زنجان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۱۷

رستاخیز علمی در گام دوم انقلاب

با اولویت بندی و منطقه بندی کردن دانشگاه ها، ماموریت های هر منطقه به دانشگاه های همان منطقه محول گردد تا اساتید و دانشجویان برای حل معضلات پیش رو نقش آفرین باشند و بر رسالت ذاتی خویش عمل کنند که در این صورت محصول دانشگاه و دانشجو رشد و پیشرفت کشور خواهد بود.
پایگاه بصیرت / میثم سلطانی
برداشتن موفق "گام دوم انقلاب"، به دور از برگزاری همایش های صوری و برخورد شعاری، نیازمند اقدام و عمل در جامعه و بین آحاد مردم و مسئولین است. یکی از توصیه های رهبر معظم انقلاب در "گام دوم انقلاب"، علم و پژوهش است. دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در دهه پیش روی انقلاب چگونه باید نقش آفرینی کنند؟ چگونه به چالش ها پاسخگو باشند؟ انقلاب علمی در کشورمان با قله های واقعی علم در دنیا چقدر فاصله دارد؟ برای محقق کردن این منشور الهی نقش دانشجویان و دانشگاهیان چیست؟ هم اکنون جهاد ما جوانان در کف دانشگاه چه می تواند باشد؟ 
ما دانشجویان برای محقق شدن علم و پژوهش در کشورمان نیازمند برداشتن چندین گام هستیم که باید این قدم ها جدی و قاطع و پیگیرانه برداشته شود و در این مسیر نباید منتظر دستورالعمل و بخشنامه مسئول، نهاد، وزارتخانه و ... بود. 
اول: باید دنبال علم نافع باشیم، علم نافع یعنی علمی که برای کشور لازم و ضروری است. علم و تحقیق در کشورمان باید نخست نیازسنجی شود و سپس برای باز شدن گره های کشورمان مسیر پژوهش بر اساس نیازها باشد که با ایجاد انجمن های علمی و پژوهشی و نیز پایان نامه های علمی که باید به سمت نیاز کشور سوق پیدا کنند، محقق می شود.
دوم: اجرای نقشه جامع علمی در کشور که تحقق این امر مطالبه گری جدی تشکل های دانشجویی از وزارت علوم را می طلبد، چقدر نقشه علمی کشور تا کنون اجرایی شده است؟ هم اکنون کشور نیازمند چه رشته هایی است؟ وزارت علوم باید آمایش سرزمینی داشته باشد تا بداند در فلان منطقه به چه رشته هایی لازم است؟ هم اکنون اولویت با چه رشته هایی است؟ این نیازمند کار و تلاش و مطالبه جدی است که باید تشکل های دانشجویی آستین بالا بزنند و خط شکن در رستاخیز علمی باشند. 
 
سوم: مأموریت محور کردن دانشگاه ها؛ با اولویت بندی و منطقه بندی کردن دانشگاه ها، ماموریت های هر منطقه به دانشگاه های همان منطقه محول گردد تا اساتید و دانشجویان برای حل معضلات پیش رو نقش آفرین باشند و بر رسالت ذاتی خویش عمل کنند که در این صورت محصول دانشگاه و دانشجو رشد و پیشرفت کشور خواهد بود.
 
چهارم: کیفیت آموزش عالی. بر طبق نقشه جامع علمی کشور شاخص های علمی برای تعیین کیفیت آموزشی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی باید متناسب با نیاز کشورمان باشد. بر اساس این نوع شاخص سازی است که می توان تعیین کرد مقدار و اندازه رشد و پیشرفت هر دانشگاه و مرکز علمی تحقیقاتی چه میزان بوده است و چه میزان از پیشرفت و توسعه کشور مرهون تلاش های آن بخش علمی بوده است. 
 
پنجم: دانشگاه ها پژوهش محور شوند. این رویه در کنار این که دانشگاه و دانشجو را از شیوه غیر عقلانی جزوه نویسی، مطالعه شب امتحانی و مدرک گرایی دور می کند، موجب نخبه پروری می شود و دلگرمی بسیاری برای دانشجویان نخبه فراهم می کند تا آن ها در فضایی کاملاً علمی و رقابتی به  تحقیق و پژوهش بپردازند.
 
ششم: رابطه دانشگاه و علم با صنعت. باز کردن گره بیکاری تحصیلکردگان دانشگاهی و به حرکت افتادن چرخ های تولیدی کشور، ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است. در مقطع فعلی شاهد این ارتباط گیری تنها در مسائل دفاعی هستیم که در این زمینه انصافاً دانشگاه ها درس خود را به خوبی پس داده اند و می توان با توسعه این فرهنگ به سایر بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشورمان شاهد رونق هر چه بیشتر اقتصاد کشورمان باشیم.
در کشورهای پیشرفته صنعت گران در هنگام دفاع پایان نامه دانشجویان حضور پیدا می کنند و آن دانشجو و پایان نامه اش را در صنعت بکارگیری می کنند، ولی متأسفانه جای این موضوع در کشورمان خالی است و رابطه بین صنعت گران و دانشگاهیان مطلوب نیست. 
 
دانشگاه مهم ترین تربیت کننده مدیران آینده کشور است که باید در این راه دانشجویان نقش خود را پیدا کنند تا بتوانند برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و ایجاد حاکمیت اسلامی نقش آفرین باشند. رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب در اولین توصیه به صاحبان و متولیان حوزه علم و پژوهش می فرمایند:" اینجانب همواره به دانشگاه ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده ام ولی اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید."
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات