صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۸۸

از غافلگیری ترامپ تا شکست قدرت‌های بزرگ

1ـ ترامپ غافلگیری را دوست دارد و ما غافلگیرش خواهیم کرد!
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» در پاسخ به این پرسش که صادرات نفت ایران از 2/5 میلیون بشکه در روز به یک میلیون کاهش یافته و آیا این در درازمدت کافی است، گفت: خیر، این کافی نیست و کمتر از میزانی است که ما در دوران تحریم‌های سازمان ملل متحد و قبل از توافق اتمی می‌فروختیم؛ اما حالا ایالات متحده با همه قدرت فشار ایجاد می‌کند و همه در برابر این فشارها سر خم می‌کنند. همچنین شرکت‌های اروپایی ایران را ترک می‌کنند. در حال حاضر همه تجارت‌های نفتی ما خارج از اروپا انجام می‌شود. اروپا در حال حاضر هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را با احتیاط اجرا می‌کند. «محمدجواد ظریف» همچنین درباره شرایط آینده گفت: همچنان صادرات نفت ما وجود دارد و اگر زمانی همه مشتریان ما تصمیم بگیرند در برابر فشارهای آمریکا سر خم کنند، ما از ابزار دیگری استفاده می‌کنیم. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما با او این‌گونه رفتار می‌کنیم.

2ـ تصمیم‌گیر درجه یک دولت کیست؟
روزنامه «هفت صبح» از رسانه‌های نزدیک به اصلاحات نوشت: اگر مخرج مشترک رفتن ژنرال‌های دولت در دولت اول روحانی، مخالفت اصولگرایان با آنها (فرجی‌دانا و جنتی) بود، در دولت دوم روحانی مخالفت یک عضو کابینه، یعنی محمدباقر نوبخت، وجه مشترک رفتن ژنرال‌هایی مانند آخوندی و قاضی‌زاده هاشمی است. روحیه محافظه‌کاری نوبخت در یک کلام سبب شده است او نه جرئت طرح بزرگی مثل تحول سلامت را داشته باشد و نه آن‌طور که عباس آخوندی می‌گوید، جسارت از بین بردن طرح‌هایی مانند واریز یارانه یا مسکن مهر. عملاً نوبخت به سیاستگذار درجه یک کشور تبدیل شده است. با این حال سؤال اینجاست که آیا این سیاست‌های نوبخت و این تغییر مهره‌های او در نهایت به نفع دولت روحانی بوده است؟ فعلاً که نشانه‌ها مثبت نیستند و نگاهی به گذشته و عبرت گرفتن از حذف مهره ارزشمندی مانند طیب‌نیا که نوبخت در آن مؤثر بود، تردیدهای جدی در موفقیت این پروژه ایجاد کرده است.

3ـ افق ما شکست قدرت‌های بزرگ است
جانشین فرمانده کل سپاه رفتار عربستان و امارات را دشمنانه توصیف کرد و گفت: ما نمی‌خواهیم رژیم‌های حاکم بر کشور‌های اسلامی را دشمن تلقی کنیم. سردار حسین سلامی، با اشاره به حادثه تروریستی جاده خاش، درباره واکنش عملیاتی به حادثه تروریستی اخیر گفت: نوع و شکل پاسخ به تروریست‌ها را نمی‌توانیم عنوان کنیم؛ اما هیچ عملی بدون پاسخ نخواهد ماند. وی با بیان اینکه پاسخ‌های ما محکم است و آن‌هایی که این پاسخ‌ها را دریافت می‌کنند، با قدرت آن آشنا می‌شوند، ادامه داد: این حوادث تروریستی بسیار کوچک‌تر از آن است که روی قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار باشد؛ افق نگاه ما شکست قدرت‌های بزرگ است و این حوادث برای ما کوچک به شمار می‌رود.

4ـ استقبال بانک مرکزی از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی
بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن تقدیر از نهاد‌های تصمیم‌گیر کشورمان که با تصویب دو لایحه اصلاح قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، زمینه تمدید مجدد تعلیق اقدام تقابلی علیه ایران را موجب شدند، از تصمیم گروه ویژه اقدام مالی (FATF) استقبال کرد. بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد دو لایحه باقی مانده نیز هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند. با اینکه ابزار اعلام شده از جانب سه کشور اروپایی برای تجارت و کانال مالی با ایران بسیار کمتر از تعهد اروپایی‌ها برای جلوگیری از شکست برجام است؛ ولی برای نشان دادن تعامل، به زودی شرکت متناظر با آن را که در جریان تأسیس است،‌ به منظور شروع همکاری با اروپا معرفی می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات