش کند. به‌ عکس، این رویکرد احتمال بسیار بیشتری دارد که زمینه توسعه برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کرده و آمریکا را از مهم‌ترین متحدان خود جدا کند.» «فارین‌‌پالیسی» در ادامه پیشنهاد می‌دهد: «اگرچه ممکن است محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق هسته‌ای در برجام، از دیدگاه دولت ترامپ کافی نباشد؛ اما این محدودیت‌ها برای آمریکا زمان می‌خرد تا واشنگتن بتواند کمپین فشاری را ایجاد کند [و طرح مقابله‌ای را علیه ایران بچیند].»

2ـ رونق اقتصادی مقدم بر تحول ساختارهاست
«حیدر مستخدمین حسینی» کارشناس اقتصادی حامی دولت در یادداشتی با عنوان «حذف صفرها و انحراف اذهان» در روزنامه «آرمان» نوشت: «ترکیه شش صفر را حذف کرد و موفق شد. به‌ خاطر اینکه اقتصادش در وضعیت رونق قرار گرفت و تورم هم تحت کنترل قرار گرفته بود؛ ولی دولت ما چه برنامه اقتصادی دارد؟ بودجه سال ۹۸ چه تحولی در شرایطی که تحریم هستیم، آماده کرده است؟ بنابراین تا زمانی که یک برنامه منسجم نداشته باشیم و اقتصاد ما جزیره‌ای عمل کند، اصلاح ساختارش نمی‌تواند موفق باشد. بهتر است قبل از این کار، وقت و انرژی دولت در ساختارهای اصلی اقتصادی صرف شود...»

3ـ بی‌توجهی کشورها به تحریم‌های آمریکا
«استلا‌ کابلی» کارشناس ایتالیایی که در سومین نمایشگاه کشاورزی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور داشت، با بیان اینکه آمریکا با توجه به اهمیت انرژی در جهان می‌خواهد چتر خود را بر نفت منطقه خاورمیانه بگستراند، گفت: به رغم تحریم‌ها چند بانک اروپایی مخفیانه با ایران همکاری می‌کنند؛ چون قصد آمریکا از تحریم‌هایی که به راه انداخته، کنترل نفت و سلطه بر منطقه است. گفتنی است، حضور 80 شرکت از کشورهای گوناگون خارجی در سومین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها و دستگاه‌های نوین آبیاری تهران با وجود تحریم‌های آمریکا به نوعی بی‌توجهی کشورها به تحریم‌های آمریکا است.

▼ اخبار کوتاه
میزان ذخایر دلاری روسیه به کمترین سطح تاریخ خود رسیده و بانک مرکزی این کشور ۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر خود را به ارز‌های دیگری، همچون یورو، یوان چین و ین ژاپن تبدیل کرده است. در سه ماهه گذشته، سهم دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه از 43/7 درصد به 21/9 درصد کاهش پیدا کرده است. از سال گذشته و به دنبال تنش روسیه و آمریکا که به تحریم گسترده بنگاه‌ها و تاجران روسی از سوی آمریکا منجر شد، روسیه به سرعت در حال کاهش وابستگی خود به دلار و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا است.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ارائه کمک برای بازسازی سوریه را به خروج کامل ایران از این کشور مشروط کرد. «برایان هوک» گفت: اجازه نمی‌دهیم آنها در سوریه همان کاری را که در لبنان کردند، انجام دهند. گفتنی است، ادعاهای دیپلمات آمریکایی در حالی مطرح شده که حضور مستشاری ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور صورت گرفته است و دمشق همواره نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش را ستوده است.
وزیر خارجه عمان و دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس به صورت غیرمنتظره به دوحه، پایتخت قطر سفر کردند. یک منبع آگاه هدف از سفر «یوسف‌بن‌علوی» وزیر خارجه عمان و «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس به قطر را رایزنی برای فعال‌سازی دوباره این شورا به منظور مقابله با چالش‌های منطقه‌ای عنوان کرد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست ایران‌هراسی این کشور با متحد خطاب کردن عربستان مدعی شد: ما در خاورمیانه بر روی سه مسئله کار می‌کنیم: ثبات منطقه، نابودی داعش و ایران. مقابله با بزرگ‌ترین تهدید جهان، یعنی جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهور ترامپ محسوب می‌شود.
سیدمحمد واعظی، عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات صادرات ما به تحریم ارتباطی ندارد، گفت: ابزارهای نوین پرداخت پول یکی از روش‌هایی است که در تجارت می‌توان از آن بهره گرفت و بازرگانان کشورهای دیگر از آن استفاده می‌کنند، اما متأسفانه ما از این روش‌ها بهره نگرفته‌ایم.

هشتصدوهشتادودومین شماره صبح صادق منتشر شد
در این شماره می‌خوانید:
گزارش ویژه از بیست‌وهفتمین همایش سراسری هادیان و مسئولان سیاسی سپاه؛ پاسداشت 40 سال بصیرت و مجاهدت آیت‌الله جنتی/ آزمون اخلاق در کلاس برجام/ آبروی هیچ کس بالاتر از نظام نیست/ برگزاری جشن بزرگ فرهنگی و هنری سپاه در تبریز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات