سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۴۶

اهداف و فوائد نامگذاري سال‌ها

جامعه نيازمند "عمل" است و حرف‌ها و وعده‌ها و وعيدها تا زماني در مرحله شعار باقي بمانند، هيچ فايده اي براي مردم نخواهند داشت. انتخاب عنواني براي شعار سال نيز تعريف کليدواژه اي براي بازبهاي زباني نيست! بلکه انتخاب جهت‌گيري‌اي است که بايد ختم به عمل گردد و حاصل آن تحول در عرصه‌هاي مختلف کشور خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مهدی سعیدی

سال هاست که رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي به ملت بزرگ و شريف ايران، چارچوب هاي اصلي و افق‌هاي پيش رو در سال جديد را براي مسئولين و مردم بيان مي‌فرمايند. فهرست اين نامگذاري ها را مي‌توان در جدول زير مشاهده نمود.
 
اين نامگذاري به سنت حسنه‌اي تبديل شده که بخشي از ذهنيت جامعه و عملکرد حاکميت را به خود مشغول مي‌سازد. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي سال 1398 را نيز سال "رونق توليد" ناميد و در اين ميان سوال آن است که اين نامگذاري‌ها با چه اهدافي دنبال مي‌گردد و در نهايت چه ثمرات و دستاوردهايي را براي ملت به ارمغان خواهد آورد؟

 شعار سال و ترسيم سياست‌هاي کلي نظام
براساس قانون اساسي کشور ترسيم و ابلاغ سياست‌هاي کلي نظام و جهت گيري کشور بر عهده رهبري نظام است. اين وظيفه از طرق مختلف به اجرا در مي آيد. سخنراني ها، ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره اي موارد حکم حکومتي. نامگذاري سال‌ها به تناسب ضرورت ها و شرايط کشور يکي از روش‌هاي ترسيم سياست‌هاي کلي نظام محسوب مي‌شود که مقام معظم رهبري آن را تعيين مي‌کنند. ايشان در واقع از ميان همه‌ ارزش‌ها و جهت‌گيري ‌هاي مطلوب، يک ارزش را در صدر اولويت ها قرار مي‌دهند تا به عنوان نقشه راه در برنامه ريزي ها و رويکردهاي مسوولان امر قرار بگيرد. به گونه‌اي که هر سال بر پايه تحولات و رويدادها، بررسي بدنه کارشناسي نظام و مشورت با نخبگان؛ نام و عنواني را براي سال نو بر مي‌گزينند و در آن سال نيز عمده سياست‌ها و جهت گيري ها را بر پايه آن تنظيم و پيگيري مي‌کنند.
 

سال

نام سال

1373

وجدان کاري و انضباط اجتماعي

1374

انضباط اقتصادي و مالي

1375

مبارزه با اسراف و زياده روي

1376

ترک اسراف

1377

صرفه‌جويي

1378

امام خميني (ره)

1379

امام علي(ع)

1380

اقتدارملي و اشتغال‌آفريني

1381

سال عزت و افتخار حسيني

1382

نهضت خدمت‌ رساني به مردم

1383

پاسخگويي

1384

سال همبستگي ملي و مشارکت عمومي

1385

پيامبر اعظم (ص)

1386

اتحاد ملي، انسجام اسلامي

1387

نوآوري و شکوفايي

1388

حرکت مردم و مسئولين به سوي اصلاح الگوي مصرف

1389

همت مضاعف و کار مضاعف

1390

جهاد اقتصادي

1391

توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه‌ي ايراني

1392

حماسه‌ سياسي و حماسه‌ اقتصادي

1393

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّي و مديريت جهادي

1394

دولت و ملّت، همدلي و هم‌زباني

1395

اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل

1396

اقتصاد مقاومتي؛ توليد - اشتغال

1397

حمايت از کالاي ايراني

1398

سال رونق اقتصادي


 
شعار سال، شاخص و معياري براي عمل نه حرف
يکي از معضلات کشور رونق آفت حرافي و شعارزدگي است که هيچگاه به عمل ختم نمي‌گردد. عملي که جز وقت تلف کردن و فريب افکار عمومي و بي‌اعتبارسازي، دستاوردي براي کشور نخواهد داشت. جامعه نيازمند "عمل" است و حرف‌ها و وعده‌ها و وعيدها تا زماني در مرحله شعار باقي بمانند، هيچ فايده اي براي مردم نخواهند داشت. انتخاب عنواني براي شعار سال نيز تعريف کليدواژه اي براي بازبهاي زباني نيست! بلکه انتخاب جهت‌گيري‌اي است که بايد ختم به عمل گردد و حاصل آن تحول در عرصه‌هاي مختلف کشور خواهد بود. لذا هرگونه شعارزدگي و دور از عمل انحرافي در مسير تحقق شعار بوده و با اصل و فلسفه اين تدبير رهبري در تعارض خواهد بود.
 
شعار سال و روحيه انقلابيگري
الگوي نامگذاري سالها، الگويي برآمده از سبک زندگي مکتبي و انقلابي است که زندگي را عرصه مجاهدت و مبارزه و تلاش براي رشد و پيشرفت و تعالي مي‌بيند. در اين الگو زندگي در مبارزه و مجاهدت است و تا تحقق آرمانها و ارزشهاي متعالي انساني و اسلامي نمي‌توان از پاي نشست. در اين الگو جامعه انقلابي با فراگيرسازي روحيه انقلابي به جنگ مشکلات و آسيبها مي‌رود و تلاش مي‌کند تا موانع را مرتفع و مشکلات را حل نمايد. در اين نگاه دو روز مومن نبايد يکسان باشد و اين تغيير با سعي و تلاش و مجاهدت حاصل مي‌آيد. محصول قراگير شدن چنين نگرشي بدون شک ساختن و آباداني کشور و گسترش و فراگيرسازي عدالت و امنيت است که در بستر چنين جامعه اي گرايش به اخلاق و معنويت دوچندان خواهد شد. لذا راه تحقق شعار سال، بدون شک تقويت روحيه جهادي در جامعه خواهد بود. قلبها و ذهن‌هايي که از تفکر انقلابيگري و روحيه جهادي بدورند، بدون شک مرد ميدان تحقق شعارهاي منتخب رهبري در هر سال نخواهند بود!
 
توجه دادن اذهان عمومي به اولويت‌هاي کشور
يکي از مهمترين اهداف و نتايج نامگذاري سال‌ها، توجه دادن اذهان عمومي به مسايل مهم و ضرورت‌هاي نظام اسلامي و جامعه اسلامي است. اين توجه مي‌تواند ذهن‌ها را به سمت اولويت‌هاي امروز کشور متوجه کرده و استعدادها و خلاقيت‌ها را در اين راستا شکوفا کند و اراده ها را براي تحقق آن مصمم نمايد و به واقع حداکثر توان  نيروي انساني کشور را به ميدان عمل و خدمت در آورد. با چنين حضوري کارهاي سخت، آسان و قله هاي دست نايافتني، فتح خواهد شد.
 
بسيج امکانات براي حل مشکلات کشور
براي تحقق اهداف و اولويت‌ها گاه نيازمند آنيم که همه امکانات کشور بسيج گردد. ضرورتي که معمولا در شرايط عادي امکان آن وجود ندارد و بخش‌هاي مختلف حاضر به فهم برخي اولويت‌ها نيستند. با نامگذاري سال‌ها، اين فرصت فراهم آمده و بخش قابل ملاحظه‌اي از امکانات براي رفع مشکلات مدنظر بسيج خواهد شد. به دنبال آمدن پاي مسئولين، مردم، رسانه ها و همه دستگاه هاي اجرايي و ... به ميدان تحقق عملياتي شعار سال، مي‌توان اميدوار شد که آن شعار و هدفگذاري تا حدود زيادي دستيافتني گردد.
 
شعار سال، معياري براي ارزيابي عملکرد و پاسخگويي دستگاههاي مسئول
شعار سال جهت گيري است که مسئولين ذي ربط بايد تلاش خود را در طول يک سال معطوف به تحقق آن نمايند. در پايان سال طبيعي است که هر دستگاه و مجموعه‌اي بايد ارزيابي از عملکرد خود داشته باشد. و يکي از شاخص‌هاي اين ارزيابي، ميزان تلاش در تحقق شعار سال است. لذا انتظار آن است که دستگاه‌هاي ذي‌ربط در پايان سال گزارشي از آنچه در راستاي تحقق اين مهم انجام شده ارائه دهند و در برابر ملت و رهبري پاسخگو باشند.
افکارعمومي و رسانه‌ها نيز بايد در قبال شعار سال، مطالبه‌گري جدي و فراگير خود را از مسئولين و مجموعه‌هاي مختلف داشته باشند تا مشخص گردد عملکرد مسئولين کاملا تحت نظارت افکار عمومي است و ناکارآمدي‌هاي ايشان قابل چشم پوشي نخواهند بود.
 
ضرورت به فراموشي نسپردن شعار سال
سخن آخر آنکه آنکه در باب فلسفه و برکات و ثمرات نامگذاري سالها گفته شد، منوط به جدي گرفتن امر توسط مردم و مسئولين و تلاش و برنامه ريزي براي تحقق همه جانبه آن است. اما مادامي که اين شعارها در حد شعار باقي مانده و به مرحله عملياتي و اجرايي شدن نرسد و مادامي که در همايش‌ها و کنفرانس‌ها و مقالات و روزنامه‌ها محصور بماند، نمي‌توان انتظار داشت که اين تدبير به تغيير و تحول بينجامد.
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات