تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۳۷۹
ایالات شکست خورده

شناسایی رویدادهای حساس


اثر: نوام چامسکی

مترجم: یعقوب نعمتی وروجنی

جان پایک، کارشناس تسلیحات نظامی می‌گوید: این برنامه‌های جدید به ایالات متحده اجازه می‌دهد که فردی را در هر کجای دنیا در عرض 30 دقیقه مورد هدف قرار دهد، بدون این که در مجاورت وی پایگاه هوایی وجود داشته باشد.

یک پیامد طبیعی برنامه این است که به واسطه صدها پایگاه نظامی که در سراسر جهان برای تضمین سلطه جهانی ایالات متحده مستقر شده‌اند، مخالفت‌های منطقه‌ای برانگیخته می‌شوند. رامسفلد در اول مارس 2005، راهبرد دفاعی ملی را امضا کرد که ایالات متحده را قادر می‌سازد رویدادهای مهم را پیش از این که خطرناک‌تر و غیرقابل مدیریت‌تر شوند، شناسایی کرده و از پایگاه‌های عملیاتی مطمئن در سراسر جهان، قدرت نظامی خود را براساس دکترین جنگ پیشگیرانه به کار گیرد.

ژنرال لانس دبلیو لرد، فرمانده یگان فضایی نیروی هوایی به کنگره اطلاع داد که سیستم‌های در حال گسترش فعلی، ایالات متحده را قادر خواهد ساخت که درست پس از فرمان شلیک و به واسطه ابزار هدایت پرتاب، مواد منفجره متعارف زیادی را دقیقا روی هدف فرو بریزد و البته مواد منفجره غیرمتعارف هم که نیازی به گفتن ندارد.

جای هیچ‌گونه شگفتی نیست که این اعمال، نگرانی، انتقاد و واکنش‌هایی را در پی داشته باشد. مقامات ارشد فضایی و نظامی اتحادیه اروپایی، کانادا، چین و روسیه هشدار دادند که نظامی‌سازی فضا همانند کاربرد سلاحهای هسته‌ای، پیامدهای پیش‌بینی‌نشده‌ای را در پی خواهد داشت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، روسیه با افزایش سریع قابلیت‌های نظامی‌اش به افزایش توان نظامی تهاجمی دولت بوش واکنش نشان داد و در پاسخ به برنامه‌های پنتاگون برای نظامی‌سازی فضا اعلام کرد که روسیه نیز کاربرد متقابل نیروی نظامی را مورد بررسی قرار خواهد داد. دفاع موشکی که سلاحی برای وارد کردن ضربه اول است خطری جدی برای چین محسوب می‌شود. اگر این برنامه‌ها اندک موفقیتی داشته باشند، چین به احتمال زیاد برای حفظ بازدارندگی، توانایی‌های تهاجمی خود را افزایش خواهد داد.

چین هم اکنون در حال ایجاد موشک‌های قوی‌تری است که با داشتن چند کلاهک هسته‌ای، توان رسیدن به ایالات متحده را دارد. سردبیر آسیا پاسفیک، هفته‌نامه نظامی مهم جهان، این سیاست را دفاع تهاجمی نامیده است. در سال 2004 ایالات متحده 95 درصد از هزینه‌های نظامی فضایی در کل جهان را به خود اختصاص داد. دیگران نیز ممکن است مجبور به پیوستن به این روند شوند که در نتیجه خطرات بسیار زیادی را برای همه در پی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات