صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۰۴

پوتین حاضر است به خاطر نتانیاهو، از ایران روی برگرداند؟

بنابراین، سیاست تنها زبان منافع را می شناسد و گمان نمی کنیم به نفع روسیه باشد که در شرایطی که رقابت سختی با ایالات متحده دارد، هم پیمان خود، ایران را تضعیف کرده و هم پیمان واشنگتن، یعنی تل آویو را تقویت کند.
محمد النوباني در رای الیوم نوشت: اسرائیلی ها نفوذ قدرتمندی در روسیه دارند و این نفوذ، مولود امروز نیست، بلکه از زمان اتحاد جماهیر شوروی وجود داشته است. نفوذ اسرائیلی ها در روسیه در دوره ریاست جمهوری یلتسین نمود بارزی یافت؛ اما پس از آنکه پوتین زمان ریاست در روسیه را بر عهده گرفت، نفوذ مذکور تضعیف شد.
در این میان، اشتباه محض است که تصور کنیم روسیه ای که می داند دخالت نظامی اش در سوریه زمینه را برای بازگشت آن به میدان بین المللی، بعنوان رقیب قوی ایالات متحده فراهم کرده است، اکنون به دنبال طرد نیروهای ایرانی از سوریه باشد، تا به این وسیله از محاصره اقتصادی آمریکا بکاهد، یا اینکه به خاطر سیاهی چشم نتانیاهو نیروهای ایرانی را مجبور به خروج از سوریه کند.
بر این اساس، به نظر می رسد صحبتهای نخست وزیر اسرائیل در این خصوص که طی سفرش به مسکو، به توافقی با پوتین دست یافته است که مربوط به خروج نیروهای ایرانی از سوریه است و همچنین اظهارات پوتین در مورد تشکیل یک گروه بین المللیِ برای بیرون راندن نیروهای خارجی از سوریه که اسرائیل هم در این گروه جای دارد، تنها مانوری از سوی رئیس جمهور روسیه بوده است برای خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه؛ همانطور که پیش از این، قبل از آزادسازی جنوب سوریه، با اسرائیل توافق کرد که ایران و حزب الله را تا مسافت 80کیلومتر مربع از جولان دور کند، تا به این شکل، سکوت نتانیاهو را بخرد. بنابراین، سیاست تنها زبان منافع را می شناسد و گمان نمی کنیم به نفع روسیه باشد که در شرایطی که رقابت سختی با ایالات متحده دارد، هم پیمان خود، ایران را تضعیف کرده و هم پیمان واشنگتن، یعنی تل آویو را تقویت کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات