صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۹۶

سال فرصت‌ها برای گشایش‌ها و شکوفایی‌های بیشتر

دکتر یدالله جوانی / سال ۱۳۹۸ به عنوان اولین سال از چله دوم انقلاب اسلامی‌، چه ویژگی‌هایی دارد و آن را چگونه می‌توان توصیف کرد؟ آیا این سال، سال پرتهدید، پرچالش و سال تنگناها و بن‌بست‌ها و فشارهای بیشتر بر کشور و مردم خواهد بود؟ یا اینکه، سال جاری برخلاف تصور اول، سال فرصت‌های طلایی برای عبور از موانع و چالش‌ها و رسیدن به موفقیت‌های بزرگ و شگفت‌انگیز است؟
داشتن نگاهی فرصت‌محور نسبت به سال ۱۳۹۸، به طور قطع نگاهی عالمانه و واقع‌بینانه است. البته دشمنان، معاندان و مخالفان با صرف هزینه‌های کلان، تلاش می‌کنند از یک سو با تشدید فشارها، ایجاد موانع و اخلال در امور کشور و ملت ایران، مانع گشایش‌ها و پیشرفت‌ها شوند و از سوی دیگر، با تبلیغات زهرآگین، به دنبال القای به بن‌بست رسیدن جمهوری اسلامی و ملت ایران به دلیل ایستادگی در برابر غرب و آمریکا هستند. آنان از طریق عوامل داخلی خود، به دنبال القای این تحلیل غلط به ملت ایران هستند که تنها راه عبور از موانع و رسیدن به گشایش‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشور، سازش و کنار آمدن با آمریکا از طریق مذاکره است. با نگاهی صحیح به چهل سال گذشته و دوران پر فراز و نشیب گام اول انقلاب، ‌می‌توان دریافت، این نگاه دشمنان و عوامل آن در داخل کشور، یک نگاه غیر علمی و غیر واقعی است. نگاه صحیح آن است که سال ۱۳۹۸ را با وجود فشارها و تشدید جنگ اقتصادی دشمن، سال فرصت‌ها برای گشایش‌ها و شکوفایی‌های بیشتر و شتاب گرفتن سرعت پیشرفت کشور بدانیم. با تحلیل درست شرایط و وضعیت در سه سطح ملی، منطقه‌‌ای و بین‌المللی، می‌توان به درستیِ داشتن نگاه فرصت‌محور به سال ۱۳۹۸ پی برد.
اگر تصور دشمنان و در رأس آنها آمریکایی‌های خبیث و جنایتکار این بود که با فشارها و تحریم‌ها و جنگ اقتصادی می‌توانند ملت ایران را به تسلیم و سازش وادار کنند، در سطح ملی نشانه‌های بسیج‌شوندگی ملت برای غلبه بر این نقشه دشمن بیش از هر زمان دیگر آشکار شده است‌. رفتار اقتصادی مردم و پدیدآیی نوعی نگاه مثبت به تولیدات و کالای داخلی بر مبنای شعار سال ۱۳۹۷ از یک سو و قطع امید عمده مسئولان کشور از غرب برای کمک به ایران از سوی دیگر، همه زمینه‌های ذهنی لازم برای تحقق شعار سال ۱۳۹۸، یعنی «رونق تولید» را فراهم کرده است. زمینه‌های عینی برای تحقق این شعار از جهات گوناگون با توجه به منابع کشور و نیروهای متخصص و زیرساخت‌های شکل گرفته در سال‌های گذشته، کاملاً فراهم است. «رونق تولید» باطل‌السحر جنگ اقتصادی دشمن، ایجاد رونق اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال، افزایش قدرت خرید مردم و بهبود وضعیت معیشت آحاد جامعه خواهد بود. انتخاب چنین شعاری از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۳۹۸، از یک سو بر اساس نیازها بوده و از سوی دیگر با توجه به واقعیت‌های کشور و امکان تحقق آن انتخاب شده است. تحقق این شعار نیازمند نوعی بسیج‌شوندگی کشور بر مبنای شعارهای سال‌های پیشین، همانند «جهاد اقتصادی» و «حماسه اقتصادی» است. سیل فراگیر و مخرب در برخی از مناطق کشور در روزهای آغازین سال ۹۸، آمادگی مردم و مسئولان کشور برای این حالت بسیج‌شوندگی را به نمایش گذاشت. همت مسئولان در سال جاری، باید جهت دادن به این وحدت، همدلی و حالت بسیج‌شوندگی، در حوزه اقتصاد برای تحقق شعار «رونق تولید» باشد.
به طور قطع، تحقق این شعار در سال جاری و سال‌های بعد، شکوفایی اقتصادی کشور و رسیدن به نوعی اقتدار اقتصادی را در پی خواهد داشت. ملت ایران، ملت تبدیل‌کننده تهدیدها به فرصت‌ها است. به همین دلیل در سالی که دشمنان تصور می‌کنند با تحریم‌های‌شان ملت ایران را به زانو درآورده و از این رهگذر، نظام جمهوری اسلامی را به تسلیم و سازش وادار خواهند کرد، جهانیان شاهد پدیدآیی نشانه‌های شکوفایی اقتصادی ملت ایران به حول و قوه الهی خواهند بود. در سطح منطقه‌ای، همه چیز از روند تثبیت قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد. در سال‌های اخیر، آمریکایی‌ها به همراه متحدان اروپایی و منطقه‌ای خود، بسیار تلاش کردند تا موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر، تثبیت نشود؛ اما واقعیات صحنه به گونه‌ای است که آنان در این امر موفق نشده و در آینده نیز هرگز موفق نخواهند شد. سفر بشار اسد، رئيس‌جمهور سوریه به ایران و سفر جناب آقای دکتر روحانی به عراق و توافقات انجام شده بین دو کشور ایران و عراق، نشان‌دهنده برخورداری ایران از مجموعه‌ای از فرصت‌های طلایی منطقه‌ای برای شکوفایی و پیشرفت بیشتر است. در سطح بین‌المللی دشمنان ایران و در رأس آن آمریکایی‌ها، روند انزوا داشته و دولت ترامپ هرگز قادر به تغییر در این روند نیست. متحدان آمریکا نیز چنین روندی دارند. روابط راهبردی ایران با کشورهای شرقی و از جمله چین، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی به عنوان یک قدرت نوظهور جهانی در حال به رسمیت شناخته شدن است. بنابراین مسئولان کشور و همه جریان‌های سیاسی و ملت ایران، هوشمندانه باید از فرصت‌های بی‌نظیر پیش رو در سال ۹۸ برای عبور از موانع و چالش‌ها، ایجاد گشایش‌ها و سرعت‌بخشی به پیشرفت کشور استفاده کنند. بر اساس همین واقعیات است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان نوروزی خود در جوار حرم رضوی فرمودند: «درباره مسائل مربوط به سال جاری، انسان می‌بیند که بعضی از گویندگان یا نویسندگان یا صاحب‌نظران یا اظهارنظرکنندگان درباره سال ۱۳۹۸ اظهار‌نظر کرده‌اند که این سال، سال تهدیدها است. بنده مطلقاً این را قبول ندارم؛ من معتقدم سال ۱۳۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها است، سال امکانات و سال گشایش‌. البته آن کسانی که اظهارنظر دیگری می‌کنند و دائم تهدید به رخ این و آن می‌کشند، دانسته یا ندانسته تحت تأثیر رجزخوانی‌های دشمنان این ملتند.»
بنابراین، باید همگان هوشیار باشند و تحت تأثیر جنگ روانی دشمن قرار نگیرند. بیش از همه، نیروهای انقلابی و رسانه‌های جناح مؤمن و انقلابی کشور باید هوشیار بوده و با تحلیل‌های درست شرایط و زمینه‌های بهره‌مندی بیش از پیش از این فرصت‌ها را برای کشور و نظام فراهم کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات