صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۱۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 13 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام میدهند، کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا به خیال زیباسازی است، اینکه بیایند صاحبان این شهدا، پدران‌شان، مادران‌شان، فرزندان‌شان، همسران‌شان علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. (10/11/1397) *13 بهمن، روز «انقلاب اسلامی، 40 سال مردم‌سالاری دینی و استقلال و آزادی»گرامی باد*

▼ حرف روز
خیال خامی که بر باد رفت!
دیروز 12 بهمن سالگرد ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بود. دشمنان ملت ایران از مدت‌ها پیش مترصد بودند تا به خیال خود 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران را به بحران‌ بکشانند و به واسطه آن به براندازی‌ـ که در صدر برنامه‌های‌شان قرار دارد‌ـ دست یابند. در همین زمینه، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس از لفاظی‌های خصمانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علیه ایران استقبال کرد و اظهار داشت: «نتیجه تصمیم فعلی دولت دونالد ترامپ برای بازبینی سیاست‌هایش در قبال ایران باید این باشد که این کشور نتواند پیروزی چهل سالگی انقلابش را جشن بگیرد!» جان بولتون در ادامه افزود: «تشخیص من این است که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل سالگی‌اش دوام نخواهد آورد!»
اما با وجود همه این خیال‌بافی‌ها و توطئه‌های فراوان نظام سلطه و به طور مشخص آمریکا، هم اکنون در آستانه 22 بهمن 1397 و چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته‌ایم.
از دیگر سو در فرهنگ عمومی و نیز معارف دینی ما 40 سالگی هم نشانه پختگی و کمال تلقی می‌شود و هم آغاز مرحله‌ای جدید از حیات است؛ از این رو ضروری است در این مقطع تاریخی یک بار دیگر اهداف، رویکردها، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بازخوانی شود تا جنبه‌های کمال و تعالی انقلاب اسلامی بیش از پیش عیان شود؛ به ویژه برای نسل‌های جدید و نسل‌هایی که پس از این خواهند آمد، دستاوردهای عظیم این چهل سال بازخوانی شود و... .
نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که دستاوردها و عملکردهای چهل ساله انقلاب اسلامی، در شرایط عادی و محیط سیاسی و جغرافیایی آرام و بدون چالش به دست نیامده است. ناگفته روشن است که دوره چهل ساله انقلاب اسلامی ایران، با اقدامات تجزیه‌طلبانه، ترور، جنگ هشت ساله، تحریم‌ها و فشارهای سیاسی در هم آمیخته شده است؛ در این شرایط برای دست یافتن به نقطه مطلوب و غلبه بر توطئه‌ها اسباب و عوامل گوناگونی مورد نیاز است که ایام پیش رو فرصت مناسبی برای پرداختن به این موضوعات مهم است.

▼ چلچراغ/ 33
تکلیف‌مداری و مسئولیت‌پذیری
اکانت رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که به زبان فارسی در توئیتر فعالیت می‌کند، همزمان با 12 بهمن ماه و آغاز دهه فجر و جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی نوشته است: «دستاورد چهل سال انقلاب چیست؟ هیچ» این نوشته از سر خشم‌ گردانندگان صهیونیست این صفحه به وضوح نشان‌دهنده دو مسئله است، اول اینکه نشان می‌دهد نظام برآمده از انقلاب اسلامی 1357 به رهبری امام خمینی(ره) و ایستادگی و پیشرفت مداوم ملت بزرگ ایران در این چهل سال تا چه اندازه توانسته است سران تل‌آویو و حامی اصلی آن، یعنی ایالات متحده و دیکتاتوران متحد منطقه‌‌‌ای‌شان را عاصی کند و آرزوهای‌شان را بر باد دهد و تنها راه باقی‌مانده برای آنها فرار از واقعیت و میدان مبارزه به انکار برتری، قدرت و پیشرفت انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ برآمده از انقلاب مردم ایران در فضای مجازی است. دوم اینکه، طرح چنین موضوعاتی و اساساً راه‌اندازی صفحه‌ای به زبان فارسی از سوی این رژیم برای طرح مباحثی از این دست نشان‌دهنده این موضوع است که دشمنان ما برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایران، برای دلسرد کردن مردم ما، برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی و بی‌اهمیت نشان دادن حرکت عظیم انقلاب اسلامی و دستاوردهای بی‌نظیرش وارد میدان شده‌اند و از هیچ فرصت و ظرفیتی برای رسیدن به هدف خود صرف نظر نمی‌کنند و از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های ماهواره‌ای، سینما، ابزارهای سیاسی و اقتصادی، جاسوسی و هر آنچه به آن فکر کنید! بهره می‌برند. موضوعی که وظیفه تک تک ما در جایگاه نیروهای انقلاب اسلامی، به منزله حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب را بیش از پیش سنگین کرده و این تکلیف را بر دوش ما قرار می‌دهد که اجازه ندهیم آنها به مقصودشان برسند! چنانکه این‌چنین نیز هست و نیروهای مؤمن، انقلابی و خودجوش بر اساس نهادینه شدن غیرتمندی، تکلیف‌مداری و مسئولیت‌پذیری در جامعه که از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، وارد عمل شده و در فضای مجازی جریان‌ساز هستند، جریان‌هایی که باید بیش از پیش تقویت و حمایت شوند.
           
▼ اخبار ویژه       
آمریکا داعشی‌ها را از زندان طالبان فراری داد!
نیروهای آمریکایی آشکارا برای نجات داعشی‌ها از زندان طالبان اقدام کرده‌اند. در همین زمینه، ‌«عبدالله افضلی» ‌معاون شورای استانی بادغیس گفته است: گروه طالبان شش ماه پیش 40 جنگجوی خارجی داعش را در شهرستان «گرزوان» استان «فاریاب» اسیر و به منطقه «پنج بز» شهرستان «جوند» ‌در استان بادغیس منتقل کردند؛ اما نیروهای آمریکایی مواضع طالبان در شهرستان جوند را بمباران کردند و پس از حمله به زندان طالبان و کشتن 18 نفر از زندان‌بانان، 40 جنگجوی داعشی را آزاد کرده و آنها را با بالگردهای نظامی بردند.

INSTEX برای مقابله با آمریکا نیست!
«مارکوس ادرر» سفیر اتحادیه اروپا در روسیه گفت، سازوکار مالی اروپا ویژه کار با ایران برای مقابله با آمریکا راه‌اندازی نشده است. وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: سازوکار جدید برای ارتباط و همکاری با ایران مطابق با تعهدات بین‌المللی اروپا خواهد بود. گفتنی است، وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در پایان نخستین روز نشست غیر رسمی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بخارست، راه‌اندازی سازوکار مشترکی برای حساب‌های مالی با ایران تحت عنوان  INSTEX(اینستکس) را اعلام کردند

▼ گزارش روز
نشانی غلط!
«مرتضی حاجی» از وزرای دولت اصلاحات درباره نارضایتی مردم از عملکرد دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان حرف‌های جالب و صد البته مضحکی را بر زبان آورده است! وی با تأکید بر اینکه ما قدرت‌های پنهان و غیر مسئول زیادی در کشور داریم، افزوده است: «به طور مثال رفع حصر که در وعده‌های انتخاباتی بود، خارج از اختیارات رئیس‌جمهور است. باید در ساختار قدرت بازنگری کرد و کسی که منتخب مردم است، بتواند به آنچه به مردم وعده کرده است عمل کند.» درباره این اظهارات دو نکته را باید در نظر بیاوریم؛ 1ـ همان‌طور که نظرسنجی‌های معتبر بر آن شهادت می‌دهند، علت اصلی نارضایتی مردم از دولت مورد حمایت جریان مطبوع آقای حاجی، عملکرد اقتصادی و ناتوانی دولت در حل مشکلات اقتصادی است. حرف قاطبه جامعه این است که چرا دولت سال‌ها کشور را معطل برجام کرد و دست روی دست گذاشت تا خارجی‌ها بیایند و مشکلات کشور را حل کنند و همچنان نیز با وجود تجربه برجام به دنبال جلب نظر اروپایی‌ها و پیوستن به پالرمو و... است. 2ـ محقق نشدن رفع حصر از سوی افرادی که شعار آن را دادند، مشکل ساختاری در جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه مشکل زیاده‌خواهی و تمامیت‌طلبی برخی جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی است، ماجرای دخالت قوه مجریه در اموری است که مربوط به حوزه اختیارات آن نمی‌شود. باید از آقای حاجی پرسید، آیا اساساً امکان دارد به بهانه رأی مردم به یک دولت، مجرم را رها کرد یا از جرم افرادی که کشور را به لبه پرتگاه بردند، صرف نظر کرد؟ قطعاً چنین نیست!

▼ اخبار
1ـ شعار فتنه آینده چیست؟
«محمدجواد لاریجانی» با بیان اینکه اوضاع اقتصادی کشور نابه‌سامان است و این محصول دو موضوع و پدیده است، گفت: امروز در کشور دو موضوع فتنه اقتصادی و افت کارآمدی سبب مشکلات اقتصادی موجود شده و این دو مورد با هم اتفاق افتاده است. وی با بیان اینکه فتنه اقتصادی، مانند همان فتنه ۸۸ است، تصریح کرد: در فتنه ۸۸ دشمنان می‌خواستند مردم را به کف خیابان‌ها بیاورند و «رأی ما کجاست؟» هم کلیدواژه و شعار دشمنان در این فتنه بود؛ امروز هم دشمنان به دنبال کشاندن مردم به خیابان‌ها با شعار «پول ما کجاست؟» هستند و این برنامه آنها است، البته این فتنه نیز مانند فتنه 88 اتاق فرماندهی دارد و برخلاف آن سال اتاق فرماندهی فتنه اقتصادی آشکار است.

2ـ ایرانی‌ها آبروی ما را بردند!
«دونالد ترامپ» در پاسخ به پرسشی در زمینه نظرش درباره جمع‌بندی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که پایبندی ایران به برجام را تأیید می‌کنند، گفت: «من با حرف‌های خاصی که آنها زدند، مخالفم. حرف‌های من درست است و گذشت زمان نشان خواهد داد که من درست می‌‌گویم.» رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «ایران، تهدید است؛ تهدیدی بسیار بزرگ. فکر می‌کنم با خاتمه دادن به توافق هسته‌ای احمقانه برجام کار بزرگی انجام داده‌ام.» وی در ادامه گفت: «اگر یادتان باشد آنها ۱۰ ملوان ما را در آب‌هایی که درباره آنها بحث وجود دارد، دستگیر کردند و آبروی ما را بردند.»

3ـ امضای آمریکا هیچ ارزشی ندارد
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک‌های میان‌برد (INF)، گفت: خروج آمریکا از توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های متعدد نشان می‌دهد، توافق با آمریکا کاری بیهوده است. وی در توئیتر خود نوشت: «فقط برجام یا ایران نبود. به نظر می‌رسد این جماعت به هر چیزی که امضای ایالات متحده روی آن باشد، آلرژی دارند.» ظریف افزود: «پیام این کار: هر توافقی با دولت ایالات متحده، حتی به اندازه جوهر [مورد استفاده برای نوشتن آن توافق] هم ارزش ندارد؛ حتی پیمان‌هایی که به تصویب کنگره رسیده‌اند.»

▼ اخبار کوتاه
تصمیم رژیم صهیونیستی برای تمدید نکردن مأموریت «ناظران بین‌المللی در الخلیل» اعتراض وزرای خارجه نروژ، سوئد، ایتالیا، سوئیس و ترکیه را در پی داشت و آنها با صدور بیانیه‌ای مشترک، ضمن محکوم کردن تمدید نکردن مأموریت نیروهای حاضر در الخلیل واقع در کرانه باختری تأکید کردند: این تصمیم اسرائیل، خروج از قرارداد «اسلو 2» مورخ سال 1995 است. گفتنی است، «ناظران بین‌المللی» در سال 1997 پس از آنکه یک یهودی اقدام به کشتار 30 نمازگزار فلسطینی در الخلیل کرد، با هدف جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی تشکیل شد.
فاطمه هاشمی درباره اینکه چگونه پدرش با عربستان روابط حسنه داشت، گفته است: آقای هاشمی خودشان در این باره گفته‌اند: «تواضع؛ من هیچ کاری انجام ندادم و فقط تواضع داشتم.» از ایشان سؤال کردند این تواضع به چه معناست؛ پاسخ دادند: «زمانی که من رئیس‌جمهور و امیرعبدالله ولی‌عهد بود، قرار شد در داکا با هم صحبت کنیم که او خواست من به اتاقش بروم و قبول کردم. بنابراین فقط با یک تواضع توانستم رفتار را تغییر بدهم.»
سردار وحیدی، در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و لوایح مشابه آن چیست، اظهار داشت: این کنوانسیون ابهامات زیادی دارد و الحاق ایران به آن می‌تواند پیامدهای زیادی داشته باشد که باید بیشتر بررسی شود. وحیدی ادامه داد: طرح FATF یک نظام کسب اطلاع و به یک مفهوم جاسوسی و کنترلی است که همه اختیارات آن در دست آمریکا و چند کشور اروپایی است.
مشاور رئیس حزب حاکم «عدالت و توسعه» ترکیه اعلام کرد: انیس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، معتقد است محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، متهم ردیف اول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در کنسولگری عربستان در استانبول است.
محمدباقر قالیباف گفت: ما نظامی داریم که در مقابل استکبار ایستاد و باید موضوع FATF را دقیق دنبال کند، ما نباید از FATF عبور کنیم؛ بلکه باید نسبت به آن تصمیم‌ بگیریم. اساس مذاکره با آمریکا را نظام تصمیم گرفت؛ ولی در اجرا مسئولان، مذاکره را به روش مبارزه انجام ندادند.

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* نخستین تولیدکننده داروی گیاهی مقابله با ایدز در جهان است.
* سرعت پیشرفت علم 11 برابری،‌ نسبت به کل دنیا دارد.
* تولیدکننده قایق پرنده رادارگریز با سرعت 851 کیلومتر است.
* دومین کشور دارنده تکنولوژی بیودیزل در جهان است.
* نخستین تولیدکننده پودر استخوان در جهان است.
* هشتمین کشور تولیدکننده اورانیوم 20 درصد در جهان است.
* جزء هشت کشور سازنده ناوشکن در جهان است.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات