تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۳۹۹۱

بیانیه گام دوم؛ تبیین راه رفته و مسیر پیش رو

در حقیقت طلوع انقلاب اسلامی را باید ملازم غروب تمدن مادی غرب نامید. آغاز قرن اسلام و پایان قرن آمریکایی صورت بندی جدیدی از نظام بین الملل در قرن بیست و یکم ارائه خواهد داد.
پایگاه بصیرت / مهدی دلبند
با ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی، گام اول حرکت به سمت تمدن اسلامی پایان یافت و اکنون نوبت به گام دوم رسیده است. شناخت جهان کنونی برای تبیین درست افق پیش رو و رسیدن به این هدف بزرگ حائز اهمیت است. جهان کنونی در حال خارج شدن از حالت تک قطبی و گذار به سوی جهان چند قطبی است. جهان پسا آمریکایی امروزه به مسئله ای جدی در تحلیل ها و نظریه پردازی ها تبدیل شده است. وقوع انقلاب اسلامی ایران شروع مواجهه تمدنی اسلام با جهان غرب به رهبری آمریکا یا به تعبیر ساموئل هانتینگتون جنگ تمدن ها بوده است. بررسی این رویارویی تمدنی در گام اول طی شده حائز دو نکته اساسی است:
1.ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت بلامنازع جهان پس از فروپاشی شوروی، اکنون به سمت افول در حال حرکت است. قدرت های نوظهور اقتصادی در حال شکل دهی به جهان چند قطبی هستند. دکترین چرخش آسیایی آمریکا برای مهار کشورهای شرق آسیا از جمله چین ناشی از این مسئله است. جوزف نای معتقد است حتی اگر ایالات متحده در وضعیت افول کامل نباشد، قرن آمریکایی ممکن است به سادگی با ظهور دیگر قدرت ها به پایان برسد... شاید هیچ کشوری نتواند بر ایالات متحده پیشی بگیرد، اما اتحاد میان دیگر دولت ها ممکن است بر برتری آمریکا و قابلیتش در تنظیم نظم بین المللی نقطه پایانی بگذارد. قرن آمریکایی اشاره به رؤیاپردازی های ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم دارد. اگر چه پیرامون نقطه آغاز قرن آمریکایی اختلاف نظر وجود دارد، اما دهه دوم هزاره سوم میلادی زمانی است که افول و پایان این قرن تخمین زده می شود. چنان چه گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا (2014) حاکی از آن است که در سال 2030 در جهان هیچ هژمونی وجود نخواهد داشت.
2.جمهوری اسلامی ایران اکنون به عنوان ابر قدرت منطقه شناخته می شود. ایران به مرکز اصلی جریان مقاومت در برابر یکجانبه گرایی آمریکا تبدیل شده است. شکست های پی در پی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی از ایران در چند دهه گذشته نشان دهنده ضعف و ناتوانی نظام استکبار در مقابله با پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران علی رغم میل دشمنانش امروز به کشوری مرجع و الگو و الهام دهنده برای ملت های آزادیخواه تبدیل شده است. امروز ایران در بسیاری از شاخص های رشد و پیشرفت در بین 20 کشور اول دنیا قرار دارد.
مقام معظم رهبری در سال 1390 شمسی در اجلاس جوانان و بیداری اسلامی، قرن پیش رو را قرن اسلام نامیدند. در حقیقت طلوع انقلاب اسلامی را باید ملازم غروب تمدن مادی غرب نامید. آغاز قرن اسلام و پایان قرن آمریکایی صورت بندی جدیدی از نظام بین الملل در قرن بیست و یکم ارائه خواهد داد.
بیانیه گام دوم امام خامنه ای در جهت تبیین راه رفته و مسیر پیش رو است. ایشان با نوشتن دو نامه به جوانان اروپایی و یک نامه به جوانان مسلمان ایرانی به دنبال تحقق پوست اندازی جهان و شکستن انحصار قدرت و تصمیم گیری و مدیریت جهان است. بی شک نسل های جدید ملت ها پس از سرخوردگی و ناامیدی از رهاوردهای تمدن مادی و نیز امید به طلوع معنویت از سرزمین ایران، احساس هویتی جدید خواهند کرد و اذهان عمومی بشریت متوجه طلوع خورشید عالم تاب مهدی موعود(عج) خواهد شد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات