خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۳۲

امروز برای دفاع از انقلاب چه باید کرد؟

یکی از دغدغه های نیروهای انقلابی امروز، دفاع منطقی از انقلاب در برابر هجمه های همه جانبه دشمنان انقلاب است.
پایگاه بصیرت / مرتضی سلطانی
Rio

با توجه به تقارن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) در این نوشته به گوشه ای از سیره سیاسی ایشان در دفاع از اسلام و ولایت و انقلاب اسلامی اشاره خواهیم کرد:

هزار و چهارصد و اندی سال قبل تقریباً در همین ایام و بعد از رحلت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله )، انقلاب اسلامی پیامبر در خطر انحرافی بزرگ قرار گرفت که اصل نظام اسلامی را به سمت خطر ارتجاع می بُرد. در این زمان بود که بانوی دو عالم حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) به عنوان یک عنصر انقلابی در جهت دفاع از ولایت و انقلاب و اصل نظام اسلامی وارد میدان شدند.

اقدامات ایشان در بازه زمانی کمتر از ۱۰۰ روز ( از زمان رحلت پیامبر تا شهادت ایشان ) به چهار دسته اصلی تقسیم می شود که این اقدامات تکلیف را بر تمامی مدعیان انقلابی گری و دلسوزان ولایت و در طول تاریخ نظام روشن کرده است.

۱) جهاد تبیین و روشنگری؛ یکی از اقدامات انقلابی حضرت زهرا (سلام الله علیها) در جهت دفاع از انقلاب و ولایت روشنگری برای مردم بود و همان فاطمه ای که در اوج حیاست و در برابر نامحرم حتی نابینا حضور پیدا نمی کند، امروز اما احساس تکلیف می کند و در برابر مرد و نامرد شهر و در مسجد مدینه و البته با حفظ حیا به خطابه می پردازد و خطبه بی نظیر فدکیه را ایراد می فرماید.

لذا در ادای تکلیف دیگر جنسیت و پیر و جوان بودن و... فرقی ندارد .

امروز یکی از نیازهای انقلاب در برابر جنگ تمام عیار رسانه ای و روانی دشمنان و بدخواهان نظام، حرف زدن با مردم در هر قالبی و بحث روشنگری است. 

از سخنرانی و خطابه در مساجد و مدارس و دانشگاه ها گرفته تا دور همی های خانوادگی و گعده های دوستانه و ...

ما کمتر از ظلم و فساد پهلوی برای مردم صحبت کردیم.

جوانان ما ذهنیت درستی از قبلِ انقلاب ندارند و اگر نیروهای انقلابی پاسخ شبهات تاریخی مردم و جوانان را ندهند یقیناً دشمن در سناریوی تطهیر چهره پهلوی موفق خواهد شد.

و نیز تبیین دستاوردهای بی نظیر انقلاب اسلامی آن هم با توجه به آمارهای بین المللی یکی از ضروریات تبیینی جامعه است.

باید به شبهات و سوالات ذهنی جامعه در خصوص انقلاب و دستاوردهای چهل ساله انقلاب که همیشه در کلام امامین انقلاب به آن ها تأکید شده و چشم جهان را خیره کرده است و منصفان، حتی امریکایی و اروپایی را به تحسین و حیرت واداشته است، بیان کنیم و پاسخ دهیم.

شاید برای اقتدار انقلاب اسلامی کافی باشد به سخنرانی تاریخی سید حسن نصرالله در جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی که در لبنان برگزار شد، بنگریم و نگاه دنیا را به ایران بعد از انقلاب مشاهده کنیم.

طبق آمارهای بین المللی و بانک جهانی و ... در حوزه های مختلف علمی و تکنولوژی و نظامی و امنیتی و پزشکی و حتی اقتصادی و ... رشد فوق العاده ای نسبت به قبل از انقلاب داشته و در اکثر حوزه ها در بین بیست و حتی ده کشور اول دنیاست و لذا سرعت پیشرفت ایران بعد از انقلاب از میانگین سرعت پیشرفت کشورهای دنیا بیشتر بوده است.

و حال اگر انقلاب در اغلب موضوعات از جمله موشکی و نانو و سلول های بنیادی و ... به دستاوردهای عظیمی رسیده است حاصل نگاه انقلابی بوده که بر توان داخلی و ظرفیت های درونی و استعدادهای داخلی توجه کرده است و هرگز از کمبودها و کسری بودجه ها و تهدیدات بیگانگان باکی نداشته و با کار و تلاش مضاعف به موفقیت رسیده است.

و اگر در حوزه هایی انقلاب به مطلوب خود نرسیده است و مشکلاتی را مشاهده می کنیم یقیناً حاصل نگاه غیر انقلابی و غرب زده بوده که به کلیدواژه مهم "ما می توانیم" اعتقادی نداشته است.


۲_ دومین اقدام انقلابیِ حضرت زهرا ( علیها السلام ) در دفاع از ولایت و دفاع از انقلاب پیامبر، کار تشکیلاتی و جذب چهره به چهره است.

ایشان علی رغم حال نامساعد جسمی و روحی خویش بعد از رحلت پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) دست حسنین را به مدت چهل شب گرفته و به درِ خانه انصار و انقلابیون زمان پیامبر رفتند و حادثه غدیر را یادآور شدند و آنان را به دفاع از امام و ولیِ زمان فراخواندند.

امروزه یکی از مشکلاتِ بدنه ی انقلابی  ضعف در کار تشکیلاتی ، اقناع سازی و جذب حداکثری است.

گاهی برطرف کردن گره ذهنی یا شبهه یک نفر اثر بیشتری از یک سخنرانی حتی پر مخاطب دارد.

همانطور که می بینیم وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) خطبه مهم فدکیه را ایراد نمودند مردم در مسجد گریه کردند، اما یک نفر برای دفاع از ولایت اقدامی نکرد، و اکنون زمان ارتباط و اقناع سازی چهره به چهره است.

امروزه دشمنان انقلاب هم به این شیوه در حال عضویابی جوانان و حتی از نیروهای مذهبی و انقلابی، به صورت ارتباط چهره به چهره هستند، اما این امرِ مهم را انگار انقلابیون خیلی جدی نگرفته اند.

در مورد رفع مشکلات مردم و ایجاد رضایتمندی مردم از انقلاب، در این اوضاع نابسامان معیشتی و هجوم دشمنان و بدخواهان برای ایجاد نارضایتی بیشتر در جامعه، این شیوه بسیار موثر است.

اگر ما نمی توانیم برخی مشکلات کلان اقتصادی و معیشتی قشر آسیب پذیر جامعه و مستضعف را حل کنیم اما می توانیم مشکل یک نفر را به هر طریقی که می شود از آبرو گذاشتن و ایجاد خیریه و جمع آوری کمک های مردمی و استفاده از تخصص خیرین و انقلابیون در این زمینه حل کنیم و حتی اگر شده به نوبه خود بر لب یک نفر و یک خانواده ایرانی لبخند رضایت بنشانیم..


۳) سومین اقدام انقلابی زهرای مرضیه ( سلام الله علیها ) برای دفاع از ولایت و روشنگری افکار عمومی، " اقدام رسانه ای " است.

کدام رسانه؟! در زمان صدر اسلام مگر رسانه داشتیم؟!

کارِ رسانه انتقال پیام است و حضرت زهرا باید پیام مظلومیت ولایت را و خطر ارتجاع انقلاب اسلامی را به گوش همگان برساند، لذا ایشان از ابزار رسانه ای گریه و اشک استفاده می کنند. مردم مدینه می دانند که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) کوهِ صبر است و صرفاً برای فراغ پدر گریه نمی کند و باید از خود بپرسند که چرا ایشان این همه گریه می کنند؟ تا حدی این اقدام حضرت اهمیت دارد که حتی وقتی به ایشان به جهت زیادی گریه اعتراض می شود، حضرت این تکلیف خود را رها نمی کند و حتی آن را گسترده تر کرده و از شهر خارج می شوند و در بیت الاحزان اشک می ریزند و گریه می کنند.

یکی از تکالیف مهم بدنه انقلابی در این جنگ رسانه ای و روانی افزایش سواد رسانه ای و حضور تأثیر گذار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است و کلاً اقدامات کنش گرانه در رسانه است.

دشمن با قدرت رسانه ای که دارد در حال تغییر در افکار و باورها، از طریق مدیریت عقول و تسخیر قلوب جوانان و مخاطبین است.

شبهات بی شمار و ایجاد جاذبه های کاذب و تغییر ارزش ها دقیقاً در همین راستاست و می بینیم که دارند مولفه های قدرت نظام، از جمله بحث هسته ای و موشکی و نفوذ منطقه ای و ... را تبدیل به نقاط چالشی برای نظام می کنند تا مردمی که روزی شعار می دادند انرژی هسته ای حق مسلم ماست امروز به این باور برسند که مشکل ما همین هسته ایست و اصلاً چرا باید قدرت هسته ای داشته باشیم؟!

بحث موشکی و عدالت خواهی بین المللی و ... هم به همین شکل...

و از طرفی دستگاه رسانه دشمن نقاط ضعف را بزرگ جلوه می دهد و نقاط قوت را کوچک می شمُرد تا مردم را ناامید کند.

رسانه این روزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر نتوانیم کنش گر رسانه ای باشیم، ناچاریم مدام واکنش گرانه و منفعلانه عمل می کنیم و مدام باید در موضع پاسخگویی باشیم..


۴) چهارمین اقدام بانوی دو عالم، زهرای مرضیه برای دفاع از ولایت و انقلاب، "هزینه دادن" بود.

حضرت می دانند که تکلیف با سخنرانی و کار تشکیلاتی و حتی کار رسانه تمام نمی شود. ایشان در این بازه زمانی کمتر از صد روز از هیچ اقدامی جهت دفاع از ولایت و اسلام و انقلاب اسلامی دریغ نکردند تا جایی که جان خویش را در این مسیر فدا کردند و حتی جانِ ارزشمندِ خود را در راه ادایِ تکلیف نثار کردند تا تکلیف بر مدعیان انقلابی در طول تاریخ کاملاً روشن شود.

این هزینه در زمان های مختلف و متناسب با نوع جنگ دشمن، کاملاً مدلش فرق می کند.

گاهی جنگ نظامیست و باید در راه دفاع از اسلام و آرمان ها رفت و حتی جان داد  که شهدا و جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم و مدافعان وطن همه به حضرت زهرا و فرزندان معصوم ایشان ( علیهم السلام ) اقتدا کردند و پای این هزینه ایستادند.

و حال اگر جنگ ما جنگ اقتصادیست که به فرموده رهبر عزیزمان جنگ اصلی همین است، هزینه در این جنگ چیزی غیر از حمایت از کالای داخلی است؟

حمایتی همراه با تعصب، به نیت اینکه جوانان و کارگران ایرانی بیکار نشوند و کارآفرینان داخلی دلگرم شوند.

گاهی گران تر خریدن کالای ایرانی همان هزینه ایست که باید در جنگ بدهیم، برای عزت، برای حفظ اصل نظام، برای اطاعت از فرمان ولی و دفاع از ولایت.

و اگر جنگ امروز جنگ روانیست پس گاهی باید از وقتمان، از استراحتمان، از تفریحمان، از مالمان، از آبرویمان و ... هزینه کنیم هر آنجایی که احساس می کنیم در راستای دفاع از اصل نظام و ولایت و انقلاب اسلامی، این هزینه تکلیف ماست.

به راستی که حضرت زهرا سلام الله علی ها با اقدامات انقلابی خویش تکلیف را تا ابد برای همگان روشن کرده است و حقیقتاً این بانویِ بزرگوار، حجت بزرگ خداوند است بر تمام عالمیان.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات