صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 14 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه‌ قدرتمندان فاسد ظالم خبیث عالم دست به دست هم دادند، در مقابل ملت ایران بایستادند، اما هیچ غلطی هم در طول چهل سال نتوانستند بکنند و این نهال تازه‌پا تبدیل به این درخت مستحکم، شجره‌ طیّبه شده است.(1397/9/21) *14 بهمن: «انقلاب اسلامی؛ 40 سال اعتماد به نفس ملی، خودباوری و پیشرفت علمی»*

▼ حرف روز 
مقابله با اموال نامشروع
مجلس شورای اسلامی به تازگی بار دیگر طرح «اعاده اموال نامشروع مسئولان» را در دستور کار قرار داده است، این طرح سال گذشته با 180 امضا و اردیبهشت ماه سال 1397 با حمایت 206 نماینده به مجلس آمد؛ اما همچنان به سرانجام خودش نرسیده و قرار است در روزهای اخیر در مجلس به تصویب برسد.
مطابق اصل 49 قانون اساسی، دولت موظف است ثروت‌های ناشی از غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوء‌استفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و دیگر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی از سوی دولت اجرا شود.
اجرای این اصل می‌تواند نعمات ذیل را برای نظام به دنبال داشته باشد:
۱ـ تقویت اعتماد مردم به مسئولان نظام؛ زیرا به واسطه این طرح ساختارهایی برای مقابله با فساد به وجود می‌آید که به سرعت می‌توان ثروت‌های نامشروع مسئولان را شناسایی کرد.
۲ـ مقابله با اموال و پست‌های نامشروع بستگان مسئولان؛ چرا که مردم همواره نگران برتری ژن‌های خوب بوده‌اند که تصویب و اجرای این طرح فرصت‌های بهره‌مندی از مواهب نظام را برای همه مساوی و یکسان می‌کند.
۳ـ سرپوش گذاشتن، سکوت یا گزارش ندادن فساد، از جمله مواردی است که از گذشته سبب افزایش فساد در ادارات دولتی شده است؛ اما در این طرح ضمن اینکه مراجع چهارگانه‌ای برای مقابله با فساد (سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه) تعیین شده‌اند، هرگونه استنکاف از اجرای این طرح مستوجب حبس تعزیری، انفصال از خدمات دولتی و... خواهد شد.
۴ـ یکی از موارد ذکر شده در این طرح، مبارزه با ویژه‌خواری و بهره‌مندی از رانت اطلاعاتی است؛ زیرا برخی افراد به دلیل رانت اطلاعاتی یا ارتباط با برخی مسئولان دولتی توانسته‌اند به ثروت‌ها و اموال نامشروعی دست یابند.
۵ـ این طرح شامل رؤسای قوای سه‌گانه، معاونان و مشاوران آنها، وزرا، معاونان و مشاوران آنها، نمایندگان مجلس، استانداران و معاونان آنها، شهرداران و معاونان آنها، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، رئیس و معاونان دفتر رهبر معظم انقلاب، کلیه منصوبان و مشاوران رهبر معظم انقلاب، کلیه فرماندهان نیروهای مسلح با درجه سرتیپ 2 و بالاتر و... می‌شود.

▼ چلچراغ/ 34 
قطب فولاد منطقه
یکی از رویکردهای مهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعت توجه به صنایع مادر و پایه بود. صنایعی که می‌توان از آن به ملزومات اولیه پیشرفت هر کشور یاد کرد که یکی از مصداق‌های آن صنعت فولاد است؛ صنعتی که در وصف شرایط آن در سال‌های پس از انقلاب می‌توان از تعبیر «جهش بزرگ» استفاده کرد.
در حالی که فولاد به منزله محصولی راهبردی‌ـ که ده‌ها صنایع بالادستی و پایین‌دستی با آن مرتبطند‌ـ پیش از انقلاب اسلامی در کشور مغفول مانده بود؛ اما در سال‌های پس از انقلاب بر اساس نگاه به درون و تلاش برای تقویت قدرت داخلی و کاهش وابستگی کشور به ویژه در صنایع اصلی توجهی ویژه به صنعت فولاد شد و در نتیجه میزان تولید فولاد خام کشور از حدود 700 هزار تن در سال 1356 به 25 میلیون تن در سال 1397 افزایش یافته است. به همین نسبت از نظر رتبه‌بندی نیز رتبه ایران در بازه زمانی مذکور از جایگاه 35 جهان به رتبه 10 تولیدکنندگان فولاد صعود کرده و برای سال 1404 نیز با ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن، دستیابی به جایگاه هفتم و تبدیل شدن به صادرکننده‌ای بزرگ هدف‌گذاری شده است. معنای این پیشرفت زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همان صنعت محدود و ضعیف فولاد هم که وجود داشت، صد درصد به حضور کارشناسان و مستشاران خارجی وابسته بود و اگر به هر دلیل این افراد از ادامه همکاری سر باز می‌زدند، همان تولید اندک هم متوقف می‌شد؛ اما در سال‌های پس از 1357 این نیروهای جوان ایرانی بودند که با ورود به عرصه دانش و صنعت فولاد، این صنعت مهم و راهبردی را به بهترین شکل ممکن پیش بردند و اکنون ایران را در آستانه تبدیل شدن به یکی از قطب‌های صنعت فولاد در منطقه و جهان قرار داده‌اند.

▼ خبر ویژه 
نفوذ صهیونیست‌ها در افغانستان!
برخی رسانه‌ها اخباری از تلاش رژیم صهیونیستی برای گسترش نفوذ در افغانستان منتشر کرده‌اند. روزنامه پاکستانی «اکسپرس» طی گزارشی نوشت، رژیم صهیونیستی با همکاری هند و برخی رهبران افغان، از نفوذ قابل توجهی در افغانستان برخوردار شده است. به گزارش این روزنامه، همکاری هند با رژیم صهیونیستی در راستای محاصره پاکستان و افزایش نفوذ هند در افغانستان صورت می‌گیرد. این روزنامه پاکستانی با اشاره به اینکه رژیم غاصب صهیونیستی به افغانستان کمک‌های نظامی می‌کند، مدعی شده است هیئتی از ارتش افغانستان به سرپرستی وزیر دفاع این کشور در سال ۲۰۰۹، محرمانه به اسرائیل سفر کرده و از بخش‌های گوناگون نظامی تل‌آویو نیز دیدن کرده است. همچنین نتیجه این سفر، فروش نفربرهای زرهی پیشرفته به افغانستان بوده که ارزش آن یک میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین «تایمز لندن»، «یدیعوت آحارونوت» و «معاریو» مدعی هستند موساد، وزارت خارجه و سازمان اطلاعات ارتش این رژیم، برای برقراری روابط با طالبان در سال ۱۹۹۸ و استفاده از این‌ گروه علیه ایران نیز دیدارهایی را تدارک دیده‌اند. گفتنی است، پس از امضای توافق‌نامه صلح میان «حکمتیار» و دولت وحدت ملی در سپتامبر ۲۰۱۶، به نظر می‌رسد حمایت‌های این رژیم از حکمتیار و جنگجویان حزب اسلامی با رویکرد شیعه‌ستیزی و دامن زدن به تفرقه‌افکنی مذهبی در افغانستان ادامه دارد. افغانستان طی چند دهه اخیر، رژیم زودگذر و نظام‌های سیاسی متنوع را تجربه کرده، اما با استناد به گزارش‌های موجود، موساد سعی دارد اهداف خود را از میان افراد مؤثر به دست آورد و از این طریق به درون ساختار دولت نیز نفوذ کند.

▼ گزارش روز
هدف چیست؟

به تازگی رئیس دولت دوازدهم طی سخنانی درباره مشکلات کشور گفته است: «مشکلات ما عمدتاً به فشار آمریکا و اذنابش برمی‌گردد، نباید به جای محکوم کردن آمریکا کسی دولت خدمت‌گزار یا نظام بزرگ اسلامی را سرزنش کند.» سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات نیز در اظهاراتی بیان داشته است: «برخی این‌گونه القا می‌کنند که تحریم‌ها اثر زیادی نداشت؛ بلکه عدم مدیریت باعث مشکلات اقتصادی شده، در حالی که هدف دشمنان ایجاد فضای ناامیدی و رویگردانی مردم از مسئولان کشور است.»! و سخنان مشابه دیگری که از زبان اعضای دیگر دولت و نزدیکان به آن در این زمینه شنیده شده است، فارغ از اینکه همین افراد پیش از تکیه زدن بر مسندهای‌شان در دولت با جملاتی چون «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد» پیشینیان را نقد می‌کردند، اما امروز تغییر عقیده داده‌اند. باید به این نکته توجه داشت که بزرگ‌نمایی درباره تحریم‌ها می‌تواند با دو هدف مطرح شود؛ اول آنکه از خود و دولت نسبت به مشکلات موجود در کشور سلب مسئولیت کرده و با فرار به جلو، از پاسخگویی سر باز زنند. دوم اینکه با القای این موضوع به جامعه که تا تحریم‌ها هست، نمی‌شود تغییری ایجاد کرد و مشکلات موجود را حل کرد، مطالبه مذاکره مجدد با آمریکا و اعطای امتیازهای بیشتر به آمریکا برای رفع تحریم را در جامعه به وجود آورند تا به این واسطه برای انجام مذاکرات موشکی و... نظام را تحت فشار قرار دهند.

▼ اخبار
1ـ جهش استراتژیک موشکی پاسخ ما به توطئه خلع سلاح خواهد بود

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: توسعه توانمندی موشکی برای کشور ما به منزله یک نیروی محوری بازدارنده و دفاعی، راهبردی توقف‌ناپذیر و مهارناپذیر است. سردار حسین سلامی اضافه کرد: راهبرد دفاعی ما می‌تواند به اقتضای شرایط و بر اساس تغییر رفتار بازیگران تغییر کند. امروز اگر اروپایی‌ها یا دیگران بخواهند بر اساس یک توطئه، خلع سلاح موشکی جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنند،‌ مجبور می‌شویم به یک جهش استراتژیک روی آوریم. وی تأکید کرد: به همه توصیه می‌کنیم در موضوع قدرت موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، با ما مذاکره‌ای، توصیه‌ای و درخواستی نداشته باشند و اجازه دهند با طبیعت سیاست دفاعی خود این قدرت را گسترش دهیم.

2ـ طی چهار سال حتی یک لایحه هم تدوین نشد
شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفته است در طول چهار سال حضور در این معاونت و سپس حضور یک ساله در سمت دستیار حسن روحانی در امور شهروندی، هیچ کاری انجام نداده است! او می‌گوید: «بزرگ‌ترین شکستم در دولت یازدهم و دوازدهم این بود که با وجود تلاش‌های بسیار، نتوانستیم حتی یک لایحه برای زنان به مجلس ببریم.» با این حال، مولاوردی همین کم‌کاری را نیز تقصیر جناح مقابل می‌داند و می‌گوید: «مانع جدی از طرف جناح مقابل داشتیم» و بعد در توضیح اقدامات جناح مقابل می‌گوید: «گروه‌های خاصی را می‌فرستادند و سؤال می‌کردند»!

3ـ سیاست‌های غلط دولت منافع ارزی را از بین می‌برد
حسین راغفر با انتقاد از کارکرد تخصیص منابع ارزی، گفت: برخی مسئولان دولتی ادعاهای بسیار متناقض دارند، ابتدا گفتند ارز کافی داریم و همه را تضمین می‌کنیم، سپس گفتند یک دلار ارز کاغذی نداشتیم و حتی افزایش قیمت ارز در یک دوره خاص به دلیل نبود همین ارز بوده است! در حالی که در همین دوره بر اساس گزارش‌ها ۲۰ میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کنند که آن نیز در قالب واردات خودرو و موبایل از کشور خارج می‌شود. این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: هیچ انتظاری از دولت نداریم و بنده به صراحت اعلام می‌کنم، درخواست داریم رهبری خود دخالت کنند.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «ابتکار» در مطلبی نوشت: «سران و لیدرهای جریان اصلاحات باید پاسخگوی مردم باشند؛ چرا که با یک ائتلاف نپخته مردم را بسیج کردند که از او [حسن روحانی] حمایت کنند... افرادی که در شورای‌عالی سیاست‌گذاری تصمیم گرفتند الآن باید پاسخگو باشند... جبهه اصلاحات باید بابت اشتباهی که مرتکب شده‌اند، از مردم عذرخواهی کنند و دولت را تحت فشار قرار دهند. جریان اصلاحات باید بپذیرد که عمل نسنجیده‌ای را در جریان انتخابات مرتکب شد.»
فرمانده کل سپاه در واکنش به صید ماهی به دست چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشور، گفت: سیستم‌های دولتی و شیلات نباید جلوی مردم در استفاده از منابع طبیعی دریا را بگیرند و با دادن مجوز به کشتی‌های خارجی مردم را بیکار کنند. سردار جعفری افزود: به نهاد‌های بسیج و سپاه دستورات لازم داده شده تا از مردم مستضعف جاسک و بهره‌برداری آنان از دریا حمایت شود.
وزارت خارجه انگلیس در صفحه خود در توئیتر نوشته است، این کشور «قاطعانه به تعهد خود به توافق تاریخی هسته‌ای سال 2015 با ایران [برجام]» پایبند خواهد ماند و این تعهد «تا زمانی که ایران به اجرای آن ادامه دهد» ادامه می‌یابد. گفتنی است، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که اروپایی‌ها اگرچه در لفظ از برجام حمایت می‌کنند، اما عملاً همان راه آمریکا را می‌روند.
ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه ایران به معنای واقعی پایگاه سیاسی و تمدنی جهان اسلام است و شایستگی رهبری اسلام را دارد، گفت: ایران هویت، استقلال و عزت را به امت اسلام بازگرداند. وی همچنین با انتقاد از دولت‌های عربی، تأکید کرد: رژیم‌های عربی برای حفظ تاج و تخت خود مجبور به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند.
سفارت رژیم صهیونیستی پس از آنكه «اكاترينا زاخاریئوا» وزير خارجه بلغارستان در ديدار سيد‌عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه کشورمان بر حمايت كشورش از برجام تأكيد كرد، در بيانيه‌اي سراسر دشنام نسبت به ايران از مقامات آن كشور خواست ماهيت جمهوري اسلامي ايران را از ياد نبرند!

آیا می‌دانید جمهوری اسلامی ایران...
* احداث‌کننده بلندترین سد بتنی در جهان است.
* تنها تولیدکننده پرینتر سه بعدی میکروسکوپی در خاورمیانه است.
* در میان پنج ارتش قوی جهان در حوزه سایبری قرار دارد.
* تنها کشور تولیدکننده لوله‌های چدنی 2000 میلی‌متری در آسیاست.
* تنها تولیدکننده ایمپلنت چشمی در جهان است.
* سومین کشور تولیدکننده داروی بیماری «ام‌اس» در جهان است.
* دومین کشور تولیدکننده هواپیماهای استراتژیک خورشیدی در جهان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات