صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۹۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 22 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

فیشر: اینستکس هنوز نوزاد است و تا بزرگ شود، طول می‌کشد!

یک فعال اقتصادی تصریح کرد حتی مدیر اینستکس هم نتوانست ضرورت اینستکس برای ایران را توجیه کند‌!

دکتر مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزی با اشاره به حضورش در دیدار مدیر اینستکس نوشت: «ديشب (پریشب) به افتخار حضور آقاي فيشر مديرعامل اينستكس (كانال مالي ايران و اروپا) در ايران ضيافت شامي در منزل سفير آلمان برپا شد. سفراي كشورهاي مطرح اروپايي به همراه سفراي چين و هند و از ايران نيز آقاي عراقچي معاون وزير امور خارجه و البته ٤-٥ نفر از بازرگانان بخش خصوصي حضور داشتند.

آقاي عراقچي در صحبت‌هاي كوتاهي اظهار گله‌مندي و نااميدي از نحوه شروع و اجراي اين كانال مالي هم كردند و بسيار صريح و شفاف، آب پاكي را روي دست دوستان اروپايي ريخت‌. از آقاي فيشر پرسيدم وقتي تراز تجاري ما با اروپا منفي است، وقتي اين كانال محدود به مواد غذايي و خوراك دام و دارو شده، وقتي اين كانال كالاهاي سرمايه‌اي را شامل نمي‌شود، وقتي قرار نيست نفتي از ايران خريداري شود، وقتي بانك‌هاي درجه اول تمايلي جهت حضور در اين كانال نشان ندادند، وقتي سايه سنگين اختلافات در خصوص سياست‌هاي منطقه‌اي وجود دارد و...‌، چطور اينستكس كارايي و اجرايي خواهد شد؟

ايشان پاسخ درست و درماني نداشتند و البته توضيح دادند؛ اينستكس يك نوزاد تازه متولد شده است و تا بزرگ شود مدت زمان طولاني لازم است!».

اظهارات این مقام آلمانی در حالی است که اروپایی‌ها بالغ بر 9 ماه وقت‌کشی کرده‌اند و اگر کمترین اراده و توانی برای انجام حداقل تعهدات برجامی داشتند، باید تاکنون نشان می‌دادند.

عارف: اصلاح‌طلبان بخشی از سرمایه‌ اجتماعی را از دست داده‌اند

رئیس‌ فراکسیون امید گفت این فراکسیون به هیچ دردی نمی‌خورد. عارف همچنین گفته است اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند.

محمدرضا عارف در نشست با فعالان نشریات دانشجویی و در پاسخ به این سؤال که فراکسیون امید به چه دردی می‌خورد، تصریح کرد: به هیچ دردی نمی‌خورد. کاش من وقت بیشتری داشته باشم تا عملکرد این فراکسیون را تشریح کنم؛ چون در پنج دقیقه نمی‌شود این عملکرد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، وی با بیان اینکه فراکسیون امید، فراکسیون اکثریت در مجلس نیست و ما در این فراکسیون می‌توانیم روی رای بخشی از نمایندگان حساب کنیم، افزود: در جلسه‌ای که با تشکل‌های دانشجویی داشتیم، آنها مخالف حضور غلامی در وزارت علوم بودند؛ اما اساتیدی که شما هم می‌شناسید همچون فرجی دانا، خانیکی، ظریفیان و توفیقی هم مُصر به این بودند که غلامی تایید شود؛ با این وجود ما در کمیسیون تصمیم گرفتیم که در فراکسیون آتش به اختیار عمل کنیم؛ چون دو جریان تاثیرگذار دانشجویی و اساتید را پیش روی خود داشتیم.

عارف در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد جبهه اصلاحات و به‌ویژه عملکرد آن در زمینه جوانگرایی افزود: در پرونده محیط زیستی‌ها شخصا دو جلسه با خانواده آنها برگزار کردم و یک جلسه هم در دفتر خود با خانواده‌های آنها داشتم. در هر حال اختلاف نظر جدی در رابطه با فعالیت محیط زیستی‌ها وجود دارد و جریانی می‌گوید این افراد جاسوس هستند و جریانی می‌گوید فعالیت آنها در راستای فعالیت تشکل‌های زیست محیطی است در هر حال هر دو جریان می‌گویند ما با رای دادگاه مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه ما از کسانی که برای جبهه اصلاحات هزینه داده‌اند، تشکر می‌کنیم، تصریح کرد: راهبرد ما در جبهه اصلاحات آرامش است؛ با این وجود معتقدم اگر آرامش نبود در انتخابات ۹۲ و ۹۶ پیروز نمی‌شدیم. در هر حال ما از اصول خود کوتاه نمی‌آییم و محافظه‌کاری نمی‌کنیم.

عارف گفت: این تعبیر که فراکسیون امید در ماجرای انتخاب غلامی به عنوان وزیر علوم به دانشجویان خیانت کرد، نباید از زبان فعالان نشریات دانشجویی جاری شود، معتقدم هیچ نهاد بیرون از دانشگاه نباید در امور دانشگاه دخالت کند.

رئیس ‌فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه بنابر نظرسنجی‌ها جبهه اصلاحات به‌دلیل ضعف عملکرد، بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است، افزود: حذف قانون اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر و یا عفو عمومی از جمله مواردی هستند که نام بنده را پای آن دیدید؛ اما در مواردی ما اینگونه عمل نمی‌کنیم که کار به اسم فراکسیون امید تمام شود.

عارف در پاسخ به این سؤال که برای رفع حصر چه کرده‌اید، تصریح کرد: در گذشته نیروهای امنیتی در خانه کروبی بودند اما الان او می‌تواند بیرون برود و جلساتی را هم برگزار کند. در هر حال ما پیگیری رفع حصر را مطرح کردیم نه رفع حصر را.

متاسفانه از دیدار عارف با طیف دانشجویی مذکور، خبری مبنی بر گفت‌وگو درباره مشکلات اقتصادی مردم، و وعده‌های برعکس شده ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال منتشر نشده است.

روایت کارشناسان از بهترین و بدترین تصمیم اقتصادی دولت

کارشناسان اقتصادی، بهترین و بدترین تصمیم دولت در سال 97 را کدام تصمیم می‌دانند.

روزنامه جام‌جم ضمن نظرسنجی از برخی کارشناسان ا قتصادی نوشت؛ براساس نظرسنجی، بدترین تصمیم اقتصادی، ارز 4200 تومانی و بهترین تصمیم تغییر رئیس بانک مرکزی بوده است. در ادامه نظرات برخی کارشناسان را می‌خوانید:

دكتر بیژن عبدی

بهترین تصمیم: متاسفانه دولت در زمینه اقتصادی عملكرد مناسبی نداشته كه بهترین داشته باشد.

بدترین تصمیم: اگر بخواهم بدترین تصمیم اقتصادی دولت را بگویم می‌توانم به تخصیص ارز 4200 تومانی آن هم بدون نظارت اشاره كنم. معلوم نیست چرا در آن زمان یك‌باره نرخ ارز را تك‌نرخی 4200 تومانی اعلام كردند. این در شرایطی بود كه مردم، تجار و دیگر اقشار نیز این رقم را قبول نداشتند و موجب تشكیل بازار موازی و بدون نظارت شد اما دولت اصرار داشت خودش می‌تواند بازار ارز را كنترل و تأمین كند و همین پافشاری باعث از دست رفتن منابع زیاد ارز شد. هنوز هم مشخص نیست ارز 4200 تومانی به چه كسانی داده شده است. البته دولت اقدام ناصحیح اقتصادی زیاد داشته اما تخصیص ارز 4200 تومانی بدترین است.

 دكتر میثم موسایی

بهترین تصمیم: تغییر رئیس‌كل بانك مركزی

بدترین تصمیم: اعلام ارز 4200 تومانی در شرایطی كه نرخ ارز در بازار بیش از این ارقام بود و اصرار دولت در این زمینه موجب هدررفت منابع ارزی شد. برای این‌كه اثبات كند وضعیت ارز مطلوب است منابع خود را برای واردات كالاهای غیرضروری اختصاص داد و كشور دچار مشكلاتی شد كه هنوز هم نتوانستند نسبت به آن اقدام جدی انجام دهند.

 دكتر ساسان شاه‌ویسی

بهترین تصمیم: تغییر تیم اقتصادی دولت.

بدترین تصمیم: سیاست‌های غلط بانك مركزی در زمان آقای سیف و سیاست‌های سازمان برنامه و بودجه.

دكتر مرتضی افقه

بهترین تصمیم: دولت تصمیمی نداشته كه به‌طور قطع بتوان آن را بهترین خطاب كرد اما تغییر رئیس‌كل بانك مركزی یك كار خوب بود.

بدترین تصمیم: گره زدن كل اقتصاد كشور به برجام كه با خروج ایالات متحده آمریكا از برجام باعث غافلگیری همه قوا شد.

 دكتر كامران ندری

بهترین تصمیم: نداشته است.

بدترین تصمیم: بدترین تصمیم اقتصادی دولت ابتدای امسال بود كه هنوز تبعات آن مشاهده می‌شود. تخصیص ارز 4200 تومانی برای همه كالاها به‌خصوص كالاهای اساسی باعث افزایش هزینه‌های خانوار شد.

 محسن جلالپور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران

بهترین تصمیم: نداشته است.

بدترین تصمیم: اعلام ارز 4200 تومانی كه هر چه می‌كشیم از این تصمیم است.

دكتر محمدرضا جهان بیگلری، كارشناس اقتصادی

بهترین تصمیم: در میان تصمیمات دولت، بازگشایی و فعالیت دوباره صرافی‌ها كار خوبی بود.

بدترین تصمیم: اعلام ارز 4200 تومانی از سوی آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و محدودسازی فعالیت صرافی‌ها در زمان آقای سیف، بدترین اقدامات اقتصادی دولت هستند. دكتر احسان سلطانی

بهترین تصمیم: نداشته است.

بدترین تصمیم: هرج و مرج در بازار ارز و رانت‌هایی كه از مسیر ارز 4200 تومانی ایجاد شد.

 ابوالقاسم حكیمی‌پور

بهترین تصمیم: دولت تصمیم اقتصادی خوبی نداشته است.

بدترین تصمیم: لجام‌گسیختگی بازار كالاهای اساسی، اعلام نرخ ارز 4200 دولتی و نداشتن برنامه استراتژیك اقتصادی.

عبدالمجید شیخی

بهترین تصمیم: تصمیمات اقتصادی درستی نداشته است.

بدترین تصمیم: تصویب كردن قرارداد استعماری FATF و گران كردن نرخ ارز كه سبب سه برابر شدن هزینه‌های مردم و دو برابر شدن هزینه‌های دولت شد.

 محمود جامساز

بهترین تصمیم: تصمیم درستی نداشته است.

بدترین تصمیم: كنترل نكردن قیمت نرخ ارز در بازار و سر به فلك كشیدن قیمت آن كه تا 18 هزار تومان رسید.

مسعود دانشمند، دبیركل خانه اقتصاد

بهترین تصمیم:  در سال 97 در حوزه اقتصاد دولت تصمیم درستی نداشته است.

بدترین تصمیم:  اعلام تک‌نرخی شدن ارز و دلار 4200‌ تومانی بدترین تصمیم دولت بود.

اعطای تحت‌الحمایگی پرونده جاسوسان غربی را سخت‌تر می‌کند

با وخامت وضعیت محافل ضد جمهوری اسلامی، دولت‌های انگلیس و فرانسه رسما به فکر اعلام تحت‌الحمایگی رسمی این طیف‌ها افتاده‌اند اما این اعلام حمایت رسمی، بیش از آن که موجب تقویت اپوزیسیون و عناصر آلوده  به جاسوسی‌ ‌شود،  موجب بدنامی و انگشت‌‌نما شدن  آنها نزد ملت ایران می‌شود.

اخیرا امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با ارسال دعوتنامه‌ای از نسرین ستوده درخواست شرکت کردن وی در جلسه جی7 (شورای مشورتی برای برابری میان زنان و مردان) کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در دعوتنامه خود تاکید کرده است که قصد دارد حقوق زنان را در راس اهداف مدیریت کشورش در گروه «جی7» قرار دهد.

رادیو فرانسه عنوان داشت: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از نسرین ستوده، که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، دعوت کرد عضویت در «شورای مشورتی مذکور» را بپذیرد.

اقدام نمایشی دولت فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که همین دولت چندین هفته است جریان معترض موسوم به جلیقه زرد را با شدت تمام سرکوب می‌کند. از جمله در میان افراد سرکوب شده، زنان بسیاری دیده می‌شوند که مورد وحشی‌گری پلیس و اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

در همین حال، وزارت خارجه انگلیس از اقدامی عجیب که از نگرانی شدیدش نسبت به بازداشت جاسوس خود در ایران حکایت می‌کند، مدعی شد به نازنین زاغری، حمایت دیپلماتیک اعطا کرده است.

دویچه وله نوشت: «جرمی هانت اعلام کرده که گرچه از این اقدام نمی‌توان انتظار معجزه داشت، اما این تصمیمات می‌تواند کمکی به پرونده نازنین زاغری باشد.

این اقدام دولت بریتانیا به معنای آن است که پرونده نازنین زاغری از یک موضوع کنسولی به یک منازعه حقوقی رسمی بین دو دولت تبدیل می‌شود و به بریتانیا این امکان را می‌دهد که علیه جمهوری اسلامی به نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد شکایت برد. هر چند به نظر نمی‌رسد لندن در حال حاضر قصد انجام چنین کاری را داشته باشد و صرفا در پی افزایش فشارهای دیپلماتیک بر تهران است».

اعلام تحت‌الحمایگی برخی عناصر وابسته به ضدانقلاب و سرویس‌های جاسوسی غربی، پس از آن صورت می‌گیرد که در دو سال اخیر، برخی عناصر مهم شبکه‌های نفوذی و جاسوسی وابسته به دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه، در ایران شناسایی و بازداشت شده و بعضا محکوم شده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد به هم خوردن بازی پیچیده نفوذ، سرویس‌های جاسوسی انگلیس و فرانسه را شدیدا نگران کرده است، اما همین دستپاچگی می‌تواند پرونده مجرمان بازداشتی را سنگین‌تر کند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، خشم مقامات آمریکائی را برانگیخته است. برایان هوک، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند! وی که با شبکه عرب زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، افزود: «اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.» دولت آمریکا از ماه‌ها پیش عراق را برای کاهش روابط تجاری و سیاسی با ایران تحت فشار قرار داده است. واشنگتن همچنین تلاش زیادی کرده تا بغداد را از واردات انرژی از ایران باز دارد، اما مقام‌های عراقی این خواسته آمریکا را رد کرده‌‌اند.

* مرجان شیخ الاسلامی آل آقا متهم فراری پرونده فساد مالی پتروشیمی، یک شیاد بزرگ بود که برای باز کردن راه نفوذ در مراکز قدرت، خود را گاهی وابسته به اصلاح طلبان و گاهی به اصولگرایان معرفی و نام خود را در اوراق تبلیغاتی به عنوان کاندیدای این جناح‌ها مطرح می‌کرد. یکی از اصلاح طلبان در واکنش به انتشار اخباری در این زمینه نوشت: «مرجان شیخ الاسلامی در انتخابات مجلس ششم بدون نظر جبهه مشارکت و برای فریب دادن مردم از پوستر مشارکت استفاده کرده ولی در هیچ شهرستانی کاندیدای مشارکت نبود.» نکته قابل تامل این است که این فرد کلاهبردار با اینکه مرتکب اقدامات خلاف مالی زیادی شده و از اعضاء باند فساد مالی پرونده پتروشیمی بود، چگونه توانست در سال 1391 آنهم درحالی که پرونده فساد مالی پتروشیمی در دادسرا مطرح بود از کشور خارج شود و پول زیادی را به خارج منتقل نماید!

* وزیر مشاور امارات در امور خارجه که به گفتن مطالب واهی شهرت دارد گفت: «رویارویی با انصارالله و رهایی از آن از اولویت‌های پرونده یمن است و عدم رهایی از این گروه تاثیر منفی‌ای بر امنیت منطقه می‌گذارد.» وی و سایر مسئولین اماراتی با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که امارات در یمن مرتکب شده و به همراه عربستان ده‌ها هزار زن و کودک و مردان غیرنظامی را به خاک و خون کشیده و خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد و مدارس را ویران کرده، این قبیل سخنان را می‌گوید.

*********************************

روزنامه خراسان**

دستور مهم دولت برای شفاف سازی تراکنش های بانکی

طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به همتی، بانک مرکزی موظف شده است پس از ابلاغ این دستور، اطلاعات مربوط به تراکنش های شبکه پرداخت بانکی (یا همان شاپرک) و شبکه شتاب را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی درخواست می کند، در اختیار این سازمان قرار دهد. همچنین طبق این دستور و با همکاری این دو نهاد اقتصادی، قرار است پایانه های کارتخوان نیز سامان دهی زیربنایی و اساسی شوند.

 

 

کشف جدیدترین ابتکار برای جذب گردشگر نوروزی

طبق بخشنامه یک مقام مسئول در دولت به تعدادی از مدیران فعال حوزه گردشگری در بخش دولتی و خصوصی، با تاکید بر این که  یکی از عوامل موثر بر فرایند سفر، "سر در ها" هستند، از مخاطبان خواسته است ضمن سامان دهی و زیباسازی این بخش از مراکز اقامتی و پذیرایی، نصب بنر خوش آمدگویی به مهمانان و تبریک سال نو را به تمامی واحدهای تحت پوشش خود در قالب یک دستور، اعلام کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

انتخاب جانشین رئیسی 7 فروردین

 

خبر اول اینکه، سایت تابناک با اشاره به انتخاب تولیت آستان قدس رضوی به عنوان رئیس قوه قضائیه نوشته: شنیده‌های پیش از این حاکی از آن بود، به احتمال فراوان، تولیت جدید آستان قدس رضوی تا پایان سال 97 معرفی نخواهد شد. آنچنان که برخی خبرها حکایت داشت، این موضوع به درخواست شخص حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی صورت گرفته است. بر اساس این خبر، گفته می‌شود رئیسی تا سفر رهبر انقلاب به مشهد مقدس و سخنرانی روز اول فروردین ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی حاضر خواهد بود و پس از آن احتمالاً این جایگاه را به حجت‌الاسلام احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب واگذار خواهد کرد. احمد مروی حکم خود را به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی 7 فروردین ماه سال 1398 رسماً دریافت خواهد کرد. آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد هم به تسنیم گفته: گزینه‌هایی برای تولیت آستان قدس رضوی مطرح هستند که رهبری فرمودند در سفر نوروزی به مشهد مشخص خواهند کرد.

 ۵۰ دیپلمات و ژنرال پیشین امریکایی خواستار بازگشت  امریکا به برجام شدند

خبر دیگر اینکه،از رئیس‌ جمهوری امریکا خواستند تا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک 50 دیپلمات و ژنرال سابق امریکایی که از سوی کالج مقامات امنیت ملی امریکا منتشر شده، آمده است که بازگشت به توافق هسته‌ای موجب کمک به ایجاد استراتژی گسترده‌تری برای خاورمیانه می‌شود. در این بیانیه به تشریح دلایل ضرورت بازگشت امریکا به برجام اشاره شده از جمله اینکه ایران به توافق و تعهدات خود پایبند است، متحدان اروپایی امریکا سرسختانه به برجام پایبند هستند و بازگشت به توافق و لغو تحریم‌ها تا حد زیادی باعث افزایش توانایی امریکا برای مذاکره (با ایران) شده و ما را قادر می‌سازد تا با توافق موجود نگرانی‌هایمان را مطرح کنیم.

 

 قالیباف رئیس یک نهاد مهم می‌شود

 

دست آخر اینکه، محمدباقر قالیباف بزودی ریاست یکی از نهادهای مهم کشور را به عهده خواهد گرفت و معادلات دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ تغییرات اساسی خواهد کرد. به گزارش نامه‌نیوز، شهردار پیشین  تهران به همین زودی‌ها به ریاست این نهاد خواهد رسید. گمانه‌زنی‌ها در مورد انتصاب وی به عنوان ریاست این نهاد بلافاصله بعد از کناره‌گیری وی از انتخابات ۹۶ شروع شد. از آن زمان تاکنون این اتفاق رخ نداده اما بر اساس اخبار موجود، در نیمه نخست سال ۹۸ بالاخره حکم خود را می‌گیرد و رسماً رئیس این نهاد مهم می‌شود. خروج قالیباف از گردونه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ در شرایطی که سیدابراهیم رئیسی نیز به ریاست دستگاه قضا رسیده است، تغییرات مهمی در آرایش سیاسی ایجاد خواهد کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ایجاد ۲۰ گروه مقاومت در مرزهای رژیم صهیونیستی

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: قبل از جنگ ‌۳۳ روزه، صهیونیست‌ها در یک وحشت دائمی قرار داشتند که مبادا گروهی به نام حزب‌الله در کنار مرز‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین ایجاد شود ولی بعد از جنگ ۳۳ روزه، ۲۰ گروه مانند حزب‌الله در مرز‌های آنها ایجاد شد. به گزارش سپاه‌نیوز، سردار علی فدوی در مراسم روز درختکاری که دیروز (سه‌شنبه) در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام‌حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در 40 سال گذشته هر جا که پای کار رفتیم و عمل کردیم همراه با موفقیت بوده است. به‌ عنوان مثال در 8 سال دفاع‌مقدس پای کار مقابله با دشمن رفتیم اما پیروز شدیم. سردار فدوی عنوان کرد: چند سال قبل از جنگ ‌33 روزه، آمریکا و صهیونیست‌ها در یک وحشت دائمی قرار داشتند که مبادا گروهی به نام حزب‌الله در کنار مرز‌های سرزمین‌های اشغالی فلسطین ایجاد شود ولی بعد از جنگ 33 روزه، 20 گروه مانند حزب‌الله در مرز‌های آنها ایجاد شد؛ در واقع اگر در اقدامی احمقانه سعی نمی‌کردند در جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان را از بین ببرند، شاید شاهد شکل‌گیری این گروه‌ها در کنار مرز‌های سرزمین‌های اشغالی نبودند.

انقلاب اسلامی نیروی سوم را در جهان ایجاد کرد

همایش «صیانت» به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی روز گذشته در فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد در این مراسم با اشاره به اجماع قدرت‌های بزرگ جهان بر لزوم جلوگیری از پیروزی نهضت امام خمینی گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی نیروی سوم را در جهان ایجاد کرد، به گونه‌ای که بسیاری از نظریه‌پردازان از نظریات پیشین خود گذشتند. وی با یادآوری باریک‌بینی‌های امام خمینی و تاکید ایشان بر ضرورت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام در این باره نوشتند «هنوز ما زنده‌ایم ولی برخی تاریخ انقلاب را تحریف می‌کنند». حسینیان در بخش دیگری از سخنان گفت: وقتی امام خمینی به آقای روحانی دستور راه‌اندازی مرکز اسناد را می‌دهند، آقای روحانی به امام می‌گوید که دولت بودجه برای این مرکز اختصاص دهد اما امام پاسخ دادند که دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و می‌خواهند تاریخ، مطابق منفعت خودشان نوشته شود، از این رو موسسه‌ای غیرانتفاعی بدون وابستگی به بودجه دولتی راه‌اندازی شد. رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: ۳۱ هزار و ۸۰۰ ساعت نوار کاست خاطرات از سراسر کشور داریم و حدود ۵ میلیون سند کتبی جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین ۱۳ هزار ساعت مصاحبه تصویری داریم. ۲۱۴ جلد کتاب خاطرات چاپ شده و ۶۲ جلد هم در دست چاپ است.

 

نشناختن بعد جهانی انقلاب مشکل برخی مسؤولان ما است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال گذشته عدم شناخت بعد جهانی انقلاب توسط برخی مسؤولان است. این عدم شناخت سبب شد نتوانیم بدرستی از فرصت‌های بین‌المللی بهره ببریم. به گزارش فارس، فؤاد ایزدی در سلسله نشست‌های تبیین بیانیه « گام دوم انقلاب» گفت: یکی از مشکلات جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال گذشته عدم شناخت بعد جهانی انقلاب توسط برخی مسؤولان است. این عدم شناخت سبب شد نتوانیم بدرستی از فرصت‌های بین‌المللی بهره ببریم. برای نمونه فردی که می‌گوید یمنی‌ها نان‌خور اضافی‌اند متوجه جایگاه بین‌المللی یمن نیست. وی افزود: رهبری در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب، ایران را یک قطب جهانی می‌دانند. برخی چون به این موضوع توجه نمی‌کنند خیال می‌کنند با 4 تا جلسه گذاشتن و لبخند زدن مشکلات حل می‌شود. این (مذاکره) تفکر کودکانه و غیرکارشناسانه به سبب بی‌توجهی به مسائل دنیاست. ایزدی تاکید کرد: آمریکا قدرت سخت دارد ولی قدرت نرمش ضعیف است. قدرت سخت آمریکا شاید از ما بیشتر باشد ولی قدرت نرمش نیست. آمریکا موشک، سلاح و... دارد ولی در سوریه شکست خورد، در حالی که ایران پیروز شد. دلیلش نیز نداشتن قدرت نرم است.

***************************************

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات